Hunter
Háttérbe szorulnak a hidrogénüzemű autók
Bush elnök 20 éves terve, miszerint a hagyományos gépjárművek motorjait hidrogénüzemű hajtóművekkel váltsa fel, valószínűleg kudarcba fog fulladni, állítja egy jelentés.
Az amerikai Massachusets Technológiai Intézet (MIT) állítása szerint a hidrogén üzemanyag "agresszív kutatása" ellenére egyelőre a dízel és a benzines hibrid járművek jelentik a legjobb választást. A jelentés aláássa George W. Bush nem rég bejelentett 1,2 milliárd dolláros ösztönzését, mely 2020-ra kereskedelmileg életképes üzemanyagcellás autók kifejlesztését célozza. Bush szerint a tiszta energia megvalósítható, a most születő gyermekek talán már ilyen autókon tanulhatnak meg vezetni.
A hidrogéncellás járműveket tekintik az egyetlen lehetséges útnak az üvegház-hatást okozó gázok kibocsátásának drámai csökkentésére, hiszen ez esetben az egyetlen melléktermék a víz. Mindazonáltal maga az üzemanyag előállítása tekintélyes szén-dioxid-kibocsátással járna és az MIT jelentésében leszögezi, hogy ez az üzemanyag terjesztés további "zöld" költségeivel semmissé tenné az előnyöket.
Az MIT csapata úgy véli, jobb lehetőségeket rejt a jelenlegi dízel és benzines autók hatásfokának elektromos motorokkal történő fejlesztése, azaz a hibrid motorokban látják a jövőt. Egy jelentős befektetés a hibrid dízel kutatásokba kétszer olyan hatékony és fele annyira környezetszennyező motorokat eredményezne, mint a hidrogénnel működők, állítja a jelentés, hozzátéve, hogy még egy hibrid benzines autó is zöldebbnek bizonyulna hidrogénüzemű társánál.
A General Motors HydroGen3 autója yokohamai tesztútján
Malcolm Weiss professzor, az MIT Energia és Környezeti Laboratóriumának kutatója szerint igen csalóka a kép a hidrogénüzemű autókról, ha nem vesszük figyelembe az üzemanyag előállítása során felhasznált energiát és a képződött károsanyag kibocsátását, valamint szállítását.
Dr. Peter Wells a brit Cardiff Egyetem Gépjárműipari Kutatóközpontjának vezető kutatója szerint egyfajta konszenzus alakult ki, hogy a hidrogénüzemű járművek ne legyenek túl gyorsan életképesek. Elmondása szerint az Egyesült Államoknak szembe kell néznie egy "óriási problémával", hogy ha akár 1 millió üzemanyagcellás gépkocsi fog futni az amerikai utakon 2020-ig, előnyeiket eltörpíti a többi 200 millió hagyományos gépjármű. A gyártók semmi jelét nem mutatják a környezetszennyező járművektől való elmozdulásnak. "Vannak dolgok, amiket az amerikai kormányzat megtehet már most a problémák enyhítésére, nem kell karba tett kézzel várniuk 20 évet a hidrogénüzemű autókra" - tette hozzá.
Az MIT jelentése azonban állítja, hogy hosszabb távon nem létezik semmiféle alternatíva a hidrogénre.
"Ha olyan rendszerre van szükség, ami jelentősen csökkenti az üvegház-hatást okozó gázok kibocsátását, mondjuk 30-50 éven belül, akkor a hidrogén az egyetlen lehetőségünk" - mondta John Heywood professzor, a jelentés egyik szerzője.
Az amerikai Massachusets Technológiai Intézet (MIT) állítása szerint a hidrogén üzemanyag "agresszív kutatása" ellenére egyelőre a dízel és a benzines hibrid járművek jelentik a legjobb választást. A jelentés aláássa George W. Bush nem rég bejelentett 1,2 milliárd dolláros ösztönzését, mely 2020-ra kereskedelmileg életképes üzemanyagcellás autók kifejlesztését célozza. Bush szerint a tiszta energia megvalósítható, a most születő gyermekek talán már ilyen autókon tanulhatnak meg vezetni.
A hidrogéncellás járműveket tekintik az egyetlen lehetséges útnak az üvegház-hatást okozó gázok kibocsátásának drámai csökkentésére, hiszen ez esetben az egyetlen melléktermék a víz. Mindazonáltal maga az üzemanyag előállítása tekintélyes szén-dioxid-kibocsátással járna és az MIT jelentésében leszögezi, hogy ez az üzemanyag terjesztés további "zöld" költségeivel semmissé tenné az előnyöket.
Az MIT csapata úgy véli, jobb lehetőségeket rejt a jelenlegi dízel és benzines autók hatásfokának elektromos motorokkal történő fejlesztése, azaz a hibrid motorokban látják a jövőt. Egy jelentős befektetés a hibrid dízel kutatásokba kétszer olyan hatékony és fele annyira környezetszennyező motorokat eredményezne, mint a hidrogénnel működők, állítja a jelentés, hozzátéve, hogy még egy hibrid benzines autó is zöldebbnek bizonyulna hidrogénüzemű társánál.
A General Motors HydroGen3 autója yokohamai tesztútján
Malcolm Weiss professzor, az MIT Energia és Környezeti Laboratóriumának kutatója szerint igen csalóka a kép a hidrogénüzemű autókról, ha nem vesszük figyelembe az üzemanyag előállítása során felhasznált energiát és a képződött károsanyag kibocsátását, valamint szállítását.
Dr. Peter Wells a brit Cardiff Egyetem Gépjárműipari Kutatóközpontjának vezető kutatója szerint egyfajta konszenzus alakult ki, hogy a hidrogénüzemű járművek ne legyenek túl gyorsan életképesek. Elmondása szerint az Egyesült Államoknak szembe kell néznie egy "óriási problémával", hogy ha akár 1 millió üzemanyagcellás gépkocsi fog futni az amerikai utakon 2020-ig, előnyeiket eltörpíti a többi 200 millió hagyományos gépjármű. A gyártók semmi jelét nem mutatják a környezetszennyező járművektől való elmozdulásnak. "Vannak dolgok, amiket az amerikai kormányzat megtehet már most a problémák enyhítésére, nem kell karba tett kézzel várniuk 20 évet a hidrogénüzemű autókra" - tette hozzá.
Az MIT jelentése azonban állítja, hogy hosszabb távon nem létezik semmiféle alternatíva a hidrogénre.
"Ha olyan rendszerre van szükség, ami jelentősen csökkenti az üvegház-hatást okozó gázok kibocsátását, mondjuk 30-50 éven belül, akkor a hidrogén az egyetlen lehetőségünk" - mondta John Heywood professzor, a jelentés egyik szerzője.