Hunter

Először repült a Virgin Galactic géppárosa

Hétfő reggel dupla géptörzsű szállítógépéhez csatolva a magasba emelkedett a Virgin Galactic hatszemélyes rakéta-repülőgépe, megkezdve egy éven át tartó tesztsorozatát, hogy jövőre nekivághasson a világűr peremének.

A Virgin Space Ship Enterprise űrrepülőgép a helyi idő szerint 7 óra 5 perckor (magyar idő szerint 15 óra 5 perckor) kezdődő közel 3 órán át tartó próbaút alatt végig szorosan oda volt rögzítve a négy hajtóműves Virgin Mothership Eve-hez, olvasható a Virgin Galactic tájékoztatójában. A páros 13 700 méteres magasságig emelkedett a mojave-i kifutópályáról. A VSS Enterprise, amit tavaly december 7-én mutattak be a nagyközönségnek, a SpaceShipTwo sorozat első tagja. A tervek szerint 2011 végén, kedvezőtlenebb esetben 2012 elején szállíthatja első hat utasát, akik mellett két pilóta foglal majd helyet a fedélzeten.

A VMS Eve-et, vagyis a WhiteKnightTwo hordozó-repülőgépet, akárcsak a SpaceShipTwo-t az 1982-ben alapított Scaled Composites tervezte és építette Burt Rutan vezetésével. A WhiteKnightTwo 42,7 méteres szárnyfesztávval rendelkezik, míg a SpaceShipTwo szárnyfesztávja 18,3 méter. Mindkét gép nagyobb elődeinél, a 10 millió dolláros Ansari X-díj győztes párosnál, melyek 2004-ben elsőként és mindezidáig egyetlenként teljesítették a díj elnyeréséhez szükséges két repülést. "Nagy jelentőségű nap ez a mai a Scaled és a Virgin csapatának" - nyilatkozott Rutan. "A rögzített szállítású repülés egy rendkívül izgalmas és sikeres úrrepülőgép tesztprogram kezdetét jelzi."

"Nagy nap volt számunkra, amikor decemberben megpillanthattuk a kész gépet, azonban csak most, hogy repülés közben is láttuk a VSS Enterprise-t éreztük igazán, milyen csodálatos és innovatív járművet fejlesztett számunkra Burt és csapata" - áradozott a Virgin Galactic alapítója, Richard Branson. "Nem volt meglepő, hogy a repülés ilyen jól zajlott, a Scaled csapatának megvan minden képessége ahhoz, hogy ezt a fontos és elképesztő álmot valóra váltsa. A mai nap egy újabb lépés volt ezen az úton, és egyben adózás az amerikai mérnöki és újítási munka előtt."


A cég hétfői sajtóközleménye szerint már most 45 millió dollárnyi előleggel rendelkeznek több mint 330 leendő amatőr asztronautától. A SpaceShipTwo jegyárai továbbra is 200 000 dollár környékén mozognak. Azonban mielőtt az utasok szállítására sor kerülhet, egy rendkívül összetett tesztsorozaton fog átesni a konstrukció 2010-ben és 2011-ben az utasbiztonság érdekében.

A Virgin Galactic és a Scaled Composites még nem rendelkezik pontos időbeosztással az elkövetkező próbarepüléseket illetően, azt azonban elárulták, hogy a következő hónapokban továbbra is rögzített szállítású repülések zajlanak, ezeket követik az Enterprise szabad, vitorlázó repülései, majd a hajtóművekkel történő próbarepülések. Az utolsó fázisban a VMS Eve 15 200 méteres magasságba emeli a VSS Enterprise-t, ahol az űrrepülő leválik hordozójáról, begyújtja hibrid rakétahajtóművét, melynek segítségével 96 kilométeres magasságba kapaszkodik. Az utasok körülbelül 5 percig lesznek a súlytalanság állapotában a repülések alatt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • alexalex #17
    Hát nem tudom... az új fejlesztésű,magyar harci gépre szerintem könnyebben fel lehet majd jutni...magyarlopkodó
  • philcsy #16
    200 000 dolláros jegyár a körülményekhez képest nem sok.
    Ha azt nézzük hogy nincs konkurencia, és most kezdenek, akkor belátható időn belül (<20év) egy nagyságrendes árcsökkenés nem elképzelhetetlen dolog.
    Az ugye 20 000 dollár. Annyi pénzt még egy magyar átlag(fanatikus!)ember is összekapar. (Meg ugye jön a "rendszerváltás". We can do it!)
  • kvp #15
    Ha valaki ilyen urugrast szeretne akkor van ra olcsobb megoldas is. Egy kelloen eros, de ugyanakkor konnyu (szenszalas) vitorlazorepulo atalakithato a nasa mintajat kovetve elektromos motorokat es napelemeket hasznalo jarmuve. Ezzel el lehet erni a legkor meg legcsavaros jarmuvel jarhato felso hatarat, csak nagyon sok ido kell hozza. (es valoszinuleg utas sem fer el, tehat csak egy pilota mehet) Ebben a magassagban egy szilard hajtoanyagu raketat begyujtva fel lehet jutni az ur hataraig. A visszateres soran a Rutan fele adapiv kormanyzas nelkul a gep dugohuzoban fog zuhanni kb. az ut feleig, majd innen kell kihozni, ha a pilota meg nem ajult el. Mindez viszont osszehozhato a spaceship one aranak a toredekebol, csak a felfele ut lesz tobb napos, a lefeleut lesz nagyon veszelyes, ha nem robban fel a raketa meg felfele menet es nincs hely utasoknak sem. Viszont olcso es barki szamara elerheto, akinek van penze egy konnyuszerkezetes vitorlazora es kepes azt vezetni is.

