Berta Sándor

Önállóan kereshetnek parkoló­helyet a robotautók

A Volvo és francia partnere, a Valeo olyan technológiát fejlesztett ki, amelynek a segítségével a gépkocsik maguk választhatják ki és foglalhatják el a parkolóhelyeiket.

A rendszer lényege, hogy a közúti jármű megkeresi az ideális szabad parkolóhelyet, majd milliméter pontossággal le is parkol, miközben figyelembe veszi a gyalogosok mozgását és a többi autó helyzetét. A legfontosabb a balesetek és a károkozás elkerülése. Az új technológiát egyelőre tesztelik, várhatóan hat éven belül jelenhet meg a piacon.

A radar- és az ellenőrzési technológiák fejlődése lehetővé teszi a gépkocsik számára, hogy egyre hatékonyabban ismerjék fel az őket körülvevő dolgokat. A fedélzeti számítógépek egyre jobban ki tudják elemezni a közúti viszonyokat, például a Mercedes CLS Coupe akkor is tud fékezni, ha a vezetője éppen nem reagál a veszélyre. A BMW bizonyos modelljei szintén riasztják az autóst, ha valaki átlépi a záróvonalat, a robotpilóta pedig automatikusan bekapcsol dugó esetén.

Így parkol be önmagától egy Range Rover Evoque

Guillaume Devauchelle, a Valeo kutatás-fejlesztési igazgatója szerint mindez azt bizonyítja, hogy a számos elérhető technológia miatt fordulóponthoz érkeztünk. Úgy véli, az első robotautók 2020-ban jelenhetnek meg a forgalomban és 2030-ra válhatnak teljesen kiforrottá. Franck Cazenave, a Bosch marketingigazgatója egyetért abban, hogy ez új helyzetet teremthet, radikálisan csökkenhet a halálesetek száma a közutakon, hiszen az esetek 90 százaléka emberi hiba miatt következik be.

Ugyanakkor az is tény, hogy a robotautók még nagyon drágák, a Google autóinak radarrendszere például körülbelül 60 000 euróba kerül. Ehhez jönnek még a robotpilóta-technológiákkal kapcsolatos költségek, amik szintén több ezer eurót tesznek ki. A Ford álláspontja az, hogy a legnagyobb problémát a szenzorok és a mesterséges intelligencia közel sem megfelelő minősége jelenti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kukacos #13
    Marhaság. Nincs az a sofőr, aki ilyen szituban az adott ezredmásodperc alatt átgondolja, ki ül a háta mögött. Ösztönösen cselekszik valamit és kész. Egy szőkébb része meg egyenesen sikít, eldobja a kormányt és eltakarja a szemét.

