Berta Sándor

Pár év múlva csak a nagyon gazdagok fognak saját autóval járni

10-15 év múlva teljesen feleslegessé teszi a saját autók használatát az igény szerint megrendelt autonóm jármű.

Már ma is több cég lehetővé teszi Budapesten is, hogy a tulajdonlás hatalmas egyszeri költsége, és az utána szükséges fenntartási díjak fizetése helyett náluk csak az aktuális használatért kelljen fizetni. Ilyenkor az okostelefonon megnézzük merre van az adott cég legközelebbi járműve, és percre megvan határozva mennyit kell fizetnünk érte. A Roland Berger tanulmánya szerint egy ilyen vagy hasonló konstrukció a jövőben teljesen kiváltja a ma még szinte egyeduralkodó autóvásárlást, egyszerűen azért, mert jóval olcsóbb lesz a mostani tarifáknál.

Számításuk szerint egy autonóm jármű taxiként igénybe véve személykilométerenként körülbelül 60 százalékkal a hagyományos taxik árai alatt lesz. Más szakértők még nagyobb költségmegtakarítást prognosztizáltak: az UBS svájci bank elemzői úgy számoltak, hogy az árak akár 80 százalékkal is mérséklődhetnek még az Uberhez képest is. Mindez több tényező együttes hatásának lesz köszönhető.

Az elektromos gépkocsik üzemeltetése hosszú távon 15-20 százalékkal lehet majd olcsóbb, és szintén fontos tényezők lehetnek a közlekedéstervezéssel és az autók kihasználtságának növelésével elérhető megtakarítások, melyekben kifinomult algoritmusok segíthetnek. Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem Járműtechnikai Tanszékének professzora áprilisban azt mondta, hogy a számítások alapján mindössze 18 000 robottaxi kell 200 000 gépkocsi kiváltásához, ez pedig arányosan kevesebb elfogyasztott üzemanyagot és kisebb környezeti terhelést jelent. A robottaxik az idő akár 50 százalékában is úton lehetnek és hatékonyabban kihasználhatók.


A svájci bank adatai alapján, ha egy háztartásban teljesen megszűnik a saját gépkocsi és a lakók ehelyett évente 10 000 kilométert egy aktuálisan hívott autonóm járművel fognak megtenni, úgy minden esztendőben 5000 eurót tudnak megtakarítani. A globális átlagköltségek így a mostani napi 24 euróról 7,20 euróra csökkennének. (Kevesekben tudatosul, hogy az autózással kapcsolatos költségek kiszámolásánál értékvesztéstől kezdve mennyi mindent figyelembe kell venni, és egy utazás benzinpénzét simán összehasonlítják egy ugyanaddig a célig tartó vonatjegy árával.)

A legtöbb szakértő egyetért abban is, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak száma drasztikus mértékben csökkenhet, ha az önállóan közlekedő járművek lesznek a meghatározók az utakon. A baleseteknél az ember számít a legfőbb okozati tényezőnek, mert többek között fáradt vagy figyelmetlen lehet, illetve rosszul becsül meg egy szituációt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #111
    *mivel az automatizalas biztositja azt is, hogy a taxik es a tomegkozlekedes olcsobb legyen*
    Ez a hét vicce !
    Kifelejtetted az Általad vázolt képből a PROFITOT !
    Nem az a cél,hogy NEKÜNK bármi is jó legyen,hanem,hogy egyenletesen nőjön a profit !
    Úgy lesz kikalkulálva /akkor is,ha meglesznek maximálisan a technikai feltételek/ hogy Neked/Nekünk éppen,hogy megérje.
    SEMMI sem Értünk történik,hanem a profitért !
  • NEXUS6 #110
    Hát igen. Plusz:
    Egy Nissan Leaf kb 5 millió Ft-tal drágább egy azonos kategóriájú belsőégésőű motoros kocsinál (és akkor még egy Tesla szóba sem került). Annyit a belső égésű motoros 10 év alatt pörköl el átlagos használattal. És akkor még arról ugye nem beszélünk hogy az autóba való áram is pénzbe kerül már most is, sőt hosszútávon jövedéki adóval tervezik sújtani! Átlagjúzernek ma még marhára nem pálya a villanykocsi.

