Berta Sándor

2025-től jöhetnek a robot teherautók

A Mercedes-Benz Future Truck 2025 projekt keretében az autógyártó nem mindennapi perspektívát vázolt fel.

A társaság elképzelései alapján tíz év múlva a teherautók már önállóan közlekedhetnek az autópályákon, víziójuk szerint így a közúti teherszállítás sokkal biztonságosabb lesz. A Mercedes-Benz ehhez továbbfejlesztett szenzorokkal köti össze a felsőkategóriás limuzinjaikban már most is meglévő vezetősegítő rendszereket. Mindez lehetővé teszi az önálló közlekedést reális sebesség mellett és valódi körülmények között. A Daimler Trucks fejlesztéseire a Shaping Future Transportation nevű kezdeményezés keretében kerül sor.

Az elképzelések között van, hogy kamerákkal váltják ki a visszapillantó tükröket és a szélvédő egy kijelzőre hasonlít. A kabinban LED-lámpák vannak, amelyek különböző színekkel jelzik, hogy az ember vagy a fedélzeti rendszer irányítja-e a kamiont, így minden közlekedő pontosan tudni fogja, hogy a jármű éppen milyen üzemmódban van. A műszerfalon kijelzők és egy érintőpad lesznek. A tehergépkocsival való kommunikáció táblagépen keresztül zajlik majd. A készüléket a középső konzolban helyezik el, de onnan bármikor kiemelhető lesz.

A tableten jelennek meg a különböző információk (induló és célállomás, mikor tartson a vezető szüneteket stb.). A képernyő szabadon konfigurálható lesz, így a sofőr bármikor lekérheti az összes fontos közlekedési adatot. A hosszú utakon a kormányt és a pedálokat szintén a tablet fogja helyettesíteni. A koncepció lényege egy papírmentes, csúcstechnikás iroda kialakítása. A megoldást a következő években vezethetik be.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A jármű elejébe egy 250 méterre ellátó radarszenzort építenek be, míg a másik szenzor 70 méteres hatótávolsággal rendelkezik. A szélvédőbe épített sztereó kamera hatótávolsága 100 méter. Ez képes azonosítani a forgalmi sávokat, a járókelőket, a mozgó és álló tárgyakat, valamint érzékeli a közlekedési táblákon lévő információkat. Az oldalt elhelyezett érzékelők 60 méterre "látnak". A vakfolt asszisztens (Blind Spot Assist) a lehetséges ütközésekre figyelmezteti a vezetőt és egyúttal segítséget nyújt a sávváltásokkor.

Minden szenzor összeköttetésben lesz egymással, az érzékelők és a kamerák a legnagyobb engedélyezett sebesség mellett is hatékonyak maradnak. A rendszer része lesz még egy digitális 3D-térkép, így a vezető tökéletesen tisztában lesz a környezeti és az útviszonyokkal.

A kamion folyamatosan kommunikál majd a környezetével, ehhez nem lesz szükség a sofőrre. A közlekedő járművek tájékoztatják majd egymást a pontos helyzetükről és a típusukról, a méreteikről, a haladási irányukról és a sebességükről, a gyorsítási és fékezési manőverekről, valamint a használt ívekről. Az információcsere gyakorisága az aktuális sebességtől és a változások intenzitásától fog függeni. Nyugodt körülmények között másodpercenként egy üzenetet továbbíthat a rendszer a WLAN-technológia segítségével, míg veszélyhelyzet esetén 10 üzenetet is tud küldeni egy másodperc alatt.

Minden üzenet legfeljebb 500 méteres távolságra juttatható el, ezáltal a közlekedésben résztvevők rugalmasan reagálhatnak minden új fejleményre. Az állandóan frissített információk figyelembe vételével meghatározhatóvá válik az optimális átlagsebesség. A teherautó állandóan keresni fogja az optimális utat, ebben segíti majd a telepített navigációs alkalmazás is. Mindez lehetővé teszi, hogy az autós más feladatokkal foglalkozzon vagy akár pihenjen. A megvalósításhoz azonban a következő években számos közlekedésjogi és adatbiztonsági kérdést kell tisztázni. Többek között azt is, hogy a balesetek esetén ki lesz a felelős, miként változnak a biztosítások és a garanciális feltételek, hogyan módosul a vezetők munkamodellje és pihenőideje.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fityusz #21
    A repülőgépeken is van pilóta, pedig ott aztán szinte minden automatizált, már vagy 30 éve... Amiatt senki ne aggódjon hogy a világ összes sofőrje munkanélküli lesz.
  • Szefmester #20
    Biztos jó dolog, nem arról van szó.
    De számolj utána mintha cégtulaj lennél. Melyik a nagyobb költség havonta? Egy sofőr, vagy az üzemanyag?
  • gothmog #19
    Szerintem jonflynál a pont, az önvezető kamionok technológiáját kidolgozni egyelőre jó lesz a dobozforma is. Aztán úgy is lehet, hogy végül bukik az egész, vagy épp még fülke se kell majd
  • Szefmester #18
    Biztos vagy te ebben? Nézz utána nyugodtan. ;)

    De egy egyszerű módszerrel is letesztelheted... ülj a kocsiba, hajts 80-90es tempóban és rakd ki a kezed.. tenyérrel előre, és ökölben. de ha van egy fürdőszoba mérleg a közelben akkor azt is kirakhatod függőlegesen, majd kicsit megdöntve, majd vízszintesen.

    Tudod, olykor a józan ész csodákra képes...
  • AgentKis #17
    Majd fórumokat fognak cenzúrázni! :D
    A sok e-mail miatt munkanélküli postással mi a helyzet?
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2014.09.26. 13:30:52
  • flashpointer2 #16
    10? nézd meg mennyi az autók átlagéletkora , itthon 13, németországban is 9, , és szerintem nem fogják holnaptól kötelezővé tenni.
  • gothmog #15
    Walter M. Miller: Hozsánna néked Leibowitz! (1959)
  • duke #14
    Az emberek napi 10 ezer balesetet okoznak, aztan megse tiltjak be oket.
  • Rev Hard #13
    És majd előbb-utóbb jön a sok ezer munkanélküli is.
  • torreadorz #12
    "kiderült hogy a google autója is csak normál körülmények között működik jól, és az is úgy hogy programozók állítgatják 1-1 teszt előtt, messze van még a jól használható megoldás, főleg hogy sok energiát eszik egy erős pc "

    Lehet hogy a google autója ma még csak igy müködik jól, de 10 éve még ez is elképzelhetetlen lett volna. 10 év múlva már találkozhatsz vele az utakon is, 20 év múlva már minden új autó tudni fogja.

    Mire 60 leszel az unoka majd csak ámulni fog hogy a nagypapa még tényleg saját maga vezette az autót és hogy volt képes az a sok pedált meg müszert egyszerre kezelni :D