Hunter

Gyorsforgalmi óceán

Az egész világot átfogó cégek sokáig kutattak nagyobb és jobb repülőgépek után termékeik eljuttatásához a világ különböző pontjaira. A légi ipar azonban válságba került, így a megnövekedett szállítási igényekre a válasz a vízi forgalomban rejtőzhet.

Folyamatosan dolgoznak egy új sugárhajtású hajón, mely a célkitűzések szerint mindössze három nap alatt szelné át az Atlanti-óceánt, ez a jelenlegi teherhajók menetidejének fele. A fejlesztést egy brit tervező Nigel Gee és az APX Express konzorcium végzi, mely olyan cégeket tudhat maga mögött, mint a Rolls-Royce. Gee elmondta a BBC egyik adásában, hogy az új hajótervekből jövőre valószínűleg bemutatásra kerül maga a hajótörzs. 280 méteres hosszával - ez hozzávetőleg három jumbo jetnek felel meg - Gee hajója hatalmas lesz, bár nem olyan hosszú, mint a legnagyobb teherhajók, melyek jelenleg is járják a vizeket. 8000 tonnás teherbírása sem lesz olyan nagy, mint a jelenlegi óriáshajóknak, a sebessége viszont új fejezetet nyit a teherhajózás történelmében. Átlagban 38 csomós sebességre képes, ez óránkénti hetven kilométert jelent, így lényegesen lecsökkenti az útidőt.


A titok a Pentamarán tervezésében rejlik, karcsú alakjában és stabilizáló árbocaiban. A "tömzsi" hajók nagy hullámokat keltenek, melyeket visszahúzó hullámoknak neveznek, ezek megnehezítik a nagyobb sebesség elérését. Egy sugárhajtású repülőgép ugyanezt a hatást kelti, azonban elég erővel rendelkezik, hogy átküzdje magát ezen a hullámon. A vízben, ahogy a hajó gyorsul, úgy erősödik a visszahúzó hullám is. A gyakorlatban ez a sebesség csökkenéséhez vezet, a rossz idő pedig még kedvezőtlenebbül befolyásolja. Nigel Gee elmondta a New Scientist magazinnak, hogyan igyekszik megoldani a Pentamarán tervezése ezeket a problémákat.

"Amit mi tervezünk, az hosszabb és vékonyabb, mint bármely más hajó" - magyarázta. "Arra törekszünk, hogy átvágja a hullámokat, mintsem nekik feszüljön, így képes lesz tartani a sebességét."

A nagy szállító hajók, melyek a világ legtöbb export útját bonyolítják, legjobb esetben is 25 csomóval képesek haladni, rossz idő esetén ez alig 17 csomóra csökken. Gee Pentamaránja kedvezőtlen időjárás esetén is csak néhány csomót veszít a 41-ből, ami az új jármű csúcs sebességét jelenti.

A világ teherszállításának közel kétharmada zajlik vízi úton. A teherhajók sebességének növelése ezáltal nagy hatással lehet az üzleti életre is. Míg a Pentamarán teherhajó első útjára még várnunk kell néhány évet, a lehetséges utas szállítást máris feltérképezték. Itt szóba jöhetnek mind az óceánjárók, mind a kompközlekedés. Az utas szállításért versengő FastShip Atlantic és Kvaerner szintén fejleszt szuper-gyors hajókat, ám ők egészen más technikákat alkalmaznak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • marque #4
    Minden hajónak megvan az ún. testsebessége, ami az adott hosszúságú hajótesttel elérhető maximális sebességet jelöli. Ezt a sebességhatárt az adott hajótest akkor sem tudja átlépni, ha meg100x-ozzák a hajtó motor teljesítményét.
    Ez a hajó azért olyan hosszú többek közt, hogy magas legyen a testsebessége, és azért sugárhajtású [többek közt?] hogy ezt a sebességet el is érje és tartani is tudja.
    A testsebességet csak vízre felúszó hajótesttel lehet megkerülni [pl.szárnyashajó], de gondolom teherhajóknál ez nem túl szerencsés megoldás.