Berta Sándor

A jövő autóiban képernyő veheti át a kormány helyét

A Volkswagen arra számít, hogy a digitalizálás új korszaka köszönt be az autóiparban és ez alapvető változásokat hozhat.

Prof. dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen AG vezérigazgatója kijelentette, hogy az autó és számítógép még közelebb kerül egymáshoz. A legfontosabb téma, hogy a gépkocsi egyre inkább kötődni fog a környezetéhez és a vezetés automata folyamattá válik majd. "Az IT régóta az autóipar része. A járművek ma már gördülő számítógépközpontok, amikhez 1,5 kilométer kábel, több mint 50 vezérlőegység és 20 nagyon korszerű PC teljesítménye társul. Az IT-ágazat a digitális innovációk segítségével megváltoztatja annak módját, ahogy élünk és dolgozunk. A technológiák és a termékek egyre rövidebb ciklusokban kerülnek az ügyfelekhez."

"Ezek olyan témák, amelyek bennünket intenzíven foglalkoztatnak. Az emberek mobilitással kapcsolatos elvárásai alapvetően átalakulnak. Az ügyfeleink saját autójukkal kapcsolatos kívánságai egyre gyorsabban változnak, ezért cégünk elindított egy új programot, aminek a neve Future Tracks. Ebben a legkiválóbb szakembereink ülnek össze, hogy megtalálják a válaszokat azokra a nagy kihívásokra, amelyek előtt az ipar áll. Ebben a digitalizálás kulcsszerepet fog játszani" - hangsúlyozta Winterkorn.


Martin Winterkorn bemutatta az Audi A7 azon központi egységét, amivel a gépjármű önállóan, emberi beavatkozás nélkül tud közlekedni

A gyártó jelenleg 9300 magasan képzett IT-szakembert foglalkoztat és évente 3,8 milliárd eurót fordít IT-kiadásokra, illetve -fejlesztésekre. A menedzser úgy vélte, hogy a jövő intelligens autóját egyetlen gyártó nem tudja majd egyedül létrehozni. Az infrastruktúra korszerűsítése, a jogi szempontok tisztázása egyaránt fontos a Volkswagen számára, ahogy az adatvédelem is, az autó ugyanis nem válhat adatgyűjtő eszközzé. "Igent mondunk a Big Datára, igent a nagyobb kényelemre és biztonságra, de nemet a Nagy Testvérre. Ezen a területen az egész ágazatra szükség van, elkötelezetteknek kell lennünk az adatvédelem iránt" - mondta a vezérigazgató.

A Volkswagen a CeBIT-en bemutatta a James 2025 nevű vízióját, ami prezentálja miként nézhet ki a jövőben a műszerfal. Amint a vezető aktiválja az automatikus vezetési üzemmódot, háttérbe kerül a kormány és egy nagy központi képernyőn látni lehet a tervezett manővereket. Gyakorlatilag az analóg műszereket felváltja egy virtuális pilótafülke. Egy második kijelzőn, amihez Touchpad-vezérlés van, pedig használhatók a kiegészítők funkciók. A kormány csak akkor válik újra elérhetővé, ha a jármű a céljához közeledik és a megérkezésig már csak 20 másodperc van hátra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #12
    Ez a másik fele.
  • Vol Jin #11
    A mai kocsikra írta a 20PC teljesítményt, azokban meg nincs KIT.
  • Cat #10
    Én a szórakoztató-elektronikai rendszereket se hagynám ki.
  • kvp #9
    Nem a sima radarkephez kell a nagy szamitasi teljesitmeny, hanem a sztereo kamerakepek alapjan keszulo melysegi terkephez (jellemzoen optical flow-t hasznalnak). Aztan kovetni kell nem egy meghatarozott szamu, hanem az osszes mozgo targy utjat (3D-s szegmentacio + dinamikus palyabecsles), mindezt ugy, hogy elotte meg korrelallni kell a radar, lidar es optikai kepekbol szarmazo 3D-s terkepeket (kulonbozeti szorasnegyzet minimum keresessel). Aztan kell kulon eroforras a tablak es a jelzolampak felismeresere (2D mintaillesztes es 3D-s pozicio ellenorzes). Aztan ha minden adat megvan, akkor a felismert terepet es mozgo targyakat ossze kell vetni a jarmu mozgasadataival es mindezt ratenni a navigacios terkepre, majd utvonalat keresni rajta mindezt nem ut, hanem sav szintjen, az esetleges az utra belogo akadalyok (pl. ut kozepen parkolo kocsik, atlosan atfuto gyalogosok) figyelembe vetelevel. Tehat az ugynevezett ujratervezest masodpercenkent legalabb olyan 20-30x le kell tudni futtatni, par meteres helyett legalabb 1 cm-es pontossaggal. Maga a tenyleges jarmuvezerlo rendszer ezekhez kepest mar igazabol eleg jelentektelen eroforrasigenyu, az tenyleg befer egy mikrovezerlobe, sot a navigacios rendszertol mar csak a gaz, fek, kormany, index parancsokat kapja.

