A jövő autói hallani is fognak

A gépkocsik még nem figyelnek a környezeti zajokra. Amíg ez nem valósul meg, addig nem alakulhatnak ki az igazán autonóm járművek.

A korszerű autók számos asszisztensrendszerrel vannak felszerelve, amely képesek tehermentesíteni a sofőrt, segíteni a parkolás során vagy ellenőrzik a holtteret. Kamerák, LiDAR-egységek és radarok észlelik a gépkocsi környezetében lévő legfontosabb objektumokat, gyakorlatilag mesterséges szemekként működve. Hiányoznak ugyanakkor azok a megoldások, amelyek érzékelik és kategóriákba sorolják a külső hangforrásokat. Ezek a rendszerek a jövőben kiegészítik majd az intelligens radarokat és kamerákat, s azokkal együtt fogják képezni az autonóm közlekedés alapjait. A Fraunhofer Társaság Digitális Médiatechnológia Intézetének (IDMT) munkatársai megalkották a zajforrásokat felismerő első eszközök prototípusait.

Danilo Hollosi, az IDMT akusztikai eseményészlelő csoportjának vezetője kijelentette, hogy az autonóm járművek számára még annak ellenére sem léteznek külső akusztikai észlelőrendszerek, hogy nagy lehetőségek rejlenek bennük. Ezek a készülékek képesek egy ezredmásodperc alatt jelezni, ha egy bekapcsolt szirénával közlekedő mentőautó közeledik. Ebből egy autonóm gépkocsi tudhatja, hogy ki kell térnie az útból. A szirénák felismerése mellett számos más helyzetben is használhatók ezek az egységek, például a veszélyes helyzetek vagy hibák felismerésére, mondjuk, ha egy szög ment az egyik gumiba. Átvehetik a vezető állapotának figyelését vagy a beszédfelismerés segítségével vészhelyzeti megoldásként is működhetnek.

Az új prototípusoknál a saját fejlesztésű algoritmusok lehetővé tették a mozgó hangforrások dinamikus helymeghatározását. Az eseményfelismerő modult előzetesen gépi tanulási eljárás keretében akusztikus mintákkal tanították. Hollosi elmondta, hogy a legkülönfélébb zörejekkel készítették fel az algoritmusaikat. A prototípusokból várhatóan a következő évtized közepére lehetnek sorozatgyártású termékek. Ennek oka többek között, hogy a rendszerek összetettek, a részüket képezik ugyanis a mikrofonok, a vezérlőegységek és a szoftverek.

Tavaly decemberben a Continental bemutatta a multifunkciós, moduláris és miniatürizált szenzorát (Contact Sensor System - CoSSy), amely felismeri akár azt is, ha valami csak hozzáér a járműhöz. Az érzékelő képes megkülönböztetni egymástól a kopogást, a horpadásokat és a karcolásokat, így jelzi, ha rongálásról van szó. Eddig nem álltak rendelkezésre olyan szenzorok, amelyek a kis sebesség mellett bekövetkező érintéseket észlelték volna, akár egy autó és egy személy vagy egy tárgy között. Egy gépkocsira általában 2-12 szenzort kell felszerelni, hogy teljes mértékben felismerjék a vandalizmust, az utak állapotát, a hangja alapján a vezetőt vagy a közeledő mentő- vagy tűzoltójárművet. Sőt, még a kommunikációt is elősegítheti, hogy egy kopogás az ajtón elegendő lehet ahhoz, hogy azt kinyissa a sofőr.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #9
    Hát van 1-2 dolog mostanában, amiért nem pontot adnék, hanem jogsi elvesz, úgy értem örökre. Irány a tömegközlekedés ilyen mentalitással! Nyilván jogsi nélkül is vezetnének, az ilyenek mondjuk. :(
  • Tinman #8
    Az nekem is, pedig 20+ éve vezetek. Nem ad elsőbbséget, jobbra indexel balra kanyarodik, nem indexel pedig félreáll, nem áll meg a STOP táblánál, nem takarítja le az autóját és nem lát ki belőle, a fényszórója szétvakít mindent, vagy a másik véglet, hogy nem ég, telefonál közben az út ellentétes felén jár már, büntetőfékez ha szar napja van, vagy csak simán kretén, etc.

