Berta Sándor
RFID segítségével figyelnék a veszélyes szállítmányokat
A megoldás előnye az lenne, hogy a rendőrség, az útfelügyelet vagy az alagútőrség bármikor pontosan tudná, hogy melyik veszélyes rakományt szállító teherautó éppen hol tartózkodik.
Az osztrák ASFINAG a jövőben rádiótechnikás azonosítóchipek (RFID) segítségével követné nyomon a veszélyes közúti szállítmányok útját. Az osztrák szakemberek jelenleg azt tesztelik, hogy megvalósulhat-e mindez nagy sebesség mellett, akár alagutakban is. "A rendszer megkönnyíti a vezetők munkáját, hiszen így a jövőben már nem lesz szükség arra, hogy az alagút bejáratánál jelentsék, hogy mit szállítanak" - nyilatkozta Mathias Reichhold, az ASFINAG elnöke. Ehelyett minden veszélyes szállítmány egy egyedi RFID-chipet kap, amely tartalmazza, hogy az adott jármű honnan indul, hová tart és milyen rakományt szállít. Az alagutak falába épített leolvasókészülékek veszik a chipek jelét és képesek továbbítani azt.
Az új rendszer végső tesztelése szeptemberben kezdődik és várhatóan félmillió euróba kerül majd. Az autópálya-társaság elsősorban azoknál az alagutaknál akarja alkalmazni az új azonosítást, amelyek 5 kilométernél hosszabbak. Az ASFINAG elnöke nem zárta ki, hogy amennyiben a megoldás beválik, úgy felkínálják azt más délkelet- és kelet-európai országoknak is.
A cég munkatársai ezenkívül vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy kiépíthető-e egy vezeték nélküli internethálózat az autópályák mellett. Ezt a rendszert nem az autósok, hanem a közútkezelők járművei számára építenék ki. A szakemberek kíváncsiak arra is, hogy használható-e egy WLAN-hálózat még 130 kilométer/órás sebesség mellett, különböző közlekedési, földrajzi és időjárási viszonyok között is. A tesztek várhatóan fél éven át tartanak majd és csak azután döntenek arról, hogy kiépítik-e és ha igen, az egész autópálya-hálózaton vagy csak egyes részeken az új rendszert.
Az osztrák ASFINAG a jövőben rádiótechnikás azonosítóchipek (RFID) segítségével követné nyomon a veszélyes közúti szállítmányok útját. Az osztrák szakemberek jelenleg azt tesztelik, hogy megvalósulhat-e mindez nagy sebesség mellett, akár alagutakban is. "A rendszer megkönnyíti a vezetők munkáját, hiszen így a jövőben már nem lesz szükség arra, hogy az alagút bejáratánál jelentsék, hogy mit szállítanak" - nyilatkozta Mathias Reichhold, az ASFINAG elnöke. Ehelyett minden veszélyes szállítmány egy egyedi RFID-chipet kap, amely tartalmazza, hogy az adott jármű honnan indul, hová tart és milyen rakományt szállít. Az alagutak falába épített leolvasókészülékek veszik a chipek jelét és képesek továbbítani azt.
Az új rendszer végső tesztelése szeptemberben kezdődik és várhatóan félmillió euróba kerül majd. Az autópálya-társaság elsősorban azoknál az alagutaknál akarja alkalmazni az új azonosítást, amelyek 5 kilométernél hosszabbak. Az ASFINAG elnöke nem zárta ki, hogy amennyiben a megoldás beválik, úgy felkínálják azt más délkelet- és kelet-európai országoknak is.
A cég munkatársai ezenkívül vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy kiépíthető-e egy vezeték nélküli internethálózat az autópályák mellett. Ezt a rendszert nem az autósok, hanem a közútkezelők járművei számára építenék ki. A szakemberek kíváncsiak arra is, hogy használható-e egy WLAN-hálózat még 130 kilométer/órás sebesség mellett, különböző közlekedési, földrajzi és időjárási viszonyok között is. A tesztek várhatóan fél éven át tartanak majd és csak azután döntenek arról, hogy kiépítik-e és ha igen, az egész autópálya-hálózaton vagy csak egyes részeken az új rendszert.