Berta Sándor

A tulajdonosok felelhetnek az önvezető autók baleseteiért

Az Allianz biztosítótársaság és a BMW egyetértenek abban, hogy nem ők lesznek a felelősek. Meglepő.

Az Európa legnagyobb biztosítótársaságának számító Allianz Worldwide Partners és a BMW közös állásfoglalást adott ki arról, hogy a jövőben a vezető nélküli közúti járművek baleseteinek esetében is a tulajdonosok lesznek az első számú felelősök. A tulajdonosok kötelesek lesznek a jövőben is a vezető és az autó hibáira vonatkozó biztosítást kötni. Minden esetben csupán ezután merülhet fel a gyártó felelőssége.

Az önálló közlekedés esetében a felelősség kérdéséről komoly vita van jelenleg a biztosítótársaságok között. A piac szereplői ugyanis egyrészt elvárják, hogy a technológiák használatának köszönhetően csökkenjen a balesetek száma, hiszen a vezetői hibák, mint okok, kiesnek majd. Ugyanakkor ha a fedélzeti rendszerek csődöt mondanak, akaratlanul is elő fog kerülni a gyártók felelőssége. Benjamin von Bodungen közlekedési szakértő rámutatott, hogy a jelenlegi szabályozás túlzottan hiányos.

A gyártók érvelhetnek majd azzal, hogy egy bizonyos kockázatot a technika egy adott időben lévő szintjén még nem lehetett előre látni. Az Allianz álláspontja szerint elsősorban praktikus okok szólnak a jelenlegi felelősségszempontok megtartása mellett, míg Elmar Frickenstein, a BMW önálló közlekedésért felelős képviselője azt emelte ki, hogy támogatják a megfelelő globális szabványosítást. Németországban egyébként elkészült egy törvénytervezet is, amelynek értelmében a személyi kárral járó balesetek esetében 10 millió euró lenne a maximális kártérítés.

A robotgépkocsik elterjedése komoly fejtörést okoz a biztosítóknak. Egyrészt várhatóan kevesebb lesz a baleset, azaz szűkül a piac, másrészt ha mégis történik egy káresemény, akkor sokkal nehezebb lesz megállapítani, hogy annak bekövetkezéséért ki a felelős. Még inkább bonyolíthatja a helyzetet, ha véletlenül két robotjármű ütközik össze egymással. Nagy-Britanniában februárban hoztak törvényt az önálló vezetés jogi alapjairól, a helyi kormány így akarja megteremteni a robotautókkal való közlekedés törvényi hátterét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #13
    Azzal az volt a baj, hogy sokan direkt hülyeségeket írtak neki mivel csak egy robot, míg a közlekedésben más a helyzet.

    Ellenpéldának inkább a webfordítókat tudnám felhozni, kb 10 éve is tudtak annyit hogy a szavakat lefordították és kicsit átrendezték, random weboldal lefordítása angolról magyarra vagy japánról angolra ma sem hoz sokkal jobb eredményt (hát még japánról magyarra teljesen érthetetlen) szóval ott hiába 10 év fejlődés mégse lett jó.
  • zola2000 #12
    A teljesen tökéletes persze hogy lehetetlen dolog

    az átlag emberi vezetőnél jobb? talán már ma is jobb a statisztikája az átlagnál átlagos útviszonyok között.

    (tudom talán hóviharban még nem : )
  • Sxy #11
    A témát egy dolog teszi még összetettebbé. Az önvezető autóban mesterséges inteligencia lesz, ami ideális esetben folyamatosan tanulni fog és a tudása megosztható lesz legalább is márkán belül. Lásd Tesla. Ez egyrészt azt eredményezheti, hogy még gyártó egy adott típusán belül sem lesz két autó, amelyik ugyanazon helyzetben 100%-osan ugyanúgy döntene, másrészt ha a tanuló algoritmus nem eléggé kinfinomult, akkor a tanulás eredménye igencsak félre tudni siklani. Lásd teljesen más területről vett példa: http://www.telegraph.co.uk/technology/2016/03/24/microsofts-teen-girl-ai-turns-into-a-hitler-loving-sex-robot-wit/
  • duke #10
    Szerintem ez egyaltalan nem lesz egy bonyolult dolog. Ha a gepjarmu okozta a balesetet, akkor a gyarto fog fizetni es kesz. Azert nem lesz ez problema, mert EZERSZER kevesebb baleset fog tortenni, amiert az autogyartok siman tudjak vallalni a feleloseget . Nem a jelenlegi ember vezette alapotokbol kell kiindulni, ahol az emberek millio szamra torik, gyilkoljak egymast az utakon.

    Es egyebbkent is, szerintem felesleges az egesz navajgas, ne csinaljunk ugy, mintha a mostani vilagunkban az ipari balesetek felderitese a feleloseg megallapitasa, olyan kivaloan mukodne, amit a robotjarmuvek majd elrontanak. A repulogep katasztrofaktol a banyabaleseteken at, evtizedes jogi kuzdelmek vannak, amik egy resze semmifele eredmenyt nem hoz.
    Ehhez kepest a robotjarmuvek, millioszor tobb adatot fognak rogziteni, amibol gond nelkul meglehet majd allapitani az esemeny okat.
    Szoval szerintem a robotok, nem hogy megnehezitik, hanem nagysagrendileg leegyszerusitik majd az ugyek megoldasat.
  • AgentKis #9
    Amúgy meg az önvezető autóknál az egyik legjobb felhasználás lesz, amikor nagy cégektől lehet bérelni ilyeneket 1-1 útra. Mint most a taxi. Ilyenkor nem az utas lesz a felelős, és ennyi nekem éppen elég lesz. 2-3 fővel számolva pedig már simán lehet a jelenlegi tömegközlekedés konkurenciája. Persze ott is megjelennek majd az önvezetők, de az "éhes" vezérkar miatt, szerintem az nem lesz olcsóbb...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2017.03.30. 09:34:12
  • AgentKis #8
    Amíg én vagyok a felelős, addig az én kocsimat robot nem vezeti!
  • Ender Wiggin #7
    Röhej ez az egész.jogilag feddhetetlen és az úton is hiba nélküli robi autó csak naív utópia.
  • molnibalage83 #6
    A modelled ott bukik meg, hogy ha senki nem tud ilyen autót csinálni, akkor mindenki elbukik...
  • tom_pika #5
    Szoftver visszahívása minden járműről? hahaha...
    A tőke ennél kicsit jobban szereti biztonságban tudni magát.
  • NEXUS6 #4
    Őöööö, csak annyit tennék hozzá, hogy a szoftver nem jogi, vagy természetes személy, a gyártó viszont az előbbi. Halált okozó közúti veszélyeztetés esetét vizsgálná valszeg a bíróság egy komolyabb balesetben, büntetőjogi szempontból. Amennyiben a céget terhelné a felelősség, úgy vizsgálhatná azt is, hogy a szoftver "hibái", amelyek a balesethez vezettek az alkalmazottak átal tudatosan kerültek, vagy maradtak benne, mit tett, vagy mulasztott a gyártó. (Lásd emissziós botrány).
    Az egy dolog, hogy a biztosító mire köt biztosítást, meg kivel, az nagyjából a dolog polgáriperes része csak.

    Szal egy robikocsis halálos közúti balesetes per maga a pokol, a jogászoknak meg maga a mennyország, évekig esetleg évtizedekig el lehet csámcsogni rajta. Az O.J. Simpson, vagy Pistorius per ehhez képest semmi! ;)