SG.hu
A folyamatos fejlesztések révén kerültek a világ élvonalába a kínai elektromos autók

A tetőre szerelt drónokkal árult autóktól kezdve az ingyenes önvezető szoftvereken át az ötperces akkumulátor-töltésig a helyi gyártók gyors ütemű innovációja táplálja az elektromos autók (EV-k) iparának legintenzívebb versenyét.
Donald Trump átfogó vámjai várhatóan az erőforrások és az elektronikai alkatrészek drágulásához vezetnek az Egyesült Államokban és Európában, ami az elektromos autók értékesítésének további lassulását eredményezi. Ezzel szemben a világ legnagyobb EV-piacának számító Kínában az előrejelzések szerint az eladások idén mintegy 20 százalékkal, 12,5 millió autóra emelkednek. Miközben az EV-k kezdik felülmúlni a belső égésű motorral hajtott autók eladását, az eladások 78 százalékának mindössze 10 vállalat örülhet, és a BYD toronymagasan az első 27 százalékkal a HSBC adatai szerint.
Így körülbelül 52 autómárka küzd a kínai piac fennmaradó 22 százalékáért, köztük több mint 30 olyan márka, amely évente kevesebb mint 30 000 autót gyárt, és hamarosan a feledés homályába merülhet - véli Yuqian Ding, az HSBC pekingi elemzője. Mivel Kínában átlagosan kétnaponta jelenik meg egy új autómodell, a piac elkerülhetetlen konszolidációjával párhuzamosan az élvonalbeli technológiával - például a vezetéstámogató funkciókkal és a legújabb infotainment rendszerekkel - való lépéstartás létfontosságúvá vált a túléléshez. Ding szerint a helyzet "binárissá” vált, nagy a szakadék az intelligens képességekkel rendelkező autókat gyártó és az azokkal nem rendelkező vállalatok között. Hozzátette, hogy mivel az belső égésű motorral működő autók piaca tovább szűkül, az ágazat a történelme legbrutálisabb versenyének időszakába lép. "Vagy bedobod, vagy megadod” - mondta, pókerhasonlattal utalva a cégek befektetéseinek feladására vagy versenyben maradására.
Az olyan funkciók, mint az automatikus autópálya-sávváltás és az automatizált parkolás már kezdenek általánossá válni Kínában. A helyi autógyártók egyre kifinomultabb autonóm vezetési szoftvereket fejlesztenek ki egyre gyorsabban, köszönhetően a mesterséges intelligencián alapuló nagy nyelvi modelleknek. Az ilyen MI-rendszerek segítségével az autógyártók hamarabb betaníthatják a vezető nélküli autókat szimulált útviszonyok között, és könnyebben integrálhatják a térképes adathalmazokat.
Raymond Tsang, a sanghaji Bain autóipari technológiai szakértője szerint a kínai cégek felgyorsítják a fejlett vezetéstámogató rendszerek szoftverének bevezetését, hogy megcélozzák a prémium piaci szegmenst, amelyet korábban külföldi csoportok uraltak. "Minden kínai autógyártó megpróbál a felső kategóriában versenyezni” - mondta. „Túlzásba viszik ezeket a funkciókat, de ez az ő versenyelőnyük.”
Elon Musk Teslája, amely Sanghajban gyárt autókat, és amelynek tulajdonítják, hogy beindította a kínaiak elektromos autók iránti lelkesedését azon külföldi csoportok között van, amelyek piaci részesedése csökken, mivel a fogyasztók az újabb típusokat, például a legnagyobb rivális BYD modelljeit részesítik előnyben. Az idei év első két hónapjában, amikor Musk Donald Trump elnök tanácsadójaként belekeveredett az amerikai politikába, a csoport részesedése a kizárólag akkumulátoros elektromos járművek kínai eladásából - amely nem tartalmazza a hibrideket - 7 százalékos volt, szemben az egy évvel korábbi 12 százalékkal.
A BYD nemrég közölte, hogy az első negyedévben 416 ezer EV-t értékesített, ami 39 százalékkal több az egy évvel korábbinál, míg a Tesla ugyanebben az időszakban 337 ezer autót szállított világszerte, ami jóval kevesebb az elemzők által előrejelzett 390 ezernél és az egy évvel korábbi 387 ezernél. Az Automobility sanghaji tanácsadó cég adatai szerint 2020 óta, amikor a Tesla piacra dobta Kínában a Model 3-at, az új modellek és frissítések száma négy volt, míg a BYD ugyanebben az időszakban mintegy 130-at adott ki. "A helyi piaccal lépést tartani igazi kihívás” - mondta Bill Russo, az Automobility alapítója, a Chrysler korábbi észak-ázsiai vezetője.
