Berta Sándor
Nem tart a Google támadásától a Groupon alapítója
Andrew Mason, az internetes cég létrehozója és egyben vezetője nem igazán tart a webes konszerntől és meglehetősen furcsának tartja, hogy a Groupon miként lehet mindössze két évvel az alapítása után szinte monopolhelyzetben.
Az egyéneknél egy közösség tagja jóval olcsóbban tud vásárolni, ismerték fel az Egyesült Államokban már évekkel ezelőtt jónéhányan, és alapítottak céget az ötletre. Ezek közül a Groupon.com vált a legnagyobbá, nemrég utasították vissza a Google hatmilliárd dolláros felvásárlási ajánlatát. A cég vezetője Andrew Mason, aki szerint a hasonló üzleti modellen alapuló vállalatoktól, elsősorban a Letsbuyit.com-tól az különbözteti meg a Groupont, hogy inkább helyi szolgáltatónak tekinthető.
A Letsbuyit.com és más társaságok problémája az volt, hogy a nagy kereskedelmi cégekkel, például az Amazonnal és a Wal-Marttal akartak konkurálni. Emellett gondot okozott az is, hogy a hardverkereskedelemben már így is csak nagyon kis mértékben lehetett csökkenteni az árakat. Ezzel szemben az ő esetükben például egy étterem minden további nélkül akár nagyobb akciót is hirdethet csak azért, hogy az embereket az asztalaihoz csábítsa.
"Napjainkban már elképzelhetetlen az élet az elektronikus kereskedelem nélkül. Az Amazon megváltoztatta az áruk megvásárlásának módját. Mi ugyanezt szeretnénk elérni helyi szinten is. A cél, hogy a Groupon nélkül a gazdasági élet elképzelhetetlen legyen. Eddig az üzletünk nagyon egyszerűen működött: naponta elküldtünk egy e-mailt a város minden lakójának. Az elmúlt félévben arra törekedtünk, hogy az ajánlatainkat személyre szabottá tegyük, hogy mindenki kiválaszthassa közülük a számára fontosakat. Tehát a technológia abban is segít, hogy a felhasználók tapasztalatait és a kereskedőpartnereink lehetőségeit egyaránt bővítsük" - jelentette ki Andrew Mason.
A szakember hangsúlyozta: a regionális terjeszkedés továbbra is fontos a számukra. Egyre több városba fognak eljutni, ahol pedig már jelen vannak, ott még több ajánlatot akarnak kínálni az embereknek. Azt szeretnék, hogy az ügyfeleik minden egyes alkalommal a Grouponra gondoljanak, amikor elhagyják az otthonukat. Ezt elsősorban olyan új szolgáltatásformákkal érnék el, amikkel éppen most kísérleteznek, de, hogy mindez miként néz ki, azt Mason nem árulta el.
A cég szinte a kezdetektől nyereséges volt, az alapító szerint ez az alkalmazott üzleti modellnek köszönhető. Nincs szükségük raktárakra és nagyon célzottan építik fel az üzletüket. Elmennek egy városba, felépítik a rendszert, majd máris mennek a következő településre. Az általuk kínált szolgáltatásra nagy igény van, ezt bizonyítja, hogy a regisztrált Groupon-tagok száma robbanásszerűen nő és a helyi kereskedők is folyamatosan keresik őket. Mindez nem úgy működik, mint a Twitter vagy a Facebook esetében, ahol utólag kell kitalálni az üzleti modellt, a tranzakció a Groupon működésének központi eleme.
"Egyelőre még nem dőlt el, hogy miként fogunk növekedni. Alapvetően olyan csapatokat keresünk, amelyek kiismerik magukat egy helyi piacon. Érdekes módon a különböző országok gazdaságai között több a hasonlóság, mint a különbség. Sok amerikai módszerről azt hittük, hogy nem fog működni például Németországban, de rá kellett jönnünk, hogy ez nem így van. Általában inkább működésbeli, mint kulturális különbségek vannak."
"Nem szabad alábecsülni a helyi üzletek jelentőségét. Az emberek bevételük 80 százalékát az otthonuktól számított 4 kilométer sugarú körön belül költik el, ez is az egyik oka annak, hogy mi miért növekszünk ilyen gyorsan. A mi üzleti modellünk a mindennapos dolgokba is beépíthető, így biztosíthatjuk, hogy ügyfeleink rendszeresen visszajárjanak hozzánk. Csak az Egyesült Államokban 15 millió lokális piacú cég van, egy Chicago méretű városban kereken 10 000 vállalat működik, így eltart egy ideig, amíg valaki mindegyikkel kapcsolatba kerül" - tette hozzá a Groupon első embere.
