SG.hu

Európára koncentrálnak a kínai okostelefon-gyártók

A Realme, az Oppo és a Honor szebbnél szebb készülékeikkel a Samsung és az Apple kihívója kíván lenni a kontinensen.

A kínai okostelefon-gyártók fokozzák erőfeszítéseiket, hogy erősebben megvethessék a lábukat Európában, és javítsák részarányukat a magasabb árrésű prémium szegmensben. A Realme, a világ egyik leggyorsabban növekvő márkája a következő három évben több mint kétszeresére kívánja növelni piaci részesedését a kontinensen. A sencseni székhelyű cég az elemzők szerint 2020-tól tavalyig 275 százalékkal növelte európai eladásait, és a következő három-öt évben 4 százalékról 10 százalék fölötti piaci részesedést akar elérni. Jelenleg a kontinens negyedik legnagyobb beszállítója, és a Counterpoint Research kutatása szerint 2021-ben a leggyorsabbként érte el 100 millió készülék leszállítását globálisan, és ötödikként érte el tavaly a 200 milliót, mindezt egy lassuló okostelefon-piacon.

"Ha a Realme sikereket érhet el az európai piacon, abból az egész márkánk profitálhat, és globálisan is segíteni fogja az eladásainkat." - mondta Francis Wong, a vállalat marketingvezetője. "Az egész stratégiánk az, hogy az alacsony szintről indulunk, és felfelé haladunk.” Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy az Apple-hez és a Samsunghoz hű európai vásárlóknak való értékesítéssel járó marketingköltségek több mint tízszer magasabbak, mint Indiában, a vállalat 2018-as indulása utáni első nagyobb piacán.

Az európai fogyasztók kevésbé ismerik a kínai márkákat, és kevésbé törődnek az ár-érték aránnyal, ami azt jelenti, hogy a vállalat növekedése eddig lassabb volt a kontinensen, mint más piacokon, ahol néhány év alatt megduplázta, megháromszorozta vagy megnégyszerezte eladásait - tette hozzá. "Hozzászoktunk a gyors növekedéshez. Így miután Európába jöttünk, rájöttünk, hogy ez a piac nem olyan könnyű, mint ahogyan azt elképzeltük” - mondta Wong.


A Counterpoint adatai szerint az Apple és a Samsung még mindig dominál Európában, különösen a prémium kategóriában. Az idei második negyedévben a 700 dollárnál drágább telefonok 94 százalékát ez a két cég adta el. Az utolsó külső kihívó, amely az európai prémiumpiac közel 10 százalékát tudhatta magáénak, a Huawei volt, amely gyorsan növelte részesedését, de fokozatosan kiszorult az amerikai szankciók és egyes országokban 2020-tól bevezetett 5G-hálózati eszközeinek használatára vonatkozó tilalmak miatt.

A Realme az Oppo mellékágaként indult, amely maga is a BKK elektronikai konszern tulajdonában lévő márka volt. A Dongguan központú konglomerátum hozta létre a Vivo és a Oneplus telefongyártókat is. Az Oppo - amely az eladások alapján a világ negyedik legnagyobb gyártója - növekedése egy a Nokiával folytatott szabadalmi jogvita miatt 2021-ben megtorpant, mert több éves visszavonulásra kényszerült a kontinensről. Idén azonban a kínai okostelefon-gyártók újabb erőfeszítéseket tesznek az európai eladások fellendítésére, mivel lehetőséget látnak arra, hogy új technológiákkal - például összehajtható készülékekkel, fejlett kamerákkal és szupergyors töltőkkel - piaci részesedést raboljanak.

"Európa nagyon nyitott hozzáállást mutat mind az összecsukható, mind a flipes készülékek fogadására. Ez nagy esélyt jelent nekünk” - mondta Tony Ran, a sencseni székhelyű Honor európai elnöke, hozzátéve, hogy a kontinens a vállalat legfontosabb Kínán kívüli piaca. A második negyedévben a Honor megelőzte a Samsungot, és ezzel vezetővé vált az összecsukható okostelefonok terén Nyugat-Európában, miután az előző negyedévben az összesített európai piaci részesedést tekintve is bekerült az első öt cég közé. Tony Ran elmondta, hogy a vállalat online áruházában az összecsukható telefonok európai vásárlóinak 60 százaléka a Samsung vagy az Apple készülékek „duopóliumáról” váltott. A Honor zászlóshajójának számító Magic V3 összecsukható telefont 2000 euró körüli áron kínálják, ami összevethető az 1 TB-os tárolóval rendelkező iPhone 16 Pro Max 1 979 eurós árcédulájával.


Eközben az Oppo a múlt hónapban közölte, hogy Európában is piacra dobja Find X8-as zászlóshajó sorozatát, ami a márka visszatérését jelenti. Billy Zhang, a tengerentúli marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős elnök elmondta, hogy az Oppo "eltökélt” amellett, hogy hosszú távon gondoljon az európai piacra. A kihívások ellenére reméli, hogy a fogyasztók lassan hozzászoknak az Oppo márkához. „Az első lépés mindig fájdalmas” - mondta.

A Xiaomi sokáig a kontinens legkelendőbb telefongyártója volt az Apple és a Samsung mögött, és az IDC adatai szerint 2024 harmadik negyedévében szintén növelte részesedését a prémiumpiacon, 4,3 százalékra a tavalyi év azonos időszakában mért 2,7 százalékról. Kelet-Európában a korábban alacsonyabb árkategóriájú kihívók, például az Afrikában meghatározó kínai gyártó, a Transsion is jelentősen növelte középkategóriás eladásait.

Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a kínai gyártók az elmúlt években nehezen tudták 4 százalék fölé tornászni európai piaci részesedésüket, miközben agresszív marketingkampányokra - többek között olyan nagy sportesemények szponzorálására, mint a Bajnokok Ligája vagy a francia teniszbajnokság, a Roland Garros - hatalmas összegeket költöttek. A Realme piaci részesedésének növekedését az oroszországi eladások segítették, miután a Samsung és az Apple az ukrajnai teljes körű inváziót követően kivonult. „Nyugat-Európa esetében sok pénzt fektetnek be a márkaismertség kiépítésébe, de nem látnak sok pozitív hozadékot” - mondta Will Wong, az IDC elemzője.

Az okostelefon-gyártók azzal érvelnek, hogy az olyan fejlett piacokon, mint Európa elért presztízs segíthet nekik más csúcskategóriás piacokon, például Japánban, Ausztráliában és az Egyesült Államokban, és meggyőzheti a szolgáltatókat, hogy kínai telefonokat értékesítsenek ezekben a régiókban. "Tényleg hosszú távú perspektívából kell gondolkodnunk” - mondta Ran a Honor-tól. „Ha egyszer sikerül itt áttörnünk, akkor bárhol megcsinálhatjuk.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!