Berta Sándor
Forgalmat generálnak a közösségi utazásmegosztó ajánlatok
Az Uber és a hasonló szolgáltatások túlterhelhetik a belvárosokat, különösen akkor, ha egymással is versenyeznek.
Az MIT és az Olasz Nemzeti Kutatótanács (Consiglio Nazionale delle Ricerche - CNR) Informatikai és Telematikai Intézetének munkatársai azt vizsgálták, hogy milyen hatással van az Uber és konkurensei működési modellje a városok forgalmára. A szakemberek úgy vélték, hogy megbecsülhető, hogy egy bizonyos településen mennyi jármű működését szabad engedélyezni. Carlo Ratti, az MIT várostervezője kiemelte, hogy azáltal, hogy a közösségi utazásmegosztó társaságok nem koordinálják a tevékenységüket egymással, nagyon komoly extra forgalom keletkezik. Amennyiben a városok egyetlen platformot használnának a szolgáltatások koordinálására, akkor csökkenthető lenne az egyes települések teljes terhelése és forgalma.
A kutató és a csapata öt város anonimizált taxiadatait elemezte ki annak megállapítására, hogy honnan rendelik meg az emberek az egyes utakat. Az öt metropolisz New York, San Francisco, Bécs, Curitiba és Szingapúr voltak. A szakértők a kapott információkat annak a forgalomnak a modellezésére használták fel, amely szükséges lenne az összes utas optimális felvételére. Majd megnézték azt is, hogy mi lenne, ha az egyes cégek nem versenyeznének egymással, hanem összehangolnák a tevékenységüket. Miután ez utóbbi jelenleg nem történik meg, így előfordulhat, hogy valaki az Uber autójára vár, miközben ott van mellette a Lyft egyik gépkocsija. Amennyiben nem ez lenne a helyzet, akkor sokkal előbb eljuthatna a céljához.
Ratti szerint a közösségi utazásmegosztók koordinálása nem gyengítené a versenyt, sőt, növelné a hatékonyságot. A koordináció pedig csupán a városok akaratától és szabályozási törekvéseitől függ.
2019-ben a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócég szakemberei hat városban - Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Washington, DC. - tanulmányozták az Uber és a Lyft autói által megtett utakat és szintén arra a következtetésre jutottak, hogy a két ajánlat nemhogy nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, hanem egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.
Az MIT és az Olasz Nemzeti Kutatótanács (Consiglio Nazionale delle Ricerche - CNR) Informatikai és Telematikai Intézetének munkatársai azt vizsgálták, hogy milyen hatással van az Uber és konkurensei működési modellje a városok forgalmára. A szakemberek úgy vélték, hogy megbecsülhető, hogy egy bizonyos településen mennyi jármű működését szabad engedélyezni. Carlo Ratti, az MIT várostervezője kiemelte, hogy azáltal, hogy a közösségi utazásmegosztó társaságok nem koordinálják a tevékenységüket egymással, nagyon komoly extra forgalom keletkezik. Amennyiben a városok egyetlen platformot használnának a szolgáltatások koordinálására, akkor csökkenthető lenne az egyes települések teljes terhelése és forgalma.
A kutató és a csapata öt város anonimizált taxiadatait elemezte ki annak megállapítására, hogy honnan rendelik meg az emberek az egyes utakat. Az öt metropolisz New York, San Francisco, Bécs, Curitiba és Szingapúr voltak. A szakértők a kapott információkat annak a forgalomnak a modellezésére használták fel, amely szükséges lenne az összes utas optimális felvételére. Majd megnézték azt is, hogy mi lenne, ha az egyes cégek nem versenyeznének egymással, hanem összehangolnák a tevékenységüket. Miután ez utóbbi jelenleg nem történik meg, így előfordulhat, hogy valaki az Uber autójára vár, miközben ott van mellette a Lyft egyik gépkocsija. Amennyiben nem ez lenne a helyzet, akkor sokkal előbb eljuthatna a céljához.
Ratti szerint a közösségi utazásmegosztók koordinálása nem gyengítené a versenyt, sőt, növelné a hatékonyságot. A koordináció pedig csupán a városok akaratától és szabályozási törekvéseitől függ.
2019-ben a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócég szakemberei hat városban - Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Washington, DC. - tanulmányozták az Uber és a Lyft autói által megtett utakat és szintén arra a következtetésre jutottak, hogy a két ajánlat nemhogy nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, hanem egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.