SG.hu
Júliustól problémák várhatók a mobilos parkolásnál
Egy állami vállalat benyomul egy eddig egy magáncég által kiszolgált területre, de korántsem biztos, hogy fel van rá készülve.
"Mobilparkolás terén Magyarország világbajnok." - kezdte kálváriájukról szóló beszámolóját Varga Zoltán, a Central-Fund Kockázati Tőkealap Kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatója. A cég 2011 közepén vásárolta meg az államtól az Első Mobilfizetés Elszámoló Szolgáltató (EME) Zrt. 40 százalékos részesedését. Az EME 38 önkormányzati parkolótársaságot szolgál ki és évi 13 millió mobilparkolási tranzakciót kezel. Azonban a kormány a mobil fizetési rendszerek működtetését még ugyanazon év végén közszolgáltatásnak minősítette. Létrehozták a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-t, és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint más cégek a július elsejétől nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást.
Milliárdokról van szó: míg hazánkban az autósok kétharmada, addig Nyugat-Európában csak ötödük fizeti mobiljával a parkolást. Az EME Zrt. 0 százalékos jutalékkal dolgozik, bevétele az un. "kényelmi díjból" származik, és rajta keresztül az önkormányzatok évente 5 milliárd forint bevételnek örülhetnek. "Ha a parkolási díj 400 ft, akkor az önkormányzat ebből 400 forintot megkap." - emelte ki a sajtótájékoztatón Varga Zoltán. "Holnaptól azonban az önkormányzat csak 360-at fog megkapni, mert a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egy jelentős díjat felszámol, ami a teljes önkormányzati szektornak egy közel 500 millió forintos kiesés."
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint azonban a korábbi rendszer a számos különálló magánjogi szerződés miatt nem volt hatékony, a szolgáltatások minősége igen eltérő volt. "A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az egységes közterületi mobilparkoláshoz kapcsolódó fejlesztés kiépítése során áthidalta a korábbi szigetszerű működésből származó anomáliákat. Az új rendszer gyors és hatékony elszámolást, rugalmasabb, korlátlan bővíthetőséget kínál, így a csatlakozni kívánó önkormányzatok és az innovatív hazai viszonteladók száma is növekedhet. A jogszabályi környezet szükséges átalakítását követően az önkormányzatok ezzel éves szinten mintegy 2-3 milliárd forint többletbevételhez juthatnak. A mobilparkolás további térhódításával csökkenthető az automaták mennyisége, ami további komoly költségmegtakarítást jelent a helyhatóságok számára." - írja a Minisztérium közleménye.
Varga Zoltán nem tartja tisztességesnek a kormány eljárását, mivel nem értik, hogy akkor korábban miért adták el számukra az EME Zrt-ben lévő 40 százalékos állami részesedést. Megpróbálkoztak tárgyalni is, olcsóbban szálltak volna ki, mint amibe egy teljesen új rendszer kifejlesztése került, azonban eladási szándékukra közlése szerint nevetséges, három üveggolyós vételi ajánlatot kaptak. Tiltakozásul az EME Zrt. kötelezettségszegési eljárást kezdeményezett az Európai Bizottságnál a magyar állam ellen a mobilfizetési piac kisajátításáért, ennek lezárása legkésőbb 2015-ben várható.
Az EME nincsen üzleti kapcsolatban az új állami társasággal, mivel nincsen megbizonyosodva arról, hogy annak egyáltalán van terméke. Többszöri kérésükre sem mutattak be nekik aláírt parkolási szerződéseket legalább a legnagyobb forgalmú budapesti kerületekkel; a vezérigazgató ismerete szerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. csak egy önkormányzattal kötött eddig szerződést a megcélzott hetvenből.
Július elsejétől az SMS- és telefonhívás alapú mobilparkolás közös behívószáma 763-ra változik. Az EME Zrt. szerint a 810-es előhívójú számok július 1-én reggel továbbra is működni fognak mindazon területeken, ahol érvényes szerződéseik vannak, ezzel szemben a minisztérium szerint a 810-es számon próbálkozó autósok SMS-ben kapnak értesítést arról, hogy a szolgáltatás ott már nem érhető el, és az ad-hoc mobilparkolást a 20/30/70 763 xxxx (változatlan parkolási zóna szám) számon indíthatják el.
Ki lesznek cserélve az ország mintegy 13 ezer parkolóautomatájára kihelyezett tájékoztatók matricák is, az új feliratokon minden mobilparkolási szolgáltató elérhetősége megtalálható lesz. Az EME Zrt. szerint ez tulajdon és birtoksértést jelent, másrészt kizártnak tartják, hogy a naponta mintegy 65 ezer tranzakciót lebonyolító rendszert 12 óra alatt teljesen át lehetne állítani. A céggel mindhárom mobilszolgáltatónak élő szerződése van, melyeket csak türelmi határidővel mondhatnának fel, viszont a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. csak kettővel írt alá megállapodást, a másodikkal múlt pénteken, ami tesztelésre biztosan nem elég.
Az autósok számára elvileg ez az egész hercehurca lényegtelennek tűnhet, hiszen nekik - a közeljövőben legalábbis - mindkét cégnek ugyanannyit kell fizetniük. Azonban simán előfordulhat, hogy befizetnek az EME még élő telefonszámán, azonban a parkolóellenőr - Varga Zoltán szerint nyíltan jogszabályt sértve - megbünteti őket. Ha viszont az állami cégnél fizetnek, nem lenne meglepő valamilyen kezdeti hiányosság előfordulása, ami miatt a parkolóellenőr nem látja a rendszerben, hogy ők valóban fizettek, tehát szintén büntetést kapnak. Alternatíva az automaták használata, ahol még van. Remélhetőleg bírni fogják a terhelést.
