64
  • AgentKis
    #64
    Okosautó mi, B@+!?
  • kvp
    #63
    "kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul."

    Szerintem erdemes megnezni, hogy hol all most a technika:
    a) Repulogepek: mar vannak automata jarmuvek, a legtobb mai gep fel es leszallasa is automatikusan tortenik, ha megfelelo a repter (a legtobb gepen a ket pilota disznek van) Az amerikai hadsereg legtobb repuloje mar ember nelkuli.
    b) Hajok: A legtobb nagy hajot nem ember vezeti, hanem megadott gps koordinatak alapjan mozog. Meg a dokkolast is szamitogep vezerli. A nyugateuropai vizibuszok jo reszen mar nincs legenyseg, csak egy darab vezeto, meg a kikotest is gepek vezerlik.
    c) Teherautok: Az amerikai hadsereg (darpa) kutatasi programjanak egyik lenyeges eleme, hogy automata teherautokat epitsenek, amik kepesek utnelkuli terepen is emberi felugyelet nelkul eljuttatni a szallitmanyokat a megadott celba. Ez magasabb prioritassal rendelkezik mint a szemelyautok es amint kesz a technologia hasznalni is fogjak. Valoszinuleg ilyen jarmuvekkel kivalthatoak lesznek a varosokban jarorozo terepjarok is.
    d) Vonatok: Nyugaton mar a 80-es evek ota van automata metro es vonat. Angliaban es franciaorszagban sincs vezeto az uj vonalakon (max. biztonsagi or az utasterben), de az usa-ban sok helyen a tehervonatokon sincs ember (remote control locomotive, kanadaban 70%-ban mar ilyeneket hasznalnak a nagyobb tarsasagok). Meg a pesti 3-as metrovonal is automata volt a megnyitasa ota, a vezeto csak a kovetkezo allomas gombot nyomkodja (ha eppen mukodik a rendszer, nagyon elhanyagoltak).
    e) Valtokezelok, legiiranyitok: Az eurocontrol rendszer automatikus, a TCAS rendszerben nincs is emberi komponens. Az elmult evtizedekben az osszes europa feletti utkozes legalabb egyik resztvevoje TCAS nelkuli gep volt vagy a pilota kikapcsolta. A vasuti valtokezeles mar nagyon regota automatizalt, csak anyagi okokbol nem telepitettek mindenhova, pl. londonban sok helyen meg rendes biztositorendszer sincs (nallunk 1934 ota kotelezo), tovabba budapest nyugati palyaudvar az utolso fejpalyaudvar egesz europaban ahol meg mechanikus valtoallitas van. (mara mar muzealis, meg kellene orizni)

    Tehat jol latszik, hogy az autok kivetelevel mar mindent automatizaltak (meg a mezogazdasagi gepeket is), csak nem mindenhol eri meg automata jarmuveket hasznalni. Viszont ahogy ma meg az autoknak is csak opcionalis, ugy a tobbi kozlekedesi formanal is az, bar az eu nagyon nagy hangsulyt helyez ra, hogy a legikozlekedesben es a nagyobb hajoknak kotelezo legyen, mig a vonatoknal bizonyos sebesseg folott az. Az ember itt mar csak felugyel es a hivatalos tervek szerint europaban a jovoben minden jarmu automatikus lesz, valoszinuleg az autok kerulnek sorra legutoljara.

    Linkek:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_driverless_trains
    1985: vonat http://en.wikipedia.org/wiki/SkyTrain_(Vancouver)
    1987: vonat http://en.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway
    1998: repulo http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_collision_avoidance_system
    2002: hajo http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System
    2004: auto http://en.wikipedia.org/wiki/DARPA_Grand_Challenge
  • Tetsuo
    #62
    Pont ez az, hogy nekik sincs meg a szabadságuk.
  • caius marius
    #61
    Ez azért így elég meredek nem gondolod? Azt azért végig gondoltad, mi szükséges ahhoz, hogy te autózz? A szabadságodat biztos, hogy nem az autózás fogja elhozni.
    Az emberek 80 százaléka szerintem nem is álmodik autoról, max a mindennapi betevőről.
  • Molnibalage
    #60
    Bocs, de ennyi és ekkora baromságra már szavak nincsenek. Mikor először dumáltam veled, akkor zajvédelemről csevegtünk. Most meg mindeféle félkonteós és olyan technikai szemmel vad dologokat írsz, hogy csak röhögni és síri lehet rajta.
  • halgatyó
    #59
    Azt észre kell vennünk, hogy a jelen cikk, a többi cikk (nemcsak a SG-n) valamint A KISÉRLETEZŐK SZÁNDÉKA (ez alegfontosabb)
    kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul.

