SG.hu
Nemzetbiztonsági veszélyt jelentenek a hálózatba kötött kínai autók?
Aggódva amiatt, hogy a kínai gyártású autók a jövőben veszélyt jelenthetnek a nemzetbiztonságra, Joe Biden kormánya terveket terjeszt elő a Kínában gyártott, hálózatba kötött járművek által jelentett potenciális veszélyek vizsgálatára.
Egy ma reggeli nyilatkozatában az amerikai elnök azt mondta, hogy az a tény, hogy a legtöbb modern autó "olyan, mint egy kerekekkel felszerelt számítógép", azt jelenti, hogy a Kínában gyártott és az Egyesült Államokban értékesített autók érzékeny adatokat gyűjthetnek, továbbíthatják azokat Ázsiába, és onnan akár távolról is hozzáférhetnek vagy működésképtelenné tehetik őket. "Kína korlátozza az amerikai és más, Kínában működő külföldi autókat" - mondta Biden. "Miért kellene megengedni, hogy a Kínából származó, összekapcsolt járművek biztosítékok nélkül működhessenek hazánkban?"
Az amerikai elnök elmondta, hogy a kínai autók által jelentett fenyegetés valós mértékének kiderítését a Kereskedelmi Minisztériumra hárítja, amely ma közölte, hogy előzetes szabályalkotási javaslatot (ANPRM) tett közzé, amelyben nyilvános észrevételeket vár a témában. "Utasítottam a kereskedelmi miniszteremet, hogy végezzen vizsgálatot az aggodalomra okot adó országokból származó technológiával rendelkező, hálózatba kötött járművekkel kapcsolatban, és tegyen lépéseket a kockázatokra való reagálás érdekében" - mondta Biden.
A Kereskedelmi Minisztérium szerint az ANPRM a hálózatba kötött járművek információs és kommunikációs technológiai ellátási láncainak biztosítására vonatkozó lehetséges szabályozásokkal foglalkozik, amelyek "indokolatlan kockázatot jelenthetnek az Egyesült Államok kritikus infrastruktúrájára és elfogadhatatlan kockázatot jelenthetnek a nemzetbiztonságra nézve". "Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy belegondoljunk, hogy egy a hálózatba kötött járművekhez hozzáférő külföldi kormányzat hogyan jelenthet komoly kockázatot mind a nemzetbiztonságunkra, mind az amerikai állampolgárok magánéletére nézve" - mondta Gina Raimondo kereskedelmi miniszter. "Meg kell értenünk, hogy milyen mértékű technológia van ezekben az autókban, amelyek széleskörű adatok rögzítésére, illetve a csatlakoztatott járművek távoli kikapcsolására vagy manipulálására képesek."
Több amerikai autógyártó - köztük a Ford és a GM - már most is gyárt autókat Kínában az amerikai piacon történő értékesítésre. Nem világos azonban, hogy ezeket a járműveket ugyanolyan vizsgálatnak vetik-e alá, mint a kínai vállalatok által gyártottakat. Az autóipar virágzik Kínában, ami komoly fenyegetést jelenthet az amerikai autógyártókra. A kínai BYD elektromos járműgyártó tavaly megelőzte a Teslát, mint a legtöbb autót értékesítő elektromos járműgyártó. Kína a jelentések szerint tavaly több mint ötmillió járművet exportált, amivel először lett a világ legnagyobb járműexportőre. Carlos Tavares, a Chrysler, Jeep, Dodge és más amerikai autómárkák tulajdonosa, a Stellantis vezérigazgatója január végén a kínai autógyártókat a legfőbb versenytársainak nevezte - nem véletlenül.
Magyarországon teljesen más a kormányzati hozzáállás a kínai autógyártókhoz: Orbán Viktor egy hete, február 24-én tárgyalt Vang Csuan-fuval, a BYD elnök-vezérigazgatójával a Karmelita kolostorban
A Motor Trend szerint az elmúlt három évben kilenc kínai autógyártó telepedett le Mexikóban, ami a kínai autógyártóknak - ha valaha is úgy döntenének, hogy belépnek az amerikai piacra - közvetlen és könnyű utat biztosít. Alig három rövid év alatt a kínai autók népszerűsége ugrásszerűen megnőtt Mexikóban, az országban eladott járművek mintegy kilenc százaléka kínai márkáktól származik. Mexikói hírforrások szerint 2022-ben a kínai járművek eladásai felülmúlták az amerikai gyártmányú modelleket. Kína egyben a világ legnagyobb autópiaca is, 2022-ben mintegy 23,6 millió autót adtak el, míg az amerikaiak ugyanebben az időszakban ennek csak mintegy felét vásárolták. Az eladások csökkenése az amerikai autóiparban csökkenő termelési számokhoz vezetett.
Más szóval Kína rohamosan a globális autóipar központjává válik, az USA pedig nemcsak a nemzetbiztonság, hanem az amerikai identitás szempontjából alapvető iparág miatt is aggódhat. "Elnökként megfogadtam, hogy jót teszek az autóipari dolgozókkal és a középosztálybeli családokkal, akiknek a munkahelye az autóipartól függ" - mondta ma Biden. "Ezzel és más intézkedésekkel biztosítani fogjuk, hogy az autóipar jövője itt, Amerikában legyen megalkotva amerikai munkásokkal."
