SG.hu

Kerekeken guruló adatgyűjtő központokká váltak az autók

Egy modern autóban több száz érzékelő van, és a hatóságok egyre inkább aggódnak amiatt, hogy mi történik ezekkel az adatokkal.

Az amerikaiak életében az autókulcs és a jogosítvány régóta a szabadságot, az autonómiát és a magánéletet jelképezi. A modern autók azonban - amelyek több száz érzékelővel, kamerával és internetkapcsolattal rendelkeznek - ma már potenciális kémgépek, amelyek a vezetők által nem teljesen érthető módon működnek. Ez aggasztja a törvényhozókat és a szabályozókat. Ron Wyden oregoni és Edward J. Markey massachusettsi szenátorok levelet küldtek Lina Khannak, az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) elnökének, amelyben arra kérik a hatóságot, hogy vizsgálja meg az autógyártókat, amiért megosztják a járművezetők helymeghatározási adatait a rendőrséggel. A szenátorok - mindketten demokraták - szerint ez a megosztás "komolyan veszélyeztetheti az amerikaiak magánéletét", mivel felfedheti a tüntetéseken, egészségügyi klinikákon, imahelyeken, támogató csoportokban vagy más érzékeny helyeken tett látogatásokat.

A szakértők szerint a kormányzati figyelem az autóipar iránt a modern autók egyre magasabb technológiai fejlettsége miatt nő. A kormányzati elszámoltatási hivatal nyomozói nemrégiben álcázott autóvásárlást végeztek, hogy kiderítsék, az eladók túlértékelik-e az autonóm vezetési képességeket. Egy márciusi jelentésben a hivatal arra a következtetésre jutott, hogy a fogyasztók nem teljesen értik az ütközéselkerülő technológiákat és a vezetőtámogató rendszereket, amelyek helytelen használata "gátolhatja biztonsági előnyeiket, és akár kockázatot is jelenthet az utakon".

A kaliforniai adatvédelmi hatóság már közel egy éve vizsgálja a csatlakoztatott autók adatfelhasználását, míg az FTC már intézkedik Markey szenátor februárban küldött levele alapján, amelyben arra kérte a hatóságot, hogy vizsgálja meg az autógyártók adatvédelmi gyakorlatát. A múlt hónapban az FTC olyan járművezetők jelentéseit dolgozta fel, akik kifogásolták, hogy az autóikból származó adatokat hogyan használták fel. Az ügynökség egyik nyomozója felkeresett egy férfit, akinek biztosítási díja megemelkedett, miután a General Motors adatokat szolgáltatott a vezetési szokásairól a biztosítási ágazatnak. ("Mivel az FTC vizsgálatai nem nyilvánosak, általában nem nyilatkozunk arról, hogy vizsgálunk-e egy adott ügyet" - mondta az ügynökség szóvivője.)


"Véleményem szerint eddig túl kevés felügyeletet gyakoroltak az autógyártók adatvédelmi politikájára, ezért minél több felügyelő, annál jobb" - mondta Wyden szenátor. Az FTC-nek küldött legutóbbi levélből kiderül, hogy 14 autógyártó egy éven át tartó lekérdezésének eredményei alapján Wyden szenátor irodája szerint az elmúlt két évben együttesen több mint 1400 rendőrségi kérést kaptak helymeghatározási adatokra vonatkozóan. Az autógyártók közül csak öt - a GM, a Honda, a Ford, a Tesla és a Stellantis - követelte meg, hogy a rendőrségnek végzést kell szereznie, mielőtt átadná az autó jelenlegi vagy korábbi tartózkodási helyét, a Ford nemrég léptette életbe ezt a követelményt. A levél szerint a Tesla az egyetlen autógyártó, amely tájékoztatja az ügyfeleket az ilyen kérésekről.

