MTI

Vámokat vet ki az EU a kínai BYD, Geely és SAIC autógyártókra

Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba - közölte az uniós bizottság.

Az Európai Bizottság felvette a kapcsolatot az illetékes kínai hatóságokkal, hogy megvitassák a feltárt aggályokat és azoknak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vonatkozó szabályozásaival kompatibilis megoldása lehetséges módjait. Kilátásba helyezték, amennyiben a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek megoldásra, az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től, az egyes tagállamok vámhatóságai által meghatározott formában.

Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra - BYD (17,4 százalék), Geely (20 százalék), SAIC (38,1 százalék) - vonatkoznának egyedi vámok. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellen alkalmazni. Emlékeztettek, az Európai Bizottság október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozóan. Az ideiglenes kiegyenlítő vámokat az EU a vizsgálat kezdetét követő 9 hónapon belül, azaz legkésőbb július 4-ig bevezetheti. A végleges intézkedéseket az ideiglenes vámok kivetésétől számított 4 hónapon belül kell bevezetni.

Az ideiglenes vámok tervezett szintjeiről minden érdekelt fél tájékoztatást kap, beleértve az uniós gyártókat, importőröket és exportőröket is. A vizsgálatban érintett vállalatoknak lehetőségük van véleményt nyilvánítani, majd a kapott információk ismeretében az Európai Bizottság az uniós joggal összhangban felülvizsgálhatja számításait - tájékoztattak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • takysoft #5
    Az amerikaiak szívnak már ezzel egy ideje. Annyival olcsóbbak a kínai kocsik, hogy még 25-30%-os extra vám mellett sem versenyképes a helyi kocsi.

    A fő gond meg az, hogy nincs kevesebb minőségbeli probléma a kínaival már, mint a helyivel.

    Ugyanez vár ránk is, csak az EU szigorúbb. De az is tény, hogy sokan vágynának olcsóbb kocsira.
    Aki beengedi, ott nagyon olcsón lehet majd kocsit venni. Mint pl telefont. (nem ugyanannyiért, hanem annyivel lesz olcsóbb %-os arányban)

    A másik oldalon az európai és japán gyártók évtizedek óta tartó pofátlan áremelése sokaknak a bögyében van.

    És azért lássuk be, én személy szerint szívesebben lennék az új kínai autók országa, mint a 16 éves nyugati autók országa. (ennyi a magyar autók átlag életkora)
  • kvp #4
    "Ha a kínai gyárak vámszabad területen gyártanak (miért ne tennék), akkor ugyanúgy vonatkozni fog rájuk az extra vám is, ha az EU-ban akarják eladni."

    A magyarorszagi kinai gyarak autoin "made in hungary" felirat lesz. Esetleg made in EU. (elvileg itt keszulne az osszes fem es muanyag alkatresz, az aksi es a fek, a motor egyelore kerdeses, az elektronika viszont kinai gyartmany lenne a tervek szerint) Ezek utan mit fognak megadoztatni? A kinai vegyi anyagokat amikbol az aksit gyartjak vagy a chipeket, amiket amugy sem lehetne beszerezni az EU-ban, mert nincs gyar?
  • RJoco #3
    Szerintem az európaiak, főleg a németek szívesen megvennék a helyben gyártott kocsikat, ha nem annyiba kerülnének, amennyibe. De mivel a támogatást megszüntették, így csak a gyártókon és kereskedőkön múlik, hogy milyen magas árcédulát akasztanak a kocsira.
    Ráadásul korábban olyan pénzből támogatta ezen autók vásárlását az állam, amit nem használhatott volna erre.
    De persze a cél, hogy mindenki "zöld" autóval járjon...
    Sok cég sz@rban van, a fizetések nem emelkednek, ellenben az árak igen, így nem csoda, ha az emberek a kínai improthoz folyamodnak. Az más kérdés, hogy ezek az improtok mennyire minőségiek is. Hallani ezt-azt. A használtautón meg sok ilyen kocsit látni pár évesen 8000 km-rel. Bár lehet, hogy csak azért nem láttam mást, mert a szűrési feltételekbe (400km hatótáv, 30000€-ig) nem fért bele az EU-s kocsi, csak a kínai.


    Ha a kínai gyárak vámszabad területen gyártanak (miért ne tennék), akkor ugyanúgy vonatkozni fog rájuk az extra vám is, ha az EU-ban akarják eladni.
  • AgentKis #2
    Teljesen egyetértek.
    Annyi, hogy a belső égésűt meg a villanyost is elvileg kb. azonos mértékben drágítják a felsorolt "sallangok". Egy LCD panel, vagy egy hangszóró ha nem kínai kocsiba van beépítve, akkor 7-10x drágább, mint "hagyományos" kiszerelésben, a kínai kocsiban meg mondjuk csak 2-3x.
  • kvp #1
    Es az EU-n belul gyartott BYD-ekre milyen belso vamot vetnek ki? Kinai tulajdonu europai gyarban keszult auto uzembehelyezesi vamjat? Ha pl. a BYD ugy dont, hogy csokkenti a profit ratajat es 100% haszon helyett kb. eloallitasi koltsegen (vagy 10% haszonnal) adja el az EU-ban keszult jarmuveit, akkor a 6-8 millio forintos uj elektromos autokkal le fogja tarolni a piacot. Ugyanis jelenleg egy atlagos meretu kinai elektromos auto olcsobban gyarthato mint a legtobb uj europai benzines.

    Ha nem kell bele onvezetes es 100.1-es hangrendszer 3d hazimozival, akkor az eloallitasi koltsegek durvan csokkennek egy elektromos auto eseten a benzines jarmuvekhez kepest, mivel alig van bennuk alkatresz, igy csak az aksi ara a kerdeses. Aksibol pedig a kinai technologia mar jobb es jelentosen olcsobb is mint a nyugati.