Berta Sándor
Mobil irodává is válhatnak a robotautók
A svájci Rinspeed cég az idei Genfi Autószalonon akarja bemutatni az önállóan közlekedő gépkocsik jövőjét. A járművek mozgó irodává és otthonná válhatnak.
Mint arról korábban beszámoltunk, az XchangE nevű prototípussal a Rinspeed bizonyos szempontból teljesen új alapokra helyezi a robotautókat. Frank M. Rinderknecht, a svájci vállalat illetékese szerint napjainkig senki nem igazán gondolta végig konzekvensen ezt a témát a vezetők szemszögéből. Az autósoknak egy ilyen gépkocsiban nem kell tovább folyamatosan az úttestet bámulniuk, hanem szinte bármit csinálhatnak. Adódik a kérdés, hogy ennek tükrében, miként kell úgy kialakítani a járművek belső terét, hogy a vezető és utasai optimálisan tevékenykedhessenek.
Az elkészített gépkocsiba olyan ülések kerültek, amelyek hasonlítanak a repülőgépek Business Class osztályú üléseire. A kormány átlátható multifunkciós kapcsolókat kapott és a vezérlés teljesen elektronikus (Steer-by-Wire), azaz például a kormány eltekerése csak egy elektromos jel a kerék elfordítására, így használaton kivül az középre tolható. Miután az utasok az út során gyakorlatilag bármilyen üléspozícióba kerülhetnek, ezért teljesen új irányítási és megjelenítési koncepciót kellett megvalósítani. A rendszert a Harman szállítja és a teljesen új fejlesztésű, HTML5-re épülő skálázható információs platformon alapul, ami védett a hackertámadásokkal szemben is.
Az XchangeE számos navigációs, szórakoztatási és szervizfunkciója összesen négy képernyőn jeleníthető meg. A kormányba egy 1,20 méter széles kijelzőt építettek be, míg hátulra egy 32 hüvelykes, 4K felbontású monitor került. A tartalmak megjelenítése és a funkciók bekapcsolása gesztusvezérléssel történik. Az autó képes kommunikálni a külvilággal, számos valós idejű adatátvitelre képes szenzorral látták el, sőt, az integrált LTE-modulnak köszönhetően még felhőszolgáltatásokkal is kapcsolatba tud lépni. A gépkocsi adatait a Deutsche Telekom platformja elemzi ki. Útvonaltervezés mellett lehetőség van különböző vezetési profilok létrehozására és útvonal-ajánlások figyelembe vételére.
A járműhöz kizárólag az RFID-technológián alapuló intelligens vezérlőrendszeren keresztül lehet hozzáférni. Az utasok és a vezető olvashatnak, zenét hallgatnak, szörfölhetnek a világhálón, játszhatnak, filmeket nézhetnek, megbeszélést tarthatnak, dokumentumokat szerkeszthetnek vagy akár kávét is főzhetnek. A fejlesztők biztosak abban, hogy az új járművek miatt a közúti közlekedés előtérbe fog kerülni a vasúttal, a repülőgépekkel vagy a távolsági buszokkal szemben. Az utasok extra időhöz juthatnak, amit teljesen magukra fordíthatnak, miközben a szenzoroknak és a hálózatba kötöttségnek köszönhetően biztonságosan elérhetik a céljukat.
Mint arról korábban beszámoltunk, az XchangE nevű prototípussal a Rinspeed bizonyos szempontból teljesen új alapokra helyezi a robotautókat. Frank M. Rinderknecht, a svájci vállalat illetékese szerint napjainkig senki nem igazán gondolta végig konzekvensen ezt a témát a vezetők szemszögéből. Az autósoknak egy ilyen gépkocsiban nem kell tovább folyamatosan az úttestet bámulniuk, hanem szinte bármit csinálhatnak. Adódik a kérdés, hogy ennek tükrében, miként kell úgy kialakítani a járművek belső terét, hogy a vezető és utasai optimálisan tevékenykedhessenek.
Az elkészített gépkocsiba olyan ülések kerültek, amelyek hasonlítanak a repülőgépek Business Class osztályú üléseire. A kormány átlátható multifunkciós kapcsolókat kapott és a vezérlés teljesen elektronikus (Steer-by-Wire), azaz például a kormány eltekerése csak egy elektromos jel a kerék elfordítására, így használaton kivül az középre tolható. Miután az utasok az út során gyakorlatilag bármilyen üléspozícióba kerülhetnek, ezért teljesen új irányítási és megjelenítési koncepciót kellett megvalósítani. A rendszert a Harman szállítja és a teljesen új fejlesztésű, HTML5-re épülő skálázható információs platformon alapul, ami védett a hackertámadásokkal szemben is.
Az XchangeE számos navigációs, szórakoztatási és szervizfunkciója összesen négy képernyőn jeleníthető meg. A kormányba egy 1,20 méter széles kijelzőt építettek be, míg hátulra egy 32 hüvelykes, 4K felbontású monitor került. A tartalmak megjelenítése és a funkciók bekapcsolása gesztusvezérléssel történik. Az autó képes kommunikálni a külvilággal, számos valós idejű adatátvitelre képes szenzorral látták el, sőt, az integrált LTE-modulnak köszönhetően még felhőszolgáltatásokkal is kapcsolatba tud lépni. A gépkocsi adatait a Deutsche Telekom platformja elemzi ki. Útvonaltervezés mellett lehetőség van különböző vezetési profilok létrehozására és útvonal-ajánlások figyelembe vételére.
A járműhöz kizárólag az RFID-technológián alapuló intelligens vezérlőrendszeren keresztül lehet hozzáférni. Az utasok és a vezető olvashatnak, zenét hallgatnak, szörfölhetnek a világhálón, játszhatnak, filmeket nézhetnek, megbeszélést tarthatnak, dokumentumokat szerkeszthetnek vagy akár kávét is főzhetnek. A fejlesztők biztosak abban, hogy az új járművek miatt a közúti közlekedés előtérbe fog kerülni a vasúttal, a repülőgépekkel vagy a távolsági buszokkal szemben. Az utasok extra időhöz juthatnak, amit teljesen magukra fordíthatnak, miközben a szenzoroknak és a hálózatba kötöttségnek köszönhetően biztonságosan elérhetik a céljukat.