    Ennel realisabb megoldas egy heliumos ballon hasznalata, amivel viszonylag konnyu 100 kilometeres magassagba emelkedni es ha az utas vegig urruhaban van, akkor nem kell nyomasallo kabin, tehat a ballon merete is sokkal kisebb lesz. Hatranya, hogy 100 kilometer magasan is ervenyesul a gravitacio es mivel a felszinhez relativ sebesseg kb. 0, ezert a sulytalansag nem elheto at, csak az ur also hataraig valo eljutas oldhato meg igy. (tudomanyos szempontbol ez hasznosabb)

    Szerintem a fentiek fenyeben a virgin galactic fele kezeti ar nem olyan veszes. Az hogy nekunk nincs ra penzunk meg nem jelenti azt, hogy hosszu tavon nem fejlodik ki ebbol egy valodi orbitalis ursiklo. (pl. a Bigelow fele urhotelekhez) A legiero valtozata pont ilyen lenne es csak egy rendes hopajzzsal es egy jobb (orosz) hajtomuvel van kiegeszitve, tovabba a hasznos tomeg novelese erdekeben nem ember vezeti.

    Ha van benne penz, akkor elobb utobb a Marsig is eljuthatunk, akar maganpenzbol is. (pl. az elso marsi allam megalapitoja lehetne akar google is, de jo esellyel indul barmilyen urtechnologiai maganceg es kockazatitoke befekteto csoport is)
  • KopaszIsten #14
    Én is, én is!
    Ezzel teljesülne egy álmom. És akkor már nem sok kellene a másik teljesüléséhez sem, hogy jedi mester lehessek. :D
  • KopaszIsten #13
    Így van, ahogy mondod, de akinek több milliárd dollárja van, az most mondd, hát nem leszarja. Bándszidzsámping kőgazdagoknak. :P
  • philcsy #12
    Kell egy cső amiben vákuum van, és felér az "égig". Az aljára egy tranbulin. A csőbe bele egy kapszulát amibe egy ember van. Namost egyszer fellőjük, aztán amikor visszatér gyors helycsere és már mehet is a következő utas.

    Jegyek elővételben kaphatók: 10000.- Ft
    Akció: Az első 1000 jelentkezőnek csak 9999.-
    Fantasztikus nyereményjáték: Minden 10-ik szerencsés kettőt pattanhat!!
  • teddybear #11
    Mennyiért is repültek az űrturisták?
    20 millióval kezdtek, most 37 millió, ha jól tudom?

    Igaz 1 hétig voltak fenn. 200000 dollár és 5 perc súlytalanság, hát nem sok. Igaz, de ha beválik, akkor gondolom továbbfejlesztik, és 1-2 millióért mehet fel egy ember.

    Különben, van igény rá. Hogy nekem nem telik rá, az baj, mert én is felmennék.
  • Epikurosz #10
    5 percnyi súlytalanság 200k dollárért.
    Nagy az Isten állatkertje...
  • philcsy #9
    Kötünk rá egy kötelet és azt foghatod féláron. OK?
  • iambg #8
    Én drukkolok, mert már nagyon szeretnék az űrbe kijutni. Várj csak, azt mondod, hogy relatíve olcsó? Nem nagyon olcsó? Hmm... Valami azt súgja hogy nekem tökmindegy lesz, hogy relatíve olcsó vagy mocskos drága. Van teszkó gazdaságos űrutazás is? Az kéne...