Berta Sándor

Először közlekedett önállóan egy kamion

Mérföldkőhöz érkezett a közúti árufuvarozás.

A világ első önállóan közlekedő Mercedes-Benz Actros típusú teherautóját dr. Wolfgang Bernhard, a Daimler AG kamionokért és buszokért felelős vezetője, s Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg miniszterelnöke irányították az első útján, az A8-as autópálya Denkendorf és Stuttgart közötti szakaszán. A próba idejére a szériamodellt a Highway Pilot nevű intelligens rendszerrel szerelték fel.

A Highway Pilot lehetővé teszi a részben önálló közlekedést, ami azt jelenti, hogy a tehergépkocsi az autópályákon ugyan magát vezérelheti, de a teljes felelősség a vezetőé és felügyelnie kell az irányítást, hogy bármikor beavatkozhasson. Vagyis a megoldás leginkább a repülőgépekben alkalmazott robotpilótákra hasonlít. Van előoldali radarja és sztereókamerája, valamint bevált asszisztensrendszereket, például a követési távolságra felügyelő megoldásokat alkalmaz. A Highway Pilot ugyanakkor például rossz idő esetén felszólítja a sofőrt, hogy vegye át a volánt és erre elegendő időt is hagy neki. A technológiát hozzáigazították a közúti közlekedés kihívásaihoz.


A Highway Pilottal felszerelt modellek eddig körülbelül 20 000 kilométert tettek meg németországi és egyesült államokbeli tesztpályákon. A tesztüzemet redundáns szenzorok tették különlegesen biztonságossá. Az előnyök között van a 100 százalékos üzemkészség, hiszen a rendszer sosem fáradt vagy figyelmetlen, továbbá a hatékonyság is jelentős mértékben nő. Az optimális sebességváltások miatt kevesebb a gyorsítás és a fékezés, s kevesebb üzemanyag is fogy. A káros anyagok kibocsátása akár 5-7 százalékkal is csökkenhet. Kevesebb a stressz is, a vezető más dolgokkal foglalkozhat, például elvégezheti a papírmunkát a táblagépén.

A különleges Mercedes-Benz Actros külön forgalmi engedélyt kapott Baden-Württemberg kormányától és ennek birtokában az autópályák egyes részein legfeljebb 80 kilométer/órás sebességgel haladhat. Azonban ez csak az első lépés, a jövőben további jogszabályok kidolgozására és bevezetésére lesz szükség.

A Daimler júliusban jelezte, hogy már az idén autópályán fogja tesztelni az önálló közlekedésre képes kamionjait. Wolfgang Bernhard akkor azt mondta: azzal számol, hogy az első sorozatban gyártott, részben önállóan közlekedő tehergépkocsik 2-3 esztendőn belül jelenhetnek meg, ezzel pedig megelőzhetik a robotautókat. Mindez műszakilag megoldható feladatot jelent.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #4
    " hogy nem fogja hagyni a túlhordott gumikat, vagy a leromlott műszaki állapotot."
    ezeket most is meg lehetne csinálni. Nem kell ehhez szgép vezette vas.

  • Macropus Rufus #3
    pontosan ezektől. Amíg arra képtelenek a szakemberek(?), hogy egy telefont megvédjenek a támadóktól addig nem kellene engedni, hogy 40t teher 80km/h mászkáljon önállóan. (de akár csak egy 1.5t autó)
    (mondhatnék szgépet is... Amióta vannak azóta nem tudják megvédeni őket a támadóktól.)
    Példádnál maradva: a sofőr azért alszik el mert hülye és nem pihent eleget és nem azért aludt el mert feltörték az agyát 4736km távolságból és elaltatták. Nem ugyan az.
    Egy szgép vezette kocsik rendszerbe kötve gy.k. fegyverként használhatóak. Összehangolt támadást lehet velük kezdeni pl. a gyalogosok ellen. Vagy csak simán egy DDoS dámadás jellegű attak éri őket és leblokkol mondjuk Budapest összes robot autója ott ahol van. Jelen pillanatban is rengetek biztonsági rés van minden rendszerünkben. Garancia arra, hogy a kocsikéban nem lesz, nincs ( már most is törhetőek a vasak, csak mivel zárt rendszerűek (nincs külső adatkapcsolat) ezért nehezen törhetőek. De ahol van kifelé is kommunikáció pl. bluethoot a navihoz, ott már cumi van). Ezt már bebizonyították pl. a Toyota Lexus RX400h esetében amikor a Navi BT kapcsolatát használva törték a kocsi rendszerét. A vezérlésig nem jutottak el, de azért a féket szépen tudták használni, sőt: téves infókat is tudtak adni a kocsi vezérlésének, hogy ő maga álljon le.
    Igen, nem örülök annak, hogy egy ilyen megbízhatatlan biztonsággal felszerelt rendszer (értsd: számítógép) fogja vezetni a kocsikat.
  • gforce9 #2
    Ne haragudj, de elalvó söfőrök miatt vagy gondatlanság miatt hány haláleset történik? Ezektől félsz, ahol a rendszerbe valószínűleg az is bele lesz integrálva, hogy nem fogja hagyni a túlhordott gumikat, vagy a leromlott műszaki állapotot. Pont ezektől félsz? Hát én nagyobb biztonságban érezném magam az autópályán, ha ilyenek közlekednének. Ezek a rendszerek túlbiztosítottak sokszorosan, ha meg üzemzavar van, szól a sofőrnek, aki esetleg így nem olyan állapotban veszi át a volánt mint a mosott szar.
  • Macropus Rufus #1
    azért jó, hogy a Google esetében még az is gond volt, hogy az állatokat nem ismerte meg (kutya, macska stb.) és ezért gond nélkül át is ment rajtuk adott esetben (1-2 nappal ezelőtti a Google autóról szóló cikkben olvastam). És itt meg egy kamiont akarnak rászabadítani az utakra... Remek. Ha ez hibázik akkor ott garantált a halál. 40 tonna mozgási energiáját nem nagyon fogja megfogni egy fa vagy egy kerítés...

    Én félek ezektől a szaroktól. Sok autógyártó még azt sem tudta megoldani, hogy a kocsija vészfékezzen ha a szitu olyan. A Volvo pl. rendszeresen telibe veri a falat (v. autót. Attól függ mi van a bemutatón). De a Merci sem panaszkodhat: nekik az AutoBild újságírójával együtt ment a falnak a Merci. Most meg kamiont engednek ki.

    Az első komolyabb balesetnél vélhetően jó hosszú időre el lesznek tiltva a robot autók a közutaktól.