    Nem a repülőgépekről akarják elhagyni a pilótát. Nem is a léggirányítókat akarják automatára cserélni (pedig ott aztán nagy a zsongás).
    Nem a nagy hajók (pl. tankerek) teljes automatizálására mennek. Pedig arra lenne lóvé! Nomeg a pár hónapos utak unalmát is ki lehetne váltani, nem az 1-2 órás autóutak a legfárasztóbbak az embernek!

    Nem is a vonatokról akarják elhagyni a vezetőt. Sőt, még a váltókezelőket sem akarják automatával kiváltani. Pedig sokkal egyszerűbb feladat lenne, és ott több száz ember halálával járó baleseteket lehetne megelőzni.

    Nem is a kamionokról van szó. Pedig -- ahogyan ezt már itt a SG-n is felvetetteék páran -- ELŐSZÖR a nagytávolságú teherszállításban lenne igény ilyesmire!

    Neeem, ezek kifejezetten a személyautózásra mentek rá. Vajon miért? Miben különbözik leginkább a személyautó az összes többitől? (azon kívül, hogy általában a legrövidebb idejű utak, vagyis a leginkább szükségtelen az automata)

    Nos, én egyetlen lényeges különbséget látok: a használók táborát.
    A személyautó a mozgási szabadságot jelenti a középosztály számára, és vezetés közben a DÖNTÉS SZABADSÁGÁT! Hogy megállok pisálni az út szélén, ha rámjön. Vagy megállok a kilátónál kicsit nézegetni a tájat. Magy megállok harapni valamit az út melletti akárminél.
    Az is A DÖNTÉS SZABADSÁGA, hogy betartom-e vasárnap délben azt a 30-az táblát, amely az útépítő munkásokat védi HÉTFŐTŐL PÉNTEKIG (de nem vasárnap! akkor ugyanis nem dolgozik SENKI)
    Vagy hogy a záróvonalon átlépve (és vissza) megelőzöm-e a traktort, amikor tisztán látható, hogy veszélytelenül meg lehet előzni. A záróvonal nem a traktorok, lovaskocsik megelőzése miatt van ott, hanem azért, hogy a 100-zal haladó személyautó ne akarja megelőzni a 80-nal haladót.

    Végül a MÉZESMADZAGRÓL pár szót.

    Olvasom itt a hozzászólások között az "automatizált autópálya" kifejezést is, meg a 200 - 300 -zal mozgó autókat, amire emberi vezetők többsége már nem képes komoly balesetveszély nélkül.
    Nos, ez a MÉZESMADZAG, amit az orrunk előtt huzigálnak.

    Az "automatizált autópálya" kifjezést én már olvastam. Volt egy könyv, még sokkal a "rendszerváltás" (=LOP-START) előtt jelent meg, nekem megvolt, de valaki elkérte, és ahogy az lenni szokott.
    A könyv: Czére Béla: Közlekedésünk az ezredfordulón.

    Az ezredforduló azóta jócskán eltelt (akárcsak az a bizonyos "két hét").
    Sem "automatizált" autópálya, sem 200+ km/óra.
    Vagyishát BIZONYOS ÉRTELEMBEN megvan az "automatizált": a pénzek beszedése meg részben a SOKSZOROS büntetési csekkek kiküldözgetése is ...

    Az is megérne egy külön diszkussziót, hogy miért SOKSZOROS az a büntetés, ha az autópályadíjat utólag róják ki?
    Egy kicsit off, de talán nem árt átgondolni: a büntetési tételek mértékének -- az okozott kárhoz viszonyítva! -- mindenképpen valamilyen fordított visoznyban kell állnia a lebukás valószínűségével (ésszerű határokon belül)
    Vagyis, ha egy cselekménynél a lebukás esélye 100%, akkor a büntetés, mint olyan, ÉRTELMÉT VESZTI! Egyszerűen ki kellene róni a 10 napos matrica árát és kész.

    Az is megérne egy diszkussziót, hogy miért szűnt meg a 4 napos matrica? Jaaaa....
    Hát azok akarják ránkerőltetni az automata autózást, akik kéjelegve fejik és tiporják az autósokat. Szerintem.

