SG.hu

Deciméter pontossággal irányíthatók a hatalmas óceánjárók

Az ABB újonnan tervezett, ’Azimuth’ fantázianevű vezérlőkarja - amelyet propulziós-hajtásrendszerrel működő tengerjáró hajókon alkalmaznak - elnyerte a tekintélyes "red dot" (piros pont) tervezői díjat.

Az ABB energetikai és automatizálási vállalat terméktervezés kategóriában elnyerte a "red dot" díjat az innovációs újdonságot jelentő Azimuth vezérlőkarjának köszönhetően, melynek segítségével a hatalmas tengerjáró hajók deciméter pontossággal kormányozhatók. A cég közleménye szerint az Azimuth vezérlőkar olyan precíz manőverezést tesz lehetővé, mellyel a hatalmas tengeri hajók, mint például a világ legnagyobbjának tartott 360 méter hosszú és 200 000 bruttó regisztertonna súlyú "Allure of the Seas" óceánjáró teljes, 360 fokos kört tud leírni saját tengelye körül. A technológia fontos szerepet kap majd a jövő tengeri járműveinek kormány-berendezésében. Ez az eszköz a legfontosabb a propulziós sebesség és a kormányzási szög szabályozásában az Azipod meghajtási rendszerrel működő hajók esetében, és egyike az ABB Intelligens Manőverezési Interfész rendszerének.

A hajtócsavar forgássebessége a vezérlőkar vízszintes tengely mentén történő elmozdításával szabályozható, míg a kormányzási szög a vezérlőkar függőleges tengely mentén történő elforgatásával állítható be. A vezérlőkar egyik jellemzője az állítható szögütközők - más szóval "érzékelési" pontok - beépítése a vezérlőkarba. Alakjának köszönhetően az Azimuth jól illeszkedik a tenyérbe, beállítása alapján pedig könnyen meghatározható a vezérlőkar pozíciója, ami kézzelfogható visszajelzést jelent az irányító személyzet számára. A díjnyertes berendezés olyan fokbeosztásos világítással rendelkezik, melynek fényereje maximális fokozatra állítható éjszakai vagy erős napfényben történő használat esetén.


"Az új vezérlőkar tervezésekor törekedtünk a használhatóság, és az ergonómiai tulajdonságok fejlesztésére, amely egyben növeli az eszköz használatának biztonságát is," - nyilatkozta Veli-Matti Reinikkala, az ABB Folyamatautomatizálási részlegének igazgatója. "A "red dot" díj elnyerése nagyon fontos számunkra, és azt igazolja vissza, hogy valóban sikerült egy egyedülállóan könnyen és egyszerűen működő, ember-gép közötti navigációs interfészt létrehozni, amellyel a különböző hajótípusok pontosan és kiszámíthatóan irányíthatók." A díj odaítélésében egy 37 szakértőből álló, nemzetközi csoport vett részt, hogy elbírálja és értékelje 54 ország több mint 1800 gyártója, tervezője és építésze által benyújtott pályamunkák innovációs, funkcionális, minőségi, ergonómiai, teherbírási jellemzőit és ökológiai megfelelőségét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Latvanyos. Viszont differencialis kormanyzasi lehetoseg az nincs rajta. Pedig ket pod-os hajtomu eseten lehetoseg van azonos szogben, de elleniranyban es/vagy eltero sebesseggel jaratni a hajtomuveket. Igy lehet pl. helyben megfordulni egy tengerjaroval az orrkormanyok hasznalata nelkul is. Arrol nem beszelve, hogy a legtobb hajot terkepes navigacioval vezetik, tehat be van allitva az utvonal a gps-es terkepen es a szoftver vegigviszi a hajot a kijelolt vonalon.