    A gyorshajtás a legkisebb gond, pedig a rendőrség látszattevékenysége erre irányul. Rálép a gázra és már nem is látom.
  • A1274815 #7
    "Az nem érv, hogy az autonóm nem hallja a mentőt, mert a mentő villogót viszont használ azt viszont érzékelheti, akár előbb is, mint az emberi szem. Viszont lehallgatni tényleg remek opció..."

    Törvény (KRESZ) szerint mentő, tűzoltó, rendőr, speciális katonai vagy nemzetbiztonsági jármű csak akkor jogosult elsőbbségre, ha egyszerre ad hang és fényjelzéseket (melyeknek kéknek és pirosnak kell lennük, a borostyán színű mást jelent).
  • NEXUS6 #6
    Igen, ezek többségére már tök jól reagál az önvezérlő. Már csak egy tényező okoz neki egyelőre megoldhatatlan problémát: a többi ember az utakon! XD
  • NEXUS6 #5
    Miért, gondolom te is lehalkítod a rádiót, amikor tolatsz? :D
  • Tinman #4
    Pont úgy, ahogy egy ember... illetve jobban. Sokkal jobban.

    "az időjárás kihívásaira válaszolni"

    Szenzorokkal, infra kamerával (filléres tétel), sebesség drasztikus csökkentésével, kommunikációval a többi önvezetővel.

    "jeges útszakaszok"

    Az autonóm érzékeli, ha a kerekek akár csak egy egészen kicsit is elpörögnek, gy.k. bekapcsol a kipörgésgátló. Ebből ill. a hőmérsékleti adatokból, no meg a többi jármű által közölt adatokból világosan tudni fogja, hogy jeges az út, sőt sok km-re előre tudni fogja, hogy meddig.

    "ónos eső"

    Sebesség drasztikus csökkentése, félreállás vészvillogóval. A legdurvább ónos esőben az ember se tud mást csinálni.

    "továbbá kiugró vadállatok"

    Már most drasztikusan jobbak a reflexei, mint neked.

    "leszakadó fatörzsek"

    Ha elé esik megáll, ha ráesik meghalsz, pont úgy, mint most emberi sofőrrel.

    "nagyon speciális manőver"

    1m km-t levezettem, de fogalmam sincs miről beszélsz. Van a kormány, a fék, a váltó, meg a gáz. Automata önvezetők vannak, abban már váltó sincs. Olyan sok lehetőséged nincs.
  • Tinman #3
    Pontosan!

    Jelenleg is az emberek egy része lószart se hall a környezetéből, mert vagy a fején a headset és telefonál, vagy kihangosítja, vagy bömbölteti a zenét.

    Az nem érv, hogy az autonóm nem hallja a mentőt, mert a mentő villogót viszont használ azt viszont érzékelheti, akár előbb is, mint az emberi szem. Viszont lehallgatni tényleg remek opció...

    Mindezt pont akkor, amikor egy ürge vett egy használt Teslát önvezető funkcióval, majd mire a kezei közé került a Tesla központból LETILTOTTÁK az önvezető funkciót, mondván, hogy azt újra meg kellett volna fizetnie vagy az autót újraértékesítő cégnek, vagy magának az új tulajnak!!! Mindezt távolról, frissítéssel!
  • Pelsodriver #2
    Érdekelne, hogyan fognak a jövő autói az időjárás kihívásaira válaszolni, jeges útszakaszok, ónos eső, továbbá kiugró vadállatok, leszakadó fatörzsek stb. esetén hogyan fognak reagálni. A hétköznapokban nem tesztpályán közlekedünk és másodpercek alatt adott esetben több megoldás közül kell a legjobbat kiválasztani. Ez nem csak abból áll, hogy meg kell állnia a gépjárműnek, lehet, hogy nagyon speciális manőverre van szükség.Megnézem én, hogy fogja egy önvezető autó az ilyen helyzeteket megoldani...
    Utoljára szerkesztette: Pelsodriver, 2020.02.08. 23:48:59
  • ostoros #1
    Hm. Nem a hallás a lényeg. A hallás egy kalap szar. De továbbítani fogják amit hallanak, és az nagyon finom.