Berta Sándor

Nem lesz kötelező az autók hálózatba kötése az Egyesült Államokban

Donald Trump amerikai elnök fokozatosan felszámolja elődje elképzeléseit, ezúttal a közúti járművek piacán eszközölt fontos változásokat.

Barack Obama kormánya tavaly decemberben azzal a javaslattal állt elő, hogy a jövőben az új gépkocsik esetében legyen kötelező az autó-autó kommunikáció (C2C/V2V) rendszerek beépítése. Az akkori közel 400 oldalas dokumentumban azt lehetett olvasni, hogy ez a technika "forradalmasíthatja" a járműbiztonságot. A dokumentumot az amerikai közlekedési minisztérium és a közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) hozta nyilvánosságra. Az elképzelés lényege az volt, hogy a C2C/V2V-rendszerek integrálásával megelőzhető a balesetek jelentős része és ezáltal számos életet lehet megmenteni, hiszen a gépkocsik hozzáférhetnek a többi autó szenzoraihoz, így tudhatják, milyen útviszonyok és körülmények vannak előttük.

Most viszont az AP hírügynökség arról tudósított, hogy mégsem lesz kötelező az Amerikai Egyesült Államokban a járművek hálózatba kötése. Donald Trump kormánya egyszerűen törölte Obama terveit. Az AP az autóipar két képviselőjére hivatkozott, akik a Fehér Házzal és a közlekedési minisztériummal is egyeztettek a témával kapcsolatban, továbbá az informátorok között volt a szakmai szervezetek két munkatársa is, akik szintén tárgyaltak a kabinettel.


A gyártók ettől függetlenül fejleszthetik így a biztonságot

A kormány képviselői rámutattak arra, hogy a tervek leállítása mögött különböző okok húzódtak. Az egyik az volt, hogy a kabinet nem akart sokba kerülő előírásokat ráerőltetni az iparra. Emellett a távközlési szolgáltatókat is zavarták a tervek, mert az amerikai kabinet az IEEE 802.11p WLAN-szabványt (pWLAN vagy ITS-G5) akarta előnyben részesíteni az LTE-V vagy 5G szabványokkal szemben. A WLAN-on keresztüli vezeték nélküli kommunikáció számára az 5,9 GHz-es sávot tartották fenn és azt a sávot a társaságok szívesen alkalmazták volna más célokra. Ráadásul az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága (FCC) teszteli annak a lehetőségét, hogy a frekvenciatartományt feldarabolja és különböző célokra használja. Az első teszteredmények hamarosan megjelennek.

Az Obama-kormány egyébként azt tervezte, hogy az új szabályozás szeptemberben hatályba léphet. A döntéshozók kétéves türelmi idővel számoltak, öt év után pedig az összes új modellt a szükséges kommunikációs technikával kellett volna eflszerelni. A Nemzeti Biztonsági Tanács élesen bírálta a tervek leállítását. Deborah Hersman, a szervezet elnök közölte, hogy a C2C-kommunikáció az egyik legfontosabb segítség lehet a halálos közlekedési balesetek megakadályozására és a technika csak akkor fog teljesen elterjedni, ha lesz beépítési kötelezettség. Az USA-ban a közlekedési balesetekben tavaly 37 461 személy hunyt el. Ez közel ötezerrel több volt a 2014-es számnál.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #7
    "Az EU-ban talan keresztul lehet verni a butabb hardveres rendszert, foleg mivel az beepitheto utolag is a kovetkezo muszaki vizsga soran barmelyik autoba."
    A butább rendszert viszont nagyon egyszerű lesz kijátszani. Ha csak 1-2 vezetéket kell átvágni, hogy ne működjön rendesen a redszer (pl. ne mérjen sebességet), akkor ezt sokan (köztük én is) megteszik majd. Pl. egy GPS zavaró autónyi méretekhez nem drágább mint 1 db gyorshajtási bírság... ;-)
    Ezek mára olcsók...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2017.11.15. 11:08:15
  • bigjoe #6
    Ez a Trump minden idők legnagyobb trollja!
  • sebesbal #5
    Az önvezető autók fényében is kicsit kérdéses ez az egész történet. Nagyon csodálkoznék ha 20 év múlva már nem minden eladott úja autó önvezető lenne, de inkább hamarabb.
  • kékherceg #4
    Én inkább azt gondolom, hogy mindkét elnököt másik lobbi inspirálja.
  • kvp #3
    A pozicio/sebesseg/irany adatok mar most is eleg pontosak ahhoz, hogy hasznalhatoak legyenek. A traffic resz igazabol az auto koruli tobbi jarmu es targy adatait jelentene, de erre meg nincs rendes szabvany es persze az autok sem tudjak ezeket biztositani (kiveve az onvezeto jarmuveket, de egyelore azok sem egysegesen)