A külföldi autógyártók piaci részesedése 2025 első két hónapjában rekordalacsonyra, 31 százalékra esett, ami 2020 óta egyharmados piacvesztést jelent. Paul Gong, a UBS elemzője szerint a külföldi autógyártók által az elmúlt évtizedben Kínában elért 20 milliárd dolláros átlagos éves profit veszélybe került. Ha piaci részesedésük 20 százalékra csökkenne, akkor 10 millió darabos többlet termelési kapacitással kellene számolniuk - számította ki.
A német Volkswagen és a japán Toyota, a világ két legnagyobb autógyártó csoportja azzal vág vissza, hogy nagy összegeket fektet be a helyi gyártásba és a kínai vállalatokkal való technológiai együttműködésbe. Az elmúlt hetekben a BMW az Alibabával és a Huawei-jel kötött együttműködéseket jelentett be, miközben a külföldi vállalatok a kínai gyártású szoftverek felé fordulnak, hogy esélyt kapjanak a túlélésre.
A BYD februárban mutatta be ingyenes fejlett önvezető rendszerét, amelyet God's Eye-nak neveztek el, majd a vezető dróngyártóval, a DJI-vel való partnerség és a nagy sebességű töltőrendszer bejelentése még nagyobb nyomást gyakorolt a riválisokra. A drón, amely az autó mozgása közben is elindítható, és automatikusan visszatér, kezdetben inkább marketingeszköz lehet, amely a Kínában mindenütt jelen lévő közösségi média influencereket célozza meg, hogy segítsen nekik lenyűgöző madártávlatú felvételeket készíteni az autókról és környezetükről. De a rendszer egyben a BYD belépését is jelenti az úgynevezett alacsony magasságú gazdaságba, amely magában foglalja a drónok logisztikai, mezőgazdasági és mentőszolgálatban való alkalmazását. A Bernstein szerint az idei 5 milliárd dollárról 2030-ra 24 milliárd dollárra nőhet ez a fiatal iparág.

NETA X
A rivális autógyártókra nézve közvetlenebb fenyegetést jelent a BYD alapítójának, Wang Chuanfunak az a döntése, hogy 21 új, a God's Eye fejlett vezetési rendszerrel felszerelt modelljét díj felszámítása nélkül vezeti be. Ez kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy az autógyártók - köztük a Tesla - milyen bevételi forrásokat terveztek a fejlett vezetési rendszereik drága előfizetéses szolgáltatásként történő értékesítéséből. A BYD és a rivális helyi akkumulátor-gyártó csoport, a CATL nagysebességű töltőrendszereinek kiépítése lassabb lesz, de idővel valószínűleg segít majd felszámolni a fogyasztóknak az elektromos autók hatótávolságával kapcsolatos félelmeit, mondták az elemzők.
Az új modellek és funkciók bevezetése mellett a kínai autógyártók könyörtelen árháborút folytatnak, ami növeli a helyi résztvevőkre nehezedő pénzügyi nyomást. William Li, a Nasdaqon jegyzett prémium EV-csoport, a Nio alapítója márciusban közölte a munkatársakkal, hogy a vállalat a verseny fokozódásával az egész üzletágban csökkenti a költségeket. A vállalat 450 millió dolláros tőkeemelést is bejelentett. A Neta, a CATL által támogatott EV-gyártó a pénzszűke miatt kénytelen volt ideiglenesen bezárni kínai gyárait. A kifizetetlen beszállítók a múlt hónapban a sanghaji központnál tüntettek.

Jiyue 01
Persze vannak kérdések az intelligens járművek biztonságával és szabályozásával kapcsolatban. A Xiaomi - egy szórakoztatóelektronikai gyártó, amely az elektromos járművek piacára lépett - éppen a rendőrséggel együttműködve próbál úrrá lenni az egyik autóját érintő halálos baleset visszhangján. Ming Hsun Lee, a Bank of America autóipari elemzője szerint a Jiyue - a Geely autóipari óriás és a Baidu keresőmotor-csoport közös EV-márkája - tavalyi összeomlása azt sugallja, hogy még a nagyhatalmú támogatókkal és külföldi hagyományos gyárakkal rendelkező EV-cégek is sebezhetőek lehetnek. "Még akkor is csődbe mehetsz, ha gazdag szüleid vannak, akiknek sok pénzük van” - mondta Lee.