    ps: Ha belegondol az ember abba, hogy mekkora szamitasi igeny kell csak ahhoz, hogy egy auto mindig helyesen el tudja donteni, hogy adott esetben kell-e indexelnie vagy sem, tehat az aktualis savot kovetve kanyarodik eppen vagy nem, mindezt ugy hogy a bulkolati festes hianyos, a tablak meg nem egyeznek a terkep adatbazisban levokkel, viszont takaras miatt reszleges ralatas van csak rajuk. Es az auto ilyenkor sem hibazhat, mert az emberekkel ellentetben amig nem 100%-os, addig nem kap engedelyt.
  • Molnibalage #8
    És ennek megállapításához miért is kell ekkora számítási kapacitás...? Egyébként melyik mai átlagos személyautóban van kamera vagy radar, ami egyáltalán erre figyel....?

    A '80-as években az akkori PC-k szintjét elérő számítási teljesítménnyel volt térképező radar, tucatnyi rendszerintegráció és hibamonitorozás és FADEC is. A mai programozók ennyire nem tudnak dolgozni...? 20 mai PC teljesítmémnyével már kevésbé durva hálós 2D áramlástani modellezés majdnem valós időben futtatható...

    Most akkor soroljam, hogy mi nem történik egy autóval, ami meg a gépnél megvan...? :)
  • kvp #7
    "20 pc számítási kapacitása egy átlagos új autóban...? Ez tuti...? Mi a frászkarika eszik ennyi erőforrást...?"

    A vadaszgepek ele ritkan ugrik be egy labdazo gyerek, mig autoknal ez teljesen realis veszely. Egyebkent az uj F35-osokben sokkal tobb elektronika van, kb. a cikkben szereplo 10-20x-osa es ezek csak azok az alrendszerek amik valamilyen okbol mar publikusak.

    "Hát azért fontos a taktilis vezérlés. Baromira megnő a balesetveszély, ha touch-os lesz a kormányzás."

    Nem a kormanyzas a touch-os, hanem a terkepen a cel kivalasztas. Onnantol az auto mar eldonti, hogy merre akar menni. Csak meg kell adni a cimet es a tobbi automatikus. A monitor menet kozben arra kell, hogy mutassa mit tortenik es merre jar a jarmu. Ilyen van a nagyobb utasszallito gepeken is az utasterben, hogy lassak az utasok, hogy eppen hol van a gep es merre tart. Mas info nem is nagyon kell, mert beavatkozni ugysem tud az utas.
  • halgatyó #6
    Európa fő nyálgépei ott feszítenek, ha ezeket meglátom, elfog a hányinger.
    Ezektől még egy használt egeret se vennék, nemhogy valami szuperúj autót.
    Ezek megfeszülnek az igyekezettől, hogy ezt az automata autót ránk beszéljék/hamiskártyázzák/hazudozzák/erőszakolják.

    Nem sajnálom a VW-t, ha bukik. Amúgyis az egyik legdrágább autó, még ha a képességeihez viszonyítjuk is.
  • endrev #5
    Hát azért fontos a taktilis vezérlés. Baromira megnő a balesetveszély, ha touch-os lesz a kormányzás. (És annak még késedelme is van.)
  • barret #4
    Persze hogy tudja mit kell csinálni! Újratervez :D
  • paby88 #3
    Hát nemtom és a gép tudja, hogy mikor valami váratlan történik mit kell csinálni?
    Amúgy meg valami kép jó lett volna arról a monitorról hogy is néz ki.