Berta Sándor
Biztonsági kockázatot jelentenek az autókban lévő érintőképernyők
A gépkocsikban a kormányt, a műszerfalt, a gombokat és a kapcsolókat hosszú távon felválthatják az érintőkijelzők. Néhány kutató úgy véli, hogy ezzel csak a biztonságot kockáztatjuk.
A jövő járműveiben számos touchpad lesz, amelyekben egy menü segítségével lehet navigálni. Mindez új lehetőségeket kínál a gyártóknak, a fejlesztőknek és a felhasználóknak, de komoly biztonsági kockázatokat jelenthet - ezt állapította meg több szakértői csoport is. "Az Apple Carplay és más multimédiás rendszerek megfelelnek a trendnek, tehát a felhasználók biztosan jól fogadják ezeket. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy az autókba épített érintőképernyők jót tesznek-e a biztonságnak. Tanulmányok azt támasztják alá, hogy ezek a megoldások kevesebb hibát eredményeznek, intuitívabbak és gyorsabban kezelhetők" - emelte ki Christian Hatzfeld, a Darmstadti Műszaki Egyetem kutatója.
Ha érintőkijelzők kerülnek a gépkocsikba akkor az információkat ésszerűen kell csoportosítani és a vezetőnek biztosítani kell, hogy anélkül végezhesse el a beállításokat, hogy bármi elvonná a figyelmét. De egy sima felületen nem lehet kitapintani, hogy az autós egy új útvonalat ad-e meg vagy egy hívást akar bonyolítani, így az problémákhoz vezethet. Steffen Schierholz, a Daimler szóvivője hangsúlyozta: meggyőződése, hogy a touchpad biztonságos és gyors kezelést tesz lehetővé, továbbá új lehetőségeket jelent. A rendszer főleg a beszédvezérlésen alapul, intuitív módon kezelhető és különböző hangok is alkalmazhatók. Az írásjeleket a rendszer automatikusan felolvassa, így nincs szükség arra, hogy a vezető állandóan a kijelzőre figyeljen. Már egyetlen touchpad is jelentős mértékben csökkenti a beépített gombok számát.
Ennek ellenére Martin Grunwald, a Lipcsei Egyetem munkatársa kritikus véleménnyel van a technológiáról. "Hagyjuk magunkat megrészegíteni a technika által. Beépíthető a touchpad az autóba, ezért ezt meg is tesszük. De az embernek a közutakon nem multimédiás szórakoztatásra van szüksége, hiszen vezetés közben elsősorban az úttestre kell koncentrálnia. Az érintőképernyőkhöz folyamatos szemkontaktus kell, ez pedig a biztonság szempontjából nagy probléma. Egy nemzetközi tudóscsoport megállapította, hogy a vizuális, az akusztikus és a tapintáson alapuló megoldások kombinációja a legalkalmasabb a hibák csökkentésére. Már az is elvonhatja valakinek a figyelmét, ha csupán a navigációs rendszert kezeli. Amennyiben még több beállítási lehetőséget integrálnak ezekbe a megoldásokba, úgy ezzel még nagyobb terhelésnek lesznek kitéve a vezetők.
Hatzfeld szerint részben megoldást kínálhat, hogy már fejlesztenek olyan érintőképernyőket is, amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsabban kiigazodjunk a felületükön. Így érintés útján megállapítható, hogy éppen a rádiót állítjuk be vagy az ülésfűtést. Grunwald erre úgy reagált, hogy ez a technika még nem kiforrott, de biztos abban, hogy a fejlesztések ebbe az irányba folytatódnak és az érzékelésen alapuló megoldások ismét előtérbe kerülhetnek. Az érintőképernyők jelentette biztonsági probléma már felvetődött a Tesla S esetében is, ami nagy kijelzővel rendelkezik, de nem lehet kikapcsolni, ezért állandóan magára vonja a figyelmét. A Volkswagen arra számít, hogy a jövő autóiban képernyő veheti át a kormány helyét.
A jövő járműveiben számos touchpad lesz, amelyekben egy menü segítségével lehet navigálni. Mindez új lehetőségeket kínál a gyártóknak, a fejlesztőknek és a felhasználóknak, de komoly biztonsági kockázatokat jelenthet - ezt állapította meg több szakértői csoport is. "Az Apple Carplay és más multimédiás rendszerek megfelelnek a trendnek, tehát a felhasználók biztosan jól fogadják ezeket. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy az autókba épített érintőképernyők jót tesznek-e a biztonságnak. Tanulmányok azt támasztják alá, hogy ezek a megoldások kevesebb hibát eredményeznek, intuitívabbak és gyorsabban kezelhetők" - emelte ki Christian Hatzfeld, a Darmstadti Műszaki Egyetem kutatója.
Ha érintőkijelzők kerülnek a gépkocsikba akkor az információkat ésszerűen kell csoportosítani és a vezetőnek biztosítani kell, hogy anélkül végezhesse el a beállításokat, hogy bármi elvonná a figyelmét. De egy sima felületen nem lehet kitapintani, hogy az autós egy új útvonalat ad-e meg vagy egy hívást akar bonyolítani, így az problémákhoz vezethet. Steffen Schierholz, a Daimler szóvivője hangsúlyozta: meggyőződése, hogy a touchpad biztonságos és gyors kezelést tesz lehetővé, továbbá új lehetőségeket jelent. A rendszer főleg a beszédvezérlésen alapul, intuitív módon kezelhető és különböző hangok is alkalmazhatók. Az írásjeleket a rendszer automatikusan felolvassa, így nincs szükség arra, hogy a vezető állandóan a kijelzőre figyeljen. Már egyetlen touchpad is jelentős mértékben csökkenti a beépített gombok számát.
Ennek ellenére Martin Grunwald, a Lipcsei Egyetem munkatársa kritikus véleménnyel van a technológiáról. "Hagyjuk magunkat megrészegíteni a technika által. Beépíthető a touchpad az autóba, ezért ezt meg is tesszük. De az embernek a közutakon nem multimédiás szórakoztatásra van szüksége, hiszen vezetés közben elsősorban az úttestre kell koncentrálnia. Az érintőképernyőkhöz folyamatos szemkontaktus kell, ez pedig a biztonság szempontjából nagy probléma. Egy nemzetközi tudóscsoport megállapította, hogy a vizuális, az akusztikus és a tapintáson alapuló megoldások kombinációja a legalkalmasabb a hibák csökkentésére. Már az is elvonhatja valakinek a figyelmét, ha csupán a navigációs rendszert kezeli. Amennyiben még több beállítási lehetőséget integrálnak ezekbe a megoldásokba, úgy ezzel még nagyobb terhelésnek lesznek kitéve a vezetők.
Hatzfeld szerint részben megoldást kínálhat, hogy már fejlesztenek olyan érintőképernyőket is, amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsabban kiigazodjunk a felületükön. Így érintés útján megállapítható, hogy éppen a rádiót állítjuk be vagy az ülésfűtést. Grunwald erre úgy reagált, hogy ez a technika még nem kiforrott, de biztos abban, hogy a fejlesztések ebbe az irányba folytatódnak és az érzékelésen alapuló megoldások ismét előtérbe kerülhetnek. Az érintőképernyők jelentette biztonsági probléma már felvetődött a Tesla S esetében is, ami nagy kijelzővel rendelkezik, de nem lehet kikapcsolni, ezért állandóan magára vonja a figyelmét. A Volkswagen arra számít, hogy a jövő autóiban képernyő veheti át a kormány helyét.