Donald Trump átfogó vámjai várhatóan az erőforrások és az elektronikai alkatrészek drágulásához vezetnek az Egyesült Államokban és Európában, ami az elektromos autók értékesítésének további lassulását eredményezi. Ezzel szemben a világ legnagyobb EV-piacának számító Kínában az előrejelzések szerint az eladások idén mintegy 20 százalékkal, 12,5 millió autóra emelkednek. Miközben az EV-k kezdik felülmúlni a belső égésű motorral hajtott autók eladását, az eladások 78 százalékának mindössze 10 vállalat örülhet, és a BYD toronymagasan az első 27 százalékkal a HSBC adatai szerint.
Így körülbelül 52 autómárka küzd a kínai piac fennmaradó 22 százalékáért, köztük több mint 30 olyan márka, amely évente kevesebb mint 30 000 autót gyárt, és hamarosan a feledés homályába merülhet - véli Yuqian Ding, az HSBC pekingi elemzője. Mivel Kínában átlagosan kétnaponta jelenik meg egy új autómodell, a piac elkerülhetetlen konszolidációjával párhuzamosan az élvonalbeli technológiával - például a vezetéstámogató funkciókkal és a legújabb infotainment rendszerekkel - való lépéstartás létfontosságúvá vált a túléléshez. Ding szerint a helyzet "binárissá” vált, nagy a szakadék az intelligens képességekkel rendelkező autókat gyártó és az azokkal nem rendelkező vállalatok között. Hozzátette, hogy mivel az belső égésű motorral működő autók piaca tovább szűkül, az ágazat a történelme legbrutálisabb versenyének időszakába lép. "Vagy bedobod, vagy megadod” - mondta, pókerhasonlattal utalva a cégek befektetéseinek feladására vagy versenyben maradására.
Az olyan funkciók, mint az automatikus autópálya-sávváltás és az automatizált parkolás már kezdenek általánossá válni Kínában. A helyi autógyártók egyre kifinomultabb autonóm vezetési szoftvereket fejlesztenek ki egyre gyorsabban, köszönhetően a mesterséges intelligencián alapuló nagy nyelvi modelleknek. Az ilyen MI-rendszerek segítségével az autógyártók hamarabb betaníthatják a vezető nélküli autókat szimulált útviszonyok között, és könnyebben integrálhatják a térképes adathalmazokat.
Raymond Tsang, a sanghaji Bain autóipari technológiai szakértője szerint a kínai cégek felgyorsítják a fejlett vezetéstámogató rendszerek szoftverének bevezetését, hogy megcélozzák a prémium piaci szegmenst, amelyet korábban külföldi csoportok uraltak. "Minden kínai autógyártó megpróbál a felső kategóriában versenyezni” - mondta. „Túlzásba viszik ezeket a funkciókat, de ez az ő versenyelőnyük.”
Elon Musk Teslája, amely Sanghajban gyárt autókat, és amelynek tulajdonítják, hogy beindította a kínaiak elektromos autók iránti lelkesedését azon külföldi csoportok között van, amelyek piaci részesedése csökken, mivel a fogyasztók az újabb típusokat, például a legnagyobb rivális BYD modelljeit részesítik előnyben. Az idei év első két hónapjában, amikor Musk Donald Trump elnök tanácsadójaként belekeveredett az amerikai politikába, a csoport részesedése a kizárólag akkumulátoros elektromos járművek kínai eladásából - amely nem tartalmazza a hibrideket - 7 százalékos volt, szemben az egy évvel korábbi 12 százalékkal.
A BYD nemrég közölte, hogy az első negyedévben 416 ezer EV-t értékesített, ami 39 százalékkal több az egy évvel korábbinál, míg a Tesla ugyanebben az időszakban 337 ezer autót szállított világszerte, ami jóval kevesebb az elemzők által előrejelzett 390 ezernél és az egy évvel korábbi 387 ezernél. Az Automobility sanghaji tanácsadó cég adatai szerint 2020 óta, amikor a Tesla piacra dobta Kínában a Model 3-at, az új modellek és frissítések száma négy volt, míg a BYD ugyanebben az időszakban mintegy 130-at adott ki. "A helyi piaccal lépést tartani igazi kihívás” - mondta Bill Russo, az Automobility alapítója, a Chrysler korábbi észak-ázsiai vezetője.
