Berta Sándor

Az emberi sofőrökhöz idomulnak a Google autói

A cég jelenleg azt tanítja meg a járműveinek, hogy ne figyeljenek annyira szigorúan a közlekedési szabályokra.

A The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a gépkocsik többek között megtanulják, hogy miként vághatják le a kanyarokat és a kettős záróvonalat. Ez - bármennyire is furcsán hangzik - hozzájárulhat a balesetmentes közlekedés kialakulásához, ugyanis jelenleg a robotautók túlzottan óvatosan közlekednek és gyakran fékeznek, ami miatt balesetekbe keveredhetnek.

2012 óta számos olyan baleset történt, amelyben a Google járművei érintettek voltak, igaz, nem azok okozták ezeket az eseményeket. Ugyanakkor Jen-Hsun Huang, az nVidia első embere feltette a kérdést, hogy miért történik mégis ez a társaság gépkocsijaival. Úgy vélte, hogy az áll a háttérben, hogy számítógép vezérli az autókat és a fedélzeti rendszer a legkisebb veszély esetén is fékezést rendel el, emiatt nincs folyamatos haladás. Chris Urmson, a Google robotjármű-fejlesztésért felelős vezetője elismerte, hogy gépkocsijaik valóban óvatosabbak a szükségesnél és megpróbálják elérni, hogy a közlekedésük változzon, idomuljon az emberekéhez.

A robotautók például túl szűken veszik be a kanyarokat, ezért a mögöttük haladó járművek vezetői nem is hiszik, hogy be akarnak kanyarodni. Ezért még az is jobb, ha levágják a kanyarokat és - ha szükséges - figyelmen kívül hagyják a dupla záróvonalat. Eddig, ha nem tették ezt és például eléjük került egy rossz helyen parkoló gépkocsi, akkor megálltak, ezzel pedig feltartották a forgalmat.

Júliusban fékezés nélkül ütköztek bele hátulról a Google piros lámpánál lassító robotautójába, melyben hárman ültek, de szerencsére nem lett komoly baj. Az eddigi balesetek egyikénél sem a Google járművei voltak a hibásak. A gépkocsik egyébként már képesek például kikerülni az állatokat, aminek köszönhetően kevesebb lehet a baleset.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Garou #19
    A robotautok nem azert keszulnek, hogy levigyek a csaladot az Adriara. Nyugati nagyvarosokban az ingazok akar 1-2 orat is eltoltenek naponta a dugoban araszolva. Egy ilyen kocsi oda tokeletes. Nekem is ott a reggeli mindennapos bemenetel, mikor mindegyik marha tolja neki, mert siet, lassan kialakul a 7:00-as dugo, mikozben ugyanazon az utvonalon megyek szazadszorra is... first world problem, de sokkal inkabb toltenem ezt az idot mondjuk a hirek megnezesevel, e-mail iras, olvasgatas, stb. Hazafele detto. Erre kell a robotkocsi. Nyaralasokra, szerpentines elmenyautozasra es palyazasra meg ott lesznek a sportkocsik, aztan mindenki tolhatja neki.
  • duke #18
    Eloszor is, a robotauto NEM hibazik ! (tessek ismetelgetni )

