MTI

A kamionok lesznek az első vezető nélküli járművek

Miközben a vezető nélküli személygépkocsik megjelenésének a lehetősége már széles médianyilvánosságot élvez, valójában a vezető nélküli kamionok lesznek azok, amelyek nagy valószínűséggel elsőként fognak viszonylag nagy számban megjelenni a közutakon.

A nagy teherautó márkák, a DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania és Volvo, valamint a japán Isuzu Motors és Hino Motors mind nagy erőkkel dolgoznak az önállóan navigáló járművek kifejlesztésén. Mellettük már megjelentek a kifejezetten haszongépjárművek számára vezető nélküli irányító technológiát fejlesztő vállalatok is, például a Peloton és az OTTO. Az Egyesült Államokban az áruszállítás 70 százalékát kamionok bonyolítják. Az évi 9,2 milliárd tonna teheráru szállítását közel hárommillió nehéz tehergépjármű és több, mint hárommillió sofőr végzi. Mindehhez 37 milliárd gallon dízel üzemanyag szükséges.


A sofőrök kiiktatása a kamionokból számos gazdasági előnyt kínál. A törvényben előírt pihenőidők kihagyásával megállás nélkül, optimális sebességfokozatban haladó, és a vezetőfülke nélkül áramvonalasabb kivitelű járművekkel időt és üzemanyagot lehet megtakarítani. Az üzemanyag-megtakarítás akár 10 százalék is lehet. Az önállóan navigáló járművek számos tanulmány szerint akár 90 százalékkal is csökkenthetik a balesetek számát. A McKinsey & Co. számításai szerint a vezető nélküli szállítójárművek széleskörű alkalmazása 190 milliárd dolláros megtakarítást hozhatna az Egyesült Államok gazdaságának.

A vezető nélküli járművek elterjedésének pedig nem munkanélküliség-növelő hatása lenne a munkaerőpiacon, mint ahogy az első látásra tűnik, hanem éppen hogy enyhíteni tudná a szállítási ágazatot jelenleg is nyomasztó és az előrejelzések szerint a jövőben csak tovább súlyosbodó munkaerőhiányt. Ez utóbbi a jóval magasabb külföldi fizetések miatt Magyarországon is jelen van, elég csak a legnagyobb hazai fuvarozó cég vezetője, a fura módon egyben miniszterelnöki megbízottként is dolgozó Wáberer György által kilobbizott programra utalni, melyben a kormány ötmilliárd forintot fordít arra, hogy hatezren ingyenesen szerezhessenek C, D vagy E típusú gépjárművezetői jogosítványt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nkmedve #44
    Én Romániában élek, ahol ha minden korlátozást betartasz akkor soha nem érsz el az uticélodra, mivel nagyon katasztrófális az úthálózat, és rengeteg a 30-50-es korlátozás. Itt nincs autópálya, minden főút átmegy egy halom településen, és sok helyen a település végét jelző tábla az utolsó háztól akár egy kilóméterre is lehet (már rég kint vagy a településből de még 50-es korlátozás van). Van ahol van értelme, és be is tartom, de van ahol csak simán valaki kirakta a 30-as táblát néhány évtizede és azóta senki nem vizsgálta felül az adott útszakaszt.
    A másik dolog, hogy nagyon sok helyen a 30-as, 50-es korlátozást kaminok miatt rakják ki mert amig magasabb korlát volt addig omlottak meg a házak az út szélén (ismerek embereket akik ilyen településeken élnek). Persze ilyen helyeken nem raknak különböző korlátozást kissebb járművekre, mert minek, mindenkinek ugyan annyi és kész.
    Maradjunk annyiban, hogy akiknek a feladatuk hogy meghatározzák az adott útszakaszon megengedhető sebességet azok nyilvánvalóan nincsenek mindig a helyzet magaslatán.

    Ahogy már irtam, ott megyek gyorsabban ahol lehet, ahol jól belátható az út, nincs gyalogátjáró, nincsenek kereszteződések, és nincs forgalom (a forgalomba beletartozik a részeg biciklis/gyalogos is). Ez vonatkozik településre és azon kivülre is.
    Mellesleg külföldön ahol lehet haladni szabályos sebességgel is, ott én is 90%-ban betartom a korlátot.