    Végül: lehet rám köpködni, hogy elgurult a gyógyszer meg hasonlókat, ha ez valakinek akkora örömöt okoz, őszintén szólva lexarom.
    De azt mindenki saját magában döntse el: hogyan változott az autósok helyzete a "rendszerváltás" óta? Mert hogy egyfolytában romlott, azt mindenki látja, aki nem hülye és nem vak.

    Az autó NEM LUXUSCIKK!
    Minden embernek, amikor nekiindul az életnek, vannak elképzelései, vágyai, álmai, van egy jövőképe. Ebben a jövőképben pedig fontos dolgok vannak: munkahelyi előrejutás, család, családi ház, AUTÓ, megfelelő szabadidő eltöltés, és még sokminden (offtopic lenne sorolgatni).

    Az autó eléggé elöl van a listán. Bár a vágyakat ELSŐ PILLANTÁSRA nehéz számszerűsíteni, ám ha belegondolunk, lényeges szempont A RANGSOROLÁS ÉS AZ ÁLDOZATVÁLLALÁS MÉRTÉKE.

    Lerövidítve:
    A rangsorolás azt jelenti, hogy a középosztály-beliek számára az egyik vágyuk elérése a másiknak a háttérbe sorolását jelenti. Egyszerre nem megy minden.
    Az áldozatvállalás pedig azt jelenti, hogy -- leegyszerűsítve! -- mennyit vagyunk hajlandók kifizetni az adott cél eléréséért, illetve milyen egyéb áldozatokat hozunk meg érte.
    Mindkét szempontból az autó (= mozgási és döntési szabadság) nagyon előkelő helyen áll. Ma Magyarországon majdnem 3 millió személyautó van, ezek többsége családi használati eszköz. Ez kb. 7 millió embert jelent. Az ország lakóinak 70%-a.
    Ha ezekhez hozzávesszük azokat is, akik szeretnék ezt az eszközt, de anyagi vagy esetleg egészségi okból nem engedhetik meg maguknak, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy az emberek több mint 90%-a ide tartozik.
    Ezeknek a fokozódó eltiprása folyik már évek óta. Áradó hazudozással, sunyin lapuló törvényhozással, maffia módszerekkel. Ez váltja ki a mérhetetlen haragomat.
  • halgatyó
    #58
    "érved" megcáfolhatatlan.
    Innentől nem kell gondolkodni, érvelni. Elég ha hülyének felcimkézed a másikat.

    Ugyanezt csinálják a megbízóid is. Jaaaa, hogy te önszorgalomból irtod a "konteókat"? (amit te annak nevezel...)
    Hát ha ezt ingyen, önszorgalomból csinálod, akkor .... hmmm mondjuk úgy, hogy lehetnél okosabb is
    Előre! Jihád!
  • B0nFire
    #57
    Úgy látom, minden ilyen jövőbeli fejlesztőnek megvannak a ludditái, a kerékkötői, akik képesek a világ végezetéig érvelni, hogy ez vagy az az újítás miért nem praktikus, közben a való világ tudomást sem véve az aggályaikról szépen megvalósítja az utópiát.

    Minden fejlődésnek vannak előnyei és hátrányai, továbbá valamilyen módon mindig felrúgják a jól bejáratott társadalmi szokásokat, valaki elveszíti miatta a munkahelyét, cserébe meg új iparágak nőnek ki az új technológiából, így az egyensúly kábé mindig megmarad. A susztereket és a varrónőket nem láttam tüntetni, hogy a kínai könnyűiparág bedarálja őket, pedig a gyakorlatban ez történt. Nem tudnak versenyezni a tömegtermeléssel, ellenben a vásárlók 99%-a megelégszik a kínai minőséggel, ami lehet, hogy nem olyan tartós, mint a kézművesek munkái, ellenben olcsó, és mindig divatosak maradhatunk a segítségével.

    Egyetlen államnak sem érdeke, hogy plusz kiadásokat finanszírozzon a balesetek miatt, amikor azok megelőzhetőek is lennének, és azokat az erőforrásokat másra is lehetne fordítani. A tűzoldók például nagyobb kapacitással olthatnák a tüzeket, ha nem foglalná le az idejük nagy részét az autópályán a halottak autóroncsból történő kivagdalása. A túlzsúfolt traumatológiai és sürgősségi osztályokon is fellélegezhetnének kicsit.