    De komolyan nem ertem, miert lenne a feleloseg megallapitasa, a robotjarmuvek eseten barmiert is nehez, vagy kulonlegesebb, mint barmilyen ember altal vezetett gepjarmu eseten, vagy barmilyen mas muszaki esemeny bekovetkeztekor ?
    Ugyan ugy kifogjak vizsgalni, mint barmilyen katasztrofat, legyen az banyabaleset, repulogepszerencsetlenseg, vidamparki baleset, vagy egy serules a haz liftjeben.
    Emberek vezette autobaleseteket is, neha evekig vizsgaljak, vitatjak es idonkent nem jutnak eredmenyre, nem lehet a feleloseget ketseget kizaroan megallapitani. Ehhez kepest egy ezernyi adatot rogzito robotjarmu esetet, 10 perces rutinmuvelet lesz kivizsgalni.
  • Macropus Rufus #17
    "Ki lesz a felelős ha az én robotautóm hibázik és amiatt sérülnek meg emberek (pl. saját családom)."
    ezt a kérdést már én is feszegettem párszor fórumokon (pl. az sg-n is), de a válasz szinte minden esetben konzekvensen az volt, hogy egy robot autó nem fog hibázni. Ami azért lássuk be eléggé nagy naivitásról tesz tanubizonyságot.
    És ahogy írtad: az utasoknak mindig sokkal unalmasabb a hosszú út mint a sofőrnek. Ezt én is tapasztaltam nem 1x.
    Hát most kollektíven az egész család szopóágra fog kerülni :D

    De don't panic: jelneleg egy komolyabb havazás leblokkolja a kocsit, szóval nincs még minden veszve ;)
  • Macropus Rufus #16
    "A gépkocsik egyébként már képesek például kikerülni az állatokat, aminek köszönhetően kevesebb lehet a baleset."
    remek. Nem tudom mikortól él az "már képesek". De ezek szerint volt olyan idő amikor gond nélkül elütötték volna az állatokat. Az embert is elütötték volna? Vagy arra írtak egy felismerő rutint? :o

    Viszont az tetszik, hogy kezdik rontani a precizitását a programnak. A végén még olyan lesz mint egy igazi emberi sofőr, át megy a záró vonalon, levágja a kanyart, esetleg még a piroson is át fog csuszani mert az még csak halvány piros volt. :) Ki tudja, lehet még anyázni is fog (külső hangszórók segítségével) a valaki köcsögösködik az úton :D
  • nkmedve #15
    Teljesen érthető azoknak az álláspontja akik nem szeretnek dugóban vesztegelni, ilyen oldalról abszolút jó dolog a robotautók bevezetése. Ugyanakkor szerintem ez opcionális kell legyen még nagyon sokáig. Amit itt többen irnak, hogy csak robotautók legyenek az utakon azt teljesen utópisztikus, már csak abból kiindulva is, hogy az emberiség 99%-a nem fogja tudni megengedni magának, hogy egy ilyen autót fenntartson. Azt pedig hogy legyenek közös/bérelhető autók, azt se tartom túl életképesnek egyelőre (taxiként persze működni fog, de nem a saját autók kiváltójaként).

    Azt megjegyzem, hogy amit itt sokan mondanak, hogy a robotautók segitségével hasznosabban/kellemesebben lehet eltölteni az időt, azzal azért nem értek teljesen egyet (nem minden helyzetben). Saját tapasztalatom szerint egy hosszabb utat az utasok sokkal jobban unnak és utálnak mint egy sofőr amelyik ha minimálisan is de élvezi a vezetést, ezen pedig egy robotautó nem fog segiteni.
    Én probléma nélkül levezetek 1000 km-t egyhuzamban (kissebb pihenőkkel persze), de az utasaim általában teljesen kikészülnek egy ilyen út alatt, folyamatosan megy a sirás hogy álljunk már meg kicsit, nagyon unják, fáj mindenük, rosszul vannak, stb. A robotautók ezen csak annyiban fognak változtatni, hogy ezentúl a vezető is az utasokkal együtt szenvedheti végig az utat + még stresszeli is magát amiatt hogy autója nem-e csinál valami hülyeséget ami miatt majd őt veszik elő. Ez az utolsó gondolat szerintem fontos. Ki lesz a felelős ha az én robotautóm hibázik és amiatt sérülnek meg emberek (pl. saját családom). Nyugodt lesz a lelkiismeretem, ha tudom hogy az én autóm ölt meg valakit (bármilyen kicsit is legyen rá az esély) és esetleg elkerülhettem volna a dolgot ha én vezetek? Lehetnek helyzetek amikor egy emberi vezető jöbban improvizál mint egy gép, vagy lehetnek különböző meghibásodások is amik miatt hirtelen veszélyhelyzetek alakulnak ki.