    Mindentől eltekintve tudom, hogy nem közlekedek szabályosan, ha a rendőr megcsip akkor mosolygok neki és szó nélkül kifizetem a büntetést.
    Utoljára szerkesztette: nkmedve, 2016.06.07. 11:59:30
  • CsZ #43
    Na ezzel teljesen egyetértek. Egyenlőre szerintem is az embereket segítő megoldásokra, "mesterséges intelligenciára" van szükség. Ennek is meg kell legyen az evolúciója. Kössék hálózatba az autókat, és jelezzenek - a sofőrnek, ne akarjuk egy lépésben kiiktatni az embert.
    De jelenleg szerintem a piacszerzés ami motiválja ezt a területet. Ki lesz az első, ki fogja diktálni a szabályokat, kié lesz az ellenőrzés a kapcsolódó adatok felett.

    Tömegközlekedés: én csak a saját példámat ismerem. Autóval 25, tömegközlekedve 1 óra 25 perc a lakóhelyemtől a munkahelyem. De szívesen vállalnám - legalább időnként -, ha legalább a vasúti részen tudnék dolgozni: wifi, asztalka és ülőhely a vonaton. Csakhogy ha ez mind lenne is - és végülis majdnem van - akkor is jön a probléma: a munkaadóm szerint csak akkor dolgozok, ha már beléptem a kapun. Na ezen a gondolkozáson változtasson valaki, és akkor megfontolhatom, hogy néha letegyem az autót. Mellesleg nem érnék oda/nem tudnám vinni a gyerekeket sem.
  • gforce9 #42
    Ennél életszerűbb példát is hozhattál volna. De egyébként ezek szerint nem hallottál még a kisvárosban részeg biciklis vagy gyalog tántorgó esetéről.... Ami persze megeshet 2 város között is, de sokkal kevesebb eséllyel.

    Egyébként én is szoktam gyorsabban menni a megengedettnél. Csak én belátom, hogy ez egy idióta emberi hiba. ÉS nem mosdatom magam azzal, hogy márpedig ez biztonságos, mert én jobban tudom.
    Utoljára szerkesztette: gforce9, 2016.06.07. 09:34:20
  • Ulrich von #41
    Úgy érted hajnal 2-kor egy kihalt vidéki város kivezető, kereszteződésekkel nem rendelkező főútján nem biztonságos 70-nel menni?
  • defiant9 #40
    "Alapjövedelem."
    Ez így önmagában elég sok hátulütővel jár.
    Én azirányba mozdulnék hogy csökkentem a maximális munkaidőt, A 8 óráról 6-ra csökkentés 25%-al növeli a dolgozói létszám igényt, Ehhez azért az is kell hogy az aki az adott gazdasági térségbe szállít szintén ilyen szabályzást alkalmazzon, amennyiben nem teszi akkor +vám. Sofőr szakmán ez persze nem fog segíteni mivel 0-hoz konvergál a rájuk vonatkozó igény.
  • gforce9 #39
    Na ez is egy emberi hiba ami sosem javul meg. Jobban tudod mi a biztonságos sebesség, mint akik meghatározták... Vannak kinnfelejtett táblák, de ahol nem erről van szó, oka van a korlátozásnak. Maximum te azt az okot nem ismered.
  • nkmedve #38
    A GPS sebességfigyelmeztetéseit én is mindig kikapcsolom, mivel sokszor zavar hogy pofázik :) Az abszolút sebességnek semmi köze a biztonsághoz, lehet menni teljesen szabályos keretek között és lecsúszni az útról egy kanyarban, vagy elütni egy gyalogost az átjárón. Valamint lehet menni biztonságosan is egy indokolatlanul 50-re korlátozott útszakaszon 70-el.
    Az indexelés elmulasztása se az a nagyon veszélyes dolog (persze bunkóság, én próbálok mindig jelezni időben), kivéve ha összetevődik valami más komolyabb vétséggel (elsőbbség meg nem adása, másik autó leszoritása az útról, stb.).

