Berta Sándor
Térképészeti adatgyűjtők lehetnek az autósokból
Egy amerikai startup hardvere és alkalmazása segítségével értékes anyagokhoz juthatnak a térképkészítők.
A Mapper nevű társaság a szélvédőre szerelhető eszköz és az ahhoz tartozó szoftver segítségével lehetővé teszi, hogy a járműtulajdonosok értékes térképadatokat gyűjthessenek az önállóan közlekedő gépkocsik számára, s ezáltal pénzt kereshessenek. A Mapper mögött álló ötlet, hogy ilyen módon különösen pontos és aktuális 3D-térképek készíthetők, s ebből mind a sofőrök, mind a cégek és a rendszer üzemeltetői profitálhatnak.
A szükséges hardver kamerákból és szenzorokból áll, s egy kábel segítségével van összekötve az adott autó szivargyújtójával. A kapcsolódó alkalmazással a vezető instrukciókat kap arra vonatkozóan, hogy mely utcarészeket rögzítse. Az utasítás indoka lehet például, hogy az adott részen éppen útépítés vagy -felújítás zajlik, vagy egyéb okból változott meg a korábbi forgalmi szituáció. A területeken az autósok legfeljebb 48 kilométer/órás sebességgel haladhatnak, miközben a Mapper szenzorai adatokat gyűjtenek és továbbítanak. Minden egyes elküldött térképadatért a vezetők mérföldenként 1 és 5 cent közötti összeget kapnak.
Így néz ki belülről a Mapper irodája
Nikhil Naikal, a Mapper vezérigazgatója kiemelte, hogy ha nekünk, embereknek bekötik a szemünket és kitesznek minket egy ismeretlen helyen, akkor is eligazodunk. Ennek oka, hogy profitálunk a több millió éves tapasztalatainkból. Egy gépnek viszont nagy mennyiségű aktuális 3D-térképadatra van szüksége ahhoz, hogy tudja mi vár rá a következő sarok mögött. A Mapper minden olyan vállalatnak elérhetővé akarja tenni az így begyűjtött információkat, amelynek precíz adatokra van szüksége. Az ügyfelek lehetnek az autonóm autók gyártói, de akár az utcák, lámpák aktuális állapotát felügyelő vállalakozások is. A biztosítótársaságoknak és a kiterjesztett valóság cégeknek is hasznosak lehetnek az információk, amelyek segítségével személyre szabott virtuális plakátok készíthetők.
Naikal szerint a technológiában olyan alkalmazási lehetőségek vannak, amelyekre most még senki sem gondol. A vállalat úgy számolt, hogy 10 000 felhasználó elegendő lenne arra, hogy 3D-térképanyagokat készítsenek az Amerikai Egyesült Államokon belül minden olyan terület számára, ahol ilyen térképekre szükség van. A Mapper jelenleg Alexandriában (Virginia) és San Franciscóban (Kalifornia) aktív. A San Franciscóról készülő térkép 14 hónapon belül kész lehet. A társaságnak egyébként több vetélytársa is van, a DeepMap, a Civil Maps és az Lvl5 egyaránt hasonló üzleti modellt akar megvalósítani.
A Mapper nevű társaság a szélvédőre szerelhető eszköz és az ahhoz tartozó szoftver segítségével lehetővé teszi, hogy a járműtulajdonosok értékes térképadatokat gyűjthessenek az önállóan közlekedő gépkocsik számára, s ezáltal pénzt kereshessenek. A Mapper mögött álló ötlet, hogy ilyen módon különösen pontos és aktuális 3D-térképek készíthetők, s ebből mind a sofőrök, mind a cégek és a rendszer üzemeltetői profitálhatnak.
A szükséges hardver kamerákból és szenzorokból áll, s egy kábel segítségével van összekötve az adott autó szivargyújtójával. A kapcsolódó alkalmazással a vezető instrukciókat kap arra vonatkozóan, hogy mely utcarészeket rögzítse. Az utasítás indoka lehet például, hogy az adott részen éppen útépítés vagy -felújítás zajlik, vagy egyéb okból változott meg a korábbi forgalmi szituáció. A területeken az autósok legfeljebb 48 kilométer/órás sebességgel haladhatnak, miközben a Mapper szenzorai adatokat gyűjtenek és továbbítanak. Minden egyes elküldött térképadatért a vezetők mérföldenként 1 és 5 cent közötti összeget kapnak.
Így néz ki belülről a Mapper irodája
Nikhil Naikal, a Mapper vezérigazgatója kiemelte, hogy ha nekünk, embereknek bekötik a szemünket és kitesznek minket egy ismeretlen helyen, akkor is eligazodunk. Ennek oka, hogy profitálunk a több millió éves tapasztalatainkból. Egy gépnek viszont nagy mennyiségű aktuális 3D-térképadatra van szüksége ahhoz, hogy tudja mi vár rá a következő sarok mögött. A Mapper minden olyan vállalatnak elérhetővé akarja tenni az így begyűjtött információkat, amelynek precíz adatokra van szüksége. Az ügyfelek lehetnek az autonóm autók gyártói, de akár az utcák, lámpák aktuális állapotát felügyelő vállalakozások is. A biztosítótársaságoknak és a kiterjesztett valóság cégeknek is hasznosak lehetnek az információk, amelyek segítségével személyre szabott virtuális plakátok készíthetők.
Naikal szerint a technológiában olyan alkalmazási lehetőségek vannak, amelyekre most még senki sem gondol. A vállalat úgy számolt, hogy 10 000 felhasználó elegendő lenne arra, hogy 3D-térképanyagokat készítsenek az Amerikai Egyesült Államokon belül minden olyan terület számára, ahol ilyen térképekre szükség van. A Mapper jelenleg Alexandriában (Virginia) és San Franciscóban (Kalifornia) aktív. A San Franciscóról készülő térkép 14 hónapon belül kész lehet. A társaságnak egyébként több vetélytársa is van, a DeepMap, a Civil Maps és az Lvl5 egyaránt hasonló üzleti modellt akar megvalósítani.