SG.hu

Porschék százai váltak dísztárgyakká Oroszországban egy műholdas hiba miatt

Pánik tört ki Oroszországban a Porsche-tulajdonosok között, mert a drága státuszszimbólumok hirtelen elfelejtettek autóként működni. A műholdas kapcsolat megszakadása miatt aktiválódtak a blokkolórendszerek, és a járművek mozgásképtelenné váltak. A cég kivonulása az orosz piacról és a műholdas szolgáltatások akadozása együttesen eredményezte azt, hogy használhatatlanok lettek a státuszszimbólumként tartott autók.

A helyi Rolf kereskedőhálózat a problémát a járműkövető rendszerek (VTS) műholdas kapcsolatának elvesztésére vezette vissza. Ez azt eredményezte, hogy a rendszerek úgy érzékelték: lopási kísérlet történt, és aktiválták a jármű motorblokkolóját. A Porsche központja nem tudott segíteni vagy diagnosztizálni a probléma jellegét. A VTS-hez hasonló rendszereket a Porsche helyi leányvállalatai vagy kereskedői hálózatai üzemeltetik. Azt követően azonban, hogy Oroszország megszállta Ukrajnát és életbe léptek a szankciók, a Porsche többé nem exportál az országba, és nem nyújt értékesítés utáni szolgáltatást sem.

A Porsche szóvivője közölte, hogy más piacokat nem érintett a probléma. „Járműveink kiberbiztonsága központi jelentőségű a Porsche számára” - mondta a szóvivő. „A kibertámadások elleni védelmet átfogó biztonsági folyamatok és technikai intézkedések biztosítják járműveink teljes életciklusa alatt. Ezek az intézkedések többek között magukban foglalják a biztonságos szoftverfrissítéseket, a védett kommunikációs csatornákat és a rendszeres biztonsági teszteket a gyanús tevékenységek korai felismerése érdekében.”

A találékony orosz tulajdonosok különféle kerülőmegoldásokhoz folyamodtak a probléma megoldása érdekében, például a VTS letiltásához vagy újraindításához, illetve teljes eltávolításához. Mások azt állították, hogy az akkumulátor tízórás lecsatlakoztatása is megoldja a helyzetet. Úgy tűnik, ez bizonyos esetekben bevált, másokban viszont nem. A probléma kibertámadással kapcsolatos találgatásokat váltott ki, de a biztonsági és adatvédelmi szakértők kételkednek ebben.

Cian Heasley, az Acumen Cyber vezető tanácsadója elmondta, hogy a leállások hulláma akár egy hekkercsoport képességein belül is lehetne, de semmilyen jele nincs annak, hogy valóban erről lenne szó. „Ha ez egy összehangolt kibertámadás lett volna, arra számítottam volna, hogy az egyik nagyobb, Ukrajnát támogató csoport már magára vállalja az akciót, és közzétesz valamilyen bizonyítékot, hasonlóan ahhoz, amit akkor láttunk, amikor az orosz Aeroflot légitársaságot támadás érte ez év júliusában.”


Rik Ferguson, a Forescout biztonsági hírszerzésért felelős alelnöke elmondta: „A modern blokkolók nemcsak arra reagálnak, ami a jármű körül történik, hanem folyamatos megbízhatósági visszajelzést igényelnek a felhőből vagy műholdas háttérrendszerekből. Kívülről nézve egy szándékos hackelés és egy véletlen háttérrendszeri leállás szinte teljesen ugyanúgy fest: a követőszolgáltatás eltűnik, az autó ezt lopásként értelmezi, és a blokkoló működésbe lép.” A csúcskategóriás járművek olyan szolgáltatások hosszú láncolatára támaszkodnak, amelyekre a tulajdonosnak nincs ráhatása - tette hozzá Ferguson -, beleértve a felhőt, a műholdüzemeltetőket és a regionális partnereket. „Szankciók, szerződéses viták, rossz konfigurációk vagy támadók is megszakíthatják ezt a láncot, és amikor ez megtörténik, egy több tízmilliós autó hirtelen csak egy nagyon drága dísztárggyá válik.”

