MTI
Menekülnek a lengyel elektronikus útdíjfizetés elől
Mintegy 30-80 százalékkal visszaesett a kamionforgalom a lengyelországi magántulajdonú autópályákon az elektronikus útdíjszedő rendszer júliusi bevezetése óta - írta a Rzeczpospolita című lengyel lap.
Az új szabályok szerint minden sofőrnek, aki 3,5 tonnát meghaladó haszongépjárművel vagy kilencnél több személyt szállító gépjárművel útdíjköteles hálózaton közlekedik, a Viatoll elektronikus útdíjszedő rendszert kell használnia. A kamionsofőrök emiatt tömegesen kerülik el a magántulajdonú autópályákat. Míg az állami autópályákon a Viatoll rendszer kilométerenként 35 groszba (kb. 24 forint) kerül, addig egyes magántulajdonú sztrádákon akár háromszor ennyit is kérnek érte, ami már elviselhetetlen a kamionosok számára.
A legnagyobb visszaesés az A1-es autópálya Gdansk-Grudziadz közötti 90 kilométeres szakaszán figyelhető meg, de jelentős a forgalomcsökkenés a Katowice-Krakkó közötti 60 kilométeres A4-esen és a Konin-Nowy Tomysl közötti 150 kilométeres A2-esen is. A lengyel autópálya-felügyelőség az alternatív utakon elhelyezett, a kamionok forgalmát tiltó táblákkal próbálja elejét venni a további "dezertálásoknak". Szakemberek szerint azonban a kamionsofőrök menekülése az autósztrádákról átmeneti jelenség. Hamarosan rájönnek, hogy az autópályákat használva időt és üzemanyagot takarítanak meg.
Mikolaj Karpinski, az infrastruktúráért felelős minisztérium szóvivője szerint a kamionsofőrök az elektronikus útdíjszedő rendszer bevezetése után más országokban is hasonlóképpen reagáltak. Mint mondta, a tárca három hónapos megfigyelési és elemzési időszak után dönt arról, hogy mely alternatív utakat teszi díjkötelessé.
Az új szabályok szerint minden sofőrnek, aki 3,5 tonnát meghaladó haszongépjárművel vagy kilencnél több személyt szállító gépjárművel útdíjköteles hálózaton közlekedik, a Viatoll elektronikus útdíjszedő rendszert kell használnia. A kamionsofőrök emiatt tömegesen kerülik el a magántulajdonú autópályákat. Míg az állami autópályákon a Viatoll rendszer kilométerenként 35 groszba (kb. 24 forint) kerül, addig egyes magántulajdonú sztrádákon akár háromszor ennyit is kérnek érte, ami már elviselhetetlen a kamionosok számára.
A legnagyobb visszaesés az A1-es autópálya Gdansk-Grudziadz közötti 90 kilométeres szakaszán figyelhető meg, de jelentős a forgalomcsökkenés a Katowice-Krakkó közötti 60 kilométeres A4-esen és a Konin-Nowy Tomysl közötti 150 kilométeres A2-esen is. A lengyel autópálya-felügyelőség az alternatív utakon elhelyezett, a kamionok forgalmát tiltó táblákkal próbálja elejét venni a további "dezertálásoknak". Szakemberek szerint azonban a kamionsofőrök menekülése az autósztrádákról átmeneti jelenség. Hamarosan rájönnek, hogy az autópályákat használva időt és üzemanyagot takarítanak meg.
Mikolaj Karpinski, az infrastruktúráért felelős minisztérium szóvivője szerint a kamionsofőrök az elektronikus útdíjszedő rendszer bevezetése után más országokban is hasonlóképpen reagáltak. Mint mondta, a tárca három hónapos megfigyelési és elemzési időszak után dönt arról, hogy mely alternatív utakat teszi díjkötelessé.