    Ennél azért jobb az automatára bízni.
  • MsUser #12
    A balesetek megelőzése és a forgalom biztonságosabbá tétele lesz az eredménye ha kellő-képen elterjednek a robot autók.
    Amik messze nem intelligensek csak betartják a szabályokat és az autók korlátait.
    És nem rutinból száguldoznak fáradtan :)
  • duke #11
    Ja es a hamadik ezred masodpercben, a kozponti szamitogep, mar ujra is szamolta es modositotta az egesz varos forgalmat, hogy ez a kis lassulas, ne okozon az egesz varoson at terjedo hullamot megakadalyozva ezzel a kialakulo dugo lehetoseget.
  • duke #10
    Mar elorre latom, hogy 10-15 ev mulva a kulonfele autos magazinok, azon fognak versenyezni, hogy melyikuk tud mar vegre egy olyan keptelen, elmebeteg forgalmi szituaciot osszeallitani, ami kifog vegre a robotjarmuveken, es azok balesetet okoznak.
    Es nagy dicsoseg lesz, mikor tobb evnyi kiserletezes utan sikerul.(peldaul valaki ejtoernyovel erkezik a sztradara) Amit persze az autogyartok majd 2 napon belul javitanak.
  • duke #9
    Pont ez az a szituacio, amiben a robot, biztosan jobb az embernel, mert ez csak reakcioido kerdese, es a robot a reakcio ideje. nagysagrendileg jobb. Az ember meg akkor is kesik fel masodpercet, ha kifejezetten a vezetesre oszpontosit.(nem beszelve arrol, ha kozben eszik, alszik, telefonal, fosbukozik)
    A robot masodpercenkent 200 szor korbe szkenneli az auto 30 meteres korzetet, ezert mar akkor reagalni, fog amikor a biciklis akar csak 5 centit mozdul. Ezenkivul, a robot mar eleve akkora oldaltavolsagot fog tartani, hogy meg a legvaratlanabb helyzetet is elharitsa. Szoval a robot minimum fel masodperccel elobb kezd fekezni, es kiterni, mikozben az elso ezred masodpercben ertesiti a szembe jovo autot, hogy fekezen, es terjen ki ellentetesen, hogy amikor biciklist kikerulo auto atmegy a masik savba, ne utkozenek. A masodik ezred masodpercben, pedig minden 500 meter sugaru korben tartozkodo auto jelzest kap arrol, hogy egy kerekparos 5 centit mozdult, es ezert kezdjenek el lassan fekezni, nehogy a hirtelen fekezo autokba hatulrol belerohanjanak.
    Szoval szinte lehetetlen lesz balesetet eloidezni.
  • nextman #8
    Le lehet programozni, a programozo beallitja elore A vagy B szitut, tetszes szerint:)
    Mindenre van megoldas, ha akarja az ember.
  • NEXUS6 #7
    Talán nem is a közlekedési helyzethez kell AI, hanem ahhoz aki majd a baleset után a bíróságra jár.

    A szitu: Jobboldalt bicajos, baloldalt szembejövő kocsi viszonylag kicsi de már veszélyes sebesség. Sofőr egyedül. Hülye bicós beránt elé. Sofőr balra rántja a kormányt, bízik a biztonsági övben meg a rengeteg légzsákban a gyűrődési zónában.

    B szitu: Jobboldalt bicajos, baloldalt szembejövő kocsi viszonylag kicsi de már veszélyes sebesség. Sofőr kis családdal utazik. Papa, mama gyerekek. Hülye bicós beránt elé. Sofőr keresztül gyalogol a nyakán, mert nem kockáztatja a kis család életét. Reménykedik, hogy majd a bíróságon kimagyarázza magát.

    Adott szituban nincs helyes megoldás, ezt nem lehet leprogramozni. Ilyen döntési helyzet szinte minden nap, minden balesetnél előfordul.
  • nextman #6
    Ehhez nem kell igazi AI, hogy vezessen egy autot. Csak egy biztonsagi mechanizmus kell, ami a varatlan veszelyes helyzeteket megfeleloen kezelni tudja.
    A szokasos kozlekedesi szituk meg programozhatoak.
  • NEXUS6 #5
    Nem vagyok benne biztos, hogy jó ötlet, hogy KITT csak magában száguldozik a világban. Ez ua kérdés, mint a számtek általános és rohamos fejlődése vs. AI kérdése. Az ötvenes években úgy gondolták, hogy egy ilyen mértékű számtek fejlődés ekkora már biztos magával hozza az AI/robotok megjelenését. A valóság meg az, hogy az IT még max csak támogatni tudja az ember tevékenységét. Nem rendelkezik önálló intelligenciával, a szellemi képességeket egzotikusabb oldalról vizsgálva pedig tudtattal.

    És ez szerintem egyelőre jó is így.
    Ne eröltessük nagyon ezt az önálló AI-t, amíg a gazdi sem tud egyedül értelmesen beparkolni, rásegítéssel sem (kormányszervó, kamera, tolatóradar, anyámfaxa stb. Kocsimra vuzi tolatóradaros egyterű bálnás gecik vagy 3X parkoltak rá, törték össze az orrát, pár hét alatt, aztán megértettem, hogy haverom miért parkol mindíg villanyoszlop mögé).
  • duke #4
    Az ilyen embereknek lesz egy speci optimalizalo programjuk, hogy minden korulmenyek kozott a leheto legtobb mozgasserult parkolot foglalhassak el, a leheto legpofatlanabb modon.