Berta Sándor

A köddel is megbirkózik egy új radar

Egy fejlesztésnek köszönhetően a jövőben az autonóm gépkocsik még biztonságosabban közlekedhetnek.

A Kaliforniai Egyetem kutatói egy olyan új radarrendszert alkottak meg, amely az önállóan közlekedő autók számára lehetővé teszi, hogy rossz időjárási körülmények, például köd esetében is biztonságosan eljussanak a céljukhoz. A szakemberek kiderítették, hogy az egymástól optimális távolságra elhelyezett szenzorok növelik a rögzíthető felvételek minőségét, a látószöget és a környezetről készült képek részletességét. A tudósok ezért két radarszenzort szereltek fel a kísérletben használt jármű motorháztetejére, hogy elérjék a kívánt hatást.

Az új fejlesztés különösen éjjel és erős ködben teljesített jól, s hatékonyabbnak bizonyult a napjainkban alkalmazott technológiáknál. További előnye volt, hogy más gépkocsikat is sokkal pontosabban és gyorsabban sikerült észlelni a segítségével. Dinesh Bharadia, az egyetem professzora kiemelte, hogy a megoldás olcsó alternatívát jelent az autonóm autóknál a rossz időjárási körülmények közötti biztonságos közlekedésre. Az ilyen körülmények komoly kihívást jelentenek az önállóan közlekedő járművek számára, amelyek a navigációhoz a LiDAR-egységektől és a radartól függenek, mind a két technikának vannak ugyanakkor problémái.


A LiDAR nagy felbontású 3D-képeket szállít a környezetről, de használhatatlan ködben, esőben és hóesésben. A radar pedig ugyan alkalmazható rossz időjárás esetében is, de mindig csak az adott sáv vagy útszakasz egy részét tudja érzékelni. Mindez Bharadia szerint azt eredményezi, hogy a gépkocsik, a gyalogosok és más objektumok gyakran nem láthatók.

Az egymástól a motorháztetőn 1,5 méterre elhelyezett radarszenzorok viszont megoldják ezeket a problémákat, s a megalkotott nagy felbontású felvételnél nagyon alacsony annak a kockázata, hogy az akadályokat nem sikerül feltérképezni. A kutatók a sikeres tesztek után együttműködtek a Toyota mérnökeivel is azért, hogy a jövőben az új megoldás segítségével sikeresen meg lehessen határozni egy észlelt autó színét, márkáját és típusát is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Egy sima phased array radar egymagaban is tokeletes 3D-s kepet biztosit barmilyen idojarasi viszonyok kozott. Persze kvazi sztereokamerakent beepitve megduplazhato az adatmennyiseg es ezzel jobban lehet szurni a zajt az adatokbol, de hasonlo eredmenyt hozna a kepfrissitesi frekvencia megduplazasa is.

    Erdemes lenne a fejlesztoknek az idegen jelek kiszureset is fejleszteniuk, ugyanis ha elterjed a technologia, akkor eleg konnyen a szembejovo kocsi jelet fogadhatja valaszkent az auto a sajat kimeno jele helyett. Ennek elkerulesere alkalmas lehet az algoritmikus kodolas (CDMA), ami megoldana a jel/zaj problemat, viszont mellekhataskent nagymertekben csokkentheti az olvasasi sebesseget (framerate-et).