Berta Sándor

Önjáró teherautókat fejlesztenek a Google egykori munkatársai

Négy szakember januárban startupot alapított és a tehergépkocsik fejlesztésére összpontosít.

A vállalat neve Otto és az alapítók között van Anthony Levandowski, aki a Google első önállóan közlekedő gépkocsiját készítette. A négy alapító közül három a webes konszern korábbi munkatársa volt. A 40 alkalmazott közül sokan az Apple, a Cruise Automation, a Here Maps vagy éppen a Tesla munkatársai voltak egykor. Az Otto bejelentése alapján a cél az, hogy 4,3 millió kamion működését optimalizálják. Ilyen járművek szállítják az Amerikai Egyesült Államokban az árucikkek 70 százalékát, ami évente 14 milliárd tonnának felel meg. A teherautókat olyan technikával szerelnék fel, amelynek segítségével képessé válnak az önálló működésre.


Az Otto szerint napjainkban hét kamionból egy üresen közlekedik az utakon, az intelligens járműtechnikákkal ezt is optimalizálni lehet. A vezetők napjainkban egy évben átlagosan 100 éjszakán át vannak úton, a technológia alkalmazásával a sofőrök is többet pihenhetnek. Az Otto eddig a Volvo három modelljét szerelte fel a létrehozott csomaggal, amelyben vannak kamerák, LIDAR és radar. A felszerelés az új kamionok 100 000 és 300 000 dollár közötti árának töredékébe kerül. Az érintett tehergépkocsik már meg is tették az első tesztmérföldeket és volt, hogy a járművek teljesen önállóan közlekedtek. A következő szint az lesz, hogy a teherautók 100 mérföldön át közlekednek majd önállóan, robotpilóta segítségével.

A rendszer teljes automatikusan fog működni, de egyelőre csak autópályás használatra tervezték. Az Otto álláspontja szerint a vezető nélküli kamionok csak hosszú távon lesznek megvalósíthatók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • p4x #5
    nem tudom hány van de gondolom egyre több lesz, a szoftver meg a robotpilóta "agyán" fut, a kamion szervójának csak fogadnia kell az utasításokat.
    Egy plusz sofőr fizetés mennyibe fáj? 10 dolláros órabérrel is évi 20 ezer és valahogy az az érzésem, hogy a kamionosok kint nem a minimálbér közelében keresnek ha már rájuk mernek bízni értékes rakományt.
    (szerinted ha lenne pedál meg kormány nem történne több baleset? van egy rendszer ami biztonságosabb mintha te vezetnél akkor miért akarsz belenyúlni? lehet történik majd pár olyan baleset ahol lehet feszíteni, hogyha lett volna kormány és pedálok ez nem történik meg de közben meg egy csomó olyan nem fog megtörténni ahol az emberi sofőr rosszul méri fel a helyzetet vagy csak egyszerűen vagánykodik és ráfázik)
  • Ender Wiggin #4
    Ja, csak az ezzel a gond, hogy a szervó nem ugyanolyan egy átlag autóban, meg abban, ami mondjuk képes parkolni. Tehát ez nem úgy megy, hogy helló, akkor itt egy szervó, és csak töltsünk szoftvert (az meg a másik, hogy hová?, hány autó van, aminél van ehhez hardver is?). Tehát egy földhözragadt autó (ami a globális géppark 90%-a) átalakítása nem kis dolog, nem kevés pénz. És valószínű nem is lesz ilyen csomag, hanem eleve célirányosan csak robotautót gyártanak majd meg "manuális" autót. Mert pl. a Google amellett kardoskodik, hogy az önvezető autóban ne is legyen kormány meg pedálok (nehogy egy részeg utas át akarja venni az irányítást). Ami agyrém.
  • kvp #3
    "A kormányt ki tekeri? Fék, gáz? Váltó"

    A szervokormany manapsag mar alap es az ujak szoftveresek. Tehat barmikor adhatsz neki parancsot a jarmu can buszan keresztul es akkor max. a sofor fizikai ereje tartja vissza a megfelelo pozicioba allastol. (spoiler: a szervo altalaban erosebb) A trukk az, hogy a rendszer szoftveresen nezi a szenzorokat, hogy mit akar a sofor, amit ki lehet cserelni az onvezeto szoftver parancsara, mondjuk bennehagyva a nagyon eros megrangatas/ellentartas eseten torteno kikapcsolast. Igy mukodik az osszes repulogepes robotpilota es pl. a Tesla onvezeto rendszere is.

    A gaz es a fek jopar modern autoban die by wire alapu, ezeket is csak szoftveresen kell vezerelni. A valto pedig automatikus, csak a fol/le parancsokat adhatja kapcsoloval a sofor, ami ugyancsak konnyen vezerelheto szoftveresen.

    Tehat a szenzorokon es a kelloen eros szamitogepen kivul mar most is minden funkcio benne van egy modern autoban (vagy kamionban), hogy akar taviranyitos autokent, akar robotautokent hasznaljuk.
  • M2 #2
    Azért ilyenkor a sofőr csak-csak elgondolkodik azon, hogy meddig lesz itt rá szükség.
  • Ender Wiggin #1
    "kamerák, LIDAR és radar"

    A kormányt ki tekeri? Fék, gáz? Váltó (VNL 780-as a vidóban i-shiftes, amit nem kell kuplungolni, szóval legalább ennyi)? Nem olyan egyszerű ez, ahogy a cikk írja.