Berta Sándor
Az új technológiák átrendezhetik az autópiacot
A felhasználók számára egyre fontosabb, hogy a közúti járművek milyen online funkciókkal rendelkeznek. Mindez befolyásolja az autóvásárlásokat is.
A McKinsey & Company a Connected Cars című tanulmányában rámutatott, hogy az internethozzáférések megjelenése alapvetően megváltoztatja a piaci erőviszonyokat. Az is megfigyelhető, hogy az új funkciók a felhasználók szokásaira, gondolkodására is kihatnak. A vásárlók 13 százalékának már nem kell olyan autó, amely nem rendelkezik interneteléréssel. Az új járművek költségeinek 24 százalékát az üzemi költségek, 14 százalékát a biztosítás díja, 6 százalékát a karbantartási és a javítási költségek, míg 4 százalékát a gépkocsik online kapcsolataival kapcsolatos kiadások teszik ki. A jövőben elsősorban ezek változhatnak, s a kapcsolódó eszközök és szolgáltatások piaca 2020-ig az ötszörösére nőhet. A piac jelenlegi értéke 30 milliárd euró, 2020-ra 170 milliárd euró lehet.
Detlev Mohr, a McKinsey európai tanácsadó részlegének vezetője kiemelte, hogy a járművek vásárlásakor a valós idejű karbantartási információk, a helyhez kötött ajánlások, a dinamikus dugó-előrejelzések vagy a zenei streamek elérhetősége egyre fontosabb szerepet játszanak. Az emberek 20 százaléka lecserélné a gépkocsiját, ha ezáltal jobb online ajánlathoz jutna. A hetente 20 óránál többet vezetők körében ez az arány ráadásul 40 százalék, míg Kínában sokkal nagyobb a váltási hajlandóság, mint Európában.
A megkérdezett vásárlók 23 százaléka nyilatkozott úgy, hogy követné például egy karbantartási vagy javítási alkalmazás ajánlásait. A vezetők 35 százaléka hajlandó lenne arra, hogy kiadja az adatait a biztosítótársaságoknak, ha ezért cserébe tíz százalékos kedvezményt kapna a biztosítási díjból. Ugyanakkor az is igaz, hogy sok autós nem akarna felárat fizetni a plusz online szolgáltatásokért.
Az autógyártók csak akkor őrizhetik meg az ellenőrzést a piac felett, ha három fő területen (ember-gép interfészek, valós idejű járműadatok, illetve földrajzi információk) az övék marad az irányítás. Burkhard Göschel professzor, a BMW egykori fejlesztési igazgatója márciusban azt nyilatkozta, hogy hamarosan elmehet az autógyártók kedve az IT-óriásokkal való együttműködéstől és nehéz helyzetbe kerülhetnek. A gyártók nem örülnek az IT-cégek megjelenésének és attól tartanak, hogy az Apple és a Google túl nagy befolyásra tesz szert a piacon. Éppen ezért nem mondanának le a gépkocsik feletti ellenőrzésről.
A McKinsey & Company a Connected Cars című tanulmányában rámutatott, hogy az internethozzáférések megjelenése alapvetően megváltoztatja a piaci erőviszonyokat. Az is megfigyelhető, hogy az új funkciók a felhasználók szokásaira, gondolkodására is kihatnak. A vásárlók 13 százalékának már nem kell olyan autó, amely nem rendelkezik interneteléréssel. Az új járművek költségeinek 24 százalékát az üzemi költségek, 14 százalékát a biztosítás díja, 6 százalékát a karbantartási és a javítási költségek, míg 4 százalékát a gépkocsik online kapcsolataival kapcsolatos kiadások teszik ki. A jövőben elsősorban ezek változhatnak, s a kapcsolódó eszközök és szolgáltatások piaca 2020-ig az ötszörösére nőhet. A piac jelenlegi értéke 30 milliárd euró, 2020-ra 170 milliárd euró lehet.
Detlev Mohr, a McKinsey európai tanácsadó részlegének vezetője kiemelte, hogy a járművek vásárlásakor a valós idejű karbantartási információk, a helyhez kötött ajánlások, a dinamikus dugó-előrejelzések vagy a zenei streamek elérhetősége egyre fontosabb szerepet játszanak. Az emberek 20 százaléka lecserélné a gépkocsiját, ha ezáltal jobb online ajánlathoz jutna. A hetente 20 óránál többet vezetők körében ez az arány ráadásul 40 százalék, míg Kínában sokkal nagyobb a váltási hajlandóság, mint Európában.
A megkérdezett vásárlók 23 százaléka nyilatkozott úgy, hogy követné például egy karbantartási vagy javítási alkalmazás ajánlásait. A vezetők 35 százaléka hajlandó lenne arra, hogy kiadja az adatait a biztosítótársaságoknak, ha ezért cserébe tíz százalékos kedvezményt kapna a biztosítási díjból. Ugyanakkor az is igaz, hogy sok autós nem akarna felárat fizetni a plusz online szolgáltatásokért.
Az autógyártók csak akkor őrizhetik meg az ellenőrzést a piac felett, ha három fő területen (ember-gép interfészek, valós idejű járműadatok, illetve földrajzi információk) az övék marad az irányítás. Burkhard Göschel professzor, a BMW egykori fejlesztési igazgatója márciusban azt nyilatkozta, hogy hamarosan elmehet az autógyártók kedve az IT-óriásokkal való együttműködéstől és nehéz helyzetbe kerülhetnek. A gyártók nem örülnek az IT-cégek megjelenésének és attól tartanak, hogy az Apple és a Google túl nagy befolyásra tesz szert a piacon. Éppen ezért nem mondanának le a gépkocsik feletti ellenőrzésről.