    +1 A zsúfoltságot nem az okozza, hogy az embereknek maguknak kell vezetni a büdöskocsijukat, hanem hogy egyedül terpeszkednek benne, illetve BP-n az önkormányzatok szabotálják a megfeleleő parkoló kapacitás kiépítését, gyak egy sávot erre jelölnek ki, hogy a júzert közterületen történő pakolási díjjal, és esetenként büntetéssel lehessen vegzálni. Ha ezen a villany/robikocsi elterjedésekor sem változtatnak, akkor a zsúfoltság reggel/este marad függetlenül, hogy magátol hányszor fordul egy emberrel az az okosjószág.
  • Sxy #109
    Ez robot taxi nélkül is működhetne egy mai mezei taxival. Mégsem működik. Elméletnek szép, de nincs mögöte gyakorlat.
  • Sxy #108
    A közösségi közlekedés ilyen mértékű kiterjedését nem tudom elképzelni.
    A közlekedés nem egyenletes, reggel, este, szombat reggel Balaton felé, vasárnap délután Pest felé hogyan lesz megoldva? Értem, hogy nem éri meg, de az ember nem racionális ennyire.
    Másrészt a tisztaság. Néha reggel a 41-es villamoson inkább le sem ülök, annyi a hajléktalan. Most az automata taxi vagy olcsó lesz és akkor koszos lesz vagy ha minden fuvar után takarítják, akkor az olyan drága lesz, mint a mai taxi. Alkalmi utazásra jó, de azért munkába járni nem lenne megfizethető.
    Szóval a magántulajdonú autó elfelejtéséről jó álmodozni, mint a scifi-ről, de szerintem majd akkor valósul meg, amikor a taxikat ingyen árammal működő robotok fogják maguktól takarítani.
  • molnibalage83 #107
    Akkor másképpen fogalmazom. A tölöttségi állapot miatt egy rakás autó kiesik a rendszből, csökkenti univeralitását.
  • Cat #106
    " Az önvezető villanyautó és sharing egymást picit ütik a hatótáv és töltési idő maitt... "

    Nem igaz. Egyszerűen a rendelésedre nem fog minimális töltöttségű autó érkezni. (Jelenleg a mobiltelefonos bérlési cégeknél a minimális töltöttségű autókat egyszerűen láthatatlanná állítják a kapcsolódó appban, amíg azokat fel nem töltik.) A hétvégén mutatták be az új Nissan Leafet, a hatótávja 350 km, ennyinek már egy napra elégnek kell lennie. Az elődje népszerű a taxisoknál, és ők ugye állandóan mennek, ha nekik jó, az átlagembernek is meg fog felelni.
  • kvp #105
    Az automata taxi rendszerek eseten kell az automatikus gyorstolto, tehat amikor bizonyos szint ala csokken a toltottseg, akkor az autonak automatikusan ra kell allnia egy gyorstoltore. A diszpecser szoftvernek oda kell figyelnie, hogy csak akkora utra adja ki a kocsit, ami utan meg tartalekkal eleri a kovetkezo az auto szamara idopontra lefoglalt gyorstoltot. Szep logisztikai kihivas, de egy megfelelo szoftverrel kezelheto.

    A magantulajdonu automegosztasban nem igazan latok jovot, szerintem inkabb cegek fogjak taxikent uzemeltetni oket, de ha megis maganember lenne a tulaj, akkor megadhato, hogy mikorra es mekkora toltottseggel keri vissza es a szoftver kezeli, hogy ezek a feltetelek teljesuljenek. Persze a gyorstoltes miatt nem biztos, hogy megeri egyaltalan elkuldeni a kocsit, ugyanis ha az allasi idot inkabb csepptoltessel egy sima kisaramu konnektoron tolti, akkor lehet jobban jon ki a tulaj mintha keresne az autoval, de a bevetel elmenne a gyorstoltesre/amortizaciora/takaritasra. Egyebkent az uber fele model se eri meg maganembereknek csak ha foallasban csinaljak (kvazi foallasu taxis vallalkozokent) es adoelkerulessel kombinaljak. Ha csak napi mondjuk 2 ora az engedelyezett maximalis munkaido (napi 8 oras foallas mellett az is eleg sok) es adozni is kell, akkor egyszeruen nem eri meg anyagilag meg nyugateuropaban sem.
  • molnibalage83 #104
    Fura, hogy egy dolog nem esik le a többségnek. Az önvezető villanyautó és sharing egymást picit ütik a hatótáv és töltési idő maitt...
  • kvp #103
    Az elektromos autok terjedeset egyebkent egesz jol latni. Itt a kornyeken ha nem metro, villamos vagy troli, akkor jellemzoen elektromos buszok jarnak. Nem a nagy dogok, hanem a kis froccsontott modulok. A soforulesen latszik, hogy ugy raktak bele cipokanallal, az a jarmu mar alapvetoen automata busznak lett inkabb tervezve. Ha taxit hivok, akkor altalaban hibrid jon, mivel az egyik tarsasag ahol jellemzoen flottas autok es szerzodeses soforok vannak ilyeneket vett. Az ara ugyanannyi mint egy alvallalkozos oreg benzines eseten egy masik cegnel. Utobbit akkor hivom ha teherszallitas lesz, mert sok kombijuk es kisbuszuk van, amiben elfer az az 1-2 kobmeter cucc amit vinni kell. Ismerosom is hibrid autot vett, mert zold rendszamos es nem kell szivnia a parkolassal. Es ez Budapest, nem a nyugat.

