Berta Sándor
Növekvő kihívást jelentenek az autókba zsúfolt készülékek
Navigáció, telefonhívások, SMS, hírek, közösségi média - ezeket a funkciókat az autógyártók igyekeznek mind belezsúfolni a gépkocsijaikba.
Az Auto Club Europa (ACE) tavaly szeptemberi tanulmányában rámutatott, hogy a kontinens útjain a navigációs eszközök vezetés közbeni használata a leggyakoribb baleseti ok. A helyzetet súlyosbítja, hogy a járművekbe növekvő mértékben okostelefonok és a táblák is kerülnek. Egyre több modellbe kerülnek érintőképernyők, de ezek hiába innovatív megoldások, gyakran kerülnek kritikák kereszttüzébe. Az ADAC például azt kifogásolta, hogy e kijelzők használatát nehéz megszokni és erősen elvonják a vezető figyelmét a közlekedéstől. Ugyanezt bírálta nemrég a Tesla S esetében Marco Cortesi, a zürichi rendőrség médiaszolgálatának vezetője is.
Az autógyártó szóvivője a kritikákra válaszul közölte, hogy az illetékes hivatal az érintőképernyővel együtt engedélyezte az autó forgalomba hozatalát, ráadásul eddig a típus még nem keveredett balesetbe. Az ACE azt írta a tanulmányában, hogy közlekedés-biztonsági szempontból közel sem számít minden ésszerűnek, ami technikailag megvalósítható vagy amire az emberek vágynak. A gyártók különböző utakat követnek, az Audi például egy belső felmérés hatására teljesen szétválasztotta egymástól a megjelenítőt és a kezelőegységet, így ugyanis a vezetők sokkal jobban tudnak figyelni az autó irányítására. Ezt a technikát építették be többek között az Audi TT-kbe és a Mercedes C-osztályába is. A két új típus az idén kerülhet a kereskedőkhöz.
Az Audi az idei CES-en mutatta be az úgynevezett MMI koncepciót, amelynél négy különböző kapcsoló van a navigációhoz, a telefonhoz, a rádióhoz és a médiatartalmakhoz. A beépített Full HD képernyő 10,2 hüvelykes, és ezen jelennek meg az aktuális fordulatszám- és sebesség adatok is. Tim Fronzek, a gyártó szóvivője elmondta, hogy a vezető akár üzeneteket is írhat úgy, hogy közben nem kell levennie a tekintetét az úttestről. Egy integrált szoftver felolvassa a szavakat, így az autós azonnal akusztikus visszajelzéseket kap. Középtávon a digitális kijelzők a prémium kategóriába tartozó minden járműben szabványosak lesznek. A beszédvezérlés is egyre jobban elterjed, ráadásul miközben ma még parancsokat kell kimondani, addig hamarosan akár teljesen normális beszélgetéseket is lehet majd folytatni a fedélzeti számítógéppel.
A Mercedes C-osztályú modelljeibe is touchpad került, aminek a segítségével a vezető betűket, számokat és különleges írásjeleket egyaránt megadhat. A hagyományos képernyő mellett van egy HUD is, a legfontosabb információk így közvetlenül szemmagasságban jelennek meg. Az ACE adatai alapján a navigációs célok megadása beszédvezérléssel feleannyi ideig tart, mint a bebillentyűzésük, ennek ellenére a beszédminőség tekintetében még bőven van elmaradás. Az intelligens beszédvezérléshez mindenekelőtt gyors és megbízható internetkapcsolatra van szükség, az LTE nélkül a Voice S, a Siri, de más programok sem működnek zökkenőmentesen, különösen nem vezetés közben. Az ACE azt javasolta, hogy az okostelefonokat jobban integrálni kell a fedélzeti elektronikába, ezzel a felhasználók egy már jól ismert rendszerhez jutnának, aminek a kezelését nem kell megszokniuk és hosszú ideig tanulniuk.
Az Auto Club Europa (ACE) tavaly szeptemberi tanulmányában rámutatott, hogy a kontinens útjain a navigációs eszközök vezetés közbeni használata a leggyakoribb baleseti ok. A helyzetet súlyosbítja, hogy a járművekbe növekvő mértékben okostelefonok és a táblák is kerülnek. Egyre több modellbe kerülnek érintőképernyők, de ezek hiába innovatív megoldások, gyakran kerülnek kritikák kereszttüzébe. Az ADAC például azt kifogásolta, hogy e kijelzők használatát nehéz megszokni és erősen elvonják a vezető figyelmét a közlekedéstől. Ugyanezt bírálta nemrég a Tesla S esetében Marco Cortesi, a zürichi rendőrség médiaszolgálatának vezetője is.
Az autógyártó szóvivője a kritikákra válaszul közölte, hogy az illetékes hivatal az érintőképernyővel együtt engedélyezte az autó forgalomba hozatalát, ráadásul eddig a típus még nem keveredett balesetbe. Az ACE azt írta a tanulmányában, hogy közlekedés-biztonsági szempontból közel sem számít minden ésszerűnek, ami technikailag megvalósítható vagy amire az emberek vágynak. A gyártók különböző utakat követnek, az Audi például egy belső felmérés hatására teljesen szétválasztotta egymástól a megjelenítőt és a kezelőegységet, így ugyanis a vezetők sokkal jobban tudnak figyelni az autó irányítására. Ezt a technikát építették be többek között az Audi TT-kbe és a Mercedes C-osztályába is. A két új típus az idén kerülhet a kereskedőkhöz.
Az Audi az idei CES-en mutatta be az úgynevezett MMI koncepciót, amelynél négy különböző kapcsoló van a navigációhoz, a telefonhoz, a rádióhoz és a médiatartalmakhoz. A beépített Full HD képernyő 10,2 hüvelykes, és ezen jelennek meg az aktuális fordulatszám- és sebesség adatok is. Tim Fronzek, a gyártó szóvivője elmondta, hogy a vezető akár üzeneteket is írhat úgy, hogy közben nem kell levennie a tekintetét az úttestről. Egy integrált szoftver felolvassa a szavakat, így az autós azonnal akusztikus visszajelzéseket kap. Középtávon a digitális kijelzők a prémium kategóriába tartozó minden járműben szabványosak lesznek. A beszédvezérlés is egyre jobban elterjed, ráadásul miközben ma még parancsokat kell kimondani, addig hamarosan akár teljesen normális beszélgetéseket is lehet majd folytatni a fedélzeti számítógéppel.
A Mercedes C-osztályú modelljeibe is touchpad került, aminek a segítségével a vezető betűket, számokat és különleges írásjeleket egyaránt megadhat. A hagyományos képernyő mellett van egy HUD is, a legfontosabb információk így közvetlenül szemmagasságban jelennek meg. Az ACE adatai alapján a navigációs célok megadása beszédvezérléssel feleannyi ideig tart, mint a bebillentyűzésük, ennek ellenére a beszédminőség tekintetében még bőven van elmaradás. Az intelligens beszédvezérléshez mindenekelőtt gyors és megbízható internetkapcsolatra van szükség, az LTE nélkül a Voice S, a Siri, de más programok sem működnek zökkenőmentesen, különösen nem vezetés közben. Az ACE azt javasolta, hogy az okostelefonokat jobban integrálni kell a fedélzeti elektronikába, ezzel a felhasználók egy már jól ismert rendszerhez jutnának, aminek a kezelését nem kell megszokniuk és hosszú ideig tanulniuk.