Berta Sándor
A jövő autói hallani is fognak
A gépkocsik még nem figyelnek a környezeti zajokra. Amíg ez nem valósul meg, addig nem alakulhatnak ki az igazán autonóm járművek.
A korszerű autók számos asszisztensrendszerrel vannak felszerelve, amely képesek tehermentesíteni a sofőrt, segíteni a parkolás során vagy ellenőrzik a holtteret. Kamerák, LiDAR-egységek és radarok észlelik a gépkocsi környezetében lévő legfontosabb objektumokat, gyakorlatilag mesterséges szemekként működve. Hiányoznak ugyanakkor azok a megoldások, amelyek érzékelik és kategóriákba sorolják a külső hangforrásokat. Ezek a rendszerek a jövőben kiegészítik majd az intelligens radarokat és kamerákat, s azokkal együtt fogják képezni az autonóm közlekedés alapjait. A Fraunhofer Társaság Digitális Médiatechnológia Intézetének (IDMT) munkatársai megalkották a zajforrásokat felismerő első eszközök prototípusait.
Danilo Hollosi, az IDMT akusztikai eseményészlelő csoportjának vezetője kijelentette, hogy az autonóm járművek számára még annak ellenére sem léteznek külső akusztikai észlelőrendszerek, hogy nagy lehetőségek rejlenek bennük. Ezek a készülékek képesek egy ezredmásodperc alatt jelezni, ha egy bekapcsolt szirénával közlekedő mentőautó közeledik. Ebből egy autonóm gépkocsi tudhatja, hogy ki kell térnie az útból. A szirénák felismerése mellett számos más helyzetben is használhatók ezek az egységek, például a veszélyes helyzetek vagy hibák felismerésére, mondjuk, ha egy szög ment az egyik gumiba. Átvehetik a vezető állapotának figyelését vagy a beszédfelismerés segítségével vészhelyzeti megoldásként is működhetnek.
Az új prototípusoknál a saját fejlesztésű algoritmusok lehetővé tették a mozgó hangforrások dinamikus helymeghatározását. Az eseményfelismerő modult előzetesen gépi tanulási eljárás keretében akusztikus mintákkal tanították. Hollosi elmondta, hogy a legkülönfélébb zörejekkel készítették fel az algoritmusaikat. A prototípusokból várhatóan a következő évtized közepére lehetnek sorozatgyártású termékek. Ennek oka többek között, hogy a rendszerek összetettek, a részüket képezik ugyanis a mikrofonok, a vezérlőegységek és a szoftverek.
Tavaly decemberben a Continental bemutatta a multifunkciós, moduláris és miniatürizált szenzorát (Contact Sensor System - CoSSy), amely felismeri akár azt is, ha valami csak hozzáér a járműhöz. Az érzékelő képes megkülönböztetni egymástól a kopogást, a horpadásokat és a karcolásokat, így jelzi, ha rongálásról van szó. Eddig nem álltak rendelkezésre olyan szenzorok, amelyek a kis sebesség mellett bekövetkező érintéseket észlelték volna, akár egy autó és egy személy vagy egy tárgy között. Egy gépkocsira általában 2-12 szenzort kell felszerelni, hogy teljes mértékben felismerjék a vandalizmust, az utak állapotát, a hangja alapján a vezetőt vagy a közeledő mentő- vagy tűzoltójárművet. Sőt, még a kommunikációt is elősegítheti, hogy egy kopogás az ajtón elegendő lehet ahhoz, hogy azt kinyissa a sofőr.
A korszerű autók számos asszisztensrendszerrel vannak felszerelve, amely képesek tehermentesíteni a sofőrt, segíteni a parkolás során vagy ellenőrzik a holtteret. Kamerák, LiDAR-egységek és radarok észlelik a gépkocsi környezetében lévő legfontosabb objektumokat, gyakorlatilag mesterséges szemekként működve. Hiányoznak ugyanakkor azok a megoldások, amelyek érzékelik és kategóriákba sorolják a külső hangforrásokat. Ezek a rendszerek a jövőben kiegészítik majd az intelligens radarokat és kamerákat, s azokkal együtt fogják képezni az autonóm közlekedés alapjait. A Fraunhofer Társaság Digitális Médiatechnológia Intézetének (IDMT) munkatársai megalkották a zajforrásokat felismerő első eszközök prototípusait.
Danilo Hollosi, az IDMT akusztikai eseményészlelő csoportjának vezetője kijelentette, hogy az autonóm járművek számára még annak ellenére sem léteznek külső akusztikai észlelőrendszerek, hogy nagy lehetőségek rejlenek bennük. Ezek a készülékek képesek egy ezredmásodperc alatt jelezni, ha egy bekapcsolt szirénával közlekedő mentőautó közeledik. Ebből egy autonóm gépkocsi tudhatja, hogy ki kell térnie az útból. A szirénák felismerése mellett számos más helyzetben is használhatók ezek az egységek, például a veszélyes helyzetek vagy hibák felismerésére, mondjuk, ha egy szög ment az egyik gumiba. Átvehetik a vezető állapotának figyelését vagy a beszédfelismerés segítségével vészhelyzeti megoldásként is működhetnek.
Az új prototípusoknál a saját fejlesztésű algoritmusok lehetővé tették a mozgó hangforrások dinamikus helymeghatározását. Az eseményfelismerő modult előzetesen gépi tanulási eljárás keretében akusztikus mintákkal tanították. Hollosi elmondta, hogy a legkülönfélébb zörejekkel készítették fel az algoritmusaikat. A prototípusokból várhatóan a következő évtized közepére lehetnek sorozatgyártású termékek. Ennek oka többek között, hogy a rendszerek összetettek, a részüket képezik ugyanis a mikrofonok, a vezérlőegységek és a szoftverek.
Tavaly decemberben a Continental bemutatta a multifunkciós, moduláris és miniatürizált szenzorát (Contact Sensor System - CoSSy), amely felismeri akár azt is, ha valami csak hozzáér a járműhöz. Az érzékelő képes megkülönböztetni egymástól a kopogást, a horpadásokat és a karcolásokat, így jelzi, ha rongálásról van szó. Eddig nem álltak rendelkezésre olyan szenzorok, amelyek a kis sebesség mellett bekövetkező érintéseket észlelték volna, akár egy autó és egy személy vagy egy tárgy között. Egy gépkocsira általában 2-12 szenzort kell felszerelni, hogy teljes mértékben felismerjék a vandalizmust, az utak állapotát, a hangja alapján a vezetőt vagy a közeledő mentő- vagy tűzoltójárművet. Sőt, még a kommunikációt is elősegítheti, hogy egy kopogás az ajtón elegendő lehet ahhoz, hogy azt kinyissa a sofőr.