A Tesla elektromos autója a gazdagok játékszere

A Tesla Roadster, a kaliforniai Tesla Motors vállalat korszerű elektromos autója talán a jövő meghatározó járműve lesz, de a tömegtermeléshez még több évi fejlesztésre és sok százmillió dollárra van szükség - írta a The New York Times.
* A Tesla nem hibrid, benzines-elektromos hajtású kocsi, mozgását kizárólag egy elektromos motor biztosítja. A kocsi gyors, a kritikusok szerint szenzációs külsejű, mindenki megfordul utána. Azokról a példányokról van szó, amelyeket milliomosok már megvehettek maguknak. A ma még csak tulajdonképpen a "koncepció autó" szintjén álló jármű ára ugyanis meglehetősen borsos: 109 ezer dollár (22,4 millió forint).

A teljesen elektromos hajtású autó technológiája ma még annyira kiforratlan, hogy a fejlesztés további hosszú éveket követel. A Tesla Motors az életben maradásért küzd, most folyamodott 400 millió dolláros alacsony kamatozású szövetségi hitelért. A washingtoni kongresszus tavaly 25 milliárd dolláros kölcsönkeretet hagyott jóvá az energiatakarékos járművek fejlesztésére.

A San Carlos-i központú Tesla Motors eddig 145 millió dollárt költött a Tesla Roadsterre, egyes hírek szerint hamarosan újabb 40 millió dolláros segítséghez jut magánbefektetőktől. A The New York Times emlékeztetett arra, hogy egy vadonatúj autótechnológia kifejlesztése akár 1 milliárd dollárba is kerülhet, a General Motors első kísérlete egy elektromos autó előállítására, az EV1-program ekkora összeget emésztett fel a 90-es évek elején.

A Tesla bevallja, hogy még a szövetségi segéllyel sem tudná az igényelt ütemben befejezni a kocsi kifejlesztését, mivel a hajtáslánc legfontosabb eleme, a jelenleg csaknem féltonnás lítium-ion akkumulátor nem eléggé fejlett. A Tesla támogatói közül többen technológiai csodára, valamiféle áttörésre számítanak az akkumulátorgyártás terén. Mások viszont rámutatnak: az akkumulátortechnológia sajnos nem fejlődik olyan gyorsan, mint a félvezetőipar. Lawrence Dubois, az ATMI félvezetőgyár vezető mérnöke kifejtette: a kémia törvényeit képtelenség átugrani, "nem lehet még több energiát belepréselni egy mind kisebb térbe, úgy, ahogy azt a tranzisztorokkal meg lehet tenni" az integrált áramkörök esetében.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint már az is kedvező lenne, ha évente csak 8 százalékkal olcsóbbodnának az akkumulátorok. Azonban így is legalább 9 év kellene ahhoz, hogy a telepek ára a felére csökkenjen, és a Roadster elérhetőbb árú legyen.

Musk ugyanakkor elmondta, cége gyorsabb fejlesztést hajthatna végre, ha nem tennék olyan magasra a mércét: a Roadster nemcsak gyors, hanem az újratöltések között 244 mérföld megtételére képes, s ez egyedülálló teljesítmény. A BMW a novemberi Los Angeles-i autóshow-n mutatta be új, teljesen elektromos autóját, a Mini E-t, amely 20 százalékkal kisebb teljesítményű, és csak 150 mérföldet lehet vele egy töltéssel autózni. A tömegtermelést azonban a német autógyártó sem indítja el, egyelőre 500 Mini E-t lehet majd bérelni havi 850 dollárért egy évre, amelynek a végén a kocsik visszakerülnek a BMW-hez további tesztelésre.

A Tesla eddig 80 Roadstert szállított tehetős megrendelőinek, hetente 15 járművet szerel össze. A legtöbb vásárló a kaliforniai Szilícium-völgy milliomosai közül kerül ki; ilyen kocsival jár például Sergey Brin és Larry Page, a Google szoftvercég két alapítója, valamint Jeff Skoll, az eBay internetes kereskedelmi vállalat társalapítója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tyberius #8
    A hidrogéncellás megoldással egy a baj: hidrogént használ. Lényegében más különbség nincs is, hiszen a hidrogént ugyanúgy elektromos árammal tervezzük előállítani (persze elő lehet állítani szénhidrogénből is, csak akkor kicsit visszább vagyunk, mint ha a tankba töltenénk a szénhidrogént), és ugyanúgy elektromos motorral alakítják vissza mozgási energiává.

    Viszont a hidrogén igencsak veszélyes anyag, pl. nem lehet csak úgy fémcsövekben szállítani, mivel a hidrogénmolekulák átdiffundálnak a fémrácson, azaz elszivárognak. A hidrogén-üzemanyag előállításához, szállításához, terjesztéséhez egy teljesen új iparág kellene. És még mindig megmarad a tény, hogy a hidrogén, ha a környezetbe kerül, igen veszélyes tud lenni...