    Igazabol ket dolgon bukott meg az egesz. Az egyik, hogy ez egy ingyenes broadcast alapu rendszer lenne, tehat minden auto folyamatosan szorta volna az adatait a vilagba egy csupa 1-esekbol allo bssid-n. Ez jo, csak eppen igy nem lehetne eladni az adott frekvenciakat kereskedelmi celra, masreszt az autosoknak sem kell fizetniuk azert, hogy az autoik pozicioadatokat adhassanak.

    A masik a gyartok ellenallasa, mivel ugyan egy ilyen ado beepitese annyira nem koltseges (kvazi egy wifi ado es gps vevo araban van), viszont ha fel is akarjak hasznalni az adatokat, akkor gyakorlatilag az automata autokban levo navigacios rendszerre lenne szukseg minden jarmuben. Marpedig annak nem sok teteje van, hogy csak adot szereljenek az autokba, es az adatokat utanna senki ne nezze. Az utobbi viszont mar jelentosen megdobna az uj autok arat, raadasul europaban egy masik, gsm alapu rendszeren is dolgoznak. Ez utobbi nem p2p (pontosabban v2v) hanem kozponti iranyitas alapu. Elonye, hogy a felhoben futo kozponti logika donti el, hogy a kornyezo autok akkor most utkozni fognak vagy sem (ezert az autoba olcsobb es buta hardver is eleg) es a gsm kapcsolat miatt autentikalt es naplozott az osszes kommunikacio (a sebesseg, irany, helyzet adatokkal egyutt), viszont csak akkor mukodik ha az adott teruleten ki van epitve a gsm alapu forgalomiranyitasi es utkozeselkerulesi rendszer. Az amerikai vasarlok nem feltetlen szeretnek ha kozpontilag naploznak minden mozdulatukat, mig az europai es amerikai gyartok nem akarnak draga standalone rendszereket beepiteni az autoikba es persze a vasarlok se feltetlen szeretnek ha ezt ki is kellene fizetniuk.

    Szoval anyagi okokbol se a politikusok, se a gyartok, se a vasarlok nem szeretnek egyik rendszert sem. Az EU-ban talan keresztul lehet verni a butabb hardveres rendszert, foleg mivel az beepitheto utolag is a kovetkezo muszaki vizsga soran barmelyik autoba. (az EU-s megoldas kb. ugyanaz lenne mint nallunk az e-utdij gsm-es nyomjelzokkel, csak a kozpont mellekesen barmikor ralephet a fekre vagy birsagolhat gyorshajtas miatt, azt majd eldontik melyiket akarjak inkabb)
  • NEXUS6 #2
    Nem feltétlenül, csak vegyes használatban soha nem éri el azt a szintet, ami potenciálisan benne van. Lásd még nagyvárosokban, ha szgk és tömegközi is ugyan azt az utat használja.
  • tom_pika #1
    Gondolom a kérdéses technológia bonyolult, kiforratlan, méregdrága.