Berta Sándor

A beszéd­vezérlés is elvonja a vezetők figyelmét

Nem csupán az érintőképernyők használata lehet zavaró az autósok számára, hanem a beszédvezérlési funkciók alkalmazása is.

Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) Közlekedés-biztonsági Alapítványa és a Utahi Egyetem közös tanulmányában kimutatta, hogy a navigációs eszközök és a rádiók beszédvezérléssel való irányítása teljes mértékben leköti a vezetők figyelmét. Mindez elsősorban a rendszerek összetettségére és a magas hibaarányokra vezethető vissza. A beszédvezérlés figyelemelterelő hatása ugyanolyan, mintha az illető telefonálna vagy az utasaival beszélgetne.

A kutatók számos autófedélzeti rendszert vizsgáltak meg, a legjobb, 1.7-es osztályzatot a Toyota Entune kapta. 2.2-es osztályzatot szerzett a Hyundai Blue Link Telematics System, 2.7-est a Chrysler’s UConnect System, 3.0-st a Ford SYNC with MyFord Touch, 3.1-est a Mercedes COMMAND, míg 3.7-est a Chevrolet MyLink. A legtöbb rendszernek az a problémája, hogy a számítógép vagy nem ismeri fel helyesen a kimondott parancsokat vagy mindig ügyelni kell a helyes parancsmegadási sorrendre, mert a rendszer csak így ismeri fel és hajtja végre a parancsokat. Mindez leköti a vezető koncentrációját és erősen elvonja a figyelmét a közlekedéstől.


Az AAA és a Utahi Egyetem arra hívták fel az autósok figyelmét, hogy csak ritkán használják ezeket a technológiákat. David Strayer, az Utahi Egyetem professzora azt nyilatkozta, hogy az autógyártóknak az ajánlásaik segítségével egyszerűbbé és pontosabbá kell tenniük a beszédvezérlési rendszereiket. Aggódnak amiatt, hogy a helyzet csak rosszabbodni fog, különösen akkor, ha ezek a megoldások továbbra is nehezen használhatók lesznek. Azonban mivel ezek a rendszerek az autókban maradnak, így a technológiát annyira biztonságossá kell tenni, amennyire csak lehetséges. Az egész dolog csupán annyira vonhatja el a figyelmet, mint a rádióhallgatás.

Szeptember elején Mooly Eden, az Intel egyik vezetője a természetes módszerekkel (beszéd, mimika, gesztusok) való vezérlés mellett érvelt. Közölte, hogy a beszédfelismerés területén vannak kihívások. Még a legjobb automatikus beszédfelismerő megoldások sem olyan jók, mint az agyunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • 1JaegeR1 #6
    Olvasom a hozzászólásokat, háááát.... Mintha nem olvastátok volna a cikket. Az autó beszéddel történő vezérléséről van szó, nem vezetés közbeni sms küdésről, stb.
    Ha már a beszéddel történő vezérlés is veszélyes, akkor nem is szabadna vezetni normál autót sem egyáltalán: miden pillanatban veszélybe karülhetsz, amikor pl. odanyúlsz az ablaktörlő-, fűtés-, ill. bármilyen működtető kapcsolóhoz, ahelyett, hogy pl. kimondanád a szükséges funkció nevét.
    Az egyéb zavaró körülményekről nem is beszélve: tiltsunk ki minden utast, vagy csak a némák jöhessenek, gyerekekről nem is beszélve, és így tovább...
    Ja, és a manuális sebességváltást is betiltanám... Sokeszűek.
  • JoinR #5
    Városban veszélyes, országúton kétséges, de autópályán simán engedném a kihangosított kommunikációt. Sokkal kevesebb az inger, és az összes lépés (sávváltás, előzés) menetrendszerű szvsz.
  • evetke007 #4
    "aki nem képes vezeték közben egyszerre több dologra is figyelni az ne is vezessen."

    A mondat helyesen :

    Aki nem képes vezetés közben egyszerre több dologra is figyelni ami a VEZETÉSSEL kapcsolatos az ne is vezessen.

    Nos, a telefonálás/gps stb. buzizás pont nem tartozik ide.
    Holnap határa c film egyik legszebb jelenete amint a családi egyterűben Cruise a középkonzolon elhelyezett villogó/vartyogó sz*rt egy jól irányzott balegyenessel szétcsap.
    Utoljára szerkesztette: evetke007, 2014.10.09. 10:52:55
  • Macropus Rufus #3
    tehát szerinted egy átlagos ember képes sms-t írni és vezetni egyszerre? Úgy, hogy mind a kettőre odafigyel? Esetleg képes email-t olvasni és telefonál + vezetni?
    Vezetés közben a legfontosabb prioritás maga a vezetés. Minden más másodlagos.
    És hidd el sok ember nem képes multitaskingra, de azt hiszi, hogy képes rá. Aztán ha mákja van akkor ez nem derül ki, ha peche van akkor meg ott a baleset.

  • Co1e #2
    ez hülyeség.... aki nem képes vezeték közben egyszerre több dologra is figyelni az ne is vezessen.
  • dyra #1
    Sajnos még a kihangosított telefon is elvonja a figyelmet a vezetéstől. Tudom, hogy ez egy új piac lenne az IT gyártóknak és cégeknek, de én nem engedélyezném a sok kütyüjüket az autóba. Szó szerint életveszélyesek lehetnek. Tudomásul kell venni, hogy az emberi agy egycsatornás. Ha vezet nem képes közben mást csinálni max rádiót hallgatni vagy zenét.