Mason leszögezte: a konkurensek jobb ajánlatait több módon is igyekeznek kivédeni. Egyrészt vannak azok a társaságok, amelyek lemásolják a Groupon üzleti modelljét. Ezeket csak úgy tarthatják maguk mögött, ha a tagjaiknak a legjobb kedvezményeket és a legvonzóbb ajánlatokat kínálják. Ha valaki egy jobb ötlettel rukkol elő, akkor az természetesen fenyegetést jelent. De fontos, hogy soha dőljenek hátra elégedetten és továbbra is innovatívak maradjanak, mert ha nem így működnek, akkor a regisztrált tagok idővel elvándorolnak. Erre sok példa akadt a közelmúltban, elég csak a MySpace esetére gondolni. A cég egy idő után nem foglalkozott a termékével és ezzel kinyitotta az ajtót a konkurensei, elsősorban a Facebook előtt. Mason szerint ez velük is bármikor megtörténhet.
"Mi nagyon gyorsan növekedtünk, mert egy olyan környezetből érkeztünk, ami ezt lehetővé teszi. S nem mi leszünk az utolsók, akiknek ez sikerült. Higgyenek nekem, a piacon még mindig extrém verseny van és elsősorban azzal foglalkozom, hogy a Groupon valamikor az internet legnagyobbjai közé tartozzon. Nem beszélünk az egyes piaci szereplőkről, a saját erősségeinkre kell összpontosítanunk. Ha veszítünk, akkor az a saját hibánkból történik majd és nem a konkurencia miatt. A közel egymilliárdos tőkeinjekciónk egy része a nemzetközi terjeszkedésünkre megy el, míg a másik részét a technológiákra fordítjuk. Emellett a munkatársaink is kapnak némi pénzt. Mindez azt biztosítja, hogy a teljes csapatunk a vállalat hosszú távú céljaira összepontosítson. Középtávon szeretnénk eljutni a tőzsdére, de erről még nem döntöttünk" - zárta le a beszélgetést Andrew Mason.
Az egyéneknél egy közösség tagja jóval olcsóbban tud vásárolni, ismerték fel az Egyesült Államokban már évekkel ezelőtt jónéhányan, és alapítottak céget az ötletre. Ezek közül a Groupon.com vált a legnagyobbá, nemrég utasították vissza a Google hatmilliárd dolláros felvásárlási ajánlatát. A cég vezetője Andrew Mason, aki szerint a hasonló üzleti modellen alapuló vállalatoktól, elsősorban a Letsbuyit.com-tól az különbözteti meg a Groupont, hogy inkább helyi szolgáltatónak tekinthető.
A Letsbuyit.com és más társaságok problémája az volt, hogy a nagy kereskedelmi cégekkel, például az Amazonnal és a Wal-Marttal akartak konkurálni. Emellett gondot okozott az is, hogy a hardverkereskedelemben már így is csak nagyon kis mértékben lehetett csökkenteni az árakat. Ezzel szemben az ő esetükben például egy étterem minden további nélkül akár nagyobb akciót is hirdethet csak azért, hogy az embereket az asztalaihoz csábítsa.
"Napjainkban már elképzelhetetlen az élet az elektronikus kereskedelem nélkül. Az Amazon megváltoztatta az áruk megvásárlásának módját. Mi ugyanezt szeretnénk elérni helyi szinten is. A cél, hogy a Groupon nélkül a gazdasági élet elképzelhetetlen legyen. Eddig az üzletünk nagyon egyszerűen működött: naponta elküldtünk egy e-mailt a város minden lakójának. Az elmúlt félévben arra törekedtünk, hogy az ajánlatainkat személyre szabottá tegyük, hogy mindenki kiválaszthassa közülük a számára fontosakat. Tehát a technológia abban is segít, hogy a felhasználók tapasztalatait és a kereskedőpartnereink lehetőségeit egyaránt bővítsük" - jelentette ki Andrew Mason.