    Annak pedig, aminek eljött az ideje, azt semmiféleképpen nem lehet feltartóztatni. Feltalálták az atombombát is, amikor elért odáig a tudomány, létezik is, és nem szeretnénk, ha be kéne vetni. A MI egyre fejlettebb, miért ne lehetne gyakorlati hasznát is venni, nem mindig csak játékra használni, mint ma a legtöbb interaktív dolgot, lásd Google glass.
  • TokraFan
    #56
    Trendkutató...haha...kvázi naplopó...
  • Nagydög
    #55
    Nem. Lattam erre egy kiserletet. Egy meretes korpalyara beallitottak egy marek autot, normalis kovetesi tavolsagot tartva. Szepen mentek korbe kulonosebb fennakadas nelkul. Ezutan kiprobaltak megroviditett kovetesi tavolsaggal. Az eredmeny egy "pulzalo" dugo. Valaki ugy erezte tul kozel kerult az elotte haladohoz, kicsit fekezett, es a fekezes vegighullamzott a teljes koron, de ugy hogy egy reszuk mar kenytelen volt megallni miatta.
  • szbende
    #54
    >Ha csak nehany alapveto szabalyt betartananak, sebesseg hatar, kovetesi tavolsag...
    Igen ezeket a számítógép be fogja tartani. Csak így sokkal kevesebb lesz az út átbocsátó képessége.

  • M2 #53
    Szerintem néhány kamera és érzékelő simán kijön annyiból, mint ma a komplett vezetőfülke (műszerek, ülések stb.). Ráadásul aztán nem kér havonta pénzeket.

    Mikor sorozatgyártásba kerül, akkora már nagyon olcsó lesz a cucc (első fuvarokon megtérül) és a központi egység lesz vagy akkora, mint egy mobiltelefon.
  • Elmin
    #52
    Ha robot kamionokról lenne szó akkor egy csomó problémát meg kell majd oldaniuk. Például ki rakja fel az árút(ha a raktáros csak kikészíti a kamion mellé mert ez a feladata), ki kötözi le, ki felel a menet közbeni rögzítés ellenőrzésért, ha kell ki húzza újra a spanifereket, ha történik egy probléma egy másik országban ki oldja meg(defekt, beázás, alkatrészhiba, baleset, árú szóródás, elmozdulás), ki ellenőrzi a javításokat, ki fogja megtankolni, hogyan védekeznek a lopások rongálások ellen, ki fogja átadni és az árú sértetlenségét bizonyítani, vagy a sérült árú dokumentálását elvégezni mindkét fél részéről.

    Ahhoz, hogy ezt mind meg tudják oldani egy elég komplex rendszert kell beépíteni a kamionba. Persze az is kérdés, hogy menyibe fog ez kerülni.
  • Szefmester
    #51
    Az öt évvel ezelőtti gépem május előtt: 3GHz-s cerka, 1GB RAm, 9550 vga, május után q6600@3GHz, 4GB RAM 3850 VGA... Mindezt úgy hogy az "előtti" gépem alkatrészeit úgy "kukáztam" össze ismerősöktől akik épp fejlesztették a gépeiket 2004 táján!

    A mai CSÚCS mobilok talán egy szinten lehetnek az 5 évvel ezelőtti belépő szintű notebookokkal, vagy netbookokkal.

    De még az is lehet hogy nem... Attól hogy két magos 1,5GHz-s CPU van a telefonodban a számítási teljesítménye még gyökkettő. És az MI-nek nem árt ha nem csak freki van hanem számítási teljesítmény is. Kíváncsi lennék a telefonodra egy régi gép ellen egy SuperPI 1M verseny keretében. ;)

