Berta Sándor
A köddel is megbirkózik egy új radar
Egy fejlesztésnek köszönhetően a jövőben az autonóm gépkocsik még biztonságosabban közlekedhetnek.
A Kaliforniai Egyetem kutatói egy olyan új radarrendszert alkottak meg, amely az önállóan közlekedő autók számára lehetővé teszi, hogy rossz időjárási körülmények, például köd esetében is biztonságosan eljussanak a céljukhoz. A szakemberek kiderítették, hogy az egymástól optimális távolságra elhelyezett szenzorok növelik a rögzíthető felvételek minőségét, a látószöget és a környezetről készült képek részletességét. A tudósok ezért két radarszenzort szereltek fel a kísérletben használt jármű motorháztetejére, hogy elérjék a kívánt hatást.
Az új fejlesztés különösen éjjel és erős ködben teljesített jól, s hatékonyabbnak bizonyult a napjainkban alkalmazott technológiáknál. További előnye volt, hogy más gépkocsikat is sokkal pontosabban és gyorsabban sikerült észlelni a segítségével. Dinesh Bharadia, az egyetem professzora kiemelte, hogy a megoldás olcsó alternatívát jelent az autonóm autóknál a rossz időjárási körülmények közötti biztonságos közlekedésre. Az ilyen körülmények komoly kihívást jelentenek az önállóan közlekedő járművek számára, amelyek a navigációhoz a LiDAR-egységektől és a radartól függenek, mind a két technikának vannak ugyanakkor problémái.
A LiDAR nagy felbontású 3D-képeket szállít a környezetről, de használhatatlan ködben, esőben és hóesésben. A radar pedig ugyan alkalmazható rossz időjárás esetében is, de mindig csak az adott sáv vagy útszakasz egy részét tudja érzékelni. Mindez Bharadia szerint azt eredményezi, hogy a gépkocsik, a gyalogosok és más objektumok gyakran nem láthatók.
Az egymástól a motorháztetőn 1,5 méterre elhelyezett radarszenzorok viszont megoldják ezeket a problémákat, s a megalkotott nagy felbontású felvételnél nagyon alacsony annak a kockázata, hogy az akadályokat nem sikerül feltérképezni. A kutatók a sikeres tesztek után együttműködtek a Toyota mérnökeivel is azért, hogy a jövőben az új megoldás segítségével sikeresen meg lehessen határozni egy észlelt autó színét, márkáját és típusát is.
A Kaliforniai Egyetem kutatói egy olyan új radarrendszert alkottak meg, amely az önállóan közlekedő autók számára lehetővé teszi, hogy rossz időjárási körülmények, például köd esetében is biztonságosan eljussanak a céljukhoz. A szakemberek kiderítették, hogy az egymástól optimális távolságra elhelyezett szenzorok növelik a rögzíthető felvételek minőségét, a látószöget és a környezetről készült képek részletességét. A tudósok ezért két radarszenzort szereltek fel a kísérletben használt jármű motorháztetejére, hogy elérjék a kívánt hatást.
Az új fejlesztés különösen éjjel és erős ködben teljesített jól, s hatékonyabbnak bizonyult a napjainkban alkalmazott technológiáknál. További előnye volt, hogy más gépkocsikat is sokkal pontosabban és gyorsabban sikerült észlelni a segítségével. Dinesh Bharadia, az egyetem professzora kiemelte, hogy a megoldás olcsó alternatívát jelent az autonóm autóknál a rossz időjárási körülmények közötti biztonságos közlekedésre. Az ilyen körülmények komoly kihívást jelentenek az önállóan közlekedő járművek számára, amelyek a navigációhoz a LiDAR-egységektől és a radartól függenek, mind a két technikának vannak ugyanakkor problémái.
A LiDAR nagy felbontású 3D-képeket szállít a környezetről, de használhatatlan ködben, esőben és hóesésben. A radar pedig ugyan alkalmazható rossz időjárás esetében is, de mindig csak az adott sáv vagy útszakasz egy részét tudja érzékelni. Mindez Bharadia szerint azt eredményezi, hogy a gépkocsik, a gyalogosok és más objektumok gyakran nem láthatók.
Az egymástól a motorháztetőn 1,5 méterre elhelyezett radarszenzorok viszont megoldják ezeket a problémákat, s a megalkotott nagy felbontású felvételnél nagyon alacsony annak a kockázata, hogy az akadályokat nem sikerül feltérképezni. A kutatók a sikeres tesztek után együttműködtek a Toyota mérnökeivel is azért, hogy a jövőben az új megoldás segítségével sikeresen meg lehessen határozni egy észlelt autó színét, márkáját és típusát is.