Gyurkity Péter
Sofőrök nélküli járműkonvojt fejlesztettek ki
A Lockheed Martin az amerikai hadsereggel közösen tesztelte önműködő konvojrendszerét.
Az amerikai és a velük szövetséges hadseregek számára komoly fejtörést okoz a megszállva tartott, lassan újjászerveződő, ám olykor teljes káoszban lévő területek ellátása, az utánpótlás és az egyéb rakományok biztonságos leszállítása, amelyet nyilván szeretnének emberveszteség nélkül végrehajtani. Ez eddig nem volt lehetséges, számos konvoj ütközött ellenállásba, katonák és civil sofőrök százait vesztik el minden évben, ám egy új megoldás áttörést hozhat magával.
Az AMAS (Army and Marine Corps' Autonomous Mobility Appliqué System) névre keresztelt program keretében egy olyan járműkonvoj kialakításán dolgoznak már jó ideje, amely megbirkózik a hétköznapi és bizonyos extrém problémákkal is. Emberi beavatkozás nélkül eljuthat a távoli, sokszor veszélyes területekre, dacára annak, hogy az egyes konvojok számos eltérő járműből állnak össze, ezek pedig nemcsak a civilizációtól távol eső régiókban, de nagyobb településeken és akár városokban is eltévedhetnek, elakadhatnak. A most lezárult tesztben sikeresen bizonyították, hogy a közös fejlesztés megbirkózik az útakadályokkal, a városi közlekedés rengetegével, illetve számos egyéb potenciális veszélyforrással, mégpedig emberélet veszélyeztetése nélkül.
Maga a szoftver az emberi sofőrök kiváltására készült, a hardveres oldalon pedig lézeres távolságmérővel (LIDAR), valamint egy második GPS-vevővel egészül ki, amelyek egyetlen csomag keretében bármilyen, jelenleg alkalmazott katonai járműre felszerelhetők. A teszt során M915 teherautókat és a képeken is látható PLS-járműveket alkalmaztak, ezek kivétel nélkül jól szerepeltek a vizsgán, hiszen az úton lévő akadályok mellett a gyalogosokra és a közlekedési szabályokra is tekintettel voltak.
A gyakorlatban történő alkalmazástól ugyan még messze vagyunk, ám a hadsereg szeretné minél előbb felhasználni az emberi kíséret nélküli konvojokat, hogy ezzel is tovább csökkentsék a veszteséglistát.
Az amerikai és a velük szövetséges hadseregek számára komoly fejtörést okoz a megszállva tartott, lassan újjászerveződő, ám olykor teljes káoszban lévő területek ellátása, az utánpótlás és az egyéb rakományok biztonságos leszállítása, amelyet nyilván szeretnének emberveszteség nélkül végrehajtani. Ez eddig nem volt lehetséges, számos konvoj ütközött ellenállásba, katonák és civil sofőrök százait vesztik el minden évben, ám egy új megoldás áttörést hozhat magával.
Az AMAS (Army and Marine Corps' Autonomous Mobility Appliqué System) névre keresztelt program keretében egy olyan járműkonvoj kialakításán dolgoznak már jó ideje, amely megbirkózik a hétköznapi és bizonyos extrém problémákkal is. Emberi beavatkozás nélkül eljuthat a távoli, sokszor veszélyes területekre, dacára annak, hogy az egyes konvojok számos eltérő járműből állnak össze, ezek pedig nemcsak a civilizációtól távol eső régiókban, de nagyobb településeken és akár városokban is eltévedhetnek, elakadhatnak. A most lezárult tesztben sikeresen bizonyították, hogy a közös fejlesztés megbirkózik az útakadályokkal, a városi közlekedés rengetegével, illetve számos egyéb potenciális veszélyforrással, mégpedig emberélet veszélyeztetése nélkül.
Maga a szoftver az emberi sofőrök kiváltására készült, a hardveres oldalon pedig lézeres távolságmérővel (LIDAR), valamint egy második GPS-vevővel egészül ki, amelyek egyetlen csomag keretében bármilyen, jelenleg alkalmazott katonai járműre felszerelhetők. A teszt során M915 teherautókat és a képeken is látható PLS-járműveket alkalmaztak, ezek kivétel nélkül jól szerepeltek a vizsgán, hiszen az úton lévő akadályok mellett a gyalogosokra és a közlekedési szabályokra is tekintettel voltak.
A gyakorlatban történő alkalmazástól ugyan még messze vagyunk, ám a hadsereg szeretné minél előbb felhasználni az emberi kíséret nélküli konvojokat, hogy ezzel is tovább csökkentsék a veszteséglistát.