A szakember hangsúlyozta: a regionális terjeszkedés továbbra is fontos a számukra. Egyre több városba fognak eljutni, ahol pedig már jelen vannak, ott még több ajánlatot akarnak kínálni az embereknek. Azt szeretnék, hogy az ügyfeleik minden egyes alkalommal a Grouponra gondoljanak, amikor elhagyják az otthonukat. Ezt elsősorban olyan új szolgáltatásformákkal érnék el, amikkel éppen most kísérleteznek, de, hogy mindez miként néz ki, azt Mason nem árulta el.
A cég szinte a kezdetektől nyereséges volt, az alapító szerint ez az alkalmazott üzleti modellnek köszönhető. Nincs szükségük raktárakra és nagyon célzottan építik fel az üzletüket. Elmennek egy városba, felépítik a rendszert, majd máris mennek a következő településre. Az általuk kínált szolgáltatásra nagy igény van, ezt bizonyítja, hogy a regisztrált Groupon-tagok száma robbanásszerűen nő és a helyi kereskedők is folyamatosan keresik őket. Mindez nem úgy működik, mint a Twitter vagy a Facebook esetében, ahol utólag kell kitalálni az üzleti modellt, a tranzakció a Groupon működésének központi eleme.
"Egyelőre még nem dőlt el, hogy miként fogunk növekedni. Alapvetően olyan csapatokat keresünk, amelyek kiismerik magukat egy helyi piacon. Érdekes módon a különböző országok gazdaságai között több a hasonlóság, mint a különbség. Sok amerikai módszerről azt hittük, hogy nem fog működni például Németországban, de rá kellett jönnünk, hogy ez nem így van. Általában inkább működésbeli, mint kulturális különbségek vannak."
"Nem szabad alábecsülni a helyi üzletek jelentőségét. Az emberek bevételük 80 százalékát az otthonuktól számított 4 kilométer sugarú körön belül költik el, ez is az egyik oka annak, hogy mi miért növekszünk ilyen gyorsan. A mi üzleti modellünk a mindennapos dolgokba is beépíthető, így biztosíthatjuk, hogy ügyfeleink rendszeresen visszajárjanak hozzánk. Csak az Egyesült Államokban 15 millió lokális piacú cég van, egy Chicago méretű városban kereken 10 000 vállalat működik, így eltart egy ideig, amíg valaki mindegyikkel kapcsolatba kerül" - tette hozzá a Groupon első embere.
Mason leszögezte: a konkurensek jobb ajánlatait több módon is igyekeznek kivédeni. Egyrészt vannak azok a társaságok, amelyek lemásolják a Groupon üzleti modelljét. Ezeket csak úgy tarthatják maguk mögött, ha a tagjaiknak a legjobb kedvezményeket és a legvonzóbb ajánlatokat kínálják. Ha valaki egy jobb ötlettel rukkol elő, akkor az természetesen fenyegetést jelent. De fontos, hogy soha dőljenek hátra elégedetten és továbbra is innovatívak maradjanak, mert ha nem így működnek, akkor a regisztrált tagok idővel elvándorolnak. Erre sok példa akadt a közelmúltban, elég csak a MySpace esetére gondolni. A cég egy idő után nem foglalkozott a termékével és ezzel kinyitotta az ajtót a konkurensei, elsősorban a Facebook előtt. Mason szerint ez velük is bármikor megtörténhet.
"Mi nagyon gyorsan növekedtünk, mert egy olyan környezetből érkeztünk, ami ezt lehetővé teszi. S nem mi leszünk az utolsók, akiknek ez sikerült. Higgyenek nekem, a piacon még mindig extrém verseny van és elsősorban azzal foglalkozom, hogy a Groupon valamikor az internet legnagyobbjai közé tartozzon. Nem beszélünk az egyes piaci szereplőkről, a saját erősségeinkre kell összpontosítanunk. Ha veszítünk, akkor az a saját hibánkból történik majd és nem a konkurencia miatt. A közel egymilliárdos tőkeinjekciónk egy része a nemzetközi terjeszkedésünkre megy el, míg a másik részét a technológiákra fordítjuk. Emellett a munkatársaink is kapnak némi pénzt. Mindez azt biztosítja, hogy a teljes csapatunk a vállalat hosszú távú céljaira összepontosítson. Középtávon szeretnénk eljutni a tőzsdére, de erről még nem döntöttünk" - zárta le a beszélgetést Andrew Mason.