Napi Online
Online vásárt rendeznek a legismertebb galériák
Jócskán átalakulhat a nemzetközi művészeti vásárok világa, ha sikeresnek bizonyul az a kizárólag online rendezendő vásár, amelyet VIP Art Fair néven tartanak meg az alapítók jövő januárban. A VIP megjelölés nemcsak annyiban jogos, mert a virtuális vásárlási lehetőséget a világ legelismertebb kortársgalériái teremtik meg, hanem annyiban is, hogy a neten nézelődőkből is csak akkor lehet vevő, ha birtokába kerülnek egy, a galériák által kiadott VIP-kártyának.
Az ötlet James és Jane Cohan New York-i műkereskedőké, akik barátaik, az internetes vállalkozásokban érdekelt Jonas és Alessandra Almgren házaspár segítségével hozzák létre az online-vásárcsarnokot, ahol a galériák virtuális standot bérelhetnek - mint James Cohan az artinfónak adott interjújában elmondta, a saját online-felületek ára 5-20 ezer dollár között lesz, mérettől függően. A húszezer dolláros bérleti díj körülbelül a 20 százaléka annak, amit egy igazi vásáron fizetni kell, beleszámolva az utazási, szálloda- és egyéb költségeket is. A felületeket három kategóriába sorolják: a Premierbe kerülhetnek a már jól bejáratott galériák, az Emerging nevet viselőbe a feljövőben levő művészekkel foglalkozók, a Focusba pedig azok, amelyek ez alkalommal egyetlen alkotót mutatnak be.
A vevőjelöltek az oldalra lépve minden kötöttség nélkül végignézhetik a választékot, de vásárolni csak a már említett VIP-kártya segítségével tudnak (ezeket a galériák korlátlan számban kiadhatják klienseiknek). A kártya segítségével juthat be a látogató az online-vásár "VIP Lounge" területére is: itt láthatja a különböző statisztikákat - például hogy éppen hányan vannak az oldalon vagy melyik tíz műtárgyra klikkeltek legtöbben az elmúlt órában, illetve az elmúlt napon. Egy másik szegmensben filmekhez lehet hozzáférni: naponta kettőt tesznek majd fel, az egyik mindig műterem-látogatás lesz az adott művész kommentálásával, a másik valamilyen privát kollekciót mutat be.
Aki vásárlásra szánja rá magát vagy csak több információhoz szeretne jutni, az bejelentkezhet az adott galéria chatszobájába, ahol azonnal látja majd, hogy ki érhető el éppen és milyen nyelven lehet vele kommunikálni. A szervezők azt ajánlják, hogy az időeltolódások miatt legalább napi 18 órás hozzáférést biztosítson minden kiállító. A chatelés aztán telefonos vagy skype-beszélgetésbe is átválthat, de a kereskedő meginvitálhatja az érdeklődőt a virtuális raktárba is, ha komoly vásárlót lát benne.
A teljesen kezdő gyűjtőket sem zárják ki az online-vásárból: akinek még nincs saját műkereskedője, így VIP-kártyát sem kapott, az az első két napon napi száz dollár, a következő öt napon napi húsz dollár fejében szerezheti meg az azzal járó lehetőségeket. Ez ugyanúgy néz ki, mint a hagyományos eseményeken, hiszen a fizikailag is látogatható vásárokon is nagyjából ez az árkülönbség az első vagy mínusz egyedik napi VIP-belépők és a közönséges halandóknak szóló későbbiek között.
A VIP Art Fair honlapja szerint már számos galéria csatlakozott a kezdeményezéshez, pedig csak meghívásos alapon lehet beszállni (meghívást a vipartfair.comon is lehet kérni). Azt egyelőre nem mondják meg az alapítók, hogy hány online-stand lesz összesen, de hangsúlyozzák, hogy erősen korlátozott és válogatott résztvevői listát kívánnak összeállítani. Amelyik galéria bejut, az biztosan elmondhatja magáról, hogy a legnagyobbakkal árusított együtt. A VIP Art Fair online-vásár 2011. január 22-én reggel 8 órától január 30-án 19 óra 59 percig lesz látogatható (EST, vagyis az USA keleti parti időzónája szerint, ami 6 órával korábban van a magyar időnél).
