Berta Sándor
Önállóan kereshetnek parkolóhelyet a robotautók
A Volvo és francia partnere, a Valeo olyan technológiát fejlesztett ki, amelynek a segítségével a gépkocsik maguk választhatják ki és foglalhatják el a parkolóhelyeiket.
A rendszer lényege, hogy a közúti jármű megkeresi az ideális szabad parkolóhelyet, majd milliméter pontossággal le is parkol, miközben figyelembe veszi a gyalogosok mozgását és a többi autó helyzetét. A legfontosabb a balesetek és a károkozás elkerülése. Az új technológiát egyelőre tesztelik, várhatóan hat éven belül jelenhet meg a piacon.
A radar- és az ellenőrzési technológiák fejlődése lehetővé teszi a gépkocsik számára, hogy egyre hatékonyabban ismerjék fel az őket körülvevő dolgokat. A fedélzeti számítógépek egyre jobban ki tudják elemezni a közúti viszonyokat, például a Mercedes CLS Coupe akkor is tud fékezni, ha a vezetője éppen nem reagál a veszélyre. A BMW bizonyos modelljei szintén riasztják az autóst, ha valaki átlépi a záróvonalat, a robotpilóta pedig automatikusan bekapcsol dugó esetén.
Így parkol be önmagától egy Range Rover Evoque
Guillaume Devauchelle, a Valeo kutatás-fejlesztési igazgatója szerint mindez azt bizonyítja, hogy a számos elérhető technológia miatt fordulóponthoz érkeztünk. Úgy véli, az első robotautók 2020-ban jelenhetnek meg a forgalomban és 2030-ra válhatnak teljesen kiforrottá. Franck Cazenave, a Bosch marketingigazgatója egyetért abban, hogy ez új helyzetet teremthet, radikálisan csökkenhet a halálesetek száma a közutakon, hiszen az esetek 90 százaléka emberi hiba miatt következik be.
Ugyanakkor az is tény, hogy a robotautók még nagyon drágák, a Google autóinak radarrendszere például körülbelül 60 000 euróba kerül. Ehhez jönnek még a robotpilóta-technológiákkal kapcsolatos költségek, amik szintén több ezer eurót tesznek ki. A Ford álláspontja az, hogy a legnagyobb problémát a szenzorok és a mesterséges intelligencia közel sem megfelelő minősége jelenti.
A rendszer lényege, hogy a közúti jármű megkeresi az ideális szabad parkolóhelyet, majd milliméter pontossággal le is parkol, miközben figyelembe veszi a gyalogosok mozgását és a többi autó helyzetét. A legfontosabb a balesetek és a károkozás elkerülése. Az új technológiát egyelőre tesztelik, várhatóan hat éven belül jelenhet meg a piacon.
A radar- és az ellenőrzési technológiák fejlődése lehetővé teszi a gépkocsik számára, hogy egyre hatékonyabban ismerjék fel az őket körülvevő dolgokat. A fedélzeti számítógépek egyre jobban ki tudják elemezni a közúti viszonyokat, például a Mercedes CLS Coupe akkor is tud fékezni, ha a vezetője éppen nem reagál a veszélyre. A BMW bizonyos modelljei szintén riasztják az autóst, ha valaki átlépi a záróvonalat, a robotpilóta pedig automatikusan bekapcsol dugó esetén.
Guillaume Devauchelle, a Valeo kutatás-fejlesztési igazgatója szerint mindez azt bizonyítja, hogy a számos elérhető technológia miatt fordulóponthoz érkeztünk. Úgy véli, az első robotautók 2020-ban jelenhetnek meg a forgalomban és 2030-ra válhatnak teljesen kiforrottá. Franck Cazenave, a Bosch marketingigazgatója egyetért abban, hogy ez új helyzetet teremthet, radikálisan csökkenhet a halálesetek száma a közutakon, hiszen az esetek 90 százaléka emberi hiba miatt következik be.
Ugyanakkor az is tény, hogy a robotautók még nagyon drágák, a Google autóinak radarrendszere például körülbelül 60 000 euróba kerül. Ehhez jönnek még a robotpilóta-technológiákkal kapcsolatos költségek, amik szintén több ezer eurót tesznek ki. A Ford álláspontja az, hogy a legnagyobb problémát a szenzorok és a mesterséges intelligencia közel sem megfelelő minősége jelenti.