    #43 : Egy durr-defekt annál a tempónál és nem két autó horpad be... A nyári hőségben meg nem egy teherautó kereket láttam előttünk (és egyszer mellettünk) cafatra durranni).
  • JL666
    #50
    mi lesz a biztosítókkal?
  • caius marius
    #49
    Az egy héttel előre rendelés szerintem nem probléma. Iparvágányok felújítása/létrehozása megint csak akarat kérdése. A rugalmatlansága szerintem csak szervezés kérdése. Mitől lenne rugalmatlan? Nem gyorsabb? Persze, ha káosz uralkodik a vasútnál akkor nem az.
  • bakvarnyu
    #48
    Nem olcsobb a vasut , csak ha nagy mennyiseget szallitattatsz (kb 10 vagontol eri meg) . Joval rugalmatlanabb ( legalabb egy hettel elore meg kell rendelni) , minden lerakonak rendelkeznie kell iparvagannyal stb stb. Ezekből kifolyólag még csak nem is gyorsabb..
  • Molnibalage
    #47
    A kb. akkor vett középkategóriás gépem ennél sokkal, sokkal durvább volt. 1.5 GHz-es CPU-m kb. 2004 táján volt, de már akkor is inkább 2GHz körüli AMD volt, pedig nem vetett fel diákként pénz...
  • Nagydög
    #46
    5 eve az atlagos PC, amint 4-8 GB-s? Haaat...

    1.5GHz dual core 2GB RAM, GPU: PowerVR SGX 544.
  • Nagydög
    #45
    "Viszont ha 300-al vagy tobbel meno autokat akarunk, ahol ez az ertek az atlagsebesseg..."

    Nem akarunk olyat. Tul sok energia megy el a legellenallas lekuzdesere, es foloslegesnek is erzem. Az ilyen nagy sebessegu kozlekedes megmarad a kotott palyas es a repules elojoganak.
  • Molnibalage
    #44
    A vonatoztatás szép dolog, csak végponton ugyanúgy kell elosztó hálózat.
  • kvp
    #43
    "Amúgy a fuvarozásra télleg a vonat lenne a legjobb"

    Konteneres szallitasnal egyebkent akar a vonat + teherauto is jarhato, csak automatizalni kell a logisztikai iranyitast es a teherautokat is, hogy ne legyen munkaidejuk, tehat ha ugy jon ki a lepes, akkor barmelyik kepes legyen ejjel 3-kor felvenni egy kontenert es azt mondjuk masnap hajnali fel 2-re leszallitani. Persze pihenes nelkul. Ilyen feladatokra pont jo egy szamitogep.

    "Most akkor ha robotótó megy mindenfele, akkor több autópálya kell vagy kevesebb"

    Bonyolultan hangzik, de azonos kapacitashoz nem kell tobb autopalya. Viszont ha 300-al vagy tobbel meno autokat akarunk, ahol ez az ertek az atlagsebesseg, akkor tobb autopalya kell, marmint hosszabb, de kevesebb sav is eleg. Peldaul robotautok eseten egy ketszer ketsavos fout elvalasztosav nelkul mar boven jo 300 km/h-as sebesseghez is (az elvalasztosavos 2x4 savos ut helyett), mert a szamitogep ugysem fog atmenni a szembejovo savba es 2 savon is siman ki tudjak kerulgetni a 90-el es a 300-al meno autok egymast.
  • Molnibalage
    #42
    Csak kis hazánkban 1000 feletti halott van és vannak sokkal rosszabb statisztikával bíró országok is. Az egész Földön az éves átlag bizony lehet 1 millió, vagy igen közel hozzá, de a több százezres nagyságrend simán belefér, ha csak extrapolálsz.
  • Molnibalage
    #41
    Inkább 10 éves, mert kétlem, hogy kétmagos 4-8 GB-os és 3D VGA-sak lennének az okostelók.
  • caius marius
    #40
    +1
  • Nagydög
    #39
    "Mert nyilván nem lehet leverni egy lakatot 1 perc alatt, ha már 1x ki akarják rabolni, ugyebár."

    Hallottal mar ironiarol? Nagyon erdekes orszag.
    B+ olyasmit tuntetsz fel egy technologia hibajakent, ami a technologia nelkul is fennall.

    "Igen, és itt meg a google autó csomagtartója szerverekkel van tele."

    Parancsolj
    A meret egy resze amugy abbol ered, hogy ez kiserleti cucc, es mint ilyen, elegge osszetakolt.

    A 25 millio az melyik kutatasodbol szarmazik? Vagy csak mondani akartal egy eleg nagy szamot? Esetleg ugyanonnan szarmazik, mint a tobb mazsa tulsuly.
    Amugy millioknak szamit-e az 1,2 millio? (2010-es adat.)

    "Amit meg ki szar le? Mert én nem. El kell tudni kerülni,"
    Ja, bocs! Megvan a problema. Szuperemberrel van dolgunk. Nem faradt, nem beteg, nem bambul el, nem csinal hulyeseget. Btw.: Jobban megbizom a Google autoban a jelenlegi allapotaban, mint a kozlekedok 70%-aban. Es ezzel az onbizalommal te nagyon is elokelo helyen szamitasz bele a 70%-ba.