    Szóval ismételten, ezt a dolgot csak opcióként tudom elképzelni még sokáig. Egyértlműen vannak helyzetek amikor hasznos a dolog, de azért ne essünk át a ló túloldalára és számitsunk arra, hogy néhány év mulva már csak robotautók lesznek.
    Utoljára szerkesztette: nkmedve, 2015.10.04. 21:10:48
  • slickboy #14
    Vezetési élmény: járhatnék autóval munkába, mert imádok vezetni, de valahogy nem élmény a körúton, dugóban pirostól pirosig araszolva rugdosni a kuplungot meg keverni a rántást a sebváltókarral. Időben se gyorsabb, rámenne a gatyám is a benzinre, idegeim tönkremennének. A környezetvédelmi szempontokat nem is említve.
    A kéziváltó-fétist se értem, mert gondoljatok bele: városban araszolva kurvára macerás és fárasztó állandóan kuplungolni, váltani, országúton, ahol meg mehetsz, ott meg nem kell annyit váltogatni. Akkor meg minek? Arra való a gép, hogy elvégezze ezt a műveletet.
    De a legjobb: robotautóban végre legálisan lehet majd telefonálni, mert nem te vezetsz! Úgyis mindenki kibaszott fontos, hogy állandóan a fülén a telefon vezetés közben, már csak ezzel mennyi bírságot meg lehet spórolni! :D
    Ha majd elterjednek a robotautók, remélem lesz majd sok és jó versenypálya, ahol lehet hódolni a vezetés élvezetének, szénhidrogén hajtású, kéziváltós autókkal. Vagy esetleg majd nem autómentes napok lesznek, hanem robotautómentes napok, amikor mindenki benzines/dízelautóval megy munkába, amelyet saját maga vezet. :D
  • Baker1 #13
    Az örömöt általánosságban írtam. :P Valójában tényleg nagyon szépen festene, ha az embernek már csak a vezetési élmény okozna örömet. :P
  • duke #12
    " számtalan izgalmas dologtól fogja megfosztani a hétköznapi életünket, úgy fogunk élni, mint egy robot és ez nagyon nem jó. "

    Erre meg azt lehet mondani, hogy az ember igyekezzen ugy elni az eletet, hogy ne az autovezetes izgalma, legyen az elete fenypontja. Az mar regen rossz, ha valakinek egy hetkoznapi muszakieszkoz kezelese okoz csak oromet.
  • M2 #11
    Feláldoznád valamelyik véletlenszerűen kiválasztott közeli hozzátartozód életét, hogy megmaradjon számodra a csodálatos "vezetési feeling"? Mert erről van itt szó, egészen pontosan.
  • duke #10
    "S akkor hol marad az igazi vezetési feeling? "

    Bocs de az utakon kozlekedni kell, es nem jatszani, szorakozni. A balesetek 80 szazaleka pont azert kovetkezik be, mert az emberek szorakoznak a jarmuvel, a jarmuben es nem kozlekednek. Vagy egyszeruen csak szociopata elmebetegek akik orjongenek az utcan a jarmuvekkel.
    De a veletlen balesetek, szama is sokkal tobb az elfogadhatonal.
    Nem szoktam a baleseti hirek miatt rinyalni, de idonkent tortennek olyanok, hogy meg ismeretlenul is megrazo.
    Par hete tortent, egy csalad ment at a zebran, gyerek, anyuka, nagymama. A anyuka egy meterrel lemaradva ment, amikor egy kamion elgazolta a nagymamat az unokajaval.
    Varakozott, aztan figyelmetlenul kifordult az zebrara, es ezert az anyanak vegig kelett neznie, ahogy tolle egy meterre, a kamion halalra gazolja a gyereket es anyjat.
    Egyetlen ilyen tragedia is vastagon felul ir barmilyen ellen ervet a robotokkal szemben.