    Magam reszerol munkabajarashoz eppen most nem kell auto, mert trolival megoldhato (kaputol kapuig) es ahova kell oda is el tudok jutni villamossal es metroval. (ejjel ha nezem az indulasokat kb. 20 perc hazajutni Budarol Pestre ejszakai busszal, mig taxival ugyanez 15, tehat 5 perc a tomegkozlekedes hatranya, mindez 1 atszallassal a Nyugatinal) Ha a jovoben megis kikoltoznek kertes hazba, akkor pedig kellene egy plug in elektromos auto, ugyanis nekem boven eleg ha ejjelente es a munkahelyen a parkoloban feltolt annyira, hogy masnap a munkaba be, boltig el, boltbol haza utat megtegye. Ellenben nem nagyon kell szervizelni es a tomegkozlekdessel szemben nem kell kirakodni minden cuccot, tehat ha bevasarolni megy be az ember akkor az autoban bent hagyhatja a cuccait, mig tomegkozlekedes eseten mindent vinni kell kezben. (egy megfeleloen eros biztonsagi rendszer alap, tehat ne lehessen elvinni vagy kiramolni a kocsit akarmit is hagyunk benne)

    Szerintem tovabbra is ott tartunk, hogy az elektromos autok eleg olcsoak lesznek ahhoz, hogy azok is tudjanak kocsit tartani akik eddig nem. Viszont az teny, hogy sok embernek nem fog kelleni a kocsi, mivel az automatizalas biztositja azt is, hogy a taxik es a tomegkozlekedes olcsobb legyen. A kozossegi automegosztasrol (vagy lakas kiadasrol) pedig annyit, hogy altalaban rovid ido alatt par befekteto kezebe kerul a piac, tehat a maganemberek helyett megjelennek a nagyvallalkozok es onnantol hagyomanyos taxiscegekrol (lakas berbeadokrol) beszelhetunk, mig az egyszeri automegoszto kiszorul, mert jellemzoen mindig akkor van igeny csak a jarmuvere, amikor neki is kell, tehat csucsidoben.
  • molnibalage83 #102
    Mert technikailag halottnak tehető, már csak vergődik 10+ éve.

    Te mikor használtál utoljára optikai adattárolót...? Én 2012-ben vettem utoljára fizikai adathordozón bármit is a Risen 2-őt, gyűjtői kiaást. Értelme nem volt. Előtte 2011-ben A Skyrimet. A Life Is Strange-t Steam után megvettem gyűjtőiben is támogatva fejlesztőket és a kevés extra miatt.

    Soha többé nem tervezetk fizikai adathordozón venni kivéve, ha USB-n adják oda. Az optikai adattárolás egy vicc a szememben.

    Audió CD-t nem vettem olyan 7 éve. Az előtte levő utolsót meg olyan 2006/08 táján vettem.

    HD DVD-t és Blue Rayt még életemben nem fogtam a kezembe. Szóval elég jól megjósolták. Akkor szoktam optikai adattárolót kezembe fogni, amikor tervszállítás során átadnuk ilyet az ügyfélnek...

    Adatmentésem nincs már DVD-n 10+ éve.

    Szóval a jóslat a DVD-re bevált. A fejlett országokban ahol stabil net van az optikai adattárolás gyak. cégek közötti hivatalos szállításnál van, de kb. ennyi.