• halgatyó
    #59
    Azt észre kell vennünk, hogy a jelen cikk, a többi cikk (nemcsak a SG-n) valamint A KISÉRLETEZŐK SZÁNDÉKA (ez alegfontosabb)
    kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul.

    Nem a repülőgépekről akarják elhagyni a pilótát. Nem is a léggirányítókat akarják automatára cserélni (pedig ott aztán nagy a zsongás).
    Nem a nagy hajók (pl. tankerek) teljes automatizálására mennek. Pedig arra lenne lóvé! Nomeg a pár hónapos utak unalmát is ki lehetne váltani, nem az 1-2 órás autóutak a legfárasztóbbak az embernek!

    Nem is a vonatokról akarják elhagyni a vezetőt. Sőt, még a váltókezelőket sem akarják automatával kiváltani. Pedig sokkal egyszerűbb feladat lenne, és ott több száz ember halálával járó baleseteket lehetne megelőzni.

    Nem is a kamionokról van szó. Pedig -- ahogyan ezt már itt a SG-n is felvetetteék páran -- ELŐSZÖR a nagytávolságú teherszállításban lenne igény ilyesmire!

    Neeem, ezek kifejezetten a személyautózásra mentek rá. Vajon miért? Miben különbözik leginkább a személyautó az összes többitől? (azon kívül, hogy általában a legrövidebb idejű utak, vagyis a leginkább szükségtelen az automata)

    Nos, én egyetlen lényeges különbséget látok: a használók táborát.
    A személyautó a mozgási szabadságot jelenti a középosztály számára, és vezetés közben a DÖNTÉS SZABADSÁGÁT! Hogy megállok pisálni az út szélén, ha rámjön. Vagy megállok a kilátónál kicsit nézegetni a tájat. Magy megállok harapni valamit az út melletti akárminél.
    Az is A DÖNTÉS SZABADSÁGA, hogy betartom-e vasárnap délben azt a 30-az táblát, amely az útépítő munkásokat védi HÉTFŐTŐL PÉNTEKIG (de nem vasárnap! akkor ugyanis nem dolgozik SENKI)
    Vagy hogy a záróvonalon átlépve (és vissza) megelőzöm-e a traktort, amikor tisztán látható, hogy veszélytelenül meg lehet előzni. A záróvonal nem a traktorok, lovaskocsik megelőzése miatt van ott, hanem azért, hogy a 100-zal haladó személyautó ne akarja megelőzni a 80-nal haladót.

    Végül a MÉZESMADZAGRÓL pár szót.

    Olvasom itt a hozzászólások között az "automatizált autópálya" kifejezést is, meg a 200 - 300 -zal mozgó autókat, amire emberi vezetők többsége már nem képes komoly balesetveszély nélkül.
    Nos, ez a MÉZESMADZAG, amit az orrunk előtt huzigálnak.

    Az "automatizált autópálya" kifjezést én már olvastam. Volt egy könyv, még sokkal a "rendszerváltás" (=LOP-START) előtt jelent meg, nekem megvolt, de valaki elkérte, és ahogy az lenni szokott.
    A könyv: Czére Béla: Közlekedésünk az ezredfordulón.

    Az ezredforduló azóta jócskán eltelt (akárcsak az a bizonyos "két hét").
    Sem "automatizált" autópálya, sem 200+ km/óra.
    Vagyishát BIZONYOS ÉRTELEMBEN megvan az "automatizált": a pénzek beszedése meg részben a SOKSZOROS büntetési csekkek kiküldözgetése is ...

    Az is megérne egy külön diszkussziót, hogy miért SOKSZOROS az a büntetés, ha az autópályadíjat utólag róják ki?
    Egy kicsit off, de talán nem árt átgondolni: a büntetési tételek mértékének -- az okozott kárhoz viszonyítva! -- mindenképpen valamilyen fordított visoznyban kell állnia a lebukás valószínűségével (ésszerű határokon belül)
    Vagyis, ha egy cselekménynél a lebukás esélye 100%, akkor a büntetés, mint olyan, ÉRTELMÉT VESZTI! Egyszerűen ki kellene róni a 10 napos matrica árát és kész.

    Az is megérne egy diszkussziót, hogy miért szűnt meg a 4 napos matrica? Jaaaa....
    Hát azok akarják ránkerőltetni az automata autózást, akik kéjelegve fejik és tiporják az autósokat. Szerintem.

    Végül: lehet rám köpködni, hogy elgurult a gyógyszer meg hasonlókat, ha ez valakinek akkora örömöt okoz, őszintén szólva lexarom.
    De azt mindenki saját magában döntse el: hogyan változott az autósok helyzete a "rendszerváltás" óta? Mert hogy egyfolytában romlott, azt mindenki látja, aki nem hülye és nem vak.

    Az autó NEM LUXUSCIKK!
    Minden embernek, amikor nekiindul az életnek, vannak elképzelései, vágyai, álmai, van egy jövőképe. Ebben a jövőképben pedig fontos dolgok vannak: munkahelyi előrejutás, család, családi ház, AUTÓ, megfelelő szabadidő eltöltés, és még sokminden (offtopic lenne sorolgatni).

    Az autó eléggé elöl van a listán. Bár a vágyakat ELSŐ PILLANTÁSRA nehéz számszerűsíteni, ám ha belegondolunk, lényeges szempont A RANGSOROLÁS ÉS AZ ÁLDOZATVÁLLALÁS MÉRTÉKE.

    Lerövidítve:
    A rangsorolás azt jelenti, hogy a középosztály-beliek számára az egyik vágyuk elérése a másiknak a háttérbe sorolását jelenti. Egyszerre nem megy minden.
    Az áldozatvállalás pedig azt jelenti, hogy -- leegyszerűsítve! -- mennyit vagyunk hajlandók kifizetni az adott cél eléréséért, illetve milyen egyéb áldozatokat hozunk meg érte.
    Mindkét szempontból az autó (= mozgási és döntési szabadság) nagyon előkelő helyen áll. Ma Magyarországon majdnem 3 millió személyautó van, ezek többsége családi használati eszköz. Ez kb. 7 millió embert jelent. Az ország lakóinak 70%-a.
    Ha ezekhez hozzávesszük azokat is, akik szeretnék ezt az eszközt, de anyagi vagy esetleg egészségi okból nem engedhetik meg maguknak, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy az emberek több mint 90%-a ide tartozik.
    Ezeknek a fokozódó eltiprása folyik már évek óta. Áradó hazudozással, sunyin lapuló törvényhozással, maffia módszerekkel. Ez váltja ki a mérhetetlen haragomat.