  • Komolytalan
    #38
    "A robotkamionok nyilvan csak nyitott rakterrel kozlekedhetnek majd"
    Mert nyilván nem lehet leverni egy lakatot 1 perc alatt, ha már 1x ki akarják rabolni, ugyebár.

    "A zsebemben levo telefon erosebb, mint az atlagos PC konfiguracio volt 5 eve."
    Igen, és itt meg a google autó csomagtartója szerverekkel van tele. Azért ahhoz még sokat kell erősödnie a telefonodnak, hogy ezt a teljesítményt elérje.
  • Komolytalan
    #37
    "A robot autok elterjedesevel, a balesetek szama a jelenleginek a milliomod reszere fog csokkeni."
    Ja, mert autó nem marad az úton, mert senki se fogja tudni megfizetni a robotautó felárát. Jelenleg egy laza 25MFt-ról beszélünk FELÁRKÉNT.

    "Nem gondolhatod komolyan, hogy csak azert, mert annak az evi ket balesetnek, esetleg nem tudjak majd teljes mertekben megnyugtatoan megtalalni a feleloset, inkabb visszaallitjak a regi rendszert, ahol milliok haltak meg evente az utakon."
    Jelenleg se halnak meg milliók. Nem régi rendszer visszaállításáról beszélünk, hanem arról, hogy KÖTELEZŐ lesz-e a robotautó. Mert anélkül ki a f.sznak kell? Jó, neked kell, de neked sose lesz annyi pénzed, hogy megvehess egyet, mert egy porbafingó kis senki vagy. Kell talán a szállítmányozó cégeknek? Nem, nem kell, mert a járművenként 25MFt úgy, hogy sofőr ugyanúgy kell bele, az nem vonzó. Még ha sofőr nem kéne bele, akkor se lehet ennyi pénzt megtakarítani a sofőr bérén. Kell a magánfelhasználóknak? Nem, mert a feléért járnak mindenhová taxival, ha utálnak vezetni. De még ha olcsóbb is lenne, akkor is ott az a több mázsa pluszsúly, és a plusz légellenállás, ami megakadályoz bármiféle fogyasztás spórolást. Akkor meg kinek kell?

    "A fogyasztas csokkenes,"
    Ami nem létezik.

    "es a balesetek szamanak drasztikus csokkenese"
    Amit meg ki szar le? Mert én nem. El kell tudni kerülni, és ha normálisan vezetsz, el is tudod kerülni. A virágcserepekre se teszünk androidos szárnyakat, hogy nehogy valaki fejére essen.
  • Nagydög
    #36
    Ize... A "vadolt" az "vazolt" akart lenni.
  • Nagydög
    #35
    A robotkamionok nyilvan csak nyitott rakterrel kozlekedhetnek majd, mig a mostani soforos megoldas teljesen vedett az altalad vadolt tamadasok ellen.
  • Nagydög
    #34
    "Egy izom számítógép, 5-10-15 szenzor, kb 1000 W fogyasztással. "

    Ti konkretan ataludtatok az utobbi 20 evet? A zsebemben levo telefon erosebb, mint az atlagos PC konfiguracio volt 5 eve.
    Es azert kamionbol sokkal tobbet lehet eladni mint balnamercibol, megha olyan meno modon okobalos hangzasa is van az "ugyis csak a gazdagok" szovegeknek.
  • Komolytalan
    #33
    "És mi van, ha defektes lesz a teherautó vagy apróbb műszaki gond van"
    Mondok jobbat: kifekszik elé egy ember, a másik meg kirámolja, míg áll a robotverda.
  • duke
    #32
    "És miből gondolod, hogy ennyire biztonságos lesz a rendszer...?"

