SG.hu

Túl olcsók a kínai elektromos autók, az EU vizsgálatot indít

Idén 8%-ra emelkedik a kínaiak részesedése az európai elektromos járműpiacon, ezért az EU szubvencióellenes vizsgálatot indít a kínai elektromos autókkal kapcsolatban, mely akár akár 13 hónapig is eltarthat.

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított azzal kapcsolatban, hogy kivethet-e büntetővámokat az európai uniós gyártók védelme érdekében a kínai elektromos járművek behozatalával szemben, mert úgy vélik, hogy azok állami támogatás miatt ennyire olcsók. "A globális piacokat elárasztják az olcsó elektromos autók, melyek árát pedig hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan" - mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a parlamentben tartott éves beszédében. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai tiltják az olyan állami támogatásokat, amelyek mesterségesen olcsóbbá teszik az exportot - és büntetővámokat vonhatnak maguk után. A Bizottságnak 13 hónap áll majd rendelkezésére, hogy felmérje, kivet-e a gépkocsikra a szokásos 10%-os uniós vámtételt meghaladó vámokat. Ez az EU Kínával szembeni legjelentősebb ügye a kínai napelemekkel kapcsolatos egy évtizeddel ezelőtti uniós vizsgálat óta és akkor éppen hogy csak sikerült elkerülni egy kereskedelmi háborút.

A szubvencióellenes vizsgálat a Kínából származó akkumulátoros autókra terjed ki, így az ott gyártott nem kínai márkákra, például a Teslára, a Renault-ra és a BMW-re is. Szokatlan tény, hogy ezt az Európai Bizottság maga indította, nem pedig egy iparági panaszra válaszul. A Kína és az EU közötti feszültségek egyre nőnek, részben azért, mert Peking szorosabbra fűzte kapcsolatait Moszkvával Oroszország ukrajnai inváziója után, és az EU arra törekszik, hogy - különösen a zöld átálláshoz szükséges anyagok és termékek tekintetében - csökkentse az ázsiai országtól való függőségét. Az Európai Bizottság szerint Kína részesedése az Európában értékesített elektromos járművekből 8%-ra nőtt, és 2025-re elérheti a 15%-ot, megjegyezve, hogy az árak jellemzően 20%-kal alacsonyabbak az EU-ban gyártott modelleknél. Az Európába exportált népszerű kínai modellek közé tartozik a SAIC MG és a Geely Volvo.


A kínai elektromosautó-gyártók - a piacvezető BYD-től a kisebb riválisokig, mint a Xpeng és a Nio - fokozzák a tengerentúli terjeszkedésre irányuló erőfeszítéseiket, mivel a hazai verseny erősödik és a növekedésük lassul. A Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adatai szerint a kínai autóexport 31%-kal nőtt augusztusban a júliusi 63%-os ugrás után. A Jato Dynamics adatai szerint a kínai márkájú elektromos autók átlagos kiskereskedelmi ára Németországban 29%-kal volt alacsonyabb, mint a nem kínai modellek átlagára, az ösztönzőket és kedvezményeket nem számítva, míg Franciaországban 32%-kal, az Egyesült Királyságban pedig 38%-kal volt alacsonyabb. Az olcsó kínai elektromos járművek beáramlása máris cselekvésre késztetett néhány európai autógyártót. A Renault júliusban bejelentette, hogy elektromos modelljei gyártási költségeit 40%-kal kívánja csökkenteni.

Von der Leyen ugyanakkor hangsúlyozta az elektromos járművek fontosságát az EU ambiciózus környezetvédelmi célkitűzései szempontjából. "Európa nyitott a versenyre. Nem az alulról jövő versenyre" - mondta az Európai Parlamentben, megjegyezve, hogy az EU nem akarja megismételni a napelemiparának tapasztalatait, amelyet megtizedelt az olcsóbb kínai import. A németországi VDA autógyártó szövetség szerint azonban az EU-nak figyelembe kell vennie, hogy egy ilyen vizsgálat esetén Kína esetleg visszavághat. A VDA szerint a politikai döntéshozóknak arra kellene összpontosítaniuk, hogy megteremtsék a feltételeket az európai szereplők számára, hogy a saját területükön sikeresek legyenek - az áramárak csökkentésétől kezdve a bürokratikus akadályok mérsékléséig. A német autóipar értékesítési bevételeinek jelentős része Kínától függ, és az ország régóta támogatja a kereskedelmi kapuk nyitva tartását.

A német kormány is alapvetően szkeptikus, attól tartanak, hogy az ellenintézkedések végső soron többet árthatnak, mint használhatnak a német exportnak. "A tisztességes verseny serkenti a gazdaságot" - mondta Olaf Scholz német kancellár a múlt héten a müncheni IAA mobilitási szakkiállításon, utalva a Kínából érkező új konkurenciára. "A versenynek ösztönöznie kell minket, nem pedig megijesztenie" - mondta Scholz. Scholz ijesztgetésnek tartja az elektromos autók dömpingárai által okozott piaci torzulások lehetőségét. "A '80-as években azt mondták, hogy a japán autók minden más piacot elnyomnak. Húsz évvel később a Koreában gyártott autókról volt szó, ma pedig a kínai elektromos autókról" - folytatta Scholz.


Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az elektromos és hibrid járműveknek nyújtott kínai állami támogatás 2016-2022 között 57 milliárd dollár volt, ami segített Kínának abban, hogy a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártójává váljon, és az idei első negyedévben megelőzze Japánt, mint a legnagyobb autóexportőr. Kína 2022-ben megszüntette az elektromos autóvásárlásokra vonatkozó nagyvonalú, 11 éves támogatási rendszert, de egyes helyi hatóságok továbbra is támogatást vagy adókedvezményeket nyújtanak a beruházások vonzása érdekében, valamint támogatásokat nyújtanak a fogyasztóknak.

Von der Leyen még saját képviselőcsoportján belül is ellenállásba ütközött. Markus Ferber, a bajor CSU és az Európai Néppárt (EPP) képviselője óva intett az "elszigetelődési politikától", amely "más piacoktól való elzárkózáshoz" vezethet. Ferber hozzátette, hogy von der Leyen bejelentése ellentmondhat annak a célnak is, hogy több szabadkereskedelmi megállapodás révén új exportpiacokat nyissanak meg. Európa azzal a veszéllyel futott szembe, hogy elhagyja a szabadkereskedelem "erényes útját", amelyet még Donald Trump volt amerikai elnök idején is fenntartottak - mondta Ferber.

A Nio alapítója áprilisban arra figyelmeztetett, hogy a kínai gyártóknak fel kell készülniük arra, hogy a külföldi kormányok protekcionista politikát fognak bevezetni. Becslései szerint vállalata és kínai társai akár 20%-os költségelőnyre is szert tehetnek az olyan riválisokkal szemben, mint a Tesla, köszönhetően annak, hogy Kína saját kézben tartja az ellátási láncot és a nyersanyagokat. A kínai gyártók 2022-ben a 151 dolláros világpiaci árral szemben 130 dolláros kilowattórás akkumulátor-árakkal számoltak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #8
    "olvass utána milyen új fejlesztések vannak mielőtt vissza küldenél mindenkit a hagyományos módhoz..."

    Megtortent. Egyreszt a belso egesu hidrogenes hajtas teljes energiahatekonysaga jelentosen rosszabb mint a koolaj alapu technologiake (kb. a fele), masreszt a cikkben leirt motor jol merheto mennyisegu nitrogen oxidot is termel, amit mindenki igyekszik betiltani. Tehat nemcsak 100 egyseg energiabol kevesebb mint 20%-a hasznosul, de meg szennyez is. Az akkumulator tarolasu elektromos hajtas az eromutol a kerekig akar 80%-os hatekonysagot is tud, tehat negyed annyi eromuvi kapacitas kell azonos mennyisegu jarmu kiszolgalasahoz.

    A hidrogen nem gazdasagos energiahordozo es csak legkorbol kivont szennel megkotve (lasd: CH4, metan), majd uzemanyagcellaban aramma visszaalakitva tud tenyleg kornyezetbarat es nagyjabol versenykepes lenni. A belso egesu motorokat hidrogenre atallitani teljesen ertelmetlen, ennel mar a sima szintetikus metannal hajtott megoldas is jobb es LNG alapu jarmubol mar most is sok jar az utakon, de az LMG-t (liquid methane gas) hasznalo uzemanyagcellak sokkal jobbak lennenek. Tovabbra sem olyan hatekony mint az aksiban tarolas, de legalabb nem szennyez annyira mint egy belso egesu motor.

    "Az EUban nincs állami támogatás?"

    Hivatalosan tiltott, tehat tobbnyire csak a nemet es francia cegek kapnak, de azt is letagadjak.

    "Egyébként Kínában a jól skálázott gazdaság miatt is olcsóbb sokminden, hogy ott van minden egy helyen, beleértve az infrastruktúrát."

    Pontosan ez a baja az EU-nak. Nem veletlen, hogy Kinaval szemben is megindult a gazdasagi haboru es a szankciok kivetese.

    "és ki az aki izolálódni fog? Kína."

    A BRICS alapjan Kina, India, Oroszorszag, szinte a teljes Afrika es Del-Amerika lesz egy tombben. A masik oldalon maradnak az angolszasz orszagok es az EU (meg Japan, mert oket erthetoen nem szeretik a kozvetlen kornyezetukben). Hol vannak a nyersanyagok es a gyarak?

    "Am. ebben van valami: vissza kell hozni minden gyártást onnét."

    Ezert lep fel az EU Kina ellen, de kozben eros deindusztrializaciot is okoz a gazdasagi es politikai lepeseivel. Az eredmeny, hogy a kinai gyarak csak max. az USA-ba tudnak visszaterni, de meg az europai gyarak is oda koltoznek.

    "azért néha átgondolod azt amit írsz, vagy csak jön a fejedből a blődség?"

