Gyurkity Péter

Sofőrök nélküli jármű­konvojt fejlesztettek ki

A Lockheed Martin az amerikai hadsereggel közösen tesztelte önműködő konvojrendszerét.

Az amerikai és a velük szövetséges hadseregek számára komoly fejtörést okoz a megszállva tartott, lassan újjászerveződő, ám olykor teljes káoszban lévő területek ellátása, az utánpótlás és az egyéb rakományok biztonságos leszállítása, amelyet nyilván szeretnének emberveszteség nélkül végrehajtani. Ez eddig nem volt lehetséges, számos konvoj ütközött ellenállásba, katonák és civil sofőrök százait vesztik el minden évben, ám egy új megoldás áttörést hozhat magával.

Az AMAS (Army and Marine Corps' Autonomous Mobility Appliqué System) névre keresztelt program keretében egy olyan járműkonvoj kialakításán dolgoznak már jó ideje, amely megbirkózik a hétköznapi és bizonyos extrém problémákkal is. Emberi beavatkozás nélkül eljuthat a távoli, sokszor veszélyes területekre, dacára annak, hogy az egyes konvojok számos eltérő járműből állnak össze, ezek pedig nemcsak a civilizációtól távol eső régiókban, de nagyobb településeken és akár városokban is eltévedhetnek, elakadhatnak. A most lezárult tesztben sikeresen bizonyították, hogy a közös fejlesztés megbirkózik az útakadályokkal, a városi közlekedés rengetegével, illetve számos egyéb potenciális veszélyforrással, mégpedig emberélet veszélyeztetése nélkül.


Maga a szoftver az emberi sofőrök kiváltására készült, a hardveres oldalon pedig lézeres távolságmérővel (LIDAR), valamint egy második GPS-vevővel egészül ki, amelyek egyetlen csomag keretében bármilyen, jelenleg alkalmazott katonai járműre felszerelhetők. A teszt során M915 teherautókat és a képeken is látható PLS-járműveket alkalmaztak, ezek kivétel nélkül jól szerepeltek a vizsgán, hiszen az úton lévő akadályok mellett a gyalogosokra és a közlekedési szabályokra is tekintettel voltak.

A gyakorlatban történő alkalmazástól ugyan még messze vagyunk, ám a hadsereg szeretné minél előbb felhasználni az emberi kíséret nélküli konvojokat, hogy ezzel is tovább csökkentsék a veszteséglistát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #9
    https://www.youtube.com/watch?v=qv7qy7jot30
    He, ez nem semmi:)
  • Vol Jin #8
    Arra akaeok kijukadni, hogy ez úgy működőképes, hogy megy magától, de a biztonság kedvéért a pentagonban valaki ül egy playstationkormány előtt.
  • Vol Jin #7
    Budapesten sokszor előfordul, hogy két tábla ellentmond egymásnak. Oda nem elég a szoftver, hanem ember kell. Na most, ahol a fél város szét van baszva, ott hogy fog ez eligazodni? Szerintem azt sem fogja felismerni, hogy hol van az utca, és hol egy lebombázott ház. Kanyarodj jobbra, azt bemegy a foghíjtelekre, hiszen az utat, amin egy felborult busz van keresztben, falnak hiszi. Van egy olyan érzésem, hogy ez a cucc elindul, azt ha megérkezik, útközben meg lebont pár putrit.
  • Whysper #6
    Már meg is jelent az Utópi a a szemem előtt ahogy egy Arab szamáron lovagolva Iphone telefonnal irányítja az elsőt a többi meg követi! 8)
  • qrd0xQSt2rdvnu #5
    És innen már csak egy elvetemült felsővezetői döntés, hogy feléledjen a Skynet!
  • M2 #4
    Szerintem a rászerelhető automata (vagy távirányítású) fegyverek már nagyon régen készen vannak. Nagyon nem szeretnék olyan helyen lakni, ahol majd ilyenek furikáznak.
  • gothmog #3
    Majd kíséri a konvojt pár felfegyverzett predátor-drón, plusz kicsit magasabbról egy automata AC130 gunship, és az egész műveletet egy központi MI koordinálja. Egyszerű.
    ;)
  • Co1e #2
    összetett városi feladat... bekanyarodni jobbra XD Amúgy ha csak fel nem fegyverezik őket vhogy... esélytelen hogy eljussanak a célhoz XD lazán szétkapják majd őket.
    Mert az lehet h nem veszélyeztet katona életet...de ez igaz a gonosz fosztó rabló bácsi életére is :D
  • kicsibicska #1
    ÉS mi van ha az első verda aknára fut? Megvárjuk Fényező Csabikát az alkatrészekkel?