"Mobilparkolás terén Magyarország világbajnok." - kezdte kálváriájukról szóló beszámolóját Varga Zoltán, a Central-Fund Kockázati Tőkealap Kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatója. A cég 2011 közepén vásárolta meg az államtól az Első Mobilfizetés Elszámoló Szolgáltató (EME) Zrt. 40 százalékos részesedését. Az EME 38 önkormányzati parkolótársaságot szolgál ki és évi 13 millió mobilparkolási tranzakciót kezel. Azonban a kormány a mobil fizetési rendszerek működtetését még ugyanazon év végén közszolgáltatásnak minősítette. Létrehozták a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-t, és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint más cégek a július elsejétől nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást.
Milliárdokról van szó: míg hazánkban az autósok kétharmada, addig Nyugat-Európában csak ötödük fizeti mobiljával a parkolást. Az EME Zrt. 0 százalékos jutalékkal dolgozik, bevétele az un. "kényelmi díjból" származik, és rajta keresztül az önkormányzatok évente 5 milliárd forint bevételnek örülhetnek. "Ha a parkolási díj 400 ft, akkor az önkormányzat ebből 400 forintot megkap." - emelte ki a sajtótájékoztatón Varga Zoltán. "Holnaptól azonban az önkormányzat csak 360-at fog megkapni, mert a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egy jelentős díjat felszámol, ami a teljes önkormányzati szektornak egy közel 500 millió forintos kiesés."
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint azonban a korábbi rendszer a számos különálló magánjogi szerződés miatt nem volt hatékony, a szolgáltatások minősége igen eltérő volt. "A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az egységes közterületi mobilparkoláshoz kapcsolódó fejlesztés kiépítése során áthidalta a korábbi szigetszerű működésből származó anomáliákat. Az új rendszer gyors és hatékony elszámolást, rugalmasabb, korlátlan bővíthetőséget kínál, így a csatlakozni kívánó önkormányzatok és az innovatív hazai viszonteladók száma is növekedhet. A jogszabályi környezet szükséges átalakítását követően az önkormányzatok ezzel éves szinten mintegy 2-3 milliárd forint többletbevételhez juthatnak. A mobilparkolás további térhódításával csökkenthető az automaták mennyisége, ami további komoly költségmegtakarítást jelent a helyhatóságok számára." - írja a Minisztérium közleménye.
Varga Zoltán nem tartja tisztességesnek a kormány eljárását, mivel nem értik, hogy akkor korábban miért adták el számukra az EME Zrt-ben lévő 40 százalékos állami részesedést. Megpróbálkoztak tárgyalni is, olcsóbban szálltak volna ki, mint amibe egy teljesen új rendszer kifejlesztése került, azonban eladási szándékukra közlése szerint nevetséges, három üveggolyós vételi ajánlatot kaptak. Tiltakozásul az EME Zrt. kötelezettségszegési eljárást kezdeményezett az Európai Bizottságnál a magyar állam ellen a mobilfizetési piac kisajátításáért, ennek lezárása legkésőbb 2015-ben várható.
Az EME nincsen üzleti kapcsolatban az új állami társasággal, mivel nincsen megbizonyosodva arról, hogy annak egyáltalán van terméke. Többszöri kérésükre sem mutattak be nekik aláírt parkolási szerződéseket legalább a legnagyobb forgalmú budapesti kerületekkel; a vezérigazgató ismerete szerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. csak egy önkormányzattal kötött eddig szerződést a megcélzott hetvenből.
Július elsejétől az SMS- és telefonhívás alapú mobilparkolás közös behívószáma 763-ra változik. Az EME Zrt. szerint a 810-es előhívójú számok július 1-én reggel továbbra is működni fognak mindazon területeken, ahol érvényes szerződéseik vannak, ezzel szemben a minisztérium szerint a 810-es számon próbálkozó autósok SMS-ben kapnak értesítést arról, hogy a szolgáltatás ott már nem érhető el, és az ad-hoc mobilparkolást a 20/30/70 763 xxxx (változatlan parkolási zóna szám) számon indíthatják el.
Ki lesznek cserélve az ország mintegy 13 ezer parkolóautomatájára kihelyezett tájékoztatók matricák is, az új feliratokon minden mobilparkolási szolgáltató elérhetősége megtalálható lesz. Az EME Zrt. szerint ez tulajdon és birtoksértést jelent, másrészt kizártnak tartják, hogy a naponta mintegy 65 ezer tranzakciót lebonyolító rendszert 12 óra alatt teljesen át lehetne állítani. A céggel mindhárom mobilszolgáltatónak élő szerződése van, melyeket csak türelmi határidővel mondhatnának fel, viszont a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. csak kettővel írt alá megállapodást, a másodikkal múlt pénteken, ami tesztelésre biztosan nem elég.
Az autósok számára elvileg ez az egész hercehurca lényegtelennek tűnhet, hiszen nekik - a közeljövőben legalábbis - mindkét cégnek ugyanannyit kell fizetniük. Azonban simán előfordulhat, hogy befizetnek az EME még élő telefonszámán, azonban a parkolóellenőr - Varga Zoltán szerint nyíltan jogszabályt sértve - megbünteti őket. Ha viszont az állami cégnél fizetnek, nem lenne meglepő valamilyen kezdeti hiányosság előfordulása, ami miatt a parkolóellenőr nem látja a rendszerben, hogy ők valóban fizettek, tehát szintén büntetést kapnak. Alternatíva az automaták használata, ahol még van. Remélhetőleg bírni fogják a terhelést.