Berta Sándor

Problémát okoznak a biztosítóknak a robotautók

A biztosítótársaságok több okból sem örülnek az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenésének.

Komoly fejtörést okozhat majd a robotjárművek elterjedése a biztosítók számára. Egyrészt elvileg kevesebb lesz a baleset, azaz szűkül a piac, másrészt, ha mégis történik egy káresemény, akkor sokkal nehezebb lesz megállapítani, hogy annak bekövetkezéséért végső soron ki a felelős.

Még inkább bonyolíthatja a helyzetet, ha véletlenül két robotautó fog összeütközni egymással. Akkor vajon melyik üzemeltetője lesz a felelős, illetve felelősségre lehet-e majd vonni bárkit (tulajdonos, gyártó, vezető stb.) is, ha a gépkocsik önállóan, adott esetben ember nélkül közlekedtek. Ezek a kérdések is tökéletesen rávilágítanak arra, hogy az új típusú járművek megjelenése komoly problémák elé fogja állítani a törvényalkotókat és hogy mindenképpen szükség lesz új jogszabályokra.

Ha kevesebb lesz a baleset, akkor felmerülhet akár az a kérdés is, hogy egyáltalán szükség lesz-e biztosítást kötni vagy sem. De, ha marad is a biztosítás, azok összege akkor is jelentős mértékben csökkenhet. A biztosítótársaságok mindenesetre közölték, hogy nagyon hosszú időt fog igénybe venni az összes adat összegyűjtése, hogy eldönthessék: a robotautók megjelenése miként hat majd a biztosítási díjakra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #15
    Szegény biztosítók.....
  • Amergin #14
    Eccerű ez kérem: az a felelős, aki a balesetet okozza. Ki okozza? A vezető. Ki vezet? A gép. A gépet ki irányítja? A szoftver. Ki írta a szoftvert az autóra?
    Ha csak a használat jogát vette meg az autós, akkor a szoftvert megíró cég a 100%-os felelős.
    Ha a program tulajdonjogát vette meg az autós, akkor meg az autós a 100%-os felelős, ha az autója okozza a balesetet.
    Ennyi.
  • NEXUS6 #13
    Egyelőre a robotkocsi pont úgy vezet, mint a Sofőrök vetélkedő sorozat bármelyik szereplője.
    Igen, vannak helyetek, amikor rájuk is rá lehetett bízni a kormányt, vagy figyelnek olyan dolgokat, amit általában egy jó sofőr sem szokott annyira. De ettől még nem lesz kevesebb baleset, sőt.

    Ha egy alapvetően robotizált gyárba beengednek egy csapat tébláboló emberkét (és fordítva) attól sem hiszem, hogy lényegesen csökkenne a balesetek száma.

    Amúgy ha már itt tartunk, a legtöbb baleset, halálos baleset otthon, meg a melóhelyen következik be. Ehhez képest a forgalomban jelenleg is kevesebb.
  • Csaba161 #12
    Na már van is halálos áldozat:

    http://www.portfolio.hu/vallalatok/halalos_balesetet_okozott_egy_tesla_robotpilotaja.12.234190.html?utm_source=index_main&utm_medium=portfolio_box&utm_campaign=portfoliobox
  • kvp #11
    "Ilyenek történnek a jeleglegi egyetlen polgári gyakorlatban használt technológiával (mindig azzal mossa a kezét a Tesla, hogy csak "béta")... A biztosítók sejtenek valamit a jövőről. Lehet, hogy egy robotra 100x-os díjak lesznek..."

    Ezt Stanley is elkovette az elso robotauto versenyen, konkretan atment egy drotkeritesen, mert nem latta. Egy evvel es egy extra szenzorral kesobb mar jo volt. A technologia adott es pl. a google fel is rakta a felso lidar szenzort a kocsijai tetejere, a Tesla valamiert ezt egyelore lehagyja.

    Az teherauto egyebkent is eletveszelyes, latszik a fotokon, hogy hianyzott az alafutas gatloja. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck#Underride_guard )
  • Sequoyah #10
    Majd jonnek uj biztositok akik karcsuak, es a robotautokra specializalodnak, alavagva minden mas arnak.
  • Sequoyah #9
    Ha a profitjuknak artanak, akkor ennel sokkal tobb kifogast ki fognak meg talalni. De a vilag haladasanak megforditasahoz nagyon kevesek, szoval jobban jarnak ha inkabb minel korabban alkalmazkodnak.
  • gforce9 #8
    "Lehet, hogy egy robotra 100x-os díjak lesznek"
    Én ebben kételkedek, mert a balesetek is ritkábbak lesznek szerintem.
  • Ender Wiggin #7
    https://www.youtube.com/watch?v=oLpq5VrZV1U

    Ilyenek történnek a jeleglegi egyetlen polgári gyakorlatban használt technológiával (mindig azzal mossa a kezét a Tesla, hogy csak "béta")... A biztosítók sejtenek valamit a jövőről. Lehet, hogy egy robotra 100x-os díjak lesznek...
  • gforce9 #6
    Mindenre adnak a biztosítók biztosítást, erre is kitalálnak valami konstrukciót. És presztízs lesz egy gyártónak, hogy az ő kocsija biztonságos, ha mégis baj van mehet a család hawaiira nyaralni élete végéig