Berta Sándor
2015-től közlekedhetnek Európában hálózatba kötött autók
Új szabványoknak köszönhetően néhány éven belül valósággá válhatnak és elterjedhetnek az európai utakon a hálózatba kötött gépkocsik.
Már 2015-től megjelenhetnek az első hálózatba kötött közúti járművek, amelyek képesek lesznek egymással és az úttesttel is kommunikálni. Mindez annak köszönhető, hogy két európai szervezet, az ETSI és a CEN bejelentette, hogy kidolgozott több kapcsolódó szabványt. A feladattal az Európai Bizottság bízta meg a két szervezetet. Az elfogadott megállapodások biztosíthatják, hogy a különböző gyártók modelljei képesek legyenek egymással kommunikálni.
Az Európai Unió 2002 óta több mint 180 millió euróval támogatott körülbelül 40 kutatási projekteket, amelyek keretében kooperatív közlekedési rendszereket fejlesztettek ki. E programok eredményei hozzájárultak a szabványok kidolgozásához. Az európai autógyártó ipar 13 millió dolgozót foglalkoztat és ezzel átvette a vezetést a következő járműgeneráció fejlesztéséért folyó versenyben.
"Ezeknek a szabványoknak a kidolgozásával a hálózatba kötött autók a helyes útra kerültek. A gépkocsik és az infrastruktúrák közötti közvetlen kommunikáció biztonságosabbá és hatékonyabbá teheti a közlekedést - mindebből a vezetők és a gyalogosok egyaránt profitálhatnak, miként a környezet és a gazdaság is. Ez egyértelműbbé teszi Európa különleges digitális előnyét, de ahhoz, hogy a hálózatba kötött autók valóban működjenek, egységes előírásokra van szükség a gyorsabb szélessávú hálózatok esetében. A jelenlegi töredezett frekvenciapolitikánk lefékezi a gazdaságunkat. Most arról kell gondoskodnunk, hogy a hálózatba kötött kontinensünk végre előrébb lépjen" - nyilatkozta Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke.
Már folyamatban van a szabványcsomag második kiadásával kapcsolatos munka. A cél az, hogy tovább javítsanak az irányelveken és a bonyolult alkalmazási esetek is megoldhatók legyenek. Az európai szervezetek és cégek együttműködnek az egyesült államokbeli és japán partnereikkel azért, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy ezek a rendszerek világszerte kompatibilisek lesznek egymással. A Német Autóklub (AvD) eközben új kockázatokra hívta fel a figyelmet. "Az AvD attól tart, hogy a vezetők biztonságba ringatják magukat és majd arra számítanak, hogy a rendszerek figyelmeztetik őket, utóbbiak kiesése esetén azonban szerencsétlenül járhatnak. Az adatvédelem kérdése sincs tisztázva; ha valaki megszerzi azokat az adatokat, amiket a járművek a központokba küldenek, akkor átfogó felhasználói profilokat hozhat létre a segítségükkel" - hangsúlyozta Johannes Hübner, az AvD szóvivője.
Már 2015-től megjelenhetnek az első hálózatba kötött közúti járművek, amelyek képesek lesznek egymással és az úttesttel is kommunikálni. Mindez annak köszönhető, hogy két európai szervezet, az ETSI és a CEN bejelentette, hogy kidolgozott több kapcsolódó szabványt. A feladattal az Európai Bizottság bízta meg a két szervezetet. Az elfogadott megállapodások biztosíthatják, hogy a különböző gyártók modelljei képesek legyenek egymással kommunikálni.
Az Európai Unió 2002 óta több mint 180 millió euróval támogatott körülbelül 40 kutatási projekteket, amelyek keretében kooperatív közlekedési rendszereket fejlesztettek ki. E programok eredményei hozzájárultak a szabványok kidolgozásához. Az európai autógyártó ipar 13 millió dolgozót foglalkoztat és ezzel átvette a vezetést a következő járműgeneráció fejlesztéséért folyó versenyben.
"Ezeknek a szabványoknak a kidolgozásával a hálózatba kötött autók a helyes útra kerültek. A gépkocsik és az infrastruktúrák közötti közvetlen kommunikáció biztonságosabbá és hatékonyabbá teheti a közlekedést - mindebből a vezetők és a gyalogosok egyaránt profitálhatnak, miként a környezet és a gazdaság is. Ez egyértelműbbé teszi Európa különleges digitális előnyét, de ahhoz, hogy a hálózatba kötött autók valóban működjenek, egységes előírásokra van szükség a gyorsabb szélessávú hálózatok esetében. A jelenlegi töredezett frekvenciapolitikánk lefékezi a gazdaságunkat. Most arról kell gondoskodnunk, hogy a hálózatba kötött kontinensünk végre előrébb lépjen" - nyilatkozta Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke.
Már folyamatban van a szabványcsomag második kiadásával kapcsolatos munka. A cél az, hogy tovább javítsanak az irányelveken és a bonyolult alkalmazási esetek is megoldhatók legyenek. Az európai szervezetek és cégek együttműködnek az egyesült államokbeli és japán partnereikkel azért, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy ezek a rendszerek világszerte kompatibilisek lesznek egymással. A Német Autóklub (AvD) eközben új kockázatokra hívta fel a figyelmet. "Az AvD attól tart, hogy a vezetők biztonságba ringatják magukat és majd arra számítanak, hogy a rendszerek figyelmeztetik őket, utóbbiak kiesése esetén azonban szerencsétlenül járhatnak. Az adatvédelem kérdése sincs tisztázva; ha valaki megszerzi azokat az adatokat, amiket a járművek a központokba küldenek, akkor átfogó felhasználói profilokat hozhat létre a segítségükkel" - hangsúlyozta Johannes Hübner, az AvD szóvivője.