Berta Sándor

Vajon tanulnak a cégek az adatvédelmi botrányokból?

Az elmúlt néhány hétben számos adatvédelmi botrányról tudósított a sajtó és szinte kivétel nélkül mindegyik ügy nagy felháborodást váltott ki. A kérdés csak az, tanulnak-e a piac szereplői az esetekből vagy sem?

Frank Rieger, a Chaos Computer Club (CCC) biztonsági szakértője, és egy kommunikációs biztonsági cég műszaki kérdésekért felelős ügyvezetője szerint az Apple, a Google, a Sony és a TomTom ügye várhatóan megváltoztatja az eddigi gyakorlatot és talán a cégek is rádöbbennek, hogy ezek az adatgyűjtések nem mehetnek tovább. Ráadásul, biztosítaniuk kellene végre a megkapott információk biztonságos tárolását is.

"Az ismertté vált esetek egyértelműen a különböző társaságok arrogáns adatkezelési gyakorlatára világítottak rá. Ezek a cégek ugyanis szeretik elvenni az információinkat, de ők maguk nem akarnak nyitottak lenni. Az Apple csak a jéghegy csúcsa, de a Google, a TomTom is elveszítheti az emberek bizalmát. Arra a kérdésre, hogy mit tud ma egy okostelefon a tulajdonosáról, elég nehéz válaszolni. A rajta tárolt vagy továbbított adatok ugyanis gyakorlatilag emberek egész életét ölelik fel, tartalmazzák a tartózkodási helyüket, a kereséseiket, a címeiket, a beszélgetéseiket, a rövid szöveges üzeneteiket, a webes hívásaikat, vagyis gyakorlatilag mindent. Éppen ezért nagy a felháborodás és ezért van akkora igény a megfelelő szintű adatvédelemre. Technikai értelemben korrektnek tartom az Apple reakcióját, ugyanakkor az egész dolog nagy bizalomvesztést okozott. Az események rávilágítottak a vállalat arroganciájára" - jelentette ki az internet-aktivista.


Frank Rieger

Frank Rieger közölte: a felhasználók többsége pontosan tisztában van azzal, hogy az állam és a különböző cégek nagyon is sok adatot tárolnak róluk. Ennek ellenére, sok embert sokkol az, amikor szembesül azzal, hogy mennyit tudnak róla és a szokásairól. Az összegyűjtött adatokból nem feltétlenül lehet összeállítani valakinek a profilját. Nagyon sok függ attól, hogy ki és milyen információkat ad meg magáról a különböző portálokon, s egyáltalán milyen oldalakat látogat rendszeresen. Ugyanakkor a Google korábban kijelentette: célja "az integrált életmenedzsment" megvalósítása. Mindez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a telefonunk megsejti majd, hogy kit akarunk felhívni és különböző javaslatokat fog tenni, az ajánlatok között pedig reklámok is lesznek.

Mindez egy nagyon is valóságos jövőkép a számítógépekről, amelyek az életünkön keresztül elkísérnek minket. De nem egy barátságos sci-fi intelligencia lesznek, amiben megbízhatunk, hanem egy hirdetésekkel finanszírozott online szolgáltatás, amely kiértékeli és értékesíti az adatainkat.

"Az információkkal dolgozó szolgáltatásoknak érdekük, hogy egyre több adatot adjunk meg magunkról. Ettől függ ugyanis egyrészt az értékük, másrészt a hirdetéseladási hatékonyságuk. Az Apple, a Sony, a TomTom és a Google ügye sok embert elgondolkoztatott. A piac szereplőinek magyarázkodniuk kell és meg kell kísérelniük visszanyerniük a felhasználók bizalmát, vagyis nem vagyok teljesen pesszimista, inkább azt látom, hogy új szociális szokások alakulnak ki és a vállalatok egy új piacot látnak a magánéletben. Fontos, hogy - a felhasználók javára - helyreálljon a piaci egyensúly, s ne az óriáscégek vagy a kormányok diktáljanak. Most már a politikának is foglalkoznia kell ezekkel a kérdésekkel" - hangsúlyozta végül a Chaos Computer Club munkatársa.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sanyicks #4
    NEM tanulnak. Közvetve igen, a profitkiesésből. Csak a profit számít(emberélet sem számít) semmi más, ez szép világunk alapja.
  • bigjoe #3
    NEM
  • NEXUS6 #2
    Szerintem feltétlenül fognak tanulni ebből a cégek. A világ sokkal jobb lesz.
    Úgy értve könnyebben elbukhat egy cég, ha nem figyel. Mert a másik szépen 1-2 ezer $-ért felbérel egy üzbegisztáni hákker csoportot és volt gúgli nincs gúgli.
    Ez lesz végre a dinamikus, kockázatot is vállaló menedzserek paradicsoma, akik mernek a szájbörwórfér eszközeivel élni, alig várom már!
  • BHB #1