Az ötlet James és Jane Cohan New York-i műkereskedőké, akik barátaik, az internetes vállalkozásokban érdekelt Jonas és Alessandra Almgren házaspár segítségével hozzák létre az online-vásárcsarnokot, ahol a galériák virtuális standot bérelhetnek - mint James Cohan az artinfónak adott interjújában elmondta, a saját online-felületek ára 5-20 ezer dollár között lesz, mérettől függően. A húszezer dolláros bérleti díj körülbelül a 20 százaléka annak, amit egy igazi vásáron fizetni kell, beleszámolva az utazási, szálloda- és egyéb költségeket is. A felületeket három kategóriába sorolják: a Premierbe kerülhetnek a már jól bejáratott galériák, az Emerging nevet viselőbe a feljövőben levő művészekkel foglalkozók, a Focusba pedig azok, amelyek ez alkalommal egyetlen alkotót mutatnak be.
A vevőjelöltek az oldalra lépve minden kötöttség nélkül végignézhetik a választékot, de vásárolni csak a már említett VIP-kártya segítségével tudnak (ezeket a galériák korlátlan számban kiadhatják klienseiknek). A kártya segítségével juthat be a látogató az online-vásár "VIP Lounge" területére is: itt láthatja a különböző statisztikákat - például hogy éppen hányan vannak az oldalon vagy melyik tíz műtárgyra klikkeltek legtöbben az elmúlt órában, illetve az elmúlt napon. Egy másik szegmensben filmekhez lehet hozzáférni: naponta kettőt tesznek majd fel, az egyik mindig műterem-látogatás lesz az adott művész kommentálásával, a másik valamilyen privát kollekciót mutat be.
Aki vásárlásra szánja rá magát vagy csak több információhoz szeretne jutni, az bejelentkezhet az adott galéria chatszobájába, ahol azonnal látja majd, hogy ki érhető el éppen és milyen nyelven lehet vele kommunikálni. A szervezők azt ajánlják, hogy az időeltolódások miatt legalább napi 18 órás hozzáférést biztosítson minden kiállító. A chatelés aztán telefonos vagy skype-beszélgetésbe is átválthat, de a kereskedő meginvitálhatja az érdeklődőt a virtuális raktárba is, ha komoly vásárlót lát benne.
A teljesen kezdő gyűjtőket sem zárják ki az online-vásárból: akinek még nincs saját műkereskedője, így VIP-kártyát sem kapott, az az első két napon napi száz dollár, a következő öt napon napi húsz dollár fejében szerezheti meg az azzal járó lehetőségeket. Ez ugyanúgy néz ki, mint a hagyományos eseményeken, hiszen a fizikailag is látogatható vásárokon is nagyjából ez az árkülönbség az első vagy mínusz egyedik napi VIP-belépők és a közönséges halandóknak szóló későbbiek között.
A VIP Art Fair honlapja szerint már számos galéria csatlakozott a kezdeményezéshez, pedig csak meghívásos alapon lehet beszállni (meghívást a vipartfair.comon is lehet kérni). Azt egyelőre nem mondják meg az alapítók, hogy hány online-stand lesz összesen, de hangsúlyozzák, hogy erősen korlátozott és válogatott résztvevői listát kívánnak összeállítani. Amelyik galéria bejut, az biztosan elmondhatja magáról, hogy a legnagyobbakkal árusított együtt. A VIP Art Fair online-vásár 2011. január 22-én reggel 8 órától január 30-án 19 óra 59 percig lesz látogatható (EST, vagyis az USA keleti parti időzónája szerint, ami 6 órával korábban van a magyar időnél).