Hunter

Branson bemutatta hordozó repülőgépét

Két év többnyire titokban végzett munka után a Virgin Galactic bemutatta a WhiteKnightTwo-t, azt a járművet, ami szó szerint útnak indíthatja a kereskedelmi űrturizmust.

Richard Branson, a Virgin Galactic alapítójának édesanyja után Eve névre keresztelt hordozó repülőgép hétfőn gördült ki a Mojave-sivatagban fekvő Scaled Composites egyik hangárából, ahol mérnökök, hivatalos személyek és űrrajongók népes csoportja várta a bemutatót. Sokan megjelentek a leendő utasok közül is, a Virgin Galactic járataira eddig 270 jegy kelt el egyenként 200 000 dolláros áron. Az első utazást közel 100 próbarepülés fogja megelőzni, melyek már idén ősszel megindulnak, tájékoztatta a sajtót egy videokonferencia keretében Will Whitehorn, a cég elnöke.


A 43 méter hosszú szárnnyal rendelkező Eve - akárcsak a nagy előd, a White Knight One - két géptörzsből áll. Ez fogja 15 kilométeres magasságba felemelni a SpaceShipTwo űrrepülőgépet, ahonnan az majdan rakétahajtóműveivel megkezdi a száguldást a világűr pereme felé 100 kilométeres magasságba repítve utasait, ahol pár percre megtapasztalhatják a súlytalanság élményét.

Az űrrepülőgép Whitehorn elmondása szerint 70%-ban áll készen, több tesztet azonban az Eve-vel is el tudnak végezni, a négyhajtóműves hordozó kabinja, repülési irányítása és légnyomás rendszere ugyanis szinte megegyezik a SpaceShipTwo elemeivel. Branson szerint az első fizető vendégek 18 hónap múlva csodálhatják meg a végső határ széléről eléjük táruló panorámát és a súlytalanságban való lebegést.


A bemutatót egy évvel a fejlesztést végző Scaled Composites-nál bekövetkezett baleset után tartották meg. A tavalyi robbanás a SpaceShipTwo rakétahajtóművének elemeit tesztelő három alkalmazott életébe került.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Énvagyokazapád #31
    az csak egy fülkés ;)
  • helixP #30
    Bf - 109 Z :)
  • teddybear #29
    Ahogy elnézem, ez a gép a már meglévő gépek kombinációja. a törzsek egy magángépből származnak, a hajtóművek is hasonló helyről.
    Ami pedig a törékenységet illeti, a kompozit többet bír, mint a fém. A vízszintes vezérsíkokat meg valószínűleg az űrrepülőgép miatt nem kötötték össze, mert mi van ha még a felfüggesztés alatt indul be a hajtóműve?
  • NEXUS6 #28
    A hajtóműelrendezés is elég jó ötletnek tűnik, hiszen habár 4 hajtóműnek nagyobb a meghibásodási valószínűsége, azonban 1-1 hajtómű kiesése nem fog kormányozhatatlanságot okozni a fellépő nyomatékok miatt, a 2-2 hajtómű is egymáshoz közel került elhelyezésre.

    Az egész arra mutat, hogy egy nagyon is jól átgondolt koncepcióról van szó. Ráadásul ilyen hordozó jellegű gépek terén ugye nem ez az első próbálkozásuk.

    A megbízhatósággal sem hiszem hogy gondokra kéne számítani, hiszen Rutan nem egy a Földet megkerülő világrekorder gépet hozott már össze!!!!
  • Sir Quno Jedi #27
    EZ végülis egy akár magától is repülő szárny (hajtóművekkel és kerekekkel), aminek a valódi törzse a majdan odafüggesztendő hordozandó űrizé lesz. A mostani két "törzs" csak oda van biggyesztve a szárnyak alá, mint afféle pótüzemnyagtartály, vagy raketta (valahova kell rakni a technikai emberkéket és a pilótát ami kezeli a légkörben). Szóval teljesen más szemmel/perspektívából kell nézni a dolgot. Nyilván nem véletlen nincsenek összekötve a hátsó vezérsíkok stb.-stb.
  • NEXUS6 #26
    Höhöhö, ezt a sok mérnökembert!;)))

    Azért Rutanék nem most kezdték az ipart. Az egész gép kompozit müanyag, aminek bizonyos szilárdsági tulajdonságai soxorosan meghaladják az acélét is, ezért néznek ki a SC gépei mintha Salvador Dali tervezte volna őket.;)))

    De ha megnézitek a két törzset összekötő részt, akor egyfajta boltív szerü kialakítása van, így gyak a rá függőlegesen ható erő, inkább összenyomja a szerkezetet, nem pedig széthúzza. Szal valszeg nem ott fog eltörni, sokkal inkább a törzshöz csatlakozó résznél.
    De szerintem azért jobb statisztikát fog produkálni, mint pl az űrsikló.;)
  • Balogh G #25
    Szerintem is tuti biztos hogy széttörik..
    Kizárt, hogy a mérnökök figyelembe vettek volna olyan huszadrangú tervezési szempontokat, mint a tömeg.
    Sőt, szerintem arra sem gondoltak hogy odafönt kicsit ritkább a levegő, szóval tuti van rajta kihajtható elefántfül is, mint a ladákon....
    Pfff....
  • tamasmester #24
    Úgy látom a farokrésznél nincs összekapcsolva a két géptörzs. Biztos, hogy ketté fog törni. Aki repült már, nem csak utasként, hanem mint pilóta az pláne tudja miről van szó. Nem csak a turbulencia, de a hajtóművek forgató nyomatéka is gigászi megterhelést ró a szárnyra. Várom a fejlaményeket. Remi nem nekem lesz igazam!
  • trogi #23
    Kiváncsi leszek, mikor fog akár ezzel, akár valamelyik utódjával egy autentikus magyar balfas* személy, mondjuk Bocskor, Erős A., Napló/Fókusz/Aktív/Magellán/Bizbasz műsorvezető repülni?
    Nnna, az lenne a vég.
    Utóbbi kijelentés elhamarkodott, igenis mindig van lejjebb.
  • Akuma #22
    Szerintem ez a repcsi ketté fog törni a space ship two súllya alatt... Főleg ha fel is akar szállni, ugyanis az oldalsó szárny nagyobb felhajtó nyomatékot ad, mint a közbenső, erős a gyanúm, hogy ez nagyot fog reccsenni néhány tonnás hasznos teher esetén...