    Ezzel szemben a tisztán elektromos meghajtásnál már minden megoldott, az előállítás, a szállítás, a tárolás, a felhasználás. Csupán a meglévő technológiákat kell kombinálni, fejleszteni.

    És ne felejtsük, hogy a mai akkumulátorok is jóval nagyobb hatásfokot biztosítanak, mint amit a hidrogén előállításánál el lehet érni elektrolízissel.
  • DrGreen #7
    Azért van riválisa és az akkumulátor helyett hidrogéncellás megoldással előálltak már páran. Mondjuk ezt tankolni spec kút kell, így ugrott a "bedugom a konnekttorba".
    Honda FCX Clarity
  • HM #6
    Tesla Roadster Specifications:
    Battery Life Five years or 100,000 miles

    (és az akksikat újrahasznostják)

    Ilyen drága sportkocsinál nem jelenthet problémát a vevőnek h pár év múlva cseréli az akksit.
    Ez a cég "csak" összedobálja különböző alkatrészekből a kocsit.
    Egy nagyobb vállalt, erősebb kf-el sokkal hatékonyabb gépet tud(na) csinálni. (hatékonyabb/időtállóbb akksik, jobb elektromotor, jobb elektromos rendszer, stb...)
  • Tyberius #5
    Az aksitöltés baromi egyszerű, töltőállomásokat kellene létrehozni. Mivel az elektromos áram terjesztése, a benzinével szemben, helytakarékosan, egyszerűen és biztonságosan megoldható, akármelyik garázst képessé lehet tenni akkutöltésre.
    Az aksik élettartama valóban korlátozott, de nem annyira, mint mondod. Nekem van 3 éves telóm, ami még mindig kibír egy hetet egy töltéssel (színes kijelzős, meg minden, szal nem úgy indult, hogy 1 hónapig bírta, mint mondjuk egy 6310)

    Ami a Teslát illeti: naná, hogy a gazdagok játékszere, nagyteljesítményű sportkocsiról beszélünk, amit a "benzines" gyártók sem adnak olcsón. A Tesla azért kezdett ezzel, mert kicsi a gyártókapacitásuk, és nem akartak beszállni a középkategóriás autók árharcába. Mindenesetre örülök, hogy sikerre vitték a projektet, és remélhetőleg látunk tőlük elérhetőbb árú kocsikat is :) Inkább Tesla-logó legyen a jövő autóján, mint BMW.
  • Frosty01 #4
    nagyon szeretnék én is egy ilyen járgányt
  • torreadorz #3
    Azért vedd figyelembe hogy az akksi töltés sem olyan egyszerü. Pl. menjél végig pesten és nézd meg hogy az utcán hány helyen tudod bedugni a konnektorba az autódat... ezt jelenleg szinte csak vidéken megvalósitható ahol beállsz az udvarra azt a konyhából kivezeted a hosszabitót.
    További kérdés hogy az akkumlátor mennyit birnak. Jelenleg az a helyzet hogy már 1 év után jelentősen romlanak az akksik képességei (lásd notebook telefon stb akkumlátorok) és 3-4 évesen már örülhetsz ha mondjuk az eredeti képességeinek töredékét tudja. Ellenben valószinüleg senki sem szeretne 1-2 millióért 3 évente akksit cserélni.
    Szóval van még mit fejlődnie a technikának ez ügyben.
  • quentit #2
    Hát te nem vagy ép. Fizetnél egy olyan dologért (bérlés), amit ingyen is megkaphatsz. Inkább elmész a benzinkútra, és cipeled az aksit, mint sem a garázsban bedugnád a kocsit és kész (így csak az áramért fizetsz).

    500 kiló! Ha csak kevesebbet akarsz menni akkor csak 200 kiló... Hát nem tudom Te honnan származol, lehet hogy ott kisebb a gravitáció...
  • Xantia #1
    Alapvetően rossz az elgondolás, hogy az összes akksit az autóba tegyük és ott töltsük fel. Inkább rá kellene menni a villámgyors akkumulátor cserére - alulról, elölről vagy hátulról. És persze nem csak cserélni kell, hanem tölteni és tárolni. És persze nehéz az akkupack, tehát balesetmentesen kellene csinálni. Csak technológiai és ergonomiai probléma...
    Utána már csak fizetési konstrukció kell, hogy az akksikat ne kelljen megvenni, hanem feltöltve lehessen bérelni. Benzinkútak meg vannak, nekik mindegy hogy olajat adnak el vagy akkumulátorokat - bár utóbbiak több helyet foglalhatnak el.