A Bugcrowd információbiztonsági vezetője, Trey Ford hozzátette: „Úgy hangzik, hogy a rendszer kialakításában van egy olyan biztonsági funkció, amely szerint a műholdas szolgáltatás elvesztése (platformhiba, katonai tevékenység stb.) járműzároláshoz vezethet a lopások mérséklése érdekében – ami egyébként logikus.” Máskülönben egy bűnöző létrehozhatna egy Faraday-kalitkát az antenna jelének blokkolására és a követés megakadályozására. Ford folytatta: „Emellett ésszerű feltételezni, hogy egy olyan platform, amely képes járműveket lezárni, véletlenül is megteheti ezt.” Ennek oka lehet mérnöki hiba, sikertelen frissítés, adatbázis-probléma, „vagy akár valami olyan egyszerű dolog is, mint egy szolgáltatási csomaggal kapcsolatos adminisztrációs hiba, amely a műholdas kommunikációt érinti.”

A probléma ráirányítja a figyelmet a hálózatba kapcsolt járművekkel kapcsolatos általánosabb aggodalmakra. Chris Hauk, a Pixel Privacy fogyasztói adatvédelmi szakértője szerint a motorleállító rendszereket eredetileg lopásgátló eszközként vezették be. „De a technológiát a hackerek is használhatják károkozásra, és a totalitárius kormányok is alkalmazhatják arra, hogy leállítsák az állam ellenségeinek járműveit.” Paul Bischoff, a Comparitech fogyasztói adatvédelmi szakértője hozzátette: „Bármilyen funkció, amely hálózati kapcsolatra támaszkodik, nem befolyásolhatná a jármű alapvető működését. A távoli hackelés mellett a sofőröknek a magánszférájuk miatt is aggódniuk kell. Az újabb autók rengeteg információt gyűjtenek és osztanak meg felhasználóikról, gyakran anélkül, hogy erről érdemi tájékoztatást adnának.”

Érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb orosz Porsche-tulajdonos valószínűleg nem maradt közlekedési lehetőség nélkül, mivel más márkákat nem érintett a jelenség, és Oroszország elitje köztudottan lelkes rajongója a Bentleynek, az Aston Martinnak és egyéb luxusautó-márkáknak is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lammaer #7
    Az a baj, ha relative újat akarsz venni, nincs más opció....

    Már az én 2012-es fordomban is van elég elektronika.... nemrég elkezdett nem világitani a bal oldali tompított. Mondombiztos kiégett..cserélem ki, de nézem nézem az izzót semmi baja. Mindegy, beteszem az újat, az se világit...
    Áthivtam havert a ford diagnosztika szoftverével, volt vmi világitási hiba a komputer szerint. Kiütöttük, nosza, elkezdett minden világitani.
  • jozsi031 #6
    No ezért shalom le a túlelektronizált autókat.
  • kvp #5
    "Nem hiszem, hogy lesz mostanában orosz atomerőművünk. Az oroszoknak már nincsen rá pénze. Nekünk nem is volt rá, a nyugat meg nem ad rá pénzt. Legfeljebb csak akkor ha valami francia vagy amerikai erőművet építhetnek nekünk."

    Ha nem lesz kormanyvaltas most tavasszal akkor az amerikaiak epithetnek itthon a Fukushimaban is hasznalt kisebb forralovizes reaktorbol egy rakatot. Elonye, hogy egyszeru, akar mi is meg tudjuk epiteni hazilag (a ket budapesti kiserleti reaktor is hasonlo tipusu, bar szovjet design). Olcsok, gyorsan felepithetoek es mivel energiatermelesi uzemmodban a primer kor vize megy goz formajaban a turbinakra, ezert konnyu veluk nukelaris szennyezest okozni barmilyen hiba eseten. (csotores, gozrobbanas, stb.) Viszont mivel ezek katonai jarmufedelzeti technologiara epulnek, ezert a kis meretuk miatt akar egy lakonegyed kozepen is elhelyezhetoek a jelenlegi gazturbinas kombinalt ciklusos aram es tavho eloallito eromuvek helyere vagy melle. Ha lesz kormanyvaltas akkor Paks is leall a maradek uzemido (kb. 3 ev) vegen es utanna csak a napelem es nemetektol vasarolt zold energia lesz elerheto, tehat atallunk 100%-ban megujulo forrasokra. Max. ha eppen sotet van es nem fuj a szel sem, akkor lesz egy kisebb merteku aramhiany.

    "A kretén tényleg szétkúrta oroszországot a következő 20-30 évre."

    Reszben ez a nyugat es a szankciok celja. Viszont Putyin is lathatoan izolalni akarta az orszagat a nyugat kulturalis es tarsadalmi befolyasatol, meg annak az aran is, hogy eszak koreai szintre kerulnek. Ami egyebkent nem fog elofordulni, egyszeruen csak a nyugat helyett Kina fele nott meg a fuggesuk. Plusz aki el akart menni, az joreszt mar elment, igy nem nagyon mardtak olyan ertelmisegiek akiknek a jelenlegi orosz rendszer nem tetszik. Ez is egy modja a forradalmi hangulat tartos megszuntetesenek.