    Én inkább valami komolyabb dolgok megelőzésére gondoltam, pl. szenzor ami a sofőr éberségét figyeli, a környező járművek mozgásának érzékelése és figyelmeztetés ha veszélyes manővert hajt végre a vezető (követési távolság túl kicsi, bevágás egy másik autó elé, előzés amikor jön szembe egy másik jármű, stb.). Esetleg ütközések elkerülésére be is avatkozhatna a rendszer. Baleset esetén pedig rögziteni minden adatot, hogy nyilvánvalóan kiderüljön kinél volt a hiba. Ilyen dolgokat szivesen látnék normál járművekben (nem csak drága luxusautókban).
    Alapvetően aki minden szabályt leszar azt nem fogod kordában tartani igy sem, de legalább a véletlen hibák csökkennének, és esetleg az autó adott esetben megvédheti a szabályos vezetőt egy őrülttől.
    Utoljára szerkesztette: nkmedve, 2016.06.06. 22:11:05
  • gforce9 #37
    Nem erre gondoltam. Ha egy roboton elromlik egy szenzor, kideríthető az ok, kijavítható. Vagy egy hibás algoritmusban ugyanígy. Viszont a gyorshajtó, az indexelést leszaró vezető vagy épp az, aki azt hiszi a követési távolság azért van, hogy ő még oda pont befér. Na ezek magasról tesznek bármilyen figyelmeztetésre. Nem fognak megjavulni. Gyorhajtásra amúgy is van már figyelmeztetés, legtöbb gps szoftver ezt már fejből tudja. Tökmindegy. Lekapcsolják és kész. Aki bekapcsolva hagyja a figyelmeztetést, az meg amúgy sem megy gyorsan, csak +ellenőrzés miatt jön jól egy ismeretlen terepen. De ezek nem is szabályszegők. Míg az előbb említettek azok és semmi sem fogja őket "megjavítani".

    Nem véletlenül alakult ki az a mondás, hogy: "Ha úgy érzed értelmetlen és felesleges a munka, amit végzel, gondolj azokra, akik indexet szerelnek bmw-kre."
    (akinek nem inge.....)
  • nkmedve #36
    "A robot hibáit elkövetésük után lehet javítani az emberekét meg nem nagyon."

    Szerintem az emberi hibákat is lehetne ilyen-olyan módon javitani. Én el tudnék képzelni egy olyan lehetőséget, ahol első körben az autón levő rengeteg szenzor nem arra van használva hogy önmagát vezesse az autó, hanem hogy az emberi sofőrt segitse, és esetleg előrejelezze a veszélyes helyzetek egy lényeges százalékát, esetleg kritikus esetben be is avatkozzon. Pl valamilyen radar, ami az előzéskor jelezne ha jön valami szember, vagy akár rossz látási viszonyok közott segitene látni. Majd amikor ez mind megvan és minden szenzor és alrendszer tökéletesen működik, akkor be lehet rakni az önvezető modult is.

    Jelenleg kicsit úgy érzem hogy túl sokat akarnak markolni egyszerre az önvezető autókkal, úgy hogy a jelenleg kapható autók legalább 95%-ában még egy egyszerű ACC sincs (amiben van még arra se biznám rá az életem):

    Wiki

    Semmi gond nincs azzal, hogy kisérleteznek vele, csak ne gondoljuk azt hogy most egy szempillantás (1-2 évtized) alatt ki lesznek szoritva az emberi vezetők és ezentúl megszűnik minden dugó, baleset, stb. Emelett pedig szeretném ha arra is forditanának energiát az önvezető autók mellett amik az emberi vezetők számára is biztonságosabbá és jobbá teszik a vezetést ahogy azt fennebb irtam (ezek szerintem sokkal megvalósithatóbb célok lennének).
    Utoljára szerkesztette: nkmedve, 2016.06.06. 18:10:05
  • gforce9 #35
    "de az nem fog javitani a helyzeten, hogy beszabaditunk egy csomó tesztelés alatt álló robotjárművet egy ilyen közegbe."

    Azért én ilyet nem mondtam. Csak annyit, hogy azért van félnivaló az emberi sofőröktől is, sőt. A robot hibáit elkövetésük után lehet javítani az emberekét meg nem nagyon.

    Azt én nem tudom megjósolni, hogy mennyi év még az életképes robotautó. De tekintve, hogy 30 év alatt mennyit fejlődött a robotika és az automatika és mennyire komplex rendszerek épültek ki én nem hinném, hogy ehhez 50 év fog kelleni. A jövő ez lesz ígyisúgyis, hacsak be nem üt valami.