Gyurkity Péter

Kínai belharc a World of Warcraft miatt

A népszerű MMORPG szerverinek üzemeltetését felelős cég már megkapta a tevékenység felfüggesztésére vonatkozó felszólítást, ám eközben folytatódik a szabályozó hatóságok belharca.

A napokban mi is beszámoltunk arról, hogy a partnercserét követő leállás után most végleg bezárhatják a WoW szervereit Kínában, a sajtó- és egyéb kiadványok felügyeletéért felelős GAPP ugyanis felszólította a NetEase.com céget az új előfizetők bevonásának felfüggesztésére, valamint a játék legújabb verziójának felülvizsgálatára, ez utóbbi ugyanis szerintük súlyosan sérti a vonatkozó rendelkezéseket.

A szabályozó hatóságot főként az zavarja, hogy a játékban olyan tartalmak és tevékenységek jelennek meg, amelyek nem felelnek meg az internet szoros felügyeletére törekvő Párt szigorú előírásainak. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, ugyanis az online tartalmak, így tehát az internetes játékok felügyeletét két minisztérium is szívesen ellátná, mi több, ezek minden erővel harcolnak azért, hogy ők maguk váljanak az egyedüli illetékessé. Ezek egyike a kulturális minisztérium (MOC), amely arra hivatkozik, hogy a Párt propagandaosztálya őket nevezte meg felelősnek minden online tartalom szemmel tartásáért, ezzel egy időben azonban az ipari és információs technológiáért felelős minisztérium (MIIT) is igényt tart erre a pozícióra.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi az oka ennek a heves szembenállásnak, miért veszekednek egymással a mindenható Kommunista Párt alá tartozó szervezetek. Erre egyszerű a válasz: az internet terjedésének óriási üteme hatalmas lehetőségeket kínál (ami egyben még több gyanakvásra készteti az ellenőrzést szigorító pártvezetőket), így aki elnyeri a szabályozó hatóság szerepkörét, az nagyban növelheti saját befolyását, és egyben a rajta keresztülfolyó pénzek nagyságát. Érdemes megjegyezni, hogy miközben a GAPP rendkívül szigorú szabályozást támogat (így például a külföldi befektetések megtiltását is), a kulturális minisztérium jóval visszafogottabb álláspontot képvisel, ők például egyelőre a WoW szervereit sem piszkálnák, arra hivatkozva, hogy majd ők mondanák ki a végső döntést a kérdésben.

Amíg tehát folytatódik a belharc, nem tudni, hogy milyen döntések alapján szabályozzák majd az online tartalmak szegmensét. A korai spekulációk szerint a játékosok többsége a legrosszabb alternatíva megvalósulásával külföldi szervereken próbálna szerencsét, illetve más játékokra váltana, ezzel azonban érdemes megvárni a helyzet tisztázását.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mainruler #20
    Age of Conan? Valaki?
  • opeca #19
    Nem éppen. Bár én egyetlen ilyen játékkal játszottam pár hétig életem során, mégpedig a Runescape-el.

    Elég fárasztó, de akkoriban még nagyon mulatságos játék volt. Éppen valami bányát kerestem, hát "elkiáltottam" magamat, hogy ugyan tudna-e valaki segíteni. Egyből jött egy bazi erős emberke, hogy tudja merre van, elkísért oda, megköszöntem, oszt jó napot. Nem szólt be, nem akart megtámadni, nem vert át.
  • iambg #18
    Ja egyébként szóba kerültek itt a tört szerverek is, tényleg vannak gagyik, de vannak nagyon jók is.

    És miért nem játszom eredetin? Pont a #2-ben írtak miatt. A tört szerveren sokkal nagyobb arányban vannak azok, akik közösséget akarnak, vagy csak egyszerűen játszani. Ezek általában nem a 12 éves korosztályból kerülnek ki. Kisebb a népsűrűség, de - a jobb szervereken - pont annyian vannak, hogy lehessen másokkal együtt játszani, de még ne legyen tömeg és a questek is elvégezhetők legyenek (ott van a quest mob ahol kell és nem ölte le senki előlem)

    Kicsit családiasabb. Igen, előfordulnak bugok, de van olyan szerver, ahol csak elvétve. Nem reklámozok, nem mondom melyikre gondolok. Ja és aki nem akarja a Cataclysm féle ámokfutást elszenvedni (sztem nagyon elhibázott lépés), azok élvezhetik az eredeti területeket.
  • Szefmester #17
    azért ennyi ideje játszani egy játékkal, sztem is kezdhet kicsit uncsi lenni :D
  • atiati #16
    Én 2005 vége óta játszom City of Heroes/Villains-t, kisebb-nagyobb szünetekkel :-) Tény, hogy elég jó a küldetésrendszere, nekem legalábbis tetszik. De egy őswowos haverom pont ezt szólta le :-P

    Most Champions Online-nal kezdtem játszani. Ugyan azok csinálják, mint akik a CoX-ot, és szerintem még jobb is lett. Vagy csak frissebb, újabb, mint a kicsit már néha uncsi CoX :-)
  • Szefmester #15
    nem még nem toltam többszáz órát az Aionnal.. egyrészt mert amióta megjelent csak az igazán kockák lennének erre képesek, vagy akik már bétáztak is vele...

    másrészt a képi világa nem fogott meg..

    oké a GW lehet kicsit kilóg a hagyományos MMORPG-k csoportjából, de most előjöhet az hogy ez most jó, vagy rossz.. ha hagyományos MMOkat nézzük mind a farmolásról szól.. ha nem is ez benne a cél, de ha sikeres akarsz lenni pl PvPben akkor muszály..

    egyedül a CoH/V jutott át a hozz 30 hódfaszt és 5 Zsiráftaknyot szintű Questeken.. az is leginkább a questmakernek köszönhetően..
  • Sanyix #14
    aiont ugyan az a cég csinálja mint a lineage2-t. Aminek a játékrendszere igen jó volt. A gond az volt vele, hogy a kliens egy bugos lassú szar volt, unreal2 motorral. Critical error helyek, sok töltögetés főleg a területek határain (előtöltés nuku), majd rejtélyes módon bizonyos gépeken jól futó kliens bizonyos gépeken, még ha erősebb is, szarul.

    Aztán néhány év után megjelentek az elborult skillek, pl időszakos sebezhetetlenség, lethal skillek, stb. amik jól szétbasztak mindent, és a pvp annyi lett hogy: az nyer aki jobbkor rakja fel az ally sebezhetetlenséget, és tőrösöknél meg az akinek előbb jön be a lethal(1-et szúr és meghal az ellenfél :D tök mindegy milyen buffjai voltak). aionnál is várhatóak ezek.
  • Sanyix #13
    de szar lenne ha mind ugyanilyen lenne, akkor nem mmoznék.
  • iambg #12
    A Blizzard majd lefizet egy-két kínai fejest és el van intézve. Legalábbis ha van eszük megcsinálják
  • Justil #11
    A Worms is 2D-ben jó ugye, mégis kihozták 3D-ben, de hogy minek, azt nem tudom. tök értelmetlen.