Motorral ütközött a Waymo egyik autója

A balesetet egyértelműen emberi hiba okozta, a biztonsági sofőr nem bízott a technológiában. A motorost kórházba kellett szállítani.

John Krafcik, a Waymo vezérigazgatója blogbejegyzésben jelentette be, hogy a cég egyik robotjárműve összeütközött egy motorkerékpárral. A gépkocsi önálló közlekedési üzemmódban haladt, de a vezetője átvette az ellenőrzést és sávot váltott, amint észlelte, hogy egy másik személyautó közeledik balról. Az illető azonban a manőver során figyelmen kívül hagyta a jobb oldalról érkező motorkerékpárost. Az ütközés miatt a robotjárműben csak kis kár keletkezett, míg a motoros olyan súlyosan megsérült, hogy kórházba kellett szállítani.A nyilvánosságra hozott dokumentumból egyértelműen kiderült, hogy a balesetet emberi hiba okozta.

A Waymo arra használta fel az eseményt, hogy megvédje a technológiáját. Krafcik azzal érvelt, hogy pont egy ilyen ütközést tudott volna egy önállóan közlekedő gépkocsi megakadályozni azért, mert 360 fokban lát és ezáltal minden sávot egyszerre tud szemmel tartani. Így láthatta volna mind a balról érkező személyautót, mind a jobbról érkező motorkerékpárt.

A Waymo - az összegyűjtött adatok segítségével - utólag elkészítette az október 19-én történt baleset szimulációját. Az eredmény az volt, hogy ha a vezető nem vette volna át az irányítást, akkor a robotjármű csökkentette volna a sebességét és elkerülte volna az ütközést. Egyértelművé vált, hogy a sofőr egyszerűen nem bízott a technológiában és ez egy olyan kérdés, amellyel a társaságnak foglalkoznia kell. A technológia ugyanis új és néhány helyzetről bebizonyosodott, hogy komoly kihívást jelent a vezetőknek, mert nem bíznak a robotgépkocsikban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #27
    Te is simán feljelentheted az előtted lévőt hogy szándékosan ráfékezett, ettől szerintem nem leszel önkéntes rendőr.
    Ha mondjuk kiküldenék járőrözni esténként az önvezetőt akkor igen:)
    Szvsz. sokaknak ha lenne kamerás felvételük egy direkt upload gombbal akkor szívesen jelentenének is, bizonyíték nélkül viszont elég macerásnak egy ilyen bürokratikus folyamatba belekezdeni.
  • duke #26
    Ja a robotautok lesznek a jovo onkentes rendorei. :)
  • defiant9 #25
    Az út szélén trafizó rendőri erőforrásokat sokkal értelmesebb közbiztonsági feladatokra át lehet csoportosítani ha minden önvezető rögzíti a szabálysértéseket. Ez lényegében nem más mint amikor a VÉDA kamera felvétele alapján megkapod a csekket valamilyen szabálytalanság miatt, nincs szükség helyszíni bírságolásra sem, a HD kamerák felvételét 1 hét múlva is kiértékelheti hatóság. Ellentétben a fix telepítésű VÉDA-val itt senki nem tudhatja majd hogy hol is bukkan fel az egyre több önvezető, vagyis mindenütt kénytelen lesz szabályosan haladni. Az államnak pedig nem lesz ellenére lehajolni ezért a könnyű pénzért.
  • defiant9 #24
    Abban egyetértünk hogy szabályozást át kell alakítani, de az nem jó irány hogy az elől haladó autó belsejéből vizuálisan megszerzett információk legyenek szükségesek a biztonságos manőverezéshez.
    Nem látom hogy az átvételt miként lehet kikényszeríteni. Egy agresszív vészfékezgetős rálegyezezős jármű esetén szépen hagyni kell hogy az automata lelassítson, a folyamat végén pedig megtenni a dokumentált feljelentést. Addig van csak nagy arcuk az ilyen agresszív sofőröknek ameddig nem szemebsülnek vele hogy egy ilyen szándékos veszélyeztetést 95% hogy több százezer forintjuk és a jogsijuk bánja. Az első index cikk után ráeszemélnek az 'új világra' ahol nem lehet büntetlenül szívózni kamerák előtt.
    Az nem opció hogy a szabályozással meg kell akadályozni az önvezetők 'maximális védelmi reflexeinek' kihasználását, ez szükségszerű a vegyes közlekedésben. A jobbra-tartást be nem tartó és a haladást lassító magatartást ugyanúgy riportolni kell, értelemszerűen ezért közel sem akkora a bünti jár, max. ha visszaeső akkor kúszhat fel.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
  • duke #23
    "Olyan funkciókat raksz folyamatosan az autóba, amelyek 100 ezrekkel növelik az árát. "