"Ezzel szemben a Toyota, a Nissan, a Subaru, a Volkswagen, a BMW, a Mazda, a Mercedes-Benz és a Kia mind megerősítette, hogy a helymeghatározási adatokat az amerikai kormányzati szervek számára az idézésre válaszul kiadják, amihez nem szükséges bírói jóváhagyás" - írták a szenátorok Khan asszonynak. Azt mondták, hogy ezzel megszegték az autógyártók által az FTC-nek egy évtizeddel ezelőtt benyújtott adatvédelmi alapelvekben vállalt kötelezettséget arra vonatkozóan, hogy hogyan fogják védeni a járművezetők érzékeny adatait. "Ez egy összetett kérdés; az autógyártók elkötelezettek az érzékeny járműhelyzeti információk védelme mellett" - mondta Brian Weiss, az Alliance for Automotive Innovation, egy kereskedelmi szövetség szóvivője. "A jármű helyére vonatkozó információkat csak meghatározott és korlátozott körülmények között adják át a bűnüldöző szerveknek, például amikor az autógyártó parancsot vagy bírósági végzést kap, vagy olyan helyzetekben, amikor egy személyt súlyos testi sértés vagy halál közvetlen veszélye fenyeget."

Az autógyártók általában évekig - a Hyundai esetében akár 15 évig is - megőrzik az autók helymeghatározási adatait. A Hyundai az elmúlt két évben a rendőrségtől kapott 45 helymeghatározási adatkérésnek valamivel több mint a fele lopott járművekre vonatkozott - mondta a vállalat szóvivője, Ira Gabriel. "Újabb hangsúlyt kaptak az autók és a hozzájuk kapcsolódó adatszolgáltatási gyakorlatok" - mondta Andrew Crawford, a Center for Democracy and Technology politikai tanácsadója. Ezt annak tulajdonította, hogy a fogyasztók egyre jobban tisztában vannak a modern autók alkatrészeivel, és azzal, hogy az autó adatai "olyan emberekhez kerülhetnek, akik nem gondoltak rá, nem tudtak róla, és nem is akarták".


Ugyanakkor azonban egyes szabályozók arra ösztönzik az autógyártókat, hogy az utak biztonságának javítása érdekében több technológiát építsenek be az autókba, ami még több adatgyűjtést tehet szükségessé. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács olyan autós rendszereket javasolt minden új járműbe, amelyek jeleznék a sofőröknek, hogy lassítsanak, ha túllépik a sebességhatárt. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal lépéseket tett annak érdekében, hogy minden új járműbe olyan, a károsodást észlelő rendszereket írjon elő, amelyek megakadályoznák, hogy az autó működjön, ha a vezető ivott vagy drogozott. A gépjárművek biztonságát illetően a beszélgetés a biztonsági övek javításáról több kamera és érzékelő telepítésére változott, mondta Adonne Washington, a Future of Privacy Forum jogásza, aki nemrégiben jelentést írt a javasolt biztonsági rendszerek magánéletre gyakorolt hatásairól. Például "az alkoholérzékelő technológiára vonatkozó kérés a járművekben az információk teljesen más kategóriáját hozza létre" - mondta.

W. James Denvil, a Hogan Lovells partnere, aki már képviselte az autógyártókat, azt mondta, hogy a szabályozó hatóságok fokozott ellenőrzése várható volt. A járművek "rendkívüli előnyöket" nyújtanak - mondta. Az új technológiák javíthatják a biztonságot és a vezetési élményt, míg az autókból származó adatok felhasználhatók a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. "Innovatív technológiák és régi szabályozások vannak" - mondta Denvil. "Lesz néhány meglepetés és néhány bukkanó az úton".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • barret #2
    Kijavítanám a címet :) Kerekeken guruló adatgyűjtő központokká váltak a drága autók.
    Akinek van rá pénze,ezt választja önként. Mi is itt a gond?
  • Bruce_Willis #1
    Csak a szokásos forgatókönyv...
    Hagyják elterjedni, majd műbalhét csinálnak a törvényhozók. A színfalak mögött pedig összekacsintanak. Senki sem sejti hogy ugyanaz a céljuk, vagy még inkább, ők irányítják a megfigyelést.
    Először a kísérletezők veszik használatba, majd a bégető tömeg.
    Akik nyitott szemmel járnak, és fontos nekik a magánélet védelme, azok persze csak konteógyártók..
    Hiszen mi rossz van abban ha lehallgatnak megfigyelnek vezetés közben?
    A birkák szerint semmi.
    Csak meg kell nézni a speedzone Prius tesztjét.
    Fogd a kormányt, ne nézz oldalra, ne pislogj, minden szarért pofázik a rendszer.
    Komolyan, már nem vagyunk messze tőle, hogy távirányítóval irányítsák az embereket..
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2024.05.02. 21:12:47