Berta Sándor

Automata teherautók szállítják a vasércet Ausztráliában

Az új rendszert már több bányában is alkalmazzák.

A Rio Tinto nevű brit-ausztrál konszern a Yandicoogina és a Nammuldi nevű bányában egyaránt önállóan közlekedő tehergépkocsik segítségével szállítja el a kitermelt vasércet. Mindez a hagyományos sofőrös szállításnál biztonságosabb, olcsóbb és a járműveknek még szünetet sem kell tartaniuk. A bányadömpereket egy 1200 kilométerre lévő vezérlőközpontból irányítják.

A társaság reményei szerint ez a szállítási módszer sokkal hatékonyabb lesz a hagyományosnál. Josh Bennett, az óriáscég képviselője közölte, hogy ha a vezetők elfáradnak, akkor pihenniük kell, így azonban kikerülhetik ezt a dolgot. Csökkenthetők az üzemeltetési költségek, ami által évente teherautónként 500 munkaóra takarítható meg. Ráadásul megspórolhatók az egyéb kiadások is, például a sofőrök bányába szállítása, elszállásolása és ellátása.


Yandicoogina és Nammuldi mellett ilyen robot bányadömperek közlekednek a Downs 4 bányában is. A Rio Tinto összesen 69 önállóan közlekedő tehergépkocsit alkalmaz, amelyek részét képezik a cég Mine of the Future nevű automatizálási koncepciójának. Ebben a robot teherautók mellett helyet kapott egy szintén önállóan üzemelő fúró is, amelyet 2008-ban teszteltek először, valamint a vezető nélküli tehervonatok, amelyek szintén a vasércet szállítják el a bányákból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #19
    Namost akik itt lejjebb a megszűnő munkahelyek miatt pánikolnak, azoktól megkérdezem, hogy jobban szeretnének-e olyan társadalomban élni, ahol a népesség 80%-a kéziszerszámokkal a esőben és a tűző napon azért gürizik heti 6*12-14 órát, hogy legyen étel. Mert úgy 3-400 éve még ez ment...
    Szerintük pedig jobb volt ez így, mert nem voltak munkanélküliek... XD
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2015.10.22. 08:19:53
  • AgentKis #18
    És sírnak, hogy hány sofőrállás betöltetlen... Hát szerintem nem sokáig. ;-)
  • ostoros #17
    Erre is a Marson lesz majd igazán szükség. Ausztrália sivatagos részei pedig gyakorlatilag marsi környezet.
  • kvp #16
    Kezdunk oda eljutni, hogy egyre kevesebb ember kepes gazdasagilag is ertekes munkat vegezni. A nagytokesek szempontjabol ezek az emberek a fontosak es ha ervenyesul a kapitalista rendszer logikaja, akkor a tobbieket hagyjak ehen halni vagy valami ahhoz hasonlo allapotban. Miert jo ez a gazdasagnak (=a nagytokeseknek)? Mert ha kevesebb ember dolgozik, akkor ugyan kevesebben vasarolnak, de egyenenkent tobbet tudnak venni. Azaz idealis esetben azok a koltsegek is megtakarithatoak, amit a munkasok tanitasara es munkaban tartasara (etel, lakas, utazas) forditanak, igy a megmarado eroforrasok felhasznalhatoak pl. luxuscelokra. Peldaul ha nem kell enni adni a munkasoknak egy vizhianyos teruleten, akkor a megmardo vizzel lehet zoldebb fuvet es uszomedencet uzemeletni. A jelenlegi gazdasagi es politikai rendszer megmaradasa eseten az emberek jelentos (butabbik) reszere egyszeruen nem lesz szukseg es lehet, hogy a 7 milliardbol csak 100 millio fog dolgozni, mig kb. 1 millio jol elni, de ha az az 1 millio birtokolja az eroforrasokat (a toket) es ok meg jobb korulmenyek kozott elhetnek azzal, hogy a maradek ehenhal, akkor ezt fogjak valasztani. Az automatizalas miatt a tulajdonuk megtartasa sem jelenthet gondot, mivel emberi katonakra sem lesz szukseguk az ehezok leveresere. Tehat ilyen szempontbol vizsgalva ez az alternativa mukodokepes.

