Berta Sándor
Hamburgban tesztelik elsőként az autonóm teherautókat
A kamionok egy meghatározott útvonalon fognak közlekedni.
A város Észak-Németország kereskedelmi csomópontja, nem utolsósorban a kikötője miatt. A folyamatosan növekvő áruforgalom és a járművezetők egyre növekvő hiánya miatt az autonóm vezetés egyre nagyobb jelentőséggel bír a logisztikai ágazatban. Az Európai Bizottság ezért célul tűzte ki az autonóm tehergépkocsikkal kapcsolatos kutatások előmozdítását és a megfelelő kísérleti projektek pénzügyi támogatását. Az utóbbiak közé tartozik a MODI projekt, amelyben egy 29 partnerből álló konzorcium teszteli az autonóm közúti közlekedési megoldásokat.
Az Európai Unió által 23 millió euróval támogatott négyéves kísérleti projekt keretében Hamburg lesz az első németországi város, amely teszteli az autonóm teherautókat a közeli autópálya és a helyi kikötő terminálja között. A program a kikötő digitális infrastruktúráját és a Track for Automated and Connected Driving (TAFV) nevű tesztpályát használja majd. További teszteket végeznek a hollandiai Rotterdam és a norvégiai Moss közötti autópálya-folyosón, négy országhatáron keresztül és négy különböző észak-európai kikötőben támogatják a terminálműveleteket. Az automatizált kamionokkal való szállítás a tervek szerint jelentősen hozzájárul az európai logisztikai és szállítási láncok javításához a fontos kereskedelmi helyszíneken. Az elsődleges cél a jelenlegi járművezetőhiány és a szűkös európai szállítási kapacitások ellensúlyozása.
A projektben alkalmazott rendszer az ITS-G5 technológián alapul, amelyet már több éve tesztelnek. Ez a műszaki infrastruktúra lehetővé teszi a tehergépkocsik közötti digitális kommunikációt, valamint a közúti infrastruktúra és a jármű közötti kommunikációt. A teherautók maguktól fognak közlekedni és a városi infrastruktúra támogatja majd azokat. A programot javasló konzorcium vezető partnere az ITS Norway - a norvég közlekedési hálózatok digitalizálásával foglalkozó állami vállalat. A kutatóintézetek és egyetemek mellett a projektet olyan magánvállalkozások is támogatják, amelyek elkötelezettek az autonóm vezetés mellett a teherszállításban. Köztük van a DAF Trucks, a DFDS, az Einride, a MOLLER - MAERSK, a Volvo, valamint a dél-európai GRUBER Logistics logisztikai vállalat.
A 23 millió eurós támogatással az Európai Unió a projekt több mint 80 százalékát finanszírozza. A forrásokat a Horizont Európa keretprogram, Európa legnagyobb kutatási finanszírozási programja biztosítja.
A város Észak-Németország kereskedelmi csomópontja, nem utolsósorban a kikötője miatt. A folyamatosan növekvő áruforgalom és a járművezetők egyre növekvő hiánya miatt az autonóm vezetés egyre nagyobb jelentőséggel bír a logisztikai ágazatban. Az Európai Bizottság ezért célul tűzte ki az autonóm tehergépkocsikkal kapcsolatos kutatások előmozdítását és a megfelelő kísérleti projektek pénzügyi támogatását. Az utóbbiak közé tartozik a MODI projekt, amelyben egy 29 partnerből álló konzorcium teszteli az autonóm közúti közlekedési megoldásokat.
Az Európai Unió által 23 millió euróval támogatott négyéves kísérleti projekt keretében Hamburg lesz az első németországi város, amely teszteli az autonóm teherautókat a közeli autópálya és a helyi kikötő terminálja között. A program a kikötő digitális infrastruktúráját és a Track for Automated and Connected Driving (TAFV) nevű tesztpályát használja majd. További teszteket végeznek a hollandiai Rotterdam és a norvégiai Moss közötti autópálya-folyosón, négy országhatáron keresztül és négy különböző észak-európai kikötőben támogatják a terminálműveleteket. Az automatizált kamionokkal való szállítás a tervek szerint jelentősen hozzájárul az európai logisztikai és szállítási láncok javításához a fontos kereskedelmi helyszíneken. Az elsődleges cél a jelenlegi járművezetőhiány és a szűkös európai szállítási kapacitások ellensúlyozása.
A projektben alkalmazott rendszer az ITS-G5 technológián alapul, amelyet már több éve tesztelnek. Ez a műszaki infrastruktúra lehetővé teszi a tehergépkocsik közötti digitális kommunikációt, valamint a közúti infrastruktúra és a jármű közötti kommunikációt. A teherautók maguktól fognak közlekedni és a városi infrastruktúra támogatja majd azokat. A programot javasló konzorcium vezető partnere az ITS Norway - a norvég közlekedési hálózatok digitalizálásával foglalkozó állami vállalat. A kutatóintézetek és egyetemek mellett a projektet olyan magánvállalkozások is támogatják, amelyek elkötelezettek az autonóm vezetés mellett a teherszállításban. Köztük van a DAF Trucks, a DFDS, az Einride, a MOLLER - MAERSK, a Volvo, valamint a dél-európai GRUBER Logistics logisztikai vállalat.
A 23 millió eurós támogatással az Európai Unió a projekt több mint 80 százalékát finanszírozza. A forrásokat a Horizont Európa keretprogram, Európa legnagyobb kutatási finanszírozási programja biztosítja.