Berta Sándor
Exalead: kereső a Quaero nyomdokain
A közös európai kereső az összefogás hiánya miatt nem jöhetett létre, egy kis francia cég azonban szeretné megvalósítani a Quaero kapcsán felmerült elképzeléseket.
Mint ismeretes, már tavaly decemberben számos kérdés merült fel a tervezett európai keresővel kapcsolatban, majd idén januárban beigazolódtak a korábbi sejtések, miszerint Németország teljes figyelmét saját keresőjére szentelné, ezért inkább kiszáll a közös európai projektből. A Quaero projekt tehát gyakorlatilag megbukott, az Exalead nevű francia vállalat azonban ambiciózus terveket dédelget. A cég első lépésként szeretne 2-3 százalékos piaci részesedést szerezni az online keresők piacán.
"Amennyiben a Google a keresőpiac Microsoftja, akkor mi leszünk e területen az Apple. A jövő a felhasználói felület humanizálásában van" - mondta Francois Bourdoncle, az Exalead vezetője. A kulcs az utóbbi kijelentésen van, ugyanis a jelenlegi internetes keresők szövegalapúak, vagyis nem igazán képesek képek vagy videók megtalálására a világhálón. Már pedig pont ez a terület, ahol az Exalead - a Quaero programban összegyűjtött tapasztalatok miatt - lépéselőnybe kerülhet a konkurensekkel szemben. "Az emberek vizuális típusok. A mi felhasználóink pedig szeretik, hogy a találatok mellett képeket is találnak" - tette hozzá Bourdoncle.
Az Exalead elsősorban asszociációs kulcsokkal és rokon fogalmakkal dolgozik, így az emberek sokkal pontosabb találatokat kaphatnak, mint a hagyományos keresők használatkor. "Igaz, ehhez a keresőt nem szabad úgy használniuk, mint a Google-t. Az Exalead a Google-nál képest technológiailag fejlettebb, azonban egy kis időre és türelemre van szükség, amíg az ember megszokja a használatát" - vallotta be Thorsten Olscher, a kölni RankingCheck GmbH munkatársa.
A francia kereső adatbázisa jelenleg nyolcmilliárd weboldalt tartalmaz, ami körülbelül az MSN Live teljes indexének és a Google indexe hatvan százalékának felel meg. Az exalead.com cím 2004 óta elérhető, a program tesztelése azonban csupán tavaly októberben zárult le. Ennek oka, hogy a cég korábban a Quaero projektre koncentrált. "Abba a programba több mint 300 000 eurót fektettünk be, de még egy centet sem kaptunk vissza" - kesergett a 42 éves Francois Bourdoncle, aki idén hétmillió eurós forgalommal számol. Mindenesetre a szakember bizakodó és elhatározta, hogy megszorongatja a Google birodalmát.
Mint ismeretes, már tavaly decemberben számos kérdés merült fel a tervezett európai keresővel kapcsolatban, majd idén januárban beigazolódtak a korábbi sejtések, miszerint Németország teljes figyelmét saját keresőjére szentelné, ezért inkább kiszáll a közös európai projektből. A Quaero projekt tehát gyakorlatilag megbukott, az Exalead nevű francia vállalat azonban ambiciózus terveket dédelget. A cég első lépésként szeretne 2-3 százalékos piaci részesedést szerezni az online keresők piacán.
"Amennyiben a Google a keresőpiac Microsoftja, akkor mi leszünk e területen az Apple. A jövő a felhasználói felület humanizálásában van" - mondta Francois Bourdoncle, az Exalead vezetője. A kulcs az utóbbi kijelentésen van, ugyanis a jelenlegi internetes keresők szövegalapúak, vagyis nem igazán képesek képek vagy videók megtalálására a világhálón. Már pedig pont ez a terület, ahol az Exalead - a Quaero programban összegyűjtött tapasztalatok miatt - lépéselőnybe kerülhet a konkurensekkel szemben. "Az emberek vizuális típusok. A mi felhasználóink pedig szeretik, hogy a találatok mellett képeket is találnak" - tette hozzá Bourdoncle.
Az Exalead elsősorban asszociációs kulcsokkal és rokon fogalmakkal dolgozik, így az emberek sokkal pontosabb találatokat kaphatnak, mint a hagyományos keresők használatkor. "Igaz, ehhez a keresőt nem szabad úgy használniuk, mint a Google-t. Az Exalead a Google-nál képest technológiailag fejlettebb, azonban egy kis időre és türelemre van szükség, amíg az ember megszokja a használatát" - vallotta be Thorsten Olscher, a kölni RankingCheck GmbH munkatársa.
A francia kereső adatbázisa jelenleg nyolcmilliárd weboldalt tartalmaz, ami körülbelül az MSN Live teljes indexének és a Google indexe hatvan százalékának felel meg. Az exalead.com cím 2004 óta elérhető, a program tesztelése azonban csupán tavaly októberben zárult le. Ennek oka, hogy a cég korábban a Quaero projektre koncentrált. "Abba a programba több mint 300 000 eurót fektettünk be, de még egy centet sem kaptunk vissza" - kesergett a 42 éves Francois Bourdoncle, aki idén hétmillió eurós forgalommal számol. Mindenesetre a szakember bizakodó és elhatározta, hogy megszorongatja a Google birodalmát.