12
  • Molnibalage
    #12
    Ez a másik fele.
  • Vol Jin
    #11
    A mai kocsikra írta a 20PC teljesítményt, azokban meg nincs KIT.
  • Cat #10
    Én a szórakoztató-elektronikai rendszereket se hagynám ki.
  • kvp
    #9
    Nem a sima radarkephez kell a nagy szamitasi teljesitmeny, hanem a sztereo kamerakepek alapjan keszulo melysegi terkephez (jellemzoen optical flow-t hasznalnak). Aztan kovetni kell nem egy meghatarozott szamu, hanem az osszes mozgo targy utjat (3D-s szegmentacio + dinamikus palyabecsles), mindezt ugy, hogy elotte meg korrelallni kell a radar, lidar es optikai kepekbol szarmazo 3D-s terkepeket (kulonbozeti szorasnegyzet minimum keresessel). Aztan kell kulon eroforras a tablak es a jelzolampak felismeresere (2D mintaillesztes es 3D-s pozicio ellenorzes). Aztan ha minden adat megvan, akkor a felismert terepet es mozgo targyakat ossze kell vetni a jarmu mozgasadataival es mindezt ratenni a navigacios terkepre, majd utvonalat keresni rajta mindezt nem ut, hanem sav szintjen, az esetleges az utra belogo akadalyok (pl. ut kozepen parkolo kocsik, atlosan atfuto gyalogosok) figyelembe vetelevel. Tehat az ugynevezett ujratervezest masodpercenkent legalabb olyan 20-30x le kell tudni futtatni, par meteres helyett legalabb 1 cm-es pontossaggal. Maga a tenyleges jarmuvezerlo rendszer ezekhez kepest mar igazabol eleg jelentektelen eroforrasigenyu, az tenyleg befer egy mikrovezerlobe, sot a navigacios rendszertol mar csak a gaz, fek, kormany, index parancsokat kapja.

    ps: Ha belegondol az ember abba, hogy mekkora szamitasi igeny kell csak ahhoz, hogy egy auto mindig helyesen el tudja donteni, hogy adott esetben kell-e indexelnie vagy sem, tehat az aktualis savot kovetve kanyarodik eppen vagy nem, mindezt ugy hogy a bulkolati festes hianyos, a tablak meg nem egyeznek a terkep adatbazisban levokkel, viszont takaras miatt reszleges ralatas van csak rajuk. Es az auto ilyenkor sem hibazhat, mert az emberekkel ellentetben amig nem 100%-os, addig nem kap engedelyt.
  • Molnibalage
    #8
    És ennek megállapításához miért is kell ekkora számítási kapacitás...? Egyébként melyik mai átlagos személyautóban van kamera vagy radar, ami egyáltalán erre figyel....?

    A '80-as években az akkori PC-k szintjét elérő számítási teljesítménnyel volt térképező radar, tucatnyi rendszerintegráció és hibamonitorozás és FADEC is. A mai programozók ennyire nem tudnak dolgozni...? 20 mai PC teljesítmémnyével már kevésbé durva hálós 2D áramlástani modellezés majdnem valós időben futtatható...

    Most akkor soroljam, hogy mi nem történik egy autóval, ami meg a gépnél megvan...? :)
  • kvp
    #7
    "20 pc számítási kapacitása egy átlagos új autóban...? Ez tuti...? Mi a frászkarika eszik ennyi erőforrást...?"

    A vadaszgepek ele ritkan ugrik be egy labdazo gyerek, mig autoknal ez teljesen realis veszely. Egyebkent az uj F35-osokben sokkal tobb elektronika van, kb. a cikkben szereplo 10-20x-osa es ezek csak azok az alrendszerek amik valamilyen okbol mar publikusak.

    "Hát azért fontos a taktilis vezérlés. Baromira megnő a balesetveszély, ha touch-os lesz a kormányzás."

    Nem a kormanyzas a touch-os, hanem a terkepen a cel kivalasztas. Onnantol az auto mar eldonti, hogy merre akar menni. Csak meg kell adni a cimet es a tobbi automatikus. A monitor menet kozben arra kell, hogy mutassa mit tortenik es merre jar a jarmu. Ilyen van a nagyobb utasszallito gepeken is az utasterben, hogy lassak az utasok, hogy eppen hol van a gep es merre tart. Mas info nem is nagyon kell, mert beavatkozni ugysem tud az utas.
  • halgatyó
    #6
    Európa fő nyálgépei ott feszítenek, ha ezeket meglátom, elfog a hányinger.
    Ezektől még egy használt egeret se vennék, nemhogy valami szuperúj autót.
    Ezek megfeszülnek az igyekezettől, hogy ezt az automata autót ránk beszéljék/hamiskártyázzák/hazudozzák/erőszakolják.

    Nem sajnálom a VW-t, ha bukik. Amúgyis az egyik legdrágább autó, még ha a képességeihez viszonyítjuk is.
  • endrev
    #5
    Hát azért fontos a taktilis vezérlés. Baromira megnő a balesetveszély, ha touch-os lesz a kormányzás. (És annak még késedelme is van.)
  • barret
    #4
    Persze hogy tudja mit kell csinálni! Újratervez :D
  • paby88
    #3
    Hát nemtom és a gép tudja, hogy mikor valami váratlan történik mit kell csinálni?
    Amúgy meg valami kép jó lett volna arról a monitorról hogy is néz ki.
  • Molnibalage
    #2
    20 pc számítási kapacitása egy átlagos új autóban...? Ez tuti...? Mi a frászkarika eszik ennyi erőforrást...? A legkorszerűbb vadászgépekben sincs talán ekkora számítási teljesítmény, ahol INS + GPS navigácoó, SAR radarkép számítása, FADEC hajtmű vezérlés és számtalan más dolog is van.
  • kvp
    #1
    Ahhoz kepest, hogy 10 eve Stanley-ben meg 4 db rack-es szerver volt, jol osszement az elektronika. (az, hogy 20 pc kapacitasa van bele osszenyomva eleg sokat elmond a fejlodesrol)

    Egyebkent hatalmas elonye egy ilyen technologianak, hogy az ember raer massal foglalkozni, amig az auto a dugoban araszol, az autopalyan halad vagy a kis videki mellekuton zotyog. Az igazan fontos pillanatokban, az ismerosok elotti elindulaskor es kiszallas elott pedig ott a kormany, hogy latszodjon, hogy ki is vezeti az autot.

    Egyebkent automata autoknal lehetoseg lenne arra, hogy mind a 4 ember kozepre nezzen, mind egy modern limuzin hatso fulkejeben, csak ide mar nem kell elolre a sofor meg a testor ules.