    Hogy a cikkhez is szoljak, ebbol az esetbol is latszik, hogy a modern autokat nem birtolja a vasarlo, az auto araert csak licenszeli a hasznalati jogot a gyarto tulajdonostol, aki ezt barmikor legalisan visszaveheti.
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2025.12.12. 10:20:08
  • t_robert #4
    A hadiparnak persze az a kellemetlen hatása, hogy az nem termel meg használható dolgokat az ország szempontjából csak égeti az erőforrásokat ész nélkül. egy tankból nem lesz gazdaságilag jövő csak egy célpont, amit kacagva kiiktat egy 1000 dolláros drón.....És hát az oroszok sincsenek annyian azért, mint az oroszok.... igen csak fogy az ember ott is... azt a több mint 1 millió embert, aki ráment eddig halottként vagy sebesültként a háborúra az oroszoknak senki nem pótolja. Nem is szólva arról a millióról.aki elmenekült Oroszországból. Valamiért nem kivánta az életét áldozni putyinért. Jellemzően az a leghatékonyabb kreativebb képzett réteg, akinek vinni kéne az országot. A kretén tényleg szétkúrta oroszországot a következő 20-30 évre. Ha eddig évente 2 évet maradt el a világ élvonalától ma már évente 3-4 évvel marad el.
  • t_robert #3
    Amúgy valóban egyre nagyobb az elégedetlenség a tehetősek körében is Putyinnal kapcsolatban és amit csinál. Az orosz gazdaság ami eddig se volt csúcs szuper egyre inkább csak vegetál. Valamennyire legfeljebb a hadigazdaság müködik, ahogy megpróbálja valahogy összekotorni a a háborúhoz szükséges dolgokat minden más vegetál. Az embereknek nincsen pénze vásárolni a kölföldi dolgok nem érkeznek igazán az országba. Az ott müködött nyugati cégek jórészt távoztak az országból. Nem érkezik külföldi töke és technológia. Putyin egy generációra szét kúrta oroszországot. Ha holnap vége a háborúnak se rohannak majd vissza a nyugati cégek és tőke az országba. a fő rész a nyersanyag eladás is vegetál. Azért az ukránok most, hogy el tudnak lőnni 1000-1500 kmes távolságra is igen csak odabasznak az orosz iparnak és gazdaságnak, ami azért nem Szibériában működik. Kínos, hogy már sok helyen nincsen mondjuk benzin az országban. A szankciók igen is müködnek. Persze azzal nem lehet megnyerni a háborút, de a finaszirozását igen csak padlóra lehet küldeni. elégette a háború már oroszország valuta tartalékát amit a nyersanyag és energia eladásból felhalmoztak vagy 600 milliárd dollárt.... az oligarchák is egyre elégedetlenebbek. Előbb vagy utóbb valaki lépni fog és akkor Putyin fog öngyilkos lenni és kizuhanni a 20-ik emeletről miután hátomszor tarkün lőtte magát.... Ez benne van a pakliban.... Nem véletlenül fosnak a diktátorok azért. Sokuknak tényleg igaza lesz végül.... Nem hiszem, hogy lesz mostanában orosz atomerőművünk. Az oroszoknak már nincsen rá pénze. Nekünk nem is volt rá, a nyugat meg nem ad rá pénzt. Legfeljebb csak akkor ha valami francia vagy amerikai erőművet építhetnek nekünk. Igeni oroszország egyre nagyobb szarban van az értelmetlen háborúval..... . Csak azt nem tudni mikor borul ki végleg a bili..... Az ukránok is szívnak persze a szétrombolt országgal, de nekik legalább esélyes, hogy ha vége a háborúnak elindul a nyugati tőke és technológia újjáépíteni az országot. Az oroszok mögé nem fog odaállni senki igaziból. legalább egy generácionyi szopás lesz az orosz népnek putler kalandja....
  • t_robert #2
    Oszt ez mééé olyan gond... jellemzően egy Porsche-t amúgy is státusz szimbólumnak tartanak....Kiállítja a villa udvarába a kocsit, hogy lássák neki bezzeg van olyan és annyi... :) .
  • lammaer #1
    Na, valószinüleg ilyen jellegű szankciókkal lehet vége a háborúnak, mert az "elitet" azt nem zavarja ha a népnek szar, de ha nekik nem indul a porsche akkor rögtön fáj a dolog :)
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2025.12.11. 21:16:50