A külföldi autógyártók piaci részesedése 2025 első két hónapjában rekordalacsonyra, 31 százalékra esett, ami 2020 óta egyharmados piacvesztést jelent. Paul Gong, a UBS elemzője szerint a külföldi autógyártók által az elmúlt évtizedben Kínában elért 20 milliárd dolláros átlagos éves profit veszélybe került. Ha piaci részesedésük 20 százalékra csökkenne, akkor 10 millió darabos többlet termelési kapacitással kellene számolniuk - számította ki.
A német Volkswagen és a japán Toyota, a világ két legnagyobb autógyártó csoportja azzal vág vissza, hogy nagy összegeket fektet be a helyi gyártásba és a kínai vállalatokkal való technológiai együttműködésbe. Az elmúlt hetekben a BMW az Alibabával és a Huawei-jel kötött együttműködéseket jelentett be, miközben a külföldi vállalatok a kínai gyártású szoftverek felé fordulnak, hogy esélyt kapjanak a túlélésre.
A BYD februárban mutatta be ingyenes fejlett önvezető rendszerét, amelyet God's Eye-nak neveztek el, majd a vezető dróngyártóval, a DJI-vel való partnerség és a nagy sebességű töltőrendszer bejelentése még nagyobb nyomást gyakorolt a riválisokra. A drón, amely az autó mozgása közben is elindítható, és automatikusan visszatér, kezdetben inkább marketingeszköz lehet, amely a Kínában mindenütt jelen lévő közösségi média influencereket célozza meg, hogy segítsen nekik lenyűgöző madártávlatú felvételeket készíteni az autókról és környezetükről. De a rendszer egyben a BYD belépését is jelenti az úgynevezett alacsony magasságú gazdaságba, amely magában foglalja a drónok logisztikai, mezőgazdasági és mentőszolgálatban való alkalmazását. A Bernstein szerint az idei 5 milliárd dollárról 2030-ra 24 milliárd dollárra nőhet ez a fiatal iparág.

NETA X
A rivális autógyártókra nézve közvetlenebb fenyegetést jelent a BYD alapítójának, Wang Chuanfunak az a döntése, hogy 21 új, a God's Eye fejlett vezetési rendszerrel felszerelt modelljét díj felszámítása nélkül vezeti be. Ez kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy az autógyártók - köztük a Tesla - milyen bevételi forrásokat terveztek a fejlett vezetési rendszereik drága előfizetéses szolgáltatásként történő értékesítéséből. A BYD és a rivális helyi akkumulátor-gyártó csoport, a CATL nagysebességű töltőrendszereinek kiépítése lassabb lesz, de idővel valószínűleg segít majd felszámolni a fogyasztóknak az elektromos autók hatótávolságával kapcsolatos félelmeit, mondták az elemzők.
Az új modellek és funkciók bevezetése mellett a kínai autógyártók könyörtelen árháborút folytatnak, ami növeli a helyi résztvevőkre nehezedő pénzügyi nyomást. William Li, a Nasdaqon jegyzett prémium EV-csoport, a Nio alapítója márciusban közölte a munkatársakkal, hogy a vállalat a verseny fokozódásával az egész üzletágban csökkenti a költségeket. A vállalat 450 millió dolláros tőkeemelést is bejelentett. A Neta, a CATL által támogatott EV-gyártó a pénzszűke miatt kénytelen volt ideiglenesen bezárni kínai gyárait. A kifizetetlen beszállítók a múlt hónapban a sanghaji központnál tüntettek.

Jiyue 01
Persze vannak kérdések az intelligens járművek biztonságával és szabályozásával kapcsolatban. A Xiaomi - egy szórakoztatóelektronikai gyártó, amely az elektromos járművek piacára lépett - éppen a rendőrséggel együttműködve próbál úrrá lenni az egyik autóját érintő halálos baleset visszhangján. Ming Hsun Lee, a Bank of America autóipari elemzője szerint a Jiyue - a Geely autóipari óriás és a Baidu keresőmotor-csoport közös EV-márkája - tavalyi összeomlása azt sugallja, hogy még a nagyhatalmú támogatókkal és külföldi hagyományos gyárakkal rendelkező EV-cégek is sebezhetőek lehetnek. "Még akkor is csődbe mehetsz, ha gazdag szüleid vannak, akiknek sok pénzük van” - mondta Lee.