    Igen, a Rakosi fele gazdasagi szintre esnenk vissza ha izolalodunk a nyersanyag es gyartasi kapacitas forrasoktol. Megmaradt az orszag? Igen. Jegyrendszer es hianygazdasag volt? Persze, az aruhiany termeszetes velejaroja az ipar es a vilagkeresedelem osszeomlasanak. Az EU most megis ezt a fajta izolaciot (a vilag tobbi reszerol valo levalast) tamogatja. Mukodni mukodik, de szerintem nem olyan jo megoldas.
  • M2 #7
    Ursula lassan megvalósítja Hitler nagy álmát: a németek által vezérelt Európát.
  • duke #6
    Rohognek, ha megadoztatnak orbanek akumlatorgyarait, es azok egy hettel kesobb itt hagynak az orszagot. Persze a fel millio bevandorlo a nyakunkon maradna.
  • zola2000 #5
    Az EUban nincs állami támogatás?

    Egyébként Kínában a jól skálázott gazdaság miatt is olcsóbb sokminden, hogy ott van minden egy helyen, beleértve az infrastruktúrát.
  • Macropus Rufus #4
    "Ha nem akarunk elektro mobilitast, akkor vissza kell ternunk a hagyomanyos kozlekedesi modokhoz. "
    olvass utána milyen új fejlesztések vannak mielőtt vissza küldenél mindenkit a hagyományos módhoz...
    https://index.hu/gazdasag/2023/09/13/autoipar-autogyartas-hajtaslanc-hidrogen-karbonsemlegesseg-elektronomos-auto-elektromobilitas/

    "Kina ellen kinai ellenlepesekhez es vegul gazdasagi izolaciohoz vezet. "
    és ki az aki izolálódni fog? Kína. Kínának nincs igazából saját ötlete. Lopja mástól. Kínai csodáról annyit, hogy pár évvel ezelőttig nem tudták legyártani a golyót a golyóstollba. Ennyit a kínai tech csodáról. És tudod miért? Mert nem tudták ellopni a németektől a technológiát. Ennyi a Kínai csoda. Amit más nem talál ki azt ők nem fogják. Ha más kitalálta akkor ők ellopják és tovább fejlesztik. Szóval aki izolálódni fog az Kína lesz.

    "Nem tehetjuk meg azt, hogy mashol (pl. Kinaban) gyartatunk mindent es mi csak fogyasztunk."
    Miért is? Am. ebben van valami: vissza kell hozni minden gyártást onnét. Nem kell hagyni, hogy más ember ötletét lenyúlják aztán meg bagóért árulják, lévén nincs kutatási és fejlesztési költségük.

    "Magyarorszag nem lenne meg kozuti jarmuvek nelkul, anno a haboru utan se volt szinte senkinek autoja, megis mukodott az orszag"
    azért néha átgondolod azt amit írsz, vagy csak jön a fejedből a blődség? Imádom amikor valaki a 100 évvel ezelőtti dolgokat hasonlítja a maihoz.
  • tom_pika #3
    "gozmozdonyok CO2 semlegesek?"

    Csakhogy a gőzmodonyokat a legritkább esetben működtették fával. Ha pedig mégis azt tennénk, (vagyis áttérnénk fatüzelésű gőzmozdonyokra), akkor egyszerűen nem tudnánk elég fát termelni hozzá.
  • kvp #2
    A kinaiak eloallitasi aron adjak az autokat, ami nekik jelentosen olcsobb mint a nyugati cegeknek. Barmilyen fellepes Kina ellen kinai ellenlepesekhez es vegul gazdasagi izolaciohoz vezet. A folyamat vegen barmilyen az EU-ba torteno import csak az USA-n keresztul tud majd megvalosulni, ami az USA szamara elonyos, az EU szamara nem igazan.

    "Az akkugyárak lábon rúgása pedig megmentheti a hazai vízbázisunkat."

    Ahogy azt a zoldek is megfogalmaztak a zold atallasnak es a Fold megmentesenek az arat mindenkinek meg kell fizetnie. Nem tehetjuk meg azt, hogy mashol (pl. Kinaban) gyartatunk mindent es mi csak fogyasztunk. Ha az eloallitasban nem kivanunk reszt venni, akkor a fogyasztasban sincs jogunk. Nem mintha Magyarorszag nem lenne meg kozuti jarmuvek nelkul, anno a haboru utan se volt szinte senkinek autoja, megis mukodott az orszag. Ha nem akarunk elektro mobilitast, akkor vissza kell ternunk a hagyomanyos kozlekedesi modokhoz. Btw. tudtatok, hogy a faval es mas megujulo mezogazdasagi tormelekkel uzemeltetett gozmozdonyok CO2 semlegesek?)
  • Balu777 #1
    Márpedig ez a helyes, mert a kínaiak szinte mindent agyontámogatnak, miközben lopják a know-how-t. Az akkugyárak lábon rúgása pedig megmentheti a hazai vízbázisunkat.