Berta Sándor
Továbbra is tisztázatlan a Lyft- és az Uber-sofőrök státusza
Újabb fordulat történt a több éve húzódó ügyben.
2015-ben San Franciscóban három vezető beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt akarták megtudni, hogy ők alkalmazottnak minősülnek-e. A kérdés tisztázása azért is fontos, mert aki független vállalkozó, annak magának kell gondoskodnia a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. A társaság viszont úgy vélte, hogy csak egy szolgáltatást közvetít. E védekezés ellen készült a tengerentúlon egy jogszabály, amelynek értelmében a jövőben a szerződött autósok alkalmazottnak számítanak. Tavaly májusban munkaügyi per indult az Uber és a Lyft ellen, a két cég a hírre reagálva jelezte, hogy szociális szolgáltatásokat kínálna a sofőröknek. 2020 novemberében népszavazás helyezte hatályon kívül a korábban elfogadott törvényt.
Most azonban Frank Roesch Almeda megyei bíró érvénytelennek nevezte a népszavazási döntést, mondván az sérti Kalifornia állam alkotmányát, így a közösségi utazásmegosztók és ételkiszállító vállalkozások (DoorDash Inc., Instacart Inc.) érintett munkavállalói nem alkalmazottnak, hanem ismét független vállalkozónak minősülnek.
A bíró azzal érvelt, hogy először a kaliforniai alkotmányt kellett volna megváltoztatni és csak azután léphetett volna hatályba bármilyen törvénymódosítás vagy új szabályozás. Az Uber már jelezte, hogy fellebbez a döntés ellen, mert az teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a helyi választópolgárok akaratát. A társaság szóvivője hozzátette, hogy az álláspontjuk alapján az aktuális szabályozás egyelőre továbbra is hatályban marad.
2015-ben San Franciscóban három vezető beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt akarták megtudni, hogy ők alkalmazottnak minősülnek-e. A kérdés tisztázása azért is fontos, mert aki független vállalkozó, annak magának kell gondoskodnia a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. A társaság viszont úgy vélte, hogy csak egy szolgáltatást közvetít. E védekezés ellen készült a tengerentúlon egy jogszabály, amelynek értelmében a jövőben a szerződött autósok alkalmazottnak számítanak. Tavaly májusban munkaügyi per indult az Uber és a Lyft ellen, a két cég a hírre reagálva jelezte, hogy szociális szolgáltatásokat kínálna a sofőröknek. 2020 novemberében népszavazás helyezte hatályon kívül a korábban elfogadott törvényt.
Most azonban Frank Roesch Almeda megyei bíró érvénytelennek nevezte a népszavazási döntést, mondván az sérti Kalifornia állam alkotmányát, így a közösségi utazásmegosztók és ételkiszállító vállalkozások (DoorDash Inc., Instacart Inc.) érintett munkavállalói nem alkalmazottnak, hanem ismét független vállalkozónak minősülnek.
A bíró azzal érvelt, hogy először a kaliforniai alkotmányt kellett volna megváltoztatni és csak azután léphetett volna hatályba bármilyen törvénymódosítás vagy új szabályozás. Az Uber már jelezte, hogy fellebbez a döntés ellen, mert az teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a helyi választópolgárok akaratát. A társaság szóvivője hozzátette, hogy az álláspontjuk alapján az aktuális szabályozás egyelőre továbbra is hatályban marad.