Berta Sándor
Pár év múlva csak a nagyon gazdagok fognak saját autóval járni
10-15 év múlva teljesen feleslegessé teszi a saját autók használatát az igény szerint megrendelt autonóm jármű.
Már ma is több cég lehetővé teszi Budapesten is, hogy a tulajdonlás hatalmas egyszeri költsége, és az utána szükséges fenntartási díjak fizetése helyett náluk csak az aktuális használatért kelljen fizetni. Ilyenkor az okostelefonon megnézzük merre van az adott cég legközelebbi járműve, és percre megvan határozva mennyit kell fizetnünk érte. A Roland Berger tanulmánya szerint egy ilyen vagy hasonló konstrukció a jövőben teljesen kiváltja a ma még szinte egyeduralkodó autóvásárlást, egyszerűen azért, mert jóval olcsóbb lesz a mostani tarifáknál.
Számításuk szerint egy autonóm jármű taxiként igénybe véve személykilométerenként körülbelül 60 százalékkal a hagyományos taxik árai alatt lesz. Más szakértők még nagyobb költségmegtakarítást prognosztizáltak: az UBS svájci bank elemzői úgy számoltak, hogy az árak akár 80 százalékkal is mérséklődhetnek még az Uberhez képest is. Mindez több tényező együttes hatásának lesz köszönhető.
Az elektromos gépkocsik üzemeltetése hosszú távon 15-20 százalékkal lehet majd olcsóbb, és szintén fontos tényezők lehetnek a közlekedéstervezéssel és az autók kihasználtságának növelésével elérhető megtakarítások, melyekben kifinomult algoritmusok segíthetnek. Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora áprilisban azt mondta, hogy a számítások alapján mindössze 18 000 robottaxi kell 200 000 gépkocsi kiváltásához, ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók.
A svájci bank adatai alapján, ha egy háztartásban teljesen megszűnik a saját gépkocsi és a lakók ehelyett évente 10 000 kilométert egy aktuálisan hívott autonóm járművel fognak megtenni, úgy minden esztendőben 5000 eurót tudnak megtakarítani. A globális átlagköltségek így a mostani napi 24 euróról 7,20 euróra csökkennének. (Kevesekben tudatosul, hogy az autózással kapcsolatos költségek kiszámolásánál értékvesztéstől kezdve mennyi mindent figyelembe kell venni, és egy utazás benzinpénzét simán összehasonlítják egy ugyanaddig a célig tartó vonatjegy árával.)
A legtöbb szakértő egyetért abban is, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak száma drasztikus mértékben csökkenhet, ha az önállóan közlekedő járművek lesznek a meghatározók az utakon. A baleseteknél az ember számít a legfőbb okozati tényezőnek, mert többek között fáradt vagy figyelmetlen lehet, illetve rosszul becsül meg egy szituációt.
Már ma is több cég lehetővé teszi Budapesten is, hogy a tulajdonlás hatalmas egyszeri költsége, és az utána szükséges fenntartási díjak fizetése helyett náluk csak az aktuális használatért kelljen fizetni. Ilyenkor az okostelefonon megnézzük merre van az adott cég legközelebbi járműve, és percre megvan határozva mennyit kell fizetnünk érte. A Roland Berger tanulmánya szerint egy ilyen vagy hasonló konstrukció a jövőben teljesen kiváltja a ma még szinte egyeduralkodó autóvásárlást, egyszerűen azért, mert jóval olcsóbb lesz a mostani tarifáknál.
Számításuk szerint egy autonóm jármű taxiként igénybe véve személykilométerenként körülbelül 60 százalékkal a hagyományos taxik árai alatt lesz. Más szakértők még nagyobb költségmegtakarítást prognosztizáltak: az UBS svájci bank elemzői úgy számoltak, hogy az árak akár 80 százalékkal is mérséklődhetnek még az Uberhez képest is. Mindez több tényező együttes hatásának lesz köszönhető.
Az elektromos gépkocsik üzemeltetése hosszú távon 15-20 százalékkal lehet majd olcsóbb, és szintén fontos tényezők lehetnek a közlekedéstervezéssel és az autók kihasználtságának növelésével elérhető megtakarítások, melyekben kifinomult algoritmusok segíthetnek. Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora áprilisban azt mondta, hogy a számítások alapján mindössze 18 000 robottaxi kell 200 000 gépkocsi kiváltásához, ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók.
A svájci bank adatai alapján, ha egy háztartásban teljesen megszűnik a saját gépkocsi és a lakók ehelyett évente 10 000 kilométert egy aktuálisan hívott autonóm járművel fognak megtenni, úgy minden esztendőben 5000 eurót tudnak megtakarítani. A globális átlagköltségek így a mostani napi 24 euróról 7,20 euróra csökkennének. (Kevesekben tudatosul, hogy az autózással kapcsolatos költségek kiszámolásánál értékvesztéstől kezdve mennyi mindent figyelembe kell venni, és egy utazás benzinpénzét simán összehasonlítják egy ugyanaddig a célig tartó vonatjegy árával.)
A legtöbb szakértő egyetért abban is, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak száma drasztikus mértékben csökkenhet, ha az önállóan közlekedő járművek lesznek a meghatározók az utakon. A baleseteknél az ember számít a legfőbb okozati tényezőnek, mert többek között fáradt vagy figyelmetlen lehet, illetve rosszul becsül meg egy szituációt.