Egy ma reggeli nyilatkozatában az amerikai elnök azt mondta, hogy az a tény, hogy a legtöbb modern autó "olyan, mint egy kerekekkel felszerelt számítógép", azt jelenti, hogy a Kínában gyártott és az Egyesült Államokban értékesített autók érzékeny adatokat gyűjthetnek, továbbíthatják azokat Ázsiába, és onnan akár távolról is hozzáférhetnek vagy működésképtelenné tehetik őket. "Kína korlátozza az amerikai és más, Kínában működő külföldi autókat" - mondta Biden. "Miért kellene megengedni, hogy a Kínából származó, összekapcsolt járművek biztosítékok nélkül működhessenek hazánkban?"
Az amerikai elnök elmondta, hogy a kínai autók által jelentett fenyegetés valós mértékének kiderítését a Kereskedelmi Minisztériumra hárítja, amely ma közölte, hogy előzetes szabályalkotási javaslatot (ANPRM) tett közzé, amelyben nyilvános észrevételeket vár a témában. "Utasítottam a kereskedelmi miniszteremet, hogy végezzen vizsgálatot az aggodalomra okot adó országokból származó technológiával rendelkező, hálózatba kötött járművekkel kapcsolatban, és tegyen lépéseket a kockázatokra való reagálás érdekében" - mondta Biden.
A Kereskedelmi Minisztérium szerint az ANPRM a hálózatba kötött járművek információs és kommunikációs technológiai ellátási láncainak biztosítására vonatkozó lehetséges szabályozásokkal foglalkozik, amelyek "indokolatlan kockázatot jelenthetnek az Egyesült Államok kritikus infrastruktúrájára és elfogadhatatlan kockázatot jelenthetnek a nemzetbiztonságra nézve". "Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy belegondoljunk, hogy egy a hálózatba kötött járművekhez hozzáférő külföldi kormányzat hogyan jelenthet komoly kockázatot mind a nemzetbiztonságunkra, mind az amerikai állampolgárok magánéletére nézve" - mondta Gina Raimondo kereskedelmi miniszter. "Meg kell értenünk, hogy milyen mértékű technológia van ezekben az autókban, amelyek széleskörű adatok rögzítésére, illetve a csatlakoztatott járművek távoli kikapcsolására vagy manipulálására képesek."
Több amerikai autógyártó - köztük a Ford és a GM - már most is gyárt autókat Kínában az amerikai piacon történő értékesítésre. Nem világos azonban, hogy ezeket a járműveket ugyanolyan vizsgálatnak vetik-e alá, mint a kínai vállalatok által gyártottakat. Az autóipar virágzik Kínában, ami komoly fenyegetést jelenthet az amerikai autógyártókra. A kínai BYD elektromos járműgyártó tavaly megelőzte a Teslát, mint a legtöbb autót értékesítő elektromos járműgyártó. Kína a jelentések szerint tavaly több mint ötmillió járművet exportált, amivel először lett a világ legnagyobb járműexportőre. Carlos Tavares, a Chrysler, Jeep, Dodge és más amerikai autómárkák tulajdonosa, a Stellantis vezérigazgatója január végén a kínai autógyártókat a legfőbb versenytársainak nevezte - nem véletlenül.
Magyarországon teljesen más a kormányzati hozzáállás a kínai autógyártókhoz: Orbán Viktor egy hete, február 24-én tárgyalt Vang Csuan-fuval, a BYD elnök-vezérigazgatójával a Karmelita kolostorban
A Motor Trend szerint az elmúlt három évben kilenc kínai autógyártó telepedett le Mexikóban, ami a kínai autógyártóknak - ha valaha is úgy döntenének, hogy belépnek az amerikai piacra - közvetlen és könnyű utat biztosít. Alig három rövid év alatt a kínai autók népszerűsége ugrásszerűen megnőtt Mexikóban, az országban eladott járművek mintegy kilenc százaléka kínai márkáktól származik. Mexikói hírforrások szerint 2022-ben a kínai járművek eladásai felülmúlták az amerikai gyártmányú modelleket. Kína egyben a világ legnagyobb autópiaca is, 2022-ben mintegy 23,6 millió autót adtak el, míg az amerikaiak ugyanebben az időszakban ennek csak mintegy felét vásárolták. Az eladások csökkenése az amerikai autóiparban csökkenő termelési számokhoz vezetett.
Más szóval Kína rohamosan a globális autóipar központjává válik, az USA pedig nemcsak a nemzetbiztonság, hanem az amerikai identitás szempontjából alapvető iparág miatt is aggódhat. "Elnökként megfogadtam, hogy jót teszek az autóipari dolgozókkal és a középosztálybeli családokkal, akiknek a munkahelye az autóipartól függ" - mondta ma Biden. "Ezzel és más intézkedésekkel biztosítani fogjuk, hogy az autóipar jövője itt, Amerikában legyen megalkotva amerikai munkásokkal."