    Ez pont nem novelne szamottevoen a koltsegeket, mert csak a szoftvert kene tovabb fejleszteni. Egy onvezeto autoban amugy is van kb 10-20 kamera, es biztos hogy van, vagy lesz, nagy savszelesegu kommunkacios lehetoseg. Szoval csak szoftver kerdese, hogy ha az auto ha buncselekmenyt ismer fel, akkor automatikusan egy meghatarozott protokol szerint ertesiti a hatosagokat. Es akar valosideju hangot kepet kozvetit, a legkozelebbi rendorautonak. Szerintem par ev mulva napi rutin lesz, hogy ugy kezdodik egy intezkedes, hogy a rendorauto monitorara megerkezik egy valos ideju strem, es a rendor eldontheti, hogy kell e intezkedni.
  • NEXUS6 #22
    Amíg van lehetőséged átvenni az irányítást, addig ezek a tuskók ki is fogják kényszeríteni, hogy átvedd. Mint ahogy ma is van olyan fazon, aki tüntetőleg nem hajlandó kimenni a lassú sávba bármit is csinálsz mögötte, gyak úgy viselkedik, mint talán szerinte a robikocsi tenné.

    A KRESZ valóban nem várja el tőled, hogy átláss az elötted levő kocsin, de ha életben akarsz maradni a jelenlegi forgalmi viszonyok között, akkor megtanulod. A KRESZ ugyanis évtizedekkel le van maradva a jelenlegi technikai, forgalmi fejlettséghez képest, alapvetően kéne átalakítani, felülvizsgálni a szabályozást a robikocsikkal történő vegyes üzemre.
  • NEXUS6 #21
    Olyan funkciókat raksz folyamatosan az autóba, amelyek 100 ezrekkel növelik az árát. Szóval igen, lehet ilyen kocsit csinálni, amibe mindegyik dolog benn van, amit írsz, csak 1-2 évtizedig még nemlesz piacképes.
  • defiant9 #20
    "es ez azonnal 90 %-al csokkenti a balesetek szamat."
    Úgy mondanám azon balesetekét amikor az adott autó a vétkes. A robot autó nem fog átmenni a narancson, a mögötte lévő viszont 1m követési távolságra gyorsít hogy még ő is átférjen. Egy tanulási folyamat lesz amíg megtanulják az emberek hogy a gép tartani fogja a szabályt, illetve a szabályokon(akár a lámpák hangolásán) is lehet/kell majd módosítani. A VÉDA hatáskörében pl. mindenki szépen tartja a szabályokat, ezt a magatartást kell kiterjeszteni a teljes úthálózatra.
  • defiant9 #19
    És mit csinál neked jön?
    Majd megtanulja hogy villoghat nyugodtan a robotkocsinak az nem fog ezért lekotródni előle max, ha kék villogója van, akkor tart jobbra amikor szabad sávot lát(akkor pl. nem ha épp egy ott haladó kamiont előz éppen) , ha pedig ezért később elévág akkor és vészfékezéssel büntet(egy tipikus reakció) akkor pedig szépen küldeném is az automata 'feljelentést' bizonyítékkal a hatóságnak. Közúti veszélyeztetésért pár százezer forint bünti és visszaesés esetén jogsi bevonás után az agresszív Audi-s is csak úgy kerül az útra hogy nincs a kezében kormány. A KRESZ nem vár el semmiféle olyan képességet hogy átlássak az előttem haladó autó karosszéria elemein és az utasok viselkedését elemezzem, csomó járművön elve nem lehet átlátni, azt viszont előírja hogy pl. indexeljen ha sávot akar váltani.
  • duke #18
    "mögéd az autópályán villogtatva egy Q7, akkor a következő 1-2 percben mit fog csinálni?"

    Az autonak azonnal automatikusan, nagyfelbontasu videot kene kuldenie a rendorsegre az esemenyrol. Es hat a torvenyeket kene szigoritani, hogy az ilyen utcai amokfutok minnel hamarabb sittre keruljenek.
    Persze a valodi megoldas, az emberek altal iranyithato autok betiltasa lenne, a leheto leghamarabb. Maskepp nem lehet az elmebetegeket kiszurni a forgalombol.