    A balesetek 99.999%-a az emberek butasaga, eroszakosaga, figyelmetlensege miatt tortenik. Ha csak nehany alapveto szabalyt betartananak, sebesseg hatar, kovetesi tavolsag, gyalogatkelo megkozelites, zarovonal, mar akkor is tizedere csokkenne a balesetek szama. Ezeket egy szamitogep hiba nelkul megoldana, meg kulonosebb intelligencia sem kene hozza. Es akkor ott van meg, a szamitogepek nagysagrendileg jobb reakcio ideje, es hogy az autok kommunikalnanak egymassal. Ezenkivul a kozponti forgalom iranyito szamitogep, mar jo elorre megakadalyozna a veszelyes forgalmi szituaciok kialakulasat. Szerintem nem ketseges, hogy mar kezdeteknel is, a balesetek szama, kb a repulogep szerencsetlensegek szamara csokene.
  • duke
    #31
    "És a forgalom szervezés szemponjából elég érdekes, hogy ez hogyan képzeled el? Mert az autópályákon normál fogalom mellett van minimum sebesség..."

    Hatvannal most is lehet menni, de az valoszninu, hogy par szabalyt meg kell majd valtoztatni, lehet hogy majd ez is valtozik.
  • NEXUS6
    #30
    A cikkhez visszatérve, a Merdzsó főmuftija nem kamilyonokról, hanem az 500-as bálnamerci utódjáról haluzik.
    Ergo nem az ecceri árufuvaros söfőröket akarja földönfutóvá tenni, hanem a kőgazdag emberkék seggét kinyalni, ha elmennek esetleg diszkózni és iszik vagy vezet-et jáccanak, mert ugyan még soförre nem futja, de luxuskocsira már igen. Vagy gyerkőc elkéri-cseni apuci kocsiját, és ne diszkóbaletesetezzenek a végén.
    Értem?

    Amúgy a fuvarozásra télleg a vonat lenne a legjobb (+log központ, + kisteher kiszállít), persze hatékonyan dolgoznak rajta, hogy az autópályák építése mellett a vasút szépen sorvadjon csak el.
    De ami itt 1-2 reálisabban gondolkodó emberkétől elhangzott az kb a valóság. 2020-ban télleg max bálnamerdzsóban lesz "részegen-kiviszmajhaza" autómata, és nem az éppen hogy csődbe nem menő török fuvarozó 15 éves Scania-ján.

    Technikailag meg nézzük meg mi is kell egy ilyen rendszerhez? Egy izom számítógép, 5-10-15 szenzor, kb 1000 W fogyasztással. Nos ezt nem egy villanykocsiba építik be a közeljövőben az biztos.

    2020-ban talán, ismétlem talán lesz olyan szinten az elektronika, hogy ennek a rendszernek a fogyasztása nem fogja elvinni azt, amit esetleg megspórol az optimalizált vezetési stílussal. Persze mégegyszer, bálnaberci gazdáját nem a nagyszemű, puhaszőrű fókabébik, meg a pandák kipusztulása érdekli a legjobban, max a szöke kékszemű bombázó barátnőjét, az anyósülésen, mert ő viszont nyomja a gázt, ami belefér, mert megteheti.
  • duke
    #29
    "Ezt azert gondold at! Akarsz 50-nel poroszkalo kamionokat a kozutakra? Ellenben ugyanaz az auto ugyananyi ido alatt ket fuvart is teljesithet, ami mar jelentos megtakaritas."

    Valoszinuleg lesz olyan megoldas is, de az is csak a robotjarmuvek oldalara billenti a merleget.
    Es miutan az emberek ugyszinten robotjarmuvekben fognak ulni, ezert a vezetessel egyaltalan nem foglalkoznak majd, tehat mindegy lesz nekik, hogy ki, vagy mi mennyivel megy korulotuk az utakon.
  • Nagydög
    #28
    Khmmm... Ott gurul az orrod elott a videoban. Eppen az elobb ment egy auto reklam itt mellettem a teveben. Teljesen szimpla auto, parkolo automatikaval. A masik savelhagyas, holtterfigyeles, mozgo targyak figyelese(akarmit is jelentsen az). Es par eve meg mosolyogtam a DARPA robotauto versenyen. A franc se gondolta, hogy ekkorat fognak lepni ennyi ido alatt.
  • bmw
    #27
    Ez meg nagyon a tavoli jovo...
    Addig meg ugyis sokan vagyunk ...
  • caius marius
    #26
    Azért az elég szánalmas, hogy még mindig a kamionokban látják a jövőt, holott a vasúti közlekedés lényegesebb olcsób, gyorsabb, megbízhatóbb és kevésbé környezetromboló hatású.
    Nem mellékesen, szvsz lényegesen könnyebb lenne automatizálni.
  • Molnibalage
    #25
    És miből gondolod, hogy ennyire biztonságos lesz a rendszer...?