    Persze lehet alapjovedelem, meg heti 3x4 oras munkaido, de ekkor pl. egy fejlesztomernok mai munkajat 3-4 ember vegezne, ami 3-4x nagyobb oktatasi es berkoltseg, tehat csokkentene a tokesek profitjat es bizonyos szinten (foleg eroforrashiany eseten, amihez mar most is nagyon kozel allunk) az eletszinvonalukat is. Ezert a minel kevesebb koltseg (ember), minel nagyobb haszon a lenyeg. Legfeljebb akkor nem fognak olcso termekeket, hanem csak luxustermekeket gyartanak, aminek a haszna ugyancsak nagyobb, ezatal meg jobban megeri. Ez egy ongerjeszto folyamat es ha kulso fel (pl. Kina vagy civil politikai szervezetek) nem allitjak meg elvi alapon, akkor konnyen meg is valosulhat.

    ps: A garantalt minimaljovedelem csak arra jo, hogy ideiglenesen letrehozva az embereket a munkabol kivonhatova tegye. Amikor mar minden fizikai munkat megszuntettek, akkor ez a jovedelem is megszuntetheto, mivel a toke megvedesehez mar nem kellenek emberek es a nem dolgozo emberek a hosszu oktatas es munka nelkuli ido miatt mar azt sem tudjak hogyan tudnak magukat megvedeni, igy a folosleges lakossag mar konnyen megsemmisitheto. Ezert gondolom, hogy veszelyes azokra akik elfogadjak es a munka mellett lemondanak a tanulasrol es a tudas jelentette hatalomrol is.
  • Szefmester #15
    Az a gond, hogy a közgáz hallgatók nem is tanulnak ilyesmit. Akik onnan kikerülnek csak a profitmaximalizálásról hallanak, így teljesen hülyének nézik azt aki felhozza nekik hogy kevesebb túlóra helyett a több melósnak lenne értelme, mert akkor az állam nem segélyekre költene rengeteget, hanem a melósok fizetnének adót, valamint többen tudnának vásárolni is a boltokban a megtermelt javakból.

    A társadalmat alapszinten ellátni viszonylag egyszerű pár óra munkával is. Aki többet akarna dolgozni az többet kapna, kb ennyi. Viszont cserébe a pár óra munka mindenkinek úgymond kötelező lenne. A nemnövekedés elve legalábbis ezt mondja ki.
  • pomogáts józsef #14
    Nem sokkal ésszerűbb lenne egy vasútvonal. Sokkal intenzívebb, sokkal ésszerűbb, környezet kímélőbb és olcsóbb lenne a szállítás. Egyszer kell csak nagyobb beruházást csinálni, a pályát megépíteni. Nagyon hamar megtérülne !!!.....
  • Jawarider #13
    Én akkor megyek moziba, meg étterembe , meg akkor veszek pl. laptopot ha a munkaadóm korrekt fizut ad. Amit meg nem akar (tisztelet a kivételnek) így nem várja , hogy mindíg növekedni fognak az eladások/fogyasztások.. Ez egy szimbiózis.

    Fel kell ismerni, hogy a munkabáreken való spórolás az egy idő után önfékező folyamatokat indít el.
  • Jawarider #12
    Robot dolgozik -> elveszi a munkát -> növeli a munkanélküliséget -> csökken a fogyasztás -> nem lesz annyi munkára igény -> kidobjuk a robotokat -> ugyanott tartunk mint előtte csak lett munkanélküliség , azaz öngerjesztő spirálként eljutottunk a semmibe a valamiből->

    Csak óvatosan a robotokkal :)

    Szerintem
  • Archenemy #11

    Utoljára szerkesztette: Archenemy, 2015.10.21. 04:06:50
  • barret #10
    Egy idő után fordulni fog ám a kocka!
    A piacgazdaság alapelve : eladni az árút!
    Na és kinek? Annak,